Bang voor buitenrijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:33

xDarkness schreef:
Uh...

Dit begrijp ik even niet. Jij denkt dat het gedrag van mijn paard ligt aan een magnesum te kort? Nu word ik even nieuwsgierig. Wat heeft dat te maken met een magnesium te kort, als ik zo dom zijn mag?

Goed, ik snap ook wel dat paarden anders kunnen worden van inderdaad vitamines e.d. te kort, maar dat jij magnesium noemt zonder verdere informatie, zoals je zelf al zegt, vind ik best knap.

Nee hoor, niks doms aan die vraag. Sterker nog, het gros weet hier het antwoord niet op; jij vanaf nu wel.

Magnesium heeft een belangrijke funktie in de signaaloverdracht door de zenuwen, zowel prikkels van buitenaf als "intern" voor de communicatie in de hersenen en de rest van het lijf. Overdreven angst- en schrikreacties zijn kenmerkende signalen van een magnesiumtekort. Daarnaast heeft magnesium een belangrijke funktie in het skelet.

Een mogelijk scenario: de vorige eigenaar had een omgeving (in welke vorm dan ook) waarin je paard voldoende magnesium binnen kreeg. Jij woont overduidelijk in een gebied waar magnesium niet tot de standaardmineralen behoort die in de grond zitten (zuid-west Nederland, getuige je opmerking over de A16, zeer mogelijk Rotterdam (emplacement Kijfhoek?)). Er zijn maar weinig stalhouders die extra magnesium toevoegen aan de weide en in brok en muesli zit echt veel te weinig magnesium. Dit kan verklaren waarom het in het begin wel goed ging, het duurt ongeveer een 1/2 jaar tot een jaar voordat de effecten van een magnesiumtekort merkbaar worden.
Als je nog contacten hebt richting de vorige eigenaar, probeer er dan achter te komen of dit zo zou kunnen zijn.

Ik heb eens een paard gekocht dat ik al enkele jaren als een gezond en levenslustig paard kende. Het ging prima, totdat ik hem verhuisde. Goed 3/4 jaar na de verhuizing kreeg ik vage kreupelheden en wat gedragsveranderingen. Niks schokkends, maar het was niet goed. Twee jaar lopen zoeken, proberen, checken en controleren brachten mij erop om hem magnesium te gaan voeren. Binnen een maand had ik de vrolijke, gezonde pony terug die ik gekocht had. Kom ik er later achter dat de stalhouder waar hij vandaan komt, elk jaar 1000kg magnesium over z'n 3ha weiland strooide!! Mijn huidige stalhouder doet dat niet.......

Aangezien jij feitelijk hetzelfde scenario beschrijft, hoewel zonder tijdsperiode, werd ik dus getriggerd op magnesium. Let wel, ik zeg niet dat het zo is, ik zie alleen enkele opvallende gelijkenissen, die ik ook bij andere paarden heb meegemaakt.
Daarnaast houd ik uitdrukkelijk de optie open dat er meer factoren spelen. Fors minderen in hardvoer is er daar eentje van.

Wij hebben hier een Welsh-Arabier-New Forst of iets wat daarvoor door probeert te gaan, 1,50, merrie, 24 jaar en die doet het op gas, gras, gras en een handje brokjes. Oh ja en wat magnesium :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:35

Waarom ga je ervan uit dat ik het over altijd heb? Zo zeg maak dan geen topic als je toch niet tegen kritiek kan... 8)7

Dit is hetzelfde probleem als al die paarden die steigeren bij het hek naar buiten, ruiterprobleem, makkelijk op te lossen met iemand aan de grond (met ervaring hiermee) die mee kijkt dus.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 30-07-12 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:36

@ Ikke
Wow ... Jij bent freaky!

Inderdaad. Kijfhoek ... daar sta ik ....

Zal er inderdaad eens achterna gaan en het binnenkort eens gaan voeren, baad het niet dan schaad het niet, lijkt me?

