Veulen in opfok of thuis met verschillende leeftijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:03

Ariebren schreef:
De moeders doen ook al heel veel.

Niet genoeg. Ik heb hier twee veulens. Twee hengsten. Eentje staat alleen met met zijn moeder en kan een ontzettende kwal zijn. Ik zal blij zijn als hij met zijn moeder de gemengde kudde in kan dan ben ik heel snel van het probleem af. De andere staat in een gemengde kudde en is enorm braaf. Dus met een moeder alleen redt je het echt niet mee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:48

Ariebren schreef:
De moeders doen ook al heel veel.

Dat is niet voldoende, want veel veulens worden met 6 maanden gespeend en alleen je eigen moeder zien en erdoor opgevoed is ook niet voldoende, het gaat om verschillende paarden en verschillende leeftijden, dat is heel belangrijk voor de verdere sociale leven.

Ariebren

Re: Veulen in opfok of thuis met verschillende leeftijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:21

Ik houd het erop dat een jeugd kudde, eventueel met oudere paarden , niet de opvoeding geeft die wij mensen willen hebben van een paard op de stal van de manege.
In die kudde leren ze alleen maar te overleven, door slim te zijn.
Op een opfok waar ze dagelijks in handen zijn leren ze zich te gedragen naar de mens toe !!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:39

Ik ga met de laatste post van Ariebren mee en zou daar aan toe willen voegen dat ik om die reden zou kiezen om het veulen thuis in de kudde zou zetten mede om het wat meer in handen te hebben en dat hoeft niet te zeggen elke dag, maar toch wel geregeld.
Ik heb hier veulens, jaarlingen en ''oudere" paarden staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:48

Ariebren schreef:
De beste opfok voor een veulen, jaarling is een plek waar ze regelmatig even aan het touwtje meegenomen worden voor een borstel en hoef krabben gebeuren.
Een paard opvoeden doe je zelf, niet die ouwe ruin of lieve merrie.

opvoeden in de omgang met mensen moet je zelf doen, maar door ze in een groep te houden worden ze sociaal egr handig en netjes opgevoed in het snappen van eigen ruimte en grenzen etc, daar heb je als mens erg veel aan , zonder die opvoeding kun je als mens willen wat je wilt, maar krijg je een sociaal niet handig paard wat je ook in de omgang met mensen merkt.
het meelopen etc, dat is maar zeer beperkt nodig om dat goed te houden, controles DA< hoefsmid, ontwormen, tandarts etc, dan komen ze ion de hand , moeten even stilstaan, moeten aanrakingen ondergaan etc, bij voeren en standaard controle van de stalhouder komen ze ook in contact met. Mijn ervaring is dat dieren hier veel beter bij blijven kwa respect etc dna als ze om de haverklap gezellig gepoetst worden, snoeppies krijgen en bemutst worden . Feit is gewoon dat er meer mensen met paarden zijn dan paardenmensen en die eerste zulklen al snel net even verkeerd timen kwa belonen of corrigeren, te lief zijn, beetje verwennen etc waardoor je irritante knollen krijgt
het advies ga er lekker mee tutten zal ik ook nooit geven aan de gemiddelde paarden eigenaar , de mensen die het wel snappen en kunnen hebben het advies opfok of thuis veelal niet nodig en weten wat ze doen

een opfokadres hoeft de opvoeding van mijn paard richting mens ook echt niet te doen...
het meelopen, stilstaan, vast staan, voeten tillen, bekappen, en ga zo maar door hebben ze bij mij geleerd voor ze de opfok in gaan, en is bij minimaal onderhoud zo weer op te pakken als ze met 4 a 5 jaar er uit komen ... heb inmiddels al voldoende jong spul in de vingers gehad om ook vrij snel door te hebben wanneer een paard in de achtertuin is opgegroeid of in de kudde met weinig in de hand komen...geef mij die laatste maar daar hoef je ook niet bakken vol irritant gedrag bij af te leren want dat hebben ze niet aangeleerd gekregen .

nu weet ik ook dat je een opfok adres bedoelt waar kennis van zaken en kunde aanwezig is, maar dan moet dat adres ook maar aansluiten bij hoe je er als eigenaar mee om gaat.

