Eigendoms bewijs? DRINGEND!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Re: Eigendoms bewijs? DRINGEND!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:27

als je op papier kunt aantonen dat je al 10 maanden alle kosten betaald sta je sterk genoeg, dus betalingsbewijzen van stalgeld, veearts, voer en dergelijke goed bewaren.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:28

Ik heb me laten vertellen dat als je kan aantonen dat een bepaalde tijd alle kosten voor een paard op je hebt genomen dat je hem dan kan zien als jou eigendom (juridisch gezien). Je zou even moeten opzoeken om welke periode dat het gaat. En je moet wel heel duidelijk bewijs hebben dat jij die kosten hebt betaald. Dus bijvoorbeeld bankafschriften met overschrijvingen naar de staleigenaar/dierenarts/etc. en het liefst ook met een duidelijke omschrijving van het bedrag.

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:28

Ik ben de vriendin we denk misschien om naar het juridisch loket te gaan en daar te vragen hoe we ervoor staan en wat we er aan kunnen doen. Ik lees verder mee met (xannouk)

@tallie1979

Zoals xannouk al gezegd heeft is dit niet het geval ! Beter doorlezen aub.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:35

naomimiracle schreef:
@tallie1979

Zoals xannouk al gezegd heeft is dit niet het geval ! Beter doorlezen aub.

Nou, volgens mij heeft ze daar juist geen antwoord op gegeven, maar goed, zal het verkeerd begrepen hebben ;)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:36

Tucker heeft voor de veulend gezord totdat ze 6 (?) Maanden waren.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:37

De ponys gingen weg toen ze 3/4 maanden waren maar de merrie ging mee. Tot dat ze 6 maanden waren toen ging de merrie weg ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:40

IndyPascalle schreef:
Ik heb me laten vertellen dat als je kan aantonen dat een bepaalde tijd alle kosten voor een paard op je hebt genomen dat je hem dan kan zien als jou eigendom (juridisch gezien). Je zou even moeten opzoeken om welke periode dat het gaat. En je moet wel heel duidelijk bewijs hebben dat jij die kosten hebt betaald. Dus bijvoorbeeld bankafschriften met overschrijvingen naar de staleigenaