Bijten en soms zelfs aanvallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Re: Bijten en soms zelfs aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:34

Jessix, ik na 28 jr paarden ervaring ook niet hoor; daarom snap je waarschijnlijk wel dat ik vreselijk verbluft was :\ .

Ik had mijn eigen stal en het paard was van een van mijn pensionsklanten; zoals gezegd, hardstikke lief dier!
De eigenaresse van het paard liet hun 2 paarden net los in de binnenbak, toen ik bezoek kreeg. Bezoek had het huis en de stallen nog niet gezien, dus ik gaf ze een kleine rondleiding.
We komen bij de binnenbak aan en paardlief kwam doodnormaal in alle rust op me toegelopen, oren naar voren, zoals 'ie altijd deed als 'ie mij zag komen. En vanuit het niets was het dus opeens "hap" :? := ...
Mijn bezoek had altijd al respekt voor de paarden, maar na dit incident durfde ze er helemaal niet meer in de buurt te komen.
Ipv gezellig koffie te drinken, heeft ze me uiteindelijk naar de EHBO van het z'huis gebracht :+ .

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 21:55

Het is een geweldig pony'tje om te rijden en je kan ook zien dat hij ervan geniet. (Vooral springen, zijn favoriet)
Hij staat ook bijna nooit op de wei helaas, meestal alleen voor pensionklanten.. ;(
Al zijn tuig past prima.
Hij is nooit door mij geslagen, dus of hij pijn heeft weet ik niet.
Aangezien ik er niet de hele week ben en hij voor de rest in lessen loopt.
Dus weet helaas niet wat er voor de rest gebeurd.

Ik zou graag willen weten wat de meesten tegen een join-up hebben??
Hij beet ALTIJD al, zelfs voor ik de join-up deed.
Hij reageerde alleen maar beter daarna.
Uiteraard heb tientallen boeken gelezen en allerlei informatie gezocht voordat ik het deed.
(Ik heb hem ook nooit geslagen toen ik het deed)
Ik weet wanneer ik iets wel doe en niet.. ;)
En als ik iets van plan ben te doen dan zoek ik altijd meer informatie op.

Wat mij betreft heeft de join-up hier niks mee te maken als hij erna allen beter op reageerde, en daarvoor al lange tijd beet.

En wat ik bedoelde met ''voorzichtig doen'' bedoel ik er mee dat ik kalm reageer op zijn acties.
Heb vaak genoeg gezien mensen die boos op hem werden waardoor hij vervelender werd.

Dan nu,
Wat voor grondwerk raden jullie mij aan?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:19

Als start bij het grondwerk doe ik het volgende:
- Ik zet het paard in een afgemaakt stukje van 15 op 15 meter en doe het halster uit.
- observeren wat het paard doet.
- heeft hij/zij geen aandacht voor mij dan stap ik kordaat op haar af zodat ze zich verplaatst en ik haar plaats inneem...zo een paar keer herhalen
- daarna begin ik met loswerken, overgangen met lichaamstaal zonder het paard aan te raken

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:22

Dit klinkt als een gefrustreerde manegepony. Waarschijnlijk verdwijnen deze problemen als sneeuw voor de zon als ie manegepony-af raakt. Arm dier.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:13

Denk ik ook F_orumster. En ts, ik denk dat je het allemaal goed bedoelt met het grondwerk en dergelijke, maar als je er nog geen ervaring mee hebt, ga dan alsjeblieft deze pony daar niet óók nog eens mee lastig vallen. Je hebt ook best kans dat als hij dit ook nog eens als 'straf' gaat zien, hij nog best wel eens gevaarlijk uit de hoek kan komen. Deze pony is denk ik het meest gebaat bij rust aan z'n koppie.

Zou je hem een tijdje op de wei gunnen, ts? Kun je regelen dat hij vaker uit stal komt, en dan niet om te rijden/grondwerken?

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:35

Het gaat sinds vandaag al veel beter :)
Ik denk gewoon dat hij niet zo van vreemden houd, ik bezoek hem nu 3/4x in de week en hij heeft ook niet meer geprobeerd te bijten.
Hij waagt het nog bij veel mensen om te bijten als ze in zijn stal komen, maar als ik kom dan draait hij gelijk met zijn hoofd om en kijkt me aan met z'n lieve koppie. :)
Dus het gaat al veel beter.
Gewoon even wat tijd geven, en dan denk ik dat hij ook niet meer zal proberen te happen.
Had hem die ochtend even losgegooid en nog eventjes klein beetje grondwerk gedaan.

@Peppertree Hoezo geen ervaring? Hoezo zou je denken dat ik geen ervaring heb? :? (Bedoel het niet boos hoor)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:39

Ik denk ook inderdaad een flinke tik. Natuurlijk hoef je hem
niet half dood te slaan, maar het is absoluut nodig om hem
een corrigerende tik te geven. Mijn ervaring is dat ze vanzelf
begrijpen dat dat niet gewadeerd word!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:13

Fijn dat het nu beter gaat!