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:34

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een opfok met verschillende leeftijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:12

Mijn jonge paard heeft in de opfok gestaan vanaf 7 maanden tot hij ruim 2 jaar was.
Toen hebben we 'm opgehaald omdat ik in de buurt een fijne plek voor hem kon vinden, anders had ik 'm zeker nog een half jaar daar laten lopen.
Hij liep in een koppel hengsten van dezelfde leeftijd en reken maar dat daar ook bepaalde rangorde is, dat daar ook meer leidende paarden en meer onderdanige paarden zijn (het is alleen anders dan in een groep volwassen paarden).
En het heerlijk vond ik dat ze allemaal nog jong zijn en ze daardoor veel meer bewegen en spelen dan in een kudde met alleen volwassen paarden.

Nu staat hij in een groepje volwassen ruinen waar hij echt even zijn plaats heeft moeten leren accepteren, dat was toch wel even nieuw voor hem, dat ze niet allemaal willen spelen als hij ze uitdaagt...
Zo'n rangorde met volwassen paarden werkt dus toch wel weer iets anders, en dat moest hij even leren, hij was ontzettend speels en als zag alles als een uitdaging... :+
Inmiddels heeft hij zich heel goed aangepast, weet wie er in is voor een spelletje en wie niet, en is hij rustig en braaf geworden.
Zijn leven en regelmaat zijn nu anders dan in de koppel, hij moet vaker meelopen aan de hand, staat 's nachts in een eigen box.
Allemaal nieuw, maar ook allemaal heel leerzaam.
Aan de ene kant vind ik het nog steeds jammer dat hij al uit zijn koppel leeftijdsgenootjes weg moest, aan de andere kant denk ik dat 'ie nu ook al heel veel geleerd heeft waar we anders pas een half jaar later mee zouden beginnen...
alles heeft zo z'n voor- en nadelen... 8-)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:53

Nouvel, gaat ook vaak prima, het kan alleen erg lastig worden als die van jou de top dog is ...dan is volwassen dieren die al! het jonge grut op hun plek zetten indien nodig in de groep hebben erg fijn .
die dame van mij is nogal bijdehand en ik ben dus heel blij met oudere dames die het laatste woord wensen te hebben , moet er niet aan denken dat die met alleen leeftijdsgenoten zou staan,

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:50

Ariebren schreef:
De beste opfok voor een veulen, jaarling is een plek waar ze regelmatig even aan het touwtje meegenomen worden voor een borstel en hoef krabben gebeuren.

_/-\o_

Ik snap dat niet waarom zoveel mensen zo bang zijn om aan een jong paard te komen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:26

Ik denk dan ook dat het hele opfok gebeuren nog een nawee is van vroeger.

De grote fokkerijen, handels - en trainings stallen hadden natuurlijk geen tijd om al dat jonge grut aan stal te houden.
Inrijden begint pas op drie jaar.
Dus voor het gemak al het jonge grut op de grote opfok (natuur) gebieden.
Kost weinig, een zwakkeling overleefde het niet, dus je had al een natuurlijke selectie in je grote aanfok.

Maar bestaan dat soort stallen nog.
Ik denk het wel, ik ken een paar handelaren die dat al jaren doen met hun veulens, die kopen ze dan.
Gaan een natuur gebied in en ze zien het wel, het volgende jaar.

Dus die oude opfok was een gigantische kosten besparing op onderhoud van de jonge paarden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:01

Opfok heeft wel degelijk voordelen, mits het goed gedaan wordt.
Wij hebben een opfok bedrijf en zie veel voordelen. Neem mijn eigen veulen: Een echte Jazz, een drukte maker en zenuwpees. Sinds ze in de opfok staat is ze veel relaxter en heeft ze veel meer respect gekregen.

