Paard breekt trailer af + tong over bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:05

Ik zit er ook over te denken om een keer bij paard in de trailer te gaan. Kijken wat ze doet....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:56

sheela schreef:
Ik zit er ook over te denken om een keer bij paard in de trailer te gaan. Kijken wat ze doet....

met paard samen is levens gevaarlijk.danmoet je een cameratje ophangen en kan je het ook zien

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:31

dat idee van een camera in de trailer speelt ook al een tijdje door mijn hoofd. Is er alleen nog nooit van gekomen.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:39

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:46

Pally schreef:
Ik ben dus wel een keer in de trailer gaan zitten :o zonder paard uiteraard.
En dat is maar goed ook, want zo kwam ik er wel achter dat het deurtje en de klep rammelden.
Nu hebben we daar rubberen strips tussen gezet en paard is weer rustig.

Vaak worden dit soort stuiter problemen van het paard veroorzaakt door achterstallig onderhoud aan de trailer.

Een licht aanlopende rem, die een piepend geluid geeft.
Een rammeltje wat erg doordringend is.

Probleem 2:

Met zulke filmpjes laat je zien dat het gros van de ruiters niet kan paardrijden.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 19-07-12 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:48

Ik heb ook een jong paard wat een vreselijke druktemaker is op de trailer, ze stampt ook zo hard dat mensen ons van verre horen aankomen ;)

Ik heb haar een paar keer een klein beetje (paar streepjes) sedatie gegeven, zodat net het scherpe randje eraf is. Dan gewoon een stukje gaan rijden met de trailer. Dan moet je natuurlijk niet onder het zadel nog gaan rijden, maar gewoon een rondje rijden om ze wat te laten wennen.
Bij ieder paard is ook weer verschillend of ze de luikjes/zeil achter open of dicht willen hebben. Mijn paard is rustiger als het open is, maar bij mijn andere paard is het altijd dicht.
Wat ook wel kan helpen is Take it easy, dat haalt het scherpe randje eraf en daar kan je ook gewoon nog mee onder het zadel rijden. Volgens mij mag je het zelfs voor een wedstrijd geven
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0

Erbij in de trailer gaan moet je nooit doen, levensgevaarlijk ;)

corientjuhh

Re: Paard breekt trailer af + tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 10:15

Ik heb gisteren een tandje van haar gevonden (melktand) misschien was dat het wel wat in de weg zat dat dat even pijnlijk was dat dat los zat?
Maar hij is eruit en ik zag ook al een nieuwe tand :)
Of t met rijden verschilt maakt merk ik morgen of zondag wel

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:59

hoofdschudden is veroorzaakt doordat ze niet weet hoe ze moet reageren op teugeldruk. Ga dus terug naar de basis, en leer haar goed wijken voor druk door op lichte druk in de mond achterwaarts te gaan.

Tong over bit is meestal om de pijn aan het gehemelte afkomstig van het bit te verminderen.
Kijk eens hiernaar: http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg
Jou probleem begint op ongeveer 3:30

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:00

sheela schreef:
Ik heb hier ook zo'n paard wat onder het rijden de trailer afbreekt. Zodra de klep dicht is, begint het gedonder: ze laat zich tegen het middenschot vallen. (hebben een 2 paards). Zodra we op weg zijn, blijft ze redelijk rustig, maar bij bochten of als mijn man iets moet remmen, gaat ze weer tekeer. Ook bij ons voel je de auto schudden. Ik heb er een hooinet in hangen omdat we vaak lange stukken onderweg zijn, maar daar eet ze weinig van. Verder rijdt mijn man heel rustig en hij houdt echt rekening met haar. Maar ze vindt trailer rijden een drama. Ik denk dat ze bang is dat ze haar evenwicht verliest. Die van mij komt ondanks transportbeschermers (lage) regelmatig uit de trailer met wondjes.

Helaas zit ik ook met hetzelfde probleem :\

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 12:53

Gisteren weer opstap geweest
Heb d'r wat korter vast gezet en het zeil naar beneden geen een bokkesprong gevoelt kwam ook rustig eraf
Maar trailer op het is geen angst
Je kunt bij haar heel goed zien of ze angst heeft of dat ze je in de maling neemt
Ze loopt de klep op loopt dan met d'r kont eraf en dan gaat ze zo in de rondte kijken en evt proberen stukje gras tussen de tegels oid weg te plukken... ze zit ons gewoon te treiteren
Gisteren longeerlijn aan de kant gehouden waar ze steeds met haar kont naar toe ging
En schot helemaal scheef en ze liep d'r zo in ik bleef er wel in tot klep dicht was en zeil naar beneden dat is nog wel eng maar verder is het altijd goed
En met tong over het bit heb gisteren met wat minder druk gereden maar bit is denk ik te dik dus ga opzoek naar een dunnere :) iig gaat alles al een stuk beter

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:16

MyHu schreef:

ik zie nu pas dat dit filmpje al gepost is met de nodige commentaar erop. Ik zou er graag bij vermelden dat dit niet heeft te maken met hoe de ruiter rijdt. Het heeft te maken met de werking van het bit. Of je nu hard of zacht druk zet, sommige bitten veroorzaken pijn. Merk op dat dit filmpje niet als doel heeft het bit te bestempelen als iets bar slecht, maar om te laten zien wat veel voorkomende problemen zijn bij het bit. Mits het goed past en er voorzichtig mee wordt gereden en het het paard niet in de weg zit, heb ik er niets op tegen. Het spijtige is dat een bit dat perfect past bijna niet bestaat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:15

shabbay schreef:
Ik kan me ook helemaal aansluiten in het trailer probleem van de TS van vooral van Sheela.

Een van onze paarden in Ifor Williams trailer is een ramp (en vind ik het onverantwoord de weg op te gaan). Ik heb dus wel gezien wat ze doet (camera in de trailer) ze laat zich omvallen en in bochten probeert ze via het zijschot zichzelf af te zetten. Heel gevaarlijk voor haarzelf en ook voor het andere paard wat erbij in staat. Haal ik het schot er tussen uit (en heeft ze een hele 2 paards, gaat ze met haar achterbenen zo wijd mogelijk 'staan' (haast zitten) en leunt ze met haar kont tegen de klep (dit doet ze trouwens ook met schot). Mijn paard reist fijner op een vracht waarin ze diagonaal in de rijrichting staat. Ik denk zelf dat het een balans probleem is...maar helaas heb ik ook nog geen oplossing. Waar ik aan denk ik of een grotere trailer of kijken of ze in een kleine vrachtauto fijn reist.

Ik ben dus heel benieuwd naar ervaringen.

Mijn paard is ZZ springen, heeft dus veel wedstrijdervaring en trailerervaring. Zij kan niet enkelpaards staan in een tweepaards trailer. Dan gaat ze hangen tegen het schot . Zet ik het schot scheef achter en een lange stang erachter, dan staat ze onbeweeglijk stil de hele weg. Dus dat is voor ons de oplossing. ze wil breed staan en dan gaat het goed.