Ik lees uit jouw berichten dat je nog niet veel ervaring hebt met lastige paarden in de omgang. Als je nog niet precies weet hoe je bepaalde dingen dan moet timen met bijvoorbeeld grondwerken, maar ook wanneer je hem straft kan dat gevaarlijke situaties opleveren.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:39

Sommige paarden hebben af en toe gewoon echt een klap nodig ;) dat wat jij zei over aanvallen is nou niet echt iets wat ik zou negeren, want daarmee gaat het gedrag niet weg.
Als de paarden bij ons bijten krijgen ze ook echt wel een mep! En liefst zo hard mogelijk zodat ze zich de volgende keer wel extra bedenken. En wees niet bang dat ze je daarna niet lief meer vinden ;) tot nu toe zijn alle paarden en veulens bij ons nog steeds gek op mensen :P ze zullen je het moment zelf misschien wat angstig aankijken maar als je -zoals een paard dat doet- alleen het moment zelf boos bent en dit niet blijft, draaien ze snel weer bij :)
Als je corrigeert op het juiste moment, zullen ze bijten gaan associëren met iets negatiefs en het dus uiteindelijk niet meer doen, hopen we dan :P

Succes met je pony!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:42

Mijn paard heeft me 1 keer geprobeerd te bijten toen heb ik haar direct aangepakt ( nee heb haar niet in een hoekje geslagen :') ) . En daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

Wel lastig hoor zo'n paard!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:45

Ik denk dat een aantal mensen vergeten dat het hier om een manege paard/pony gaat. Ik vind dat helemaal in dit geval slaan nooit de oplossing. Wat vind de eigenaar hier zelf van?

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 00:54

echt hard slaan enzo heeft helemaal geen nut dat werkt namelijk maar voor dat moment en dan kan zo'n paard een trauma krijgen en dan kan je misschien helemaal niet meer bij zijn hoofd komen! (ik werk met getraumatiseerde paarden) het beste is dan grondwerk. je kan dingen ook gaan afwisselen zo als soms rijden, grondwerk stukje wandelen of gewoon lekker uitgebrijd poetsen etc. misschien word het dan ook wel minder.

veel succes

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 01:18

kijk als hij al vaak een mep krijgt zal hij zeker terugbijten als hij die gene weer ziet, dat weten ze excht wel , jij gaat met respect met hem om en dat merkt hij maar word niet te lief dat hij over je heen loopt, als hij toch bijt zonder goede reden kan je ook een snelle beweging met je hand geven en hee roepen, dat zal hij echt snappen. maar zo nodig tja...

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:43

Mijn leasepaard is ook een manegepony. Die sla ik ook als ze iets doet wat echt niet mag! Dus wat dat betreft moet dat niet uitmaken ;) de eigenaar zal het echt wel met je eens zijn dat je hem een mep geeft als hij je bijt of aanvalt. En als ze dat niet is zou ik vragen wat zij dan de beste oplossing is om dit te verhelpen.

Daarnaast heb ik ook lang gewerkt met een getraumatiseerde pony. Of nouja, gewerkt.. 3 x in de week gepoetst om haar vertrouwen te winnen enzo ;) pony was als de dood voor mensen die hardhandig waren, maar nu kan ik haar gewoon een mep geven als ze iets stouts doet hoor :) zolang je het rechtvaardig doet is er niets aan de hand! Als je al gaat slaan voordat er iets gebeurd is het voor het paard ook niet duidelijk, tenzij hij natuurlijk al met ontblote tanden op je afloopt :P

En wat betreft slaan op het hoofd blijf ik ook bij streng maar rechtvaardig. Slaan op de hals is natuurlijk ook mogelijk als je bang bent voor kopschuwheid, maar bij het hoofd weten ze duidelijk en meteen dat het écht fout was..

Ben overigens heel benieuwd hoe het nu gaat TS!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:02

Het verschil tussen een eigen paard of een manege paard is in mijn idee wel van groot belang. Een manege paard ziet veel meer mensen dan een eigen paard. Een tik geven kan wel werken maar het gaat er deels om hoe je die tiks geeft. Er zijn genoeg andere oplossingen om slaan op te lossen als manege zeide zdus er zomaar vanuit gaat dat de eigenaar het oke vind zou ik niet doen.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:07

Natural Horsemanship, ik ken ook een paard dat wat 'dominant' is, met Natural Horsemanship betert het! ;)
Zoek maar eens op natural horsemanship; the 7 games..;)