Wij hebben de paarden in de wintermaanden zoveel mogelijk op leeftijd geselecteerd bij elkaar in de groep. Ze staan dan in ruime groepsboxen en krijgen veel beweging, eten en genoeg aandacht. Onze ervaring is dat (vooral bij hengsten) dat het beste gaat. Een oudere erbij in eist al het eten en ruimte op.

In de zomermaanden gaan ze hier naar de zeedijk, daar staan ze op zo'n 100 hectare land. Hier staan veulens, enters en twenters, 3 jarigen en een enkel ouder paard bij elkaar.

Ik zie vaak dat paarden welke niet in een opfok zijn geweest, totaal niet weten wat kan en mag. Weinig respect voor mens en dier. Ze leren elkaar wat bv zeer doet of prettig voelt.
(zo hadden we bv laatst een 1,5 jarig paard welke sloeg met het voorbeen. Na 2 maand in de opfok was dat over > een ander paard vertelde even dat dat zeer deed)

Natuurlijk moet je dingen als voetjes optillen ed zelf leren, maar dat kan ook wel wanneer ze 3 jaar zijn.

Ik pleit voor:
- Veel beweging
- Goed en onbeperkt voer
- Speelkameraadjes
- Zo'n rustig mogelijk bestaan
- Natuurlijke opvoeding

Alles heeft voor en nadelen.
Maar dingen als: 'inde opfok hebben ze altijd wel wat' vind ik niet terecht. Wij hebben eigenlijk nóóit wat. Bijna nooit geen ziekte, bijna nooit geen gewonden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:11

Mooi verwoord vulina!

Ik heb ook echt goede ervaringen met het opfokadres waar mijn 2 jarige heeft gestaan.
Hij is daar wel ziek geweest en heeft ook een wond aan zijn been gehad, maar nu hij hier staat heeft 'ie ook al 't een en ander opgelopen, dat ligt echt niet alleen aan een opfok...
Jonge paarden zoeken nou eenmaal uitdaging en dan kun je wel eens een tik terug verwachten...
en ook zijn ze vatbaarder, dus eerder ziek...

Zaak is wel dat een opfok de jonge paarden heel goed in de gaten houdt en diegene die iets mankeren er uit pikken en behandelen als dat nodig is, hier mag je niet nalatig in zijn als je zorg voor zoveel jonge paarden op je neemt.
En door elke dag door de koppels te lopen blijven ze ook handmak en mensgericht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:20

Gini schreef:
Ariebren schreef:

_/-\o_

Ik snap dat niet waarom zoveel mensen zo bang zijn om aan een jong paard te komen.

waarom zijn er zoveel mensen die er maar telkens aan willen zitten?
voor mij persoonlijk geld, ik ben absoluut niet bang om er aan te zitten. ik durf zelfs van mezelf te zeggen dat ik erg goed ben met jonge dieren.
helaas zijn er meer mensen die dat niet zijn dan die dat wel zijn ... ik zal dan ook bij het gros van de mensen adviseren het dier in de opfok te zetten omdat ik al meer dna voldoende bewijs in handen heb gehad dat de meeste mensen helemaal geen jonge paarden kunnen opvoeden

ander probleem is en blijft gewoon dat de meeste hobbymatige paardenhouders/eigenaars gewoon niet de ruimte hebben om het dier voldoende beweging te geven in gezelschap. Dan krijg je weer taferelen waarbij er jonge opgroeiende dieren halve winter opgesloten staan in een box etc wat gewoon bewezen slecht voor het dier is
en dna heb ik het nog niet eens over psyche, maar over fysieke gezondheid , bijvoorbeeld verhoogd risico op harde beengebreken etc .

en als ik kijk naar paarden waar ik fijn mee kan werken , dat zijn vrijwel altijd paarden waar minder mee getrut is en minder in handen zijn geweest , er zijn dus ook minder fouten gemaakt in de opvoeding/omgang... wees eerlijk mensen maken fouten en sommige fouten wil je niet moeten maken bij jonge dieren.
de dieren waar het moeizamer mee ging waren vooral de achtertuindieren die door mensen opgevoed zijn , verwende trekjes, werkweigering trekjes, respect issues, sociale missertjes....

Ariebren, dat pas! met drie jaar mag van mij al! met drie jaar zijn hoor... persoonlijk start ik een dier niet voor 4 jaar oud en er op dat gebeurt op zijn vroegst met 4,5 pas das vroeg genoeg. ook voor niet ijslanders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:20

Vulina schreef:
Ik pleit voor:
- Veel beweging
- Goed en onbeperkt voer
- Speelkameraadjes
- Zo'n rustig mogelijk bestaan
- Natuurlijke opvoeding

Alles heeft voor en nadelen.
Maar dingen als: 'inde opfok hebben ze altijd wel wat' vind ik niet terecht. Wij hebben eigenlijk nóóit wat. Bijna nooit geen ziekte, bijna nooit geen gewonden.

dat ligt idd niet aan het concept opfok, maar gewoon slecht beleid en toezicht

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:59

Mijn enter heeft tot het zomerseizoen begon in een groep van zes gestaan merries en hengsten bij elkaar. Nu staat hij in de wei met 4 andere hengsten allemaal geboren in april/mei. het gaat super. Zijn erg rustig en er is geen gedonder. Met mijn enter wordt niks gedaan. Hij gaat braaf naar de smid en je kan hem rustig aanhalen voor de rest laat de opfokker het jonge spul met rust.In het najaar dat hij 2 is geworden komt hij naar huis en komt hij bij de groep in maar tot die tijd mag hij lekker spelen bij zijn vriendjes. Als het een merrie was geweest dan was zij thuis gebleven bij de 2 andere merries

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:02

Daarom hou ik dus niet van de opfok. Heb k al heel vaak discussies over gehad, ik ken zelfs meerdere paarden die 'contactgestoord' waren zo'n beetje toen ze in een nieuwe groep kwamen met verschillende leeftijden nadat ze van de opfok kwamen. Veulens/enters/twenters kunnen elkaar ook niet alles leren.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:05

Ariebren schreef:
Ik houd het erop dat een jeugd kudde, eventueel met oudere paarden , niet de opvoeding geeft die wij mensen willen hebben van een paard op de stal van de manege.

Hier ben ik het niet mee eens, ook in een gemengde kudde kunnen ze net zo vaak in handen komen als bij de opfok. (Ik spreek uit ervaring)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:05

Die van mij is verre van contactgestoord. De groep is veranderd toen zij op de wei gingen en dat zal straks met de winterstalling weer gebeuren. Ze passen zich keurig aan zonder veel geklier. Naar de mensen toe zijn ze absoluut niet opdringerig maar respectvol maart dat kan natuurlijk veranderen aangezien het spul zo'n 16 maanden is. Dit is mijn 1e ervaring met opfok en het bevalt mij tot nu toe beter dan toen ik de hengsten thuis hield in een ruinengroep

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:32

Ik zou een veulen sneller met leeftijdgenootjes zetten dan met volwassen paarden, ook ivm met het spelen ect.

Het voordeel van een volwassen paard is dat het toch een voorbeeld is en de goede manieren aan het veulen kan leren.
maar iedereen heeft hier toch een eigen mening over denk ik :)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:46

Ik ben ook voor een gemengde groep.
Bij ons staat een paard wat eerst in de gemengde kudde heeft gestaan als veulen zijnde maar toen naar de opfok is gegaan en toen ze terug kwam echt geen normen en waarde had, je zag echt dat ze wat in de opvoeding heeft gemist. Had geen respect en denk dat als ze gewoon bij ons was blijven staan dat ze veel meer respect zou hebben. Gelukkig merk je nu ze ook weer veel in de hand komt haar gedrag positief veranderd.

LindyHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:49

Ik ben altijd voor een gemengde groep. Oudere dieren bewaren beter de orde in de groep en voeden beter op, met name de veulens met veel praatjes. Die zouden in een veulengroep bovenaan de rangorde staan en behoorlijk dominant kunnen worden. In een gemengde groep is er dan wel een ouder dier dat zo'n veulen tot de orde roept. Daardoor is het ook fijner voor de veulens laag in rang, want die worden minder 'gepest'.

Het is wel fijn als er in de gemengde groep nog andere jonge paarden zijn om mee te spelen, maar die hoeven niet per se van hetzelfde jaar te zijn.

l_aura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:52

Ik heb ook de voorkeur voor een gemengde groep, mijn jaarling merrie staat in een groepje van 5 merries (1 veulen, zij zelf, een tweejarige, en twee oudere dames). Het bevalt mij super. Mijn jaarling hengst staat bij een driejarige ruin, ook dit gaat super. Oudere paarden hebben meestal al wat meer communicatietechnieken onder de knie en zodoende leren zij dat de ukkies. Als je enkel en alleen een groep jonge paarden hebt kan het een chaos worden waarin ze allemaal maar wat proberen. Maar het kan matuurlijk ook heel goed gaan met een aantal jonge paarden, ik ken twee jaarlingen die het fantastisch doen met zijn tweeen.

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:39

Toen ons veulen werd afgespeend, is ze meteen de opfok in gegaan, ze heeft er bijna een jaar gestaan, ze stond met leeftijdsgenootjes, maar ook jaarlingen en twenters.. Moet zeggen dat ze heel sociaal was, weet niet of dit puur door de opfok kwam, maar ik zie geen nadelen van een opfok..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:52

Voor mijn merrie ging de gemenge opfok (incl fokmerries en ruinen) de andere kant op dan ik gedacht had.
Ipv dat de oudere dieren ze op hun plek wezen vormde de jonge paarden hun eigen subkudde.
Toen mijn merrie 2 was heeft ze een groepje jaarlingen opgeeist waar ze de baas over was.
Ze werd daardoor ook onmogelijk naar mensen en heb dus met 2,5 maar rap opgehaald.

Mijn ruin had ook niets aan de oudere paarden, daar was hij enkel bang voor. Als 3 jarige hengst speelde hij liever met de jaarlingen.

Ik vraag me dus af in hoeverre dat overschat wordt, al zou ik het gewoon weer zo doen.

ylrebmik_dg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:18

Naar mijn mening wordt de opvoeding door een ieder die het veulen ziet, vast moet pakken of corrigeren gedaan. Het begint al met de geboorte. Zowel met mens, als wel de kudde waar het in staat. Mijn voorkeur gaat uit naar een gemengde kudde met 1 of 2 rondom dezelfde leeftijd. Dit om te kunnen spelen met leeftijdsgenoten en de ouderen om hun de normen en waarden van de paardenwereld mee te geven. Het liefst 24/7 buiten met een inloopstal of goede natuurlijke schutplek waar ze kunnen staan met slecht weer. Met een opfok zal er iemand zijn die door de kudde loopt om de omheining te controleren, waterbakken te controleren, in het land te voeren, enz. Dan heb je ook nog de "vreemden" die helpen met de opvoeding. Bij de hoefsmid leren ze langer stil staan, dan wat de eigenaar meegeeft vanuit thuis. Bij de veearts leren ze ook langer stil te staan en dat ze overal aangeraakt worden. (overigens bij een hoefsmid ook) De eigenaar van de opfok of stalhulp zal ze leren het halster te accepteren en meelopen voor de hoefsmid of veearts. Laten we niet vergeten, dat je als eigenaar wanneer ze geboren zijn, tot ze gespeend zijn en de opfok in gaan, ook veel doet. Een halstertje om, trailer in het land en ze daar kennis mee laten maken. Sommige nemen ze met mama mee langs de weg enz... Al met al krijgen ze genoeg opleiding van de mens en worden ze ook nog opgevoed door de kudde. Alleen aan huis, in de winter op stal, alleen in de box daar leert een paard niet veel van... Alleen hoe het zich moet vervelen...