Pessoa Voor buitenritten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:18

xVioolx schreef:
bertie schreef:
Hm ..
is het niet mogelijk beter te leren met een paard om te gaan?
Beter te leren rijden?
Het klinkt wel heel "ik heb weinig ervaring", en "dan moet het paard mijn gebrek aan ervaring maar compenseren" - door hulpteugels te gebruiken. |(
Ik denk dat je paard niet het probleem is, maar je eigen gebrek aan ervaring, of kunde.
Overigens is daar op zich niets mis mee! :(:)
Doe een stapje terug, zou ik zeggen. Tot je geen hulpmiddelen meer nodig hebt. Of denkt te hebben.
Een pessoa? Een slof? Ik moet er niet aan denken. :(

Wat bijzonder is, is dat 'we' het kennelijk heel normaal vinden dat een paard zich moet aanpassen aan ons. ;(
Terwijl een paard niet denkt zoals wij denken.
Het zou véél normaler zijn dat wij onszelf aanpassen aan een paard. :)*
Maar kennelijk zijn we daar te lui voor. We vinden het 'normaal' om hulpteugels te gebruiken, die iets afdwingen.
Dat we ONSZELF iets zouden afdwingen, dat komt niet in ons op. Terwijl we dat juist zouden moeten doen. WIJZELF zouden ons in allerlei krampachtige - beperkende - pijnlijke situaties moeten brengen om paard te kunnen rijden.
Maar dat willen we niet, he. Wij zelf willen onszelf vooral geen beperkingen opleggen. ;(
Maar de paarden des te meer. |(

Géén hulpteugels, dus!
Gewoon zelf beter leren rijden! :):)
Met PLEZIER! Voor jou, én (vooral) voor je paard! *\o/*

sorry hoor maar als mijn paard de weg over rent denk ik dat mijn paard zich echt zeker wel aan mij moet gaan aanpassen hoor >;)

Hm .. misschien ben JIJ er nog niet aan toe dat je met een paard de weg op gaat?

Weet je, altijd als iemand zegt dat een paard zich aan de ruiter moet aanpassen is er iets mis.
Want paarden denken niet, maar mensen wel.
OMDAT mensen kunnen denken moeten WIJ ons aanpassen aan hoe paarden reageren.
Hulpmiddelen, zoals scherpere bitten, of hulpteugels zijn ALTIJD teken van onze onkunde, ons falen.

Hm .. als je paard de weg over rent, denk je dan echt dat je paard onze verkeersregels kent?
Bijzonder, misschien kent je paard dan ook onze grondwet, of het burgerlijk wetboek ..
Als je paard de weg over rent is er kennelijk een rijtechnisch probleem. En daar ben JIJ verantwoordelijk voor.
NIET door bitten in te hangen, of hulpteugels..
Kennelijk is er iets te verbeteren aan je eigen rijvaardigheid. <3

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:25

nikkie722 schreef:
jeetje, jij neemt het wel heel serieus bertie (ligt misschien gevoelig ofzo ???)
bij de juiste omgang van een hulpteugel is er niets aan de hand

ben ik het mee eens

nikkie722

Re: Pessoa Voor buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:28

ben benieuwd wat voor een lang berichtje we nu weer krijgen van bertie :D

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:31

Ik herken het probleem spijtig genoeg. Ik heb jaren met een haflinger buiten gereden met pessoa. In de binnen of buitenpiste kon ze gerust met een trensje lopen maar buiten ging het standaard mis.

En waar ik dacht dat ik het probleem was, bleek de haf het bij iedere persoon buiten op een rennen te zetten. Alleen of in groep maakte niets uit. Verschillende manieren en oplossingen geprobeerd maar zonder resultaat.

Tot de eerste keer dat ze ons echt in gevaar bracht... Ik durfde niet meer met haar buiten. Andere ruiters probeerden nog steeds een oplossing te vinden tot dat ze in galop een steenweg opliep. Daar ging ze onderuit, de ruiter onder haar en zo schoven ze nog ettelijke meters verder. Paardje in de lappenmand en ruiter met zware verwondingen in het ziekenhuis opgenomen.

