Voor- en Nadelen Bodyprotector

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xojeanne

Re: Voor- en Nadelen Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:11

Ik heb zelf een bodyprotector, maar heb hem alleen aan tijdens het springen.

Nadelen: die van mij is vrij stug daardoor ben ik niet helemaal vrij in bewegingen, ik vind zelf ook dat mijn zit er minder van word. Ik heb ook gehoord dat als je op een bepaalde manier valt en je bodyprotector verschuift dat je daar nog meer pijn van kan hebben dan dat hem
Niet aan had, en het is ook heel warm.

Voordelen: ik voel me wel wat zekerder als ik hem aan hebt, het zorgt toch voor een stukje bescherming. En ik denk dat dat nog wel het belangrijkste is.

Bij mij blijft het een dilemma omdat ik het fijner vind rijden zonder maar me zekerder voel met.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:16

Ben ooit een keer hard op een oxer geklapt, manegepony die er bekend om staat om hard te lopen en te weigeren, nou dat gebeurde mij dus met een wedstrijd.
Had toen bp aan, wat was ik blij dat ik hem aanhad!!
Maar ze zitten inderdaad stug, wil ik hoog gaan springen of rijden op een paard wat weinig kent, doe ik hem aan.

Je hebt ook van die dingen voor motorcrossers, die beschermen rug, ribben en schouders geloof ik.
Heeft iemand dat wel eens geprobeerd met paardrijden?
Lijkt me fijner zitten dan een bp, en miss nog wel veiliger.
Mn vriend heeft zo'n ding, maar die heeft 4 maten groter dan mij dus dat gaat niet werken :+

MarjoH84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:10

Ben ook door mijn paard gelanceerd en heb volgens de artsen in het ziekenhuis dankzij de bodyprotector 'slechts' 2 wervels gebroken. Dit was met een 'harde' bp. Ik heb nu een air vest en dat is gewoon een dunne bodywarmer die je vast maakt aan het zadel. Het vest blaast zich op als een airbag als je er af valt. Ik vind het een ideaal ding.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:10

Ik heb hier een bodyprotector thuis liggen, maar ik weet niet of hij past :=
Hij is vrij kort natuurlijk, en zit strak.
Maar om mn lichaam heen zit ie wel lekker.
Alleen hij zit heel strak om mn nek, en daar schuurt ie en zit ie echt niet lekker.
Dus het leek mij dat hij niet past.
Nu doe ik hem dus sowieso niet aan omdat ie niet lekker zit.
Hoe zit het bij jullie dan?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:13

Ik spring met bodyprotector.
Voel me wel veilig, maar het zit voor mij oncomfortabel.
Die van mij is over de hele rug, en komt zo af en toe tegen de boom van mijn zadel, en daar word ik niet vrolijk van. :(
Het zit ook vrij strak, maar ik ben blij dat ik het gebruik.

Jockje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:38

Ik rijd dus tegenwoordig standaard met een bp. dressuur, zonder zadel rijden, buiten, overal en altijd.
Eerst rijd ik alleen met cap, maar na een vervelende val MET paard ben ik definitief overgestapt.. er zijn mensen die zeggen mijn paard is heel braaf die doet echt niks, ik kan je vertellen dat het paard waarmee ik viel een superbraaf paard is, die struikelde in een kuil.. dus het kan iedereen gebeuren..

Voordelen:
- je ribben en rugwervels beschermd
- minder kans op kneuzingen
- het zit stevig (dus makkelijker rechtop te zitten)
- het hindert niet.

Nadelen:
- het is met meenemen soms wat lastiger dan alleen een cap (denk aan meenemen in een tas ofzo)..

Hopelijk heb je hier iets aan :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:50

Steun geven ze niet, althans niet die van mij.
Een goed passende is niet goed en niet slecht voor je houding, aangezien die niet in de weg zit en je er geen last van hebt.
(oververhitting daargelaten, zeker als je hem ook nog over je rijjasje aan hebt.)

Had een simpele van Equitheme (zelfde als harry's horse volgens mij), daarmee met paard en al over
cross hindernis gevallen, ik onder... Was wel ietwat geplet, maar niets gebroken.
Dankje wel BP!

Tijd terug een arowear gekocht, zalig ding, kost wat, maar zit veel lekkerder!
Soepel ding en past veel beter dan mijn vorige.
Heb hem met mijn zwarte paard altijd aan (1 fotoshoot daargelaten).
Op mijn fjord had ik hem alleen aan met springen en crossen.

