xDarkness schreef:Uh...
Dit begrijp ik even niet. Jij denkt dat het gedrag van mijn paard ligt aan een magnesum te kort? Nu word ik even nieuwsgierig. Wat heeft dat te maken met een magnesium te kort, als ik zo dom zijn mag?
Goed, ik snap ook wel dat paarden anders kunnen worden van inderdaad vitamines e.d. te kort, maar dat jij magnesium noemt zonder verdere informatie, zoals je zelf al zegt, vind ik best knap.
Nee hoor, niks doms aan die vraag. Sterker nog, het gros weet hier het antwoord niet op; jij vanaf nu wel.
Magnesium heeft een belangrijke funktie in de signaaloverdracht door de zenuwen, zowel prikkels van buitenaf als "intern" voor de communicatie in de hersenen en de rest van het lijf. Overdreven angst- en schrikreacties zijn kenmerkende signalen van een magnesiumtekort. Daarnaast heeft magnesium een belangrijke funktie in het skelet.
Een mogelijk scenario: de vorige eigenaar had een omgeving (in welke vorm dan ook) waarin je paard voldoende magnesium binnen kreeg. Jij woont overduidelijk in een gebied waar magnesium niet tot de standaardmineralen behoort die in de grond zitten (zuid-west Nederland, getuige je opmerking over de A16, zeer mogelijk Rotterdam (emplacement Kijfhoek?)). Er zijn maar weinig stalhouders die extra magnesium toevoegen aan de weide en in brok en muesli zit echt veel te weinig magnesium. Dit kan verklaren waarom het in het begin wel goed ging, het duurt ongeveer een 1/2 jaar tot een jaar voordat de effecten van een magnesiumtekort merkbaar worden.
Als je nog contacten hebt richting de vorige eigenaar, probeer er dan achter te komen of dit zo zou kunnen zijn.
Ik heb eens een paard gekocht dat ik al enkele jaren als een gezond en levenslustig paard kende. Het ging prima, totdat ik hem verhuisde. Goed 3/4 jaar na de verhuizing kreeg ik vage kreupelheden en wat gedragsveranderingen. Niks schokkends, maar het was niet goed. Twee jaar lopen zoeken, proberen, checken en controleren brachten mij erop om hem magnesium te gaan voeren. Binnen een maand had ik de vrolijke, gezonde pony terug die ik gekocht had. Kom ik er later achter dat de stalhouder waar hij vandaan komt, elk jaar 1000kg magnesium over z'n 3ha weiland strooide!! Mijn huidige stalhouder doet dat niet.......
Aangezien jij feitelijk hetzelfde scenario beschrijft, hoewel zonder tijdsperiode, werd ik dus getriggerd op magnesium. Let wel, ik zeg niet dat het zo is, ik zie alleen enkele opvallende gelijkenissen, die ik ook bij andere paarden heb meegemaakt.
Daarnaast houd ik uitdrukkelijk de optie open dat er meer factoren spelen. Fors minderen in hardvoer is er daar eentje van.
Wij hebben hier een Welsh-Arabier-New Forst of iets wat daarvoor door probeert te gaan, 1,50, merrie, 24 jaar en die doet het op gas, gras, gras en een handje brokjes. Oh ja en wat magnesium