Daarna ook een pessoa aangeschaft voor buiten en sindsdien was ze het braafste paard op buitenrit. Voor dressuur bleven we bij het trensje.
(Slof is ook getest geweest maar als je eenmaal met slof achter een tak in het bos blijft hangen, gebruik je dat nooit meer op buitenrit)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:32

nikkie722 schreef:
jeetje, jij neemt het wel heel serieus bertie (ligt misschien gevoelig ofzo ???)
bij de juiste omgang van een hulpteugel is er niets aan de hand

Als je iets meer van me weet, weet je dat ik ga voor BLIJ rijden. *\o/*

Ja, het ligt gevoelig. Want het doet me pijn wanneer ik dingen als bitten en hulpmiddelen voorbij zie komen, terwijl die niet nodig zou hoeven zijn. |(
Nee, het ligt niet gevoelig als het om mij als persoon gaat. :)

Het 'juiste gebruik' van een hulpteugel .. bla bla
Zullen we even reëel blijven? TS geeft echt géén idee van 'juist gebruik'.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:37

ja ik zelf ook bertie :j
maar als het om veiligheid gaat wat ik heel belangrijk vind tijdens een buitenrit en het zo volgens de TS goed gaat??!!
ikzelf rij voor mijn plezier en ga die troep niet aan mijn paard hangen
waar haal je het vandaan dan dat de TS geen idee van juist gebruikt heeft?
heb je haar een lesje gegeven van ik rij blij of ik rij niet :D
sorry vond m wel grappig

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:39

nikkie722 schreef:
ben benieuwd wat voor een lang berichtje we nu weer krijgen van bertie :D

ja, ik sta ergens voor.
Ik wil graag uitleggen, mensen iets bijbrengen.

wees blij, rij blij!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:40

Sorry dat ik deze prachtige discussie kom binnen denderen. Maar Bertie, je mening mag wel iets minder. Jij kan namelijk niet vanaf papier oordelen over de kunde of onkunde van ts. Zolang je haar en de omgang met haar paard niet hebt gezien kun je niet oordelen over het juiste gebruik van de ruiter.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:41

bertie schreef:
nikkie722 schreef:
jeetje, jij neemt het wel heel serieus bertie (ligt misschien gevoelig ofzo ???) bij de juiste omgang van een hulpteugel is er niets aan de hand
Als je iets meer van me weet, weet je dat ik ga voor BLIJ rijden. *\o/* Ja, het ligt gevoelig. Want het doet me pijn wanneer ik dingen als bitten en hulpmiddelen voorbij zie komen, terwijl die niet nodig zou hoeven zijn. |( Nee, het ligt niet gevoelig als het om mij als persoon gaat. :) Het 'juiste gebruik' van een hulpteugel .. bla bla Zullen we even reëel blijven? TS geeft echt géén idee van 'juist gebruik'.

ooh kan jij voor een ander bepalen of een hulpmiddel nodig is ! knap !! +:)+

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:43

enne gebruik van sporen vanaf M1 en stang en trens en helemaal in de krul rijden volgens de knhs daar ben jij het wel helemaal mee eens? zal wel

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:47

tegen wie zeg je dat ? :o

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:54

nou tegen bertie, ze is wat van de knhs wat weet ik niet en daar zijn ze wel voor sporen en stang en trens maar een slofje en scherp bit mag dan niet vind sporen en stang en trens nou ook niet echt blij rijden *\o/*

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:55

ooh oke. ja dat is dan wel appart. al ben ik geen tegenstander van sporen en tang en trens. :)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:57

nee ik ook niet maar denk niet dat het lekker zit 2 bitten in je mond en sporen in je buik

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:59

nou sporen gebruik ik als een extra hulp zodra mijn paard schijt heeft aan mijn been dan werk ik pas in met mijn spoor (dit hoeft niet hard te zijn)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:00

_MF_ schreef:
ik ben vandaag buiten wezen rijden met pessoa in,
het ging hartstike goed, en heb mijn paard bijna de gehele rit met een lang teugeltje kunnen rijden.
ik had het naar mijn zin, en mijn paard ook.
ben toch blij dat ik de pessoa heb in gedaan,
want een keer de teugels een beetje aan nemen en ze ging zelf al langzamer lopen.
hoefde dus bijna niks te doen.

Super +:)+ Ik wens jullie samen nog veel plezierige buitenrijkilometers.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:04

@ viool nee dat weet ik het is een verfijning maar als ze het hebben over blij rijden dan vind ik sporen enz ook niet blij rijden

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:11

ja maar dan mag je ook geen zadel op en ook geen hoofdstel. eigenlijk zou je er dan niet eens op kunnen..

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:12

hahaha ja viool dat zat ik me net te bedenken idd maar wou het niet typen...

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:14

@xvioolx: Sporen gebruik je om verfijnde hulpen te geven.. Niet als je paard schijt heeft aan je been..dat moet je niet met sporen oplossen..