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:56

best handig je valt alleen als een baksteen

jacqueline26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:00

hoi,
na een val van mijn paard heb ik onderin mijn rug een wervel gescheurd en die is ook ingedeukt.
heb een bp met air. ben inmiddels al weer 3x op de grond beland maar mijn bp heeft altijd nog de klappen opgevangen omdat ik vastzit aan mijn zadel en als ik eraf val dan de airback in mn nek en onderrug open springt. ik vind het een super ding!
groetjes jacqueline

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:13

Hallo Jacqueline, mag ik vragen wat jij voor merk bp met air hebt? Ik heb nl ook 6 weken geleden een rugwervel gebroken met een val van mijn paard en zoek nu ook goede bescherming voordat ik er weer op ga zitten

lisajenifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:10

Het is wel veilig maar zit niet altijd even lekker. Dat verschilt natuurlijk ook per soort.

jacqueline26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:39

jansenjap schreef:
Hallo Jacqueline, mag ik vragen wat jij voor merk bp met air hebt? Ik heb nl ook 6 weken geleden een rugwervel gebroken met een val van mijn paard en zoek nu ook goede bescherming voordat ik er weer op ga zitten

ik heb hem bij de paardendrogist gekocht. er zit een kabeltje aan wat je vast klikt aan je zadel. als je ervan afvalt dan springt het luchtkussen in je nek en in je onderrug open. voor het paard is dat even schrikken. de mijne schrok er nogal van vandaar dat ik ook een keer het vest een keer zelf heb losgetrokken en dat alles opensprong. het is geen goedkoop vest hoor. de ampullen (door die dingen komt er lucht in die kussens) zijn behoorlijk prijzig dacht iets van 20 euro en na elke val moet je een nieuwe erin doen. het heeft mij al 3 x geholpen en ik ga niet zonder mn bp op mijn paard zitten.
mijn wervel is ook ingedeukt dus vandaar dat ik extra voorzichtig moet zijn.
sterkte met je rug!!
groetjes jacqueline

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:20

pfffft wat is het verschrikkelijk jammer dat die airbag vesten zo'n vermogen kosten. (Nu niet allemaal over me heen vallen dat paardrijden nou eenmaal een dure sport is en dat veiligheid onbetaalbaar is). Ik ben zo iemand die echt heel veel moeite heeft om geld uit te geven aan zichzelf in plaats van aan het gezin. En omdat ik ook niet bereid ben mijn paard op te geven en maandelijks dus al een flinke deuk in ons maandinkomen sla (waar ik me al bezwaard over voel) durf ik niet eens met het voorstel te komen om zoiets duurs aan te schaffen. Het is ook niet zo dat ik er een wil omdat mijn paard zo heftig is maar meer omdat ik sinds de komst van onze dochter wel een beetje bange poeperd ben geworden.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:37

Wat mij opvalt aan ruiters met een BP is dat ze voor mijn oog onstabieler zitten. Ik zie dat ze in een bepaalde houding zitten en niet goed mee kunnen gaan met de beweging. Verder merk ik dat als ze eraf vallen ze niet goed van hun paard af kunnen rollen om de val te breken. (Soms is opstappen zelfs al een kriem..) Hierdoor ontstaat er vaak meer schade. Ik ben dan ook pro voor een cursus zaal en val training waardoor je leert van een paard af te vallen. Die cursus heeft ervoor gezorgd dat ik geen schade heb ondervonden door een val van een paard. (Ik lag er bijna onder maar kon wegrollen)

Natuurlijk begrijp ik wel dat je al een lichamelijk ongemak heb (Bijvoorbeeld je hebt maar 1 nier) dat je voor de zekerheid een BP omdoet. Zelf zal ik er nooit voor kiezen.

p.s. Ik geef o.a. manegelessen aan kinderen en volwassenen. (dat is mijn referentiekader) Misschien dat die ruiters dan ook vaak een niet passende BP hebben waardoor de ruiter krom zit. nb ik heb geen verstand van hoe een BP moet zitten.

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:56

Ik rijd zelf met een Hows Racesafe RS2010, dit is ook 1 met blokjes en een rits aan de voorkant in het midden. Het voordeel vind ik ook, bijna alle bodyprotectors zijn verstelbaar op de schouders, maar door een breuk in me schouder blijft het te gevoelig, deze bodyprotector bestaat daar uit 1 geheel. En is aan beide zijkanten op 5 punten verstelbaar doormiddel van vetertjes. Ik ben er super blij mee dat ik deze heb aangeschaft. Hiervoor reed ik ook met zo'n "plank" van harry's horse, die kon soms wel wat belemmeren in de beweging, maar nu echt geen last meer van. Het voelt net als een bodywarmer.
Het heeft mij al flink wat schade beperkt gelukkig. Rijd veel jonge paarden, dus vind het wel een veilig idee vooral na meerdere malen flink rugletsel te hebben opgelopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:04

Djonah is dat niet ook afhankelijk van wat voor bodyprotector mensen dragen? Toen ik de mijne heb gekocht heb ik diverse modellen gepast en er was een wereld van verschil in pasvorm. Ik was erg blij met de kennis van de verkoopster die goed keek naar hoe mijn lichaam gevormd is en welke bp's daar goed omheen zouden passen. Mijn vriend kwam op een heel ander merk en model uit, maar geen van beiden was het een erg duur exemplaar (ook niet de goedkoopsten, die zaten echt niet fijn).
De ruiters die jij ziet rijden, zijn dat ervaren ruiters of nog beginners? Want ik heb juist niet het idee dat ik er onstabieler van ben gaan zitten, haast integendeel.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:09