POST GEWIJZIGD: Ze stond eerst in Vijfhuizen.
Ik weet niet wat voor grond ze daar hebben eigenlijk ... Heb me er nooit in verdiept.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:51

Jeetje... wat een gedoe allemaal over magnesium tekort en 1001 factoren waar het aan zou kunnen liggen.
Ik begrijp uit je verhaal dat je niet bang bent voor je paard of voor paardrijden in het algemeen maar alleen voor het buiten rijden. die angst kan ik wel begrijpen en ik denk dat die overkombaar is. Jij en je paard hebben wat nieuw vertrouwen in elkaar nodig.
Wat ik in jou plaats zou doen is met het paard gaan wandelen. Gewoon volledig gezadeld met een hoofdstelletje met brug-halstertouw eraan. Dan kun je lekker rustig wandelen, kijken hoe ze reageert. Wanneer je ziet dat alles in orde is of wanneer je op een rustig pad komt ga je er gewoon eens op zitten. Als je het gevoel hebt dat het niet lekker gaat, stap je af en loop je er weer naast.
neem eventueel iemand op de fiets/te voet mee die je kan helpen en die lekker gezellig naast je loopt. Op die manier zijn je gedachte ook niet continu bij de fratsen die je paard wel eens mogelijkerwijs uit zou kunnen halen.
En ik denk het allerbelangrijkste: vertouw jezelf en je eigen gevoel. vraag 10 ruiters en je krijgt 12 meningen. Als jij naar buiten wil met je paard dan ga je naar buiten. Als je het niet wil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:40

_black_rose_ schreef:
Jeetje... wat een gedoe allemaal over magnesium tekort en 1001 factoren waar het aan zou kunnen liggen.
Ik begrijp uit je verhaal dat je niet bang bent voor je paard of voor paardrijden in het algemeen maar alleen voor het buiten rijden. die angst kan ik wel begrijpen en ik denk dat die overkombaar is. Jij en je paard hebben wat nieuw vertrouwen in elkaar nodig.
Wat ik in jou plaats zou doen is met het paard gaan wandelen. Gewoon volledig gezadeld met een hoofdstelletje met brug-halstertouw eraan. Dan kun je lekker rustig wandelen, kijken hoe ze reageert. Wanneer je ziet dat alles in orde is of wanneer je op een rustig pad komt ga je er gewoon eens op zitten. Als je het gevoel hebt dat het niet lekker gaat, stap je af en loop je er weer naast.
neem eventueel iemand op de fiets/te voet mee die je kan helpen en die lekker gezellig naast je loopt. Op die manier zijn je gedachte ook niet continu bij de fratsen die je paard wel eens mogelijkerwijs uit zou kunnen halen.
En ik denk het allerbelangrijkste: vertouw jezelf en je eigen gevoel. vraag 10 ruiters en je krijgt 12 meningen. Als jij naar buiten wil met je paard dan ga je naar buiten. Als je het niet wil.

Hoeveel van dit soort gevallen heb jij aan de hand gehad? Hoeveel daarvan heb jij tot een volledig goed einde gebracht, zonder aan symptoombestrijding te doen?

Wat jij beschrijft is een slecht omschreven versie symptoombestrijding, die vroeg of laat opnieuw fout gaat, omdat je de onderliggende oorzaak ontkend.

Als jouw auto olie verbruikt kun je er steeds olie bijgooien of je zoekt uit waar die olie blijft. Jij doet het eerste, ik ga voor de tweede optie........

SJ2511

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:51

ik heb ook een verzorg paardje die niet vaak bereden is en is heel bang om uit zijn wei te gaan schrikt van alles en als je op hem gaat zitten en echt wilt rijden en hij komt uit zijn vertrouwde cirkel dan loopt ie naar achteren an probeert zo snel mogelijk daar weg te komen. maar als ik dat stuk lop en op m zit dat stuk terug loopt ie zo mak als een konijn.