@TS: fijn dat het nu met een ander bit fijner gaat! Als jij zo veilig op pad kan, is dat prima!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:15

Citaat:
ooh kan jij voor een ander bepalen of een hulpmiddel nodig is ! knap !! +:)+

Je kunt ook andersom denken. :j
STEL je voor - je houdt van je paard. (het gekke is, we houden allemaal van onze paarden, maar we gedragen ons er niet altijd naar)
OK, je houdt van je paard.
Je wilt een fijne samenwerking met je paard.
Je wilt je paard niet forceren, want je wilt een fijne samenwerking.
Je wilt je paard niet forceren, want als je dat doet dan grijp je zomaar naar hulpmiddelen.
Je wilt je paard niet forceren, niet dwingen - - WAT is er voor nodig om een paard NIET te forceren?

Ga op zoek naar een antwoord! <3
Het antwoord ligt NIET bij hulpmiddelen.
Het antwoord ligt bij de ruiter zélf.

Zodra een hulpmiddel wordt gebruikt kan iemand niet meer zeggen dat'ie van een paard houdt.
Het valt me vaak op dat mensen vinden dat een paard zich maar moet aanpassen.
Mensen vinden vooral dat ze zichzelf helemaal niet hoeven aan te passen. - maar een paard, dat moet zich wel aanpassen..

Paarden denken niet. Mensen denken wel. Maar als het gaat om paarden vinden we kennelijk dat vooral de paarden moeten denken, en wij zelf vooral niet.

Bijzonder, he?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:17

Hallo allemaal, ik denk (weet) dat Bertie het beste met mens en dier voor heeft! nee ik ken Bertie niet persoonlijk, maar heb vrijwel alleen maar positieve en opbouwende posts gelezen. Ik denk dat wij met z'n allen nog behoorlijk wat van haar kunnen leren!

Hulpteugels is hier altijd een bron van discussie he...

Nu moet ik zelf eerlijk zeggen dat ik nog nooit een hulpteugel gebruikt heb. Wel heb ik een vrolijke rennert onder m'n kont. Ik rij enkel buitenritjes, ben een happy recrea-ruiter. Wat iemand hier eerder in dit topic zei, over onverwachte situaties en dan een extra hulpje hebben, daar kan ik nog enigzins mee meegaan. Maar er zijn andere methoden dan meteen maar het zware geschut inzetten! Een gedegen training heeft bij mij nog altijd het beste gewerkt. Dus echte buitenrit-training, ook gericht op andere ruiters, zwaar verkeer, voetgangers, en vooral ook onverwachte situaties. Dan maar 's een half jaartje niet draven, crossen etc. maar lekker werken aan de balans, in lichaam en koppie.

wat ik trouwens wel erg goed vind van TS is dat je vader meegaat. vaak heeft een paard wat extra steun aan iemand die meegaat, ook al is het "maar" iemand op de fiets. Heeft mij ook wel 's goed geholpen!

TS, ik hoop echt dat je aan jullie basis gaat werken, en dat je de pessoa lekker thuis kan laten, en niet te veel haast hebt met alles helemaal perfect te krijgen! Heel veel succes!

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:19

JustLizz schreef:
@xvioolx: Sporen gebruik je om verfijnde hulpen te geven.. Niet als je paard schijt heeft aan je been..dat moet je niet met sporen oplossen.. @TS: fijn dat het nu met een ander bit fijner gaat! Als jij zo veilig op pad kan, is dat prima!
nou daar benik het niet mee eens ik ga mijn sporen niet gebruiken om een verfijnde hulp te geven ! ikzorg dat mijn paard op elke hulp reageerd en als ze dat dan niet doet werk ik een keer met mijn spoortje in en dan weet mijn paard weer dat ik van haar vraag om opteletten. ik wil actie reactie. ik ga niet bij elke oefening mijn spoor gebruiken. ga me paard niet verpesten..

Gerlinda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:25

Ik kijk ff mee in dit onderwerp.. :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:28

nikkie722 schreef:
enne gebruik van sporen vanaf M1 en stang en trens en helemaal in de krul rijden volgens de knhs daar ben jij het wel helemaal mee eens? zal wel

Heb je het tegen mij?
Ik ben TEGEN krul.
Ik ben tegen S&T als een paard met de mond open loopt.
Ik ben vóór een ruiter die met S&T kan rijden en het paard swingend door z'n lijf loopt mét vrij toetredend onderbrengend achterbeen. Want dan is S&T geen beperkende factor.

Als jurylid propageer ik dit inmiddels 29 jaar.
Ik ben blij dat ik nooit water bij de wijn heb gedaan, in dit opzicht.
En water en wijn, dat doe ik op Bokt dus ook niet.

Je wilt niet weten wat ik als jurylid over me heen heb gekregen van teleurgestelde ruiters en begeleiders. Inmiddels gelukkig niet meer, ik word gerespecteerd.