Cap kapot? Hoe zie je dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: Cap kapot? Hoe zie je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:57

Als je echt vol op je kop bent geland, zou ik wel voor een nieuwe cap gaan. Zeker een dergelijke harry's horse cap, die kosten ook niet de wereld.
Als je gewoon bent gevallen en je merkt niets vreemds aan je cap, dan vind ik het onnodig om na iedere valpartij een nieuwe cap aan te schaffen...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:36

Heb je dan niet een hele oude ofzo??? Ik heb echt geen piepschuim (heb dezelfde als TS) in m'n cap zitten :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:10

manzano schreef:
Heb je dan niet een hele oude ofzo??? Ik heb echt geen piepschuim (heb dezelfde als TS) in m'n cap zitten :=

Ik heb een grijz/zwarte HH cap..

Draai het flapje aan de binnenkant maar eens om.. zit toch echt wit piepschuim..
Of is dit maar een kleine laag?

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:18

Ik ben al eens met mijn cap op mijn hoofd op de stenen gevallen, en heb hem al ontzettend vaak op de grond laten vallen maar ik rijd er nog steeds mee...

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:38

Jolliegirl schreef:
manzano schreef:

Ik heb een grijz/zwarte HH cap..

Draai het flapje aan de binnenkant maar eens om.. zit toch echt wit piepschuim..
Of is dit maar een kleine laag?

Ik heb ook 2 caps liggen met piepschuim en 1 met zoon ABS schaal.
Bij die met piepschuim is het bij mij gewoon een dikke laag en geen klein randje.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:06

Ja er zit misschien een voering in met schuim, maar je hele cap toch niet. Dan zou je hem zo door midden kunnen tikken. Piepschuim is super breekbaar.

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:07

ik zou zowiezo wel een nieuwe kopen. Ik weet niet hoe je gevalen bent maar kleine scheurtjes zie je niet.
misschien met een loep ofzo?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 21:11

Ik ga als ik tijd heb de cap uit elkaar halen, want ik zie het toch niet meer zitten om er mee te rijden
Als er wat te zien is zal ik foto`s plaatsen :j

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:18

Ik was laatst ook gevallen op me hoofd. Het duurde ook even voordat ik weer helder zag.
Ik heb dezelfde cap als TS van buiten zie je niks alleen als ik hem probeer te buigen en er een beetje mee duw hoor je aan de linkerkant(waarop ik was gevallen) ligt gekraak en aan de rechterkant hoor je niks.
Volgens mij moet ik ook een nieuwe kopen

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:04

Heb je de cap ook al langer? Ikzelf had een prima cap waar ik nog niet op gevallen was. Na een tussenstop van rijden weer opgezet. Cap was al zo'n 6 jaar oud ofzo. Toen ik een keer een topic las, waarbij ze wat tips gaven voor je cap testen, besloot ik eens te kijken wat mijn cap deed als ik hem 'samendrukte'. Nou, dat was mogelijk, en veel gekraak. En dan heb ik het niet over spierballenwerk, maar gewoon lichtjes drukken.

Toen toch maar snel een nieuwe gehaald.. :)

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:44

Als ik dit zo lees mag ik ook wel nodig een nieuwe cap Ik heb die van mij nu 10 jaar misschien nog wel wat langer ik ben nooit op mijn hoofd gevallen maar ik heb m wel vaak uit mijn handen laten vallen.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:16

smeetjoew schreef:
Als je echt vol op je kop bent geland, zou ik wel voor een nieuwe cap gaan. Zeker een dergelijke harry's horse cap, die kosten ook niet de wereld.
Als je gewoon bent gevallen en je merkt niets vreemds aan je cap, dan vind ik het onnodig om na iedere valpartij een nieuwe cap aan te schaffen...

Ben ik zeker mee eens! Ik ben als manegeruiter destijds veel gevallen en mijn cap heeft het 7 jaar overleeft. Het ligt volgens mij ook wel aan waar je valt en hoe. Als ik bijvoorbeeld buiten was gevallen of inderdaad hard op mijn hoofd, had ik zeker een nieuwe gehaald. Maar als manegeruiter reed ik veel in de binnen-/buitenbak en dan beland je gewoon op zand. Na een check kon ik er gewoon mee verder.

Als ik inderdaad voor elke val of kopstoot een nieuwe moest kopen, dan had ik niet lang gereden :D Nou had ik ook wel een cap van HH, die cap die met je meegroeit ;)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:20

noorhermans1 schreef:
ja moet altijd na een val van je paard een nieuwe cap kopen :)

ik neem aan als je op je hoofd bent geland :D
sommige vallen zoooo vaak :D

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:39

_Lobke_ schreef:
Als ik dit zo lees mag ik ook wel nodig een nieuwe cap Ik heb die van mij nu 10 jaar misschien nog wel wat langer ik ben nooit op mijn hoofd gevallen maar ik heb m wel vaak uit mijn handen laten vallen.

Doet ie bij jou ook flink kraken als je hem (zonder geweld) indrukt aan de zijkant?
Alhoewel er nog weleens meerdere dingen worden gezegd en ik niet precies weet wat wanneer waar is..

Je kunt geloof ik ook bij sommige ruitershops laten testen of ze nog goed zijn?
Aan de andere kant: Na tien jaar is het toch best leuk om jezelf te trakteren op een nieuwe, mooie cap die je vast wel verdiend hebt :D (mits dat financieel kan natuurlijk)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:48

Volgens mij zijn de adviezen ook om iedere 5 jaar een nieuwe te kopen. Het is kunststof en dat leeft ook niet eeuwig.

Je kan aan de buitenkant alleen maar zien of een cap onwijs kapot is. Dus als hij echt gescheurd is, er een deuk in zit of zo, maar in het kunststof kan je niet kijken. Daar kunnen dunne haarscheurtjes inzitten die de cap niet meer vast van structuur maken, maar los. Als je er dan nog een keer mee valt, dempt de cap de klap minder goed en er is meer kans dat hij breekt. Dat zou ik toch liever willen voorkomen.

Ik ben ooit buiten op een bevroren grindpad gevallen. Mijn schedel was onder mijn cap gebroken en toch zag de cap er nog heel uit. Als je nagaat watvoor klap dat geweest moet zijn, om mijn trommelvliezen te laten springen en mijn schedel te laten scheuren, dan kan die cap er nog zo heel uit zien, dat ding was echt niet veilig meer.

Als je echt op je hoofd valt, gewoon het zekere voor het onzekere en een nieuwe kopen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:52

Motorhelmen moet je ook om de zoveel jaar vervangen eigenlijk. Door weersinvloeden (zon, regen etc) wordt het materiaal gewoon zwakker :j