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:08

UniqueNevada schreef:
echt hard slaan enzo heeft helemaal geen nut dat werkt namelijk maar voor dat moment en dan kan zo'n paard een trauma krijgen en dan kan je misschien helemaal niet meer bij zijn hoofd komen! (ik werk met getraumatiseerde paarden) het beste is dan grondwerk. je kan dingen ook gaan afwisselen zo als soms rijden, grondwerk stukje wandelen of gewoon lekker uitgebrijd poetsen etc. misschien word het dan ook wel minder.

veel succes

helemaal mee eens!
je mag kordaat zijn, maar ik vind ook niet dat je ze een mep moet verkopen! ;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:16

Helaas word er op de meeste manege's bar weinig gedaan met natural horsemanship

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 07:08

Dat niet alleen maar de meeste kinderen laten op een manege flink over zich heen lopen door die paarden. Natuurlijk zijn er ook zat mensen die veel te veel slaan, daar hebben jullie gelijk in. Maar zolang je het rechtvaardig doet vind ik niet dat het uitmaakt of het een manegepaard is of niet! Niet uit het wilde weg maar staan meppen, dat bedoel ik natuurlijk niet ;) maar zodra het paard iets doet wat echt niet kan zoals bijten of je aanvallen zou ik toch echt liever uithalen dan in een hoekje te staan wachten totdat hij is uitgeraasd! Neem toch aan dat ik niet de enige ben die er zo over denkt?!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:16

.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-01-26 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 09:08

@Babeau Dankje! Daar zal ik eens meer overopzoeken :)
@Elinaa11 Hoezo, 3x is helemaal niet zoveel.. Waar ik vroeger reed, reden ze soms wel 5 lesuren op een dag.
En wat dat betreft weet je niet eens wat ik doe tijdens het rijden :n Ik hou er echt wel rekening mee als die daarvoor al heeft gereden

Ik ga vandaag weer naar hem toe, dan maar eens kijken hoe het vandaag gaat :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:31

Mijn manegelieveling was ook een bijter in de stal, soms kwam hij echt met blikkerende tanden op je afgedoken. Paard was gewoon gefrustreerd van het manegewerk en continu in de stal staan, was ook een paard met veel energie dat er niet altijd uitkon. Hij kreeg dus ook best veel klappen.

Ik weet niet wat voor type jouw pony is, maar die van mij was eigenlijk nogal een mietje onder al dat bijten en aanvallen, dus als hij naar me dreigde was het voldoende om boos "nee" te zeggen, evt vinger op te steken en kordaat verder te doen met wat ik aan het doen was. Dus niet terugdeinzen, stap achteruit zetten, etc, gewoon negeren dat hij staat te dreigen en rustig verder doen. Paard kreeg dan vanzelf door dat ik niks kwaad in zin had, hem ook niet ging meppen, maar dat het ook geen zin had te dreigen want ik ging toch niet weg.

Ik vind het goed dat je het aansingelen etc zo rustig aan doen, je moet kordaat blijven (niet aarzelend!) maar sommige manegepaarden worden wel erg ruw opgezadeld. Rugproblemen of een pijntje hier en daar is niet vreemd voor een manegepaard, dus die mag je best wel met zorg en rust opzadelen..

Het is waarschijnlijk niet de manier waarop de meesten het hier doen, maar ik had altijd de "regel" dat hij gerust mocht uiten dat hij iets vervelend vond (in zijn geval dus oren plat en me héél vuil aankijken :') ) maar me gewoon nooit effectief mocht bijten of aanvallen. Ik snap wel dat het manegeleven niet altijd een pretje voor hem was :) maar ik deed m'n best voor hem. Paard heeft me uiteindelijk nooit gebeten en begroette me na een tijdje zelfs (ik besef hoe penny dit klinkt :P ) Het gaat trouwens om het paard uit mijn onderschrift :) (na 8 jaar eindelijk een happy ending).

Je moet gewoon altijd je paard interpreteren. Bijt hij om je écht te grazen te nemen? Dan zou hij van mij ook een mep krijgen... is het eerder dreigen omdat hij hoopt je zo de stal uit te krijgen en niet te moeten werken? Toon hem dan dat je respect voor hem hebt, dat hij wel zal 'moeten' werken, maar dat je hem rustig en vriendelijk behandeld. Altijd maar meppen zal ze alleen maar zuurder maken...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:48

Yoshii schreef:
Het is een geweldig pony'tje om te rijden en je kan ook zien dat hij ervan geniet. (Vooral springen, zijn favoriet)
Hij staat ook bijna nooit op de wei helaas, meestal alleen voor pensionklanten.. ;(
Al zijn tuig past prima.
Hij is nooit door mij geslagen, dus of hij pijn heeft weet ik niet.
Aangezien ik er niet de hele week ben en hij voor de rest in lessen loopt.
Dus weet helaas niet wat er voor de rest gebeurd.

