trailerangst iemand tips ben radeloos !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Re: trailerangst iemand tips ben radeloos !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:20

Ik vind Cissy persoonlijk echt een aanrader, super met paarden maar ook met mensen. Heb haar irl bezig gezien en de rust waarmee ze werkt vind ik bewonderenswaardig. En van dat paard had ik echt niet verwacht dat het zo snel al zo netjes zou laden....wat heb ik die toeren uit zien halen om maar niet te laden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:47

Ik heb zelf geen tips maar heb wel ong hetzelfde 'probleem'. Mijn paard was als veulen, enter en twenter niet zo bang voor de trailer maar de laatste 2 keren wilde ze niet meer, en ik weet niet zo goed hoe ik haar er nu wel krijg. Zodra je haar onder druk zet steigert ze en dan kun je wel op houden.
Ik kan ook niet oefenen aangezien ik zelf geen trailer heb. Weet iemand of er iemand in de buurt van amsterdam is die dit soort problemen op kan lossen, en zelf een trailer mee neemt?
Ik heb die site van eddy mode ook gezien, maar aangezien ik nog nooit van hem gehoord had, weet ik niet of het zinvol is. Iedereen kan wel een boek schrijven en een website maken :P

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:41

mijn paard vind de trailer ook geen pretje, zodra ze erin staat geen probleem,, maar er in loper was niet te doen.

wij hebben met een paar sterke planken de laadklep na gemaakt en daar over heen gelopen.
toen dat goed ging hebben wij de trailer er achter gezet en blijven lopen, als ze stil bleef staan ook even wachten,, dan een kriebeltje met de zweep.
vooruit was belonen met de stem,
achteruit was meteen helemaal trug.
dit 100 x geoefend en na 3 dagen ong. 1 uurtje oefenen stond ze in de trailer zonder dat we de planken er nog bij hoefde te pakken.

toen nog vaak herhaald.

en nu loopt ze al bijna in 1x de trailer in :)

pas een snoepje geven als ze verder is dan de vorige keer en uiteindelijk pas als ze er helemaal in heeft gestaan.

probeer ook eens voor je gaat oefenen in de longeerbak join-up te doen, dat helpt heel erg ;)

spullen die ik gebruikte waren:
een hengstenketting,
een zweep,
stukjes wortel/appel.

met het oefenen gebruik ik een trailer die aan de voorkant open kan zodat je er helemaal doorheen kan lopen, dat helpt ook heel erg (:

hopelijk heb je hier iets aan!
veel suc6 ;-)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:58

nou _MF_ dan was het bij mij makkelijker... 3 uur oefenen met een Parelli instructrice en daarna die week nog 3x geoefend steeds half uurtje.. en nu staat hij er in 2 minuten op... en ik heb een halstertouw met lang leidtouw nodig... en voor de rest niks... kan hem helemaal alleen laden.. soms leg ik nog wat lekkers bij het hooi voorin... maar mijn paard stapt er helemaal zelfstandig op als ik hem erop stuur.
Ik laad hem nu al bijna half jaar zou... en gaat nog steeds prima.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:42

Oefenen !
Mijn paard heeft het ook eventjes gehad maar dat was ook enkel om er onderuit te muizen.
Dus nu bijna elke week haar op de van zetten en als ze het goed doet direct belonen en er mee stoppen anders blijven doen tot dat het vlot gaat. Hopelijk lukt het want het is echt lastig he :')

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:46

@ Evelijn, dan heb jij waarschijnlijk een veel makkelijker paard dan _MF_ ...

@ _MF_ Fijn dat het bij jou op deze manier gelukt is! Bij Flavio heeft dit niet gewerkt... hij gaat gerust helemaal achteruit, alles om bij de trailer vandaan te komen.

@ X_Biekeh_X Oefenen doet TS en geduld en doorzettingsvermogen heeft ze zo te lezen ook. Aangezien ik met hetzelfde probleem zit is het juist fijn als er voorbeelden worden gegeven op welke manier er dan geoefend kan worden. Handvaten om het op een andere manier te proberen.

@ TS Wat vervelend dat je zo een probleem hebt met trailerladen, helaas kan ik je niet echt helpen, aangezien ik ook een pony heb die met geen mogelijkheid de trailer in te krijgen is. Wel is het positief dat jij je paard in de trailer krijgt! Ik heb weleens een uur op de laadplank gezeten met wat lekkers en alsnog kwam Flavio alleen met een hele nek kijken en snel het wegsnaaien.. Onze weg lijkt dus een stuk langer dan die van jou, ben al blij als hij rustig een rondje met me mee loopt om de trailer heen. Helaas ook niet zelf een trailer, dus niet echt mogelijkheden om te oefenen. Wat ik je kan aanraden is om je paard in de trailer te laten staan tot ie weer rustig is, dus gewoon de klep dichtdoen, niet gaan rijden, maar hooi voeren, er zelf bij blijven en dan op het 'goede moment' weer uitladen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:32

@flavlip: Of misschien heb ik betere hulp gehad?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:48

Dat kan ook :) Kun je misschien iets meer vertellen over op welke manier er met jouw paard gewerkt is en hoe je er zelf mee verder bent gegaan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:21

Er zijn heel veel manieren om te leren trailerladen, bij elk paard hoort een eigen karakter van het paard en elk karakter benader je weer anders. Bijvoorbeeld een dikke vinger paard (die je dus uit staat te lachten op de laadklep) moet je niet behandelen als een angstig paard, dan gaat ie je alleen nog maar harder uitlachen. En als je angstig paard behandelt als een dikke vinger paard dan wordt ie alleen maar banger.

Je moet dus eerst beoordelen wat voor soort paard je hebt en wat het probleem is en daarop pas je je oefeningen aan. Stuk grondwerk ter voorbereiding is een hele goede oefening.

Dus simpel weg wat oefeningen neerzetten hier gaat niet werken, je moet naar het paard in kwestie kijken en zeker ook de kennis en kunde van de eigenaar meenemen in het geheel. Je kunt je voorstellen dat een beginner die niks van paarden weet een dikke vinger paard niet op de trailer krijgt.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:25

www.gowithflow.nl.

Zij heeft het paard van mijn vriendin binnen 10 minuten en in alle rust op de trailer gekregen :)