Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

capopjekop schreef:Ik accepteer stijgeren nooit, of het nu angst of wat anders is. Het is niet zo dat stijgeren de enige uitkomst is om eronder uit te komen. Hij kan ook zijn been proberen neer te zetten. Vaak houd ik dan nog 2 seconden vast tot ze hun been weer rustig houden en dan zet ik hem neer zodat ze hun balans weer kunnen zoeken.
_Jordy_ schreef:dankjulliewel, hier heb ik wat aan!
Hij word tot op heden in het land bekapt, misschien was dat ook niet handig? alles is dan open om hem heen.
Mijn vorige veulen was na een aantal keer bekappen gewent, vandaar dat ik hiermee geen raad wist.
Ze hebben het in Amerika(?) getest met paarden en gekeken hoe de paarden hun hoeven zelf bij houden in de natuur.
van daaruit zijn ze gaan werken, hij heeft 4 drukpunten deze worden "rond" afgevijlt zo hebben ze een natuurlijke stand.
hij heeft wel altijd een kapmes e.d bij hem dus mocht het echt nodig zijn dan gaat er wat af..
_Jordy_ schreef:oke, ik denk dat ik het niet helemaal goed verwoord heb in mijn openingspost.
Conan is erg mak, ik kan alles met hem doen. hoefjes geeft hij braaf ook wanneer hij vast staat.
we doen vaak gek met hem. hij is mak en over het algemeen nuchter in het hoofd.
stijgeren, trappen, bijten doet hij niet, dit mag hij ook niet en word hij voor gestraft.
echter met bekappen is het anders. hij heeft af en toe nog wat moeite met zijn evenwicht en dat begrijp ik ook volkomen.
omdat ik nu een natuurlijke bekapper heb duurt het wat langer voordat 1 hoef klaar is, er word namelijk niks geknipt alleen gevijlt.
Hij geeft zijn hoef braaf maar hij wil hem snel weer terug, uiteraard mag hij hem niet direct terug trekken dus word zijn hoef vast gehouden. Hij weet nu alleen dat wanneer hij gaat stijgeren en gelijk een sprong maakt zijn hoef los gelaten word (dit red je gewoonweg niet om vast te houden).
dit is hij nu dus steeds aan het uitproberen.
wij dachten dus om deze hoef onder het eten te doen omdat hij dan geen gekke dingen doet.
op deze manier leert hij dus dat hij hiervoor beloont word, dan hebben we geen strijd met hem.
ik wil niet dat conan de hoefsmid aan stress gaat koppelen.
in de stal met eten is er dus niets aan de hand en kan de hoefsmid zo zijn werk doen.
mijn vraag is alleen of het verstandig is, het is dus veder een goed opgevoede pony die erg makkelijk is.

maar ik wilde je dit toch nog even meegeven. Paarden bloeien op bij duidelijkheid en rechtlijnigheid. Een paard wat geen grenzen gesteld krijgt is ook een zielig paard, zo'n dier wordt onzeker en moet/gaat/zal uit onzekerheid dan zelf de leiding maar op zich nemen.