Ik zou graag willen weten wat de meesten tegen een join-up hebben??
Hij beet ALTIJD al, zelfs voor ik de join-up deed.
Hij reageerde alleen maar beter daarna.
Uiteraard heb tientallen boeken gelezen en allerlei informatie gezocht voordat ik het deed.
(Ik heb hem ook nooit geslagen toen ik het deed)
Ik weet wanneer ik iets wel doe en niet.. ;)
En als ik iets van plan ben te doen dan zoek ik altijd meer informatie op.

Wat mij betreft heeft de join-up hier niks mee te maken als hij erna allen beter op reageerde, en daarvoor al lange tijd beet.

En wat ik bedoelde met ''voorzichtig doen'' bedoel ik er mee dat ik kalm reageer op zijn acties.
Heb vaak genoeg gezien mensen die boos op hem werden waardoor hij vervelender werd.

Dan nu,
Wat voor grondwerk raden jullie mij aan?

Ik zou je Parelli willen adviseren. Een mooie duidelijke methode, goed uitgelegd en leerzaam wat paardenpsychologie betreft. Je leert te zien waarom een paard doet wat hij doet en daarmee om te gaan.

Bigkissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:42

Mijn vorige paard was ook een mega bijter. Hij heeft mij daarom ook 3x kneiterhard gebeten. 1ste x bij me strottenhoofd was helemaal ontvelt, 2de x in me been mega grote blauwe plek en de 3de x in me gezicht bij me kaak. Gelukkig kon hij daar niet goed doorbijten.
Bij die laatste keer was ik helemaal door het lint gegaan, ik was er zo klaar mee. Voor hetzelfde had hij me gezicht zwaar verminkt. Ik ben toen zijn stal in gelopen en hem even een harde les gegeven. Ik heb hem toen met de vuist een knal harde beuk gegeven tegen de zijkant van zijn neus(zeer gevoelig), een zooitje klappen met de platte hand in zijn nek en nog een aantal trappen in zijn buik. Hij stond te slippen in zijn stal, hij schrok natuurlijk van mijn reactie. Klinkt onwijs zielig maar ik had geen keus meer. Wist er geen raad meer mee. Nadat dat gebeurd was heeft hij het nog een aantal keren geprobeerd. Maar hij wist eigenlijk al wie de baas was, ik hoefde maar met me vinger te wijzen en te zeggen NEE dat mag niet! Totdat ik naar een andere stal verhuisde, toen kwam de rust. Nooit meer gebeten ook nooit meer geprobeerd. Hij kwam daar veel meer buiten, meer rust op de stalling en minder paarden.

Ik wil niet zeggen dat andere mensen dit ook op deze manier moeten doen hoor :n Maar dit is een beetje mijn verhaal en ervaring :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:13

Bigkissy schreef:
Mijn vorige paard was ook een mega bijter. Hij heeft mij daarom ook 3x kneiterhard gebeten. 1ste x bij me strottenhoofd was helemaal ontvelt, 2de x in me been mega grote blauwe plek en de 3de x in me gezicht bij me kaak. Gelukkig kon hij daar niet goed doorbijten.
Bij die laatste keer was ik helemaal door het lint gegaan, ik was er zo klaar mee. Voor hetzelfde had hij me gezicht zwaar verminkt. Ik ben toen zijn stal in gelopen en hem even een harde les gegeven. Ik heb hem toen met de vuist een knal harde beuk gegeven tegen de zijkant van zijn neus(zeer gevoelig), een zooitje klappen met de platte hand in zijn nek en nog een aantal trappen in zijn buik. Hij stond te slippen in zijn stal, hij schrok natuurlijk van mijn reactie. Klinkt onwijs zielig maar ik had geen keus meer. Wist er geen raad meer mee. Nadat dat gebeurd was heeft hij het nog een aantal keren geprobeerd. Maar hij wist eigenlijk al wie de baas was, ik hoefde maar met me vinger te wijzen en te zeggen NEE dat mag niet! Totdat ik naar een andere stal verhuisde, toen kwam de rust. Nooit meer gebeten ook nooit meer geprobeerd. Hij kwam daar veel meer buiten, meer rust op de stalling en minder paarden.

Ik wil niet zeggen dat andere mensen dit ook op deze manier moeten doen hoor :n Maar dit is een beetje mijn verhaal en ervaring :)

Vindt ik nou ook een beetje mishandeling, je had geen keus meer?
Je had al veel eerder in moeten grijpen en niet afwachten tot een volgende keer.
Bedoel je paard een corrigerende tik geven ben ik zeker niet tegen maar als idioot er tegen aan gaan meppen en trappen zoals jij nu verteld gaat mij echt heel wat te ver. Het was je eigen schuld je had veel eerder aan moeten geven waar de grens ligt dat doe je niet en dan mep je er op los. En dan als nog wilde je paard het proberen? Dan is er echt iets niet goed gegaan hoor.