Waratje schreef:
Djonah is dat niet ook afhankelijk van wat voor bodyprotector mensen dragen? Toen ik de mijne heb gekocht heb ik diverse modellen gepast en er was een wereld van verschil in pasvorm. Ik was erg blij met de kennis van de verkoopster die goed keek naar hoe mijn lichaam gevormd is en welke bp's daar goed omheen zouden passen. Mijn vriend kwam op een heel ander merk en model uit, maar geen van beiden was het een erg duur exemplaar (ook niet de goedkoopsten, die zaten echt niet fijn).
De ruiters die jij ziet rijden, zijn dat ervaren ruiters of nog beginners? Want ik heb juist niet het idee dat ik er onstabieler van ben gaan zitten, haast integendeel.

Ik had geloof ik in mijn pos geschreven dat het ook kan zijn omdat de BP niet zouden kunnen passen. Maar goed daar heb ik weinig verstand van.

De ruiters die ik zie rijden zijn beginners en gevorderden. Ik geef alle niveau's les t/m ongeveer M niveau. Sommige ruiters doen daarvan met springen of als ze het spannend vinden een BP aan. Hierdoor voelen ze zich in hun hoofd zekerder. Ik merk in mijn les dat ze dan ook durven te rijden. Ik zie alleen houding verslechteren. Mochten ze dan vallen, dan vallen ze vaak verkeerd. En een foute val kan veel schade oplopen, wat ik ook meegemaakt heb.

Nogmaals ik begrijp dat mensen een BP aantrekken, ook i.v.m. medische ongemakken wat ik al eerder heb benoemt. Ik zal er geen dragen en het ook niet adviseren tenzij er medisch iets aan de hand is. Zo'n airovest (ik kom niet op de naam maar zo'n vest dat zichzelf opblaast nadat het contact tussen het zadel en vest is verbroken) daar zie ik wel wat in. Net als een verplichte cursus zaal en val training.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:34

Die luchtdingen hebben een aantal voordelen boven de "gewone" bodyprotectors en voor dressuren zijn ze denk ik geschikter dan dan de vaste, maar als het gaat om springen en vooral crossen heb ik toch liever de gewone. Als je risico loopt om in hindernissen te vallen dan heb ik toch liever dat goed passende stootkussen aan waarmee je ook zo weer door kunt rijden in plaats van een luchtvest waar je eerst een nieuwe patroon in moet stoppen voor je verder kunt rijden.
Ik heb trouwens begrepen dat er diverse crossruiters zijn die zo'n luchtvest over hun gewone bp dragen, omdat het luchtvest bescherming geeft aan nek en stuitje. Luchtvest is trouwens niet goedgekeurd als bp op crossterrein, mag dus ook alleen aanvullend worden gebruikt. Zal best z'n redenen hebben.
Valtraining kan inderdaad heel nuttig zijn, maar ik zou hem niet verplicht stellen, dan zit je namelijk meteen weer aan een heel administratief gedoe vast. ;)
Als je er belang in ziet kun je natuurlijk een valtraining organiseren met je lesklanten, is ook een enorm leuke activiteit om met zo'n groep te doen. En dan weet je ook precies waar je in de lessen weer naar kunt verwijzen omdat je erbij was toen ze hun valtraining kregen.

PaloohJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:54

hahah, ik ben ook op zoek naar n goede bp.
dit omdat ik nu weer met n hersenschudding en gekneusde ondderrug/stuitje zit.
val breken kan ik zoizo niet, dus dat is bij mij niet zo van belang.
maar mam wil door het vele vallen dat ik stop met springen/ helemaal stop met rijden.
nu ben ik dus argumenten aan het zoeken over een bp wat deze beschermt enzo en bied ik aan dat ik er zelf een ga kopen.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:02

Mijn ervaring is dat je zonder BP beter kan 'door rollen'. Ben 1 keer met BP gevallen en toen lukte dat dus niet en kwam met een harde plof op me rug. Heb toen heel veel meer pijn gehad dan ooit zonder BP ( en ik ben VAAK van het paard gevallen B-) )
Ik rijd liever zonder, maar in de cross is het natuurlijk verplicht.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:25

wij zijn ze verplicht met cross en springen en ik haat ze, ben er niet mee opgegroeid en vind het echt ondingen! misschien omdat ik ze niet genoeg aan heb maar die dingen zitten me elke keer weer lelijk in de weg:P

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:01

Ik heb zelf jaren lang met bp gereden . Dit omdat mijn pony het eerste jaar nogal onder mij uitliep, wat nare situaties heeft veroorzaakt. Ik voelde me veel zekerder met een bp. Sinds een aantal maanden rij ik nu wedstrijden en om mijn zit goed te trainen (ik ging door de bp veel te ver naar voren zitten omdat hij van achter tegen mijn zadel aan klapte.) doe ik hem nu af, vind het nu eigenlijk wel comfortabeler. Maar zeker met springen hou ik hem om, dan ben ik niet meer zo onzeker. ;)