Paard bijt wanneer ik hem geen snoep geef...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:32

Ik ben het eigenlijk wel met iedereen eens.
Mijn leasepaard gaf ik altijd pas een snoepje als ik klaar weas met rijden o.i.d en als hij pas weer op stal stond en ik weg ging.
Een anders paard dat ik ken, hapte ook heel erg en is toen aangeleerd dat ze pas een snoepje kreeg als ze haar hoofd tussen haar benen deed, een soort buiging dus. :+

Nwktje

Re: Paard bijt wanneer ik hem geen snoep geef...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:37

Wat iedereen al zegt geen snoep meer geven, als die je toch probeert te bijten ook terug bijten, niet zo zeer met je tanden maar in zijn neus knijpen met je hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:48

Niks mis met snoep geven, alleen wel als beloning, en niet zomaar. Timing is alles met dit soort dingen.

Het is niet omdat een paard snoep krijgt dat hij bijt, het is omdat het geven van het snoep slecht getimed is.

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:22

je kan hem best snoepjes geven. alleen niet als hij dat wil maar als jij het wil. en als hij je wilt bijten gelijk aangeven dat die weg moet.uiteindelijk leert hij wel dat die moet wachten tot jij geeft.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:59

Bijten is een teken van dominantie. Jou paard bepaalt op dat moment wat er gaat gebeuren en wanneer dat niet gebeurd volgen er consequenties=bijten. Mijn paard deed dit ook toen ik hem kreeg, ik heb het hem alsvolgt afgeleerd:
-voor hem gaan staan met een snoepje in je hand, wanneer hij dan wil bijten stamp je met je voet op de grond(voor gevoelige paard) of bij paarden die heel hardleers zijn een tikJE tegen de neus. geef hem het snoepje alleen wanneer hij niet dreigt of geen stap naar voren zet.
-Ga voor hem staan en zet het paard, met het snoepje in de hand een paar stappen achteruit. Wanneer hij dit netjes doet (dus zonder trekken of duwen gedaan heeft) geef je hem het snoepje. ook hier weer corrigeren wanneer hij probeert te bijten of wanneer hij dreigt.
-Ga voor het paard staan en hou het snoepje voor hem in je open hand, zeg hierbij heel duidelijk "nee" wanneer hij het snoepje wil pakken stamp je op de grond of geef je hem een tik. let op dat je de hand met het snoepje niet beweegt! wanneer je duidelijk ziet dat de aandacht van het paard bij jou is en niet bij het snoepje, hou je het snoepje tegen zijn neus en zeg je "oke"
Dit heeft mij bij het snoepjes geven en voeren heel erg geholpen. Silas gaat ondertussen vanzelf een paar stappen achteruit als ik met de voeremmer aan kom lopen. Hij blijft netjes achter me wanneer ik de emmer ophang en gaat pas naar de emmer toe wanneer ik aan de kant ga.
Ondertussen kunnen zelfs kleine kinderen hem snoepjes geven (Silas is een belgisch trekpaard) zonder dat hij ze omver rent of gelijk de hele hand mee-eet

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:03

Ik gaf mijn paard ook wel eens snoepjes, maar dat heb ik gauw afgeleerd omdat ik het altijd in mijn jas zak had, en ik niet eens meer normaal kon lopen met hem. Nu krijgt hij het alleen in zijn voerbak en als IK daar zin in hem, ik hou ze ook niet meer bij me maar pak z gewoon op het moment dat ik het nodig vind. Ik geef het nog wel eens aan kinderen als ze mijn paardje willen aaien of wat dan ook, maar dat is maar zeer zelden.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:22

Imo mag een paard nooit bijten. Niet uit "speelsheid" of nijdig zijn en alles wat je verder kan verzinnen. Ik ben er om samen aan het werk te gaan en plezier te hebben, voor hem te zorgen, ik ben er niet om gebeten te worden.
Mijn paard krijgt ook altijd een snoepje na het rijden, hij weet het ook. Als ik het vergeet, of in zijn beleving niet snel genoeg geef, zal hij hinniken..niet happen. das prettig.
Happen is een tik en geen snoepje..nu niet, en nooit niet. ( ik ben wel de enige die mijn paard doet..dus er is geen bijrijder in het spel, waardoor mijn paard verschillende signalen zou kunnen krijgen, want dat gaan ze niet snappen)
Nu weten de overige paarden op stal ook dat wanneer ik nar huis ga, mijn "controlle" ronde loop, en elk paard even aandacht geef en een snoepje.
Er staat een heerlijkheid van een paard, die is lief als ik het snoepje wil geven, waarna ik moest duiken om aan zijn tanden te ontsnappen. ( Het is niet mijn paard..ik geef hem dus ook geen straf..vind ik niet horen..)
Door hem compleet te negeren, niks aandacht..en snoepje gaat in de etensbak laat ie me met rust. Paarden wennen aan een bepaald patroon.
Dus of je houd je aan zijn patroon, dus een snoepje niet vergeten. Of je leert hem een nieuw patroon..niet happen naar de baas.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:37

Geef je paard/pony toch een aai, als je dat wilt! Die heb je altijd bij je en het paard ga je daardoor echt niet bijten.

Als het goed is krijgt je paard normaal voer en is al dat snoep gedoe nergens voor nodig!
Ja, voor je EIGEN gevoel!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:38

Kwestie van te veel snoepjes geven. Mijn paard krijgt ook regelmatig snoepjes maar ik houd haar ook wel eens voor de gek en ze moet altijd even wachten op het snoepje voor ze hem krijgt. Vaak hou ik ook gewoon m'n hand met niets onder haar mond en dan legt ze alleen haar snuit er in. Ben ik wel erg blij mee, want heb zo'n hekel aan paarden die happen.

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:40

Geen snoepjes meer geven of heeel erg minderen! Als je hem telkens snoepjes geeft denkt hij dat het een gewoonte is en gaat hij er natuurlijk om zeuren!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:46

[quote="HolyPope"]Een paard is geen hond, met snoepjes kan je een hond iets leren, een paard heeft niet meer nodig dan een AAI(!), buiten zijn normale voeding om.
uit onderzoek is gebleken dat paarden die met een snoepje werd beloond, beter dingen onthouden dan paarden die een klopje op zijn hals krijgen.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:48

Dit doet me denken aan een strip uit de Penny. :Y)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:40

Geen snoep meer geven.
Je paard bijt jou en jij geeft hem een snoepje. Je zit hem eigenlijk lekker te belonen voor fout (aangeleerd) gedrag.
Wanneer hij jou bijt of aan je kleren zit geef je hem maar een flinke tik op zijn neus. Hij moet respect hebben voor jou.

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:12

_Babettee_ schreef:
Geen snoep meer geven.
Je paard bijt jou en jij geeft hem een snoepje. Je zit hem eigenlijk lekker te belonen voor fout (aangeleerd) gedrag.
Wanneer hij jou bijt of aan je kleren zit geef je hem maar een flinke tik op zijn neus. Hij moet respect hebben voor jou.

ik ben het hier helemaal mee eens, en laat het paard vooral niet over je heen lopen door hem te belonen met een snoepje... wat altijd wel kan is naar het rijden een snoepje geven dat is wat ik doe en dat kun je evt ook met een voerbak doen ofzo :o

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:34

paarden2704 schreef:
_Babettee_ schreef:
Geen snoep meer geven.

ik ben het hier helemaal mee eens, en laat het paard vooral niet over je heen lopen door hem te belonen met een snoepje... wat altijd wel kan is naar het rijden een snoepje geven dat is wat ik doe en dat kun je evt ook met een voerbak doen ofzo :o

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld?
Mijn punt is gewoon: 'stout' paard --> geen beloning (in dit geval snoepje)
Uiteraard mag een paard wel beloont worden wanneer het iets goed doet, maar dan moet de timing goed zijn en is bv. een wortel vele gezonder.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:41

Beetje ten overvloede: paard gewoon niet uit de hand voeren.

Mijn oplossing: als het paard bijt, een kort hard kneepje in z'n lip.

Zou niet tegen z'n hoofd of neus gaan meppen, als je denkt dat je paard je daardoor meer gaat respecteren.... :n

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:30

Kim_Evendi schreef:

Zou niet tegen z'n hoofd of neus gaan meppen, als je denkt dat je paard je daardoor meer gaat respecteren.... :n

En van hard kort knijpen in z'n lip wel? Rare redenatie hoor...
Denk verder dat het TS wel duidelijk is ;)

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:40

Ik weet niet of het al gezegd is, en ik denk dat het wel duidelijk is dat je geen snoepjes meer moet geven, maar, is het niet zo dat als hij bedelt (en dat gaan alle paarden doen als ze teveel verwend worden) en hij bijt jou, dat jij dan denkt, ohja, ik heb nog geen snoepje gegeven, en je geeft het alsnog.
Dan heeft het bijten succes en zal hij het herhalen.
Af en toe een snoepje geven kan geen kwaad, maar te vaak, zoals in dit geval, veroorzaakt vervelend gedrag. Zodra hij dus bedelt wel straffen en helemaal niks meer geven, dus niet later alsnog, want dan krijgt hij dus zijn zin met dat vervelende gedrag.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:28

Sassol schreef:
Kim_Evendi schreef:

En van hard kort knijpen in z'n lip wel? Rare redenatie hoor...
Denk verder dat het TS wel duidelijk is ;)

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat slaan imo niet de juiste oplossing is.
En in z'n lip knijpen kan wel degelijk helpen tegen het bijten, zonder dat je paard kopschuw wordt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:50

Tja, ik neem aan dat je met 'slaan' en 'een mep' gewoon een tik bedoelt? Doet minder pijn dan knijpen in de lip...
En een paard wordt niet kopschuw hoor, als je hem terecht een tik op z'n hoofd geeft. Net zoals je paard niet bang van de zweep wordt mits je hem correct gebruikt.

Niet dat er verder iets mis is met knijpen in de lip, maar snap dan niet dat je een tik afraad en knijpen aanraad? (Of ging het je niet om een tik maar inderdaad om voluit slaan?)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:51

Denk je dan dat je paard van een tikje kopschuw word en van een kneepje in de lip niet? Waar zit het verschil dan in?

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:53

Hier ook een paard die in in een draakje veranderd als je snoepjes geeft of wortels of appel of wat dan ook :roll: Hij bijt niet, maar blijft "happen" en zeuren als hij eenmaal iets gehad heeft. Ik ben er nu mee begonnen om hem pas bij het weggaan wat lekkers in zijn voerbak te geven. Hij moet dan eerste een paar passen naar achteren lopen en mag niet oprdringerig zijn en duwen etc. Ik heb het idee dat dit na een paar dagen al duidelijk begint te worden :)

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:48

Gewoon geen snoepjes meer geven! En heel consequent erin zijn. Straffen zodra hij bijt. Hij heeft het zichzelf makkelijk aangeleerd door steeds te bijten, als hij bijt heb je hem dan wat gegeven? Want het snoepje is dan de beloning voor het bijten geweest. Aanleren is makkelijk, maar afleren? Dat gaat moeilijker! ;)

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:28

Mijn paard heeft gewoon geleerd dat hij geduldig moet wachten op een snoepje, die geef ik dan ook zomaar, als hij schattig kijkt ofzo :P Maar meestal krijgt hij iets als hij niet bedelt, waarom? Omdat ik hem dat zo geleerd heb :P Als ik gewoon bij hem kan zijn zonder dat hij gelijk naar mijn zakken graait, krijgt hij wat, en dat weet hij ook donders goed! Maar van nature (vanaf veulens aan) likt hij alles en iedereen af, ja zelfs auto's die toeteren :')
Dat voedsel weigeren heb ik hem gewoon zo geleerd:

Hou een snoepje in je hand en maak van je hand een vuist, steek je vuist uit met de rug van je hand naar de mond van het paard. Zodra je paard naar je hand toe wil gaan zeg je duidelijk NEE en wip je eventueel met je vuist tegen zijn lippen. (Doe dit alleen als je paard naar je hand wil gaan, mep hem niet zomaar.) Wip je vuist niet te hard tegen zijn lippen maar zachtjes, genoeg om hem te laten schrikken en hem te laten weten dat het niet mag. Herhaal dit een aantal keer en zeg telkens als je paard toe wil happen duidelijk NEE. Je paard zal dit snel doorhebben. Zodra je paard bij NEE zijn hoofd afwend en een paar seconden niet meer naar jou hand wil gaan beloon je je paard uitbundig. Doe dit door eerst je hand áchter je rug te brengen en dán pas het voedsel te geven, anders word het onduidelijk. Herhaal dit met een dichte vuist een aantal keer. Nadat je paard het woord NEE begrijpt kun je je hand open voor je paard houden met iets lekkers erin. Als je paard naar je hand wil gaan zeg je duidelijk NEE. Als het goed is zal je paard zijn hoofd afwenden, of in ieder geval niet het lekkers proberen te pakken. Doet hij dit toch, maak je snel een vuist en tik je je paard weer even tegen de lippen. Na verloop van tijd zal je paard doorkrijgen dat hij iets lekkers krijgt als hij het voedsel in je hand zal negeren. Je kunt eventueel een commando geven als je paard mag eten, zoals ja of toe maar.

Het werkt heel goed, en ja, het is een verwend paard, maar bedelen doet hij niet, en hij doet dan ook (bijna) alles wat ik wil :P (i.v.m zijn gebruiksaanwijzing)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:31

Mijn tweede paard knabbelde en beet toen ik hem net had, dat is heel snel af te leren. Doe wat een ander paard ook zou doen; een flinke dreun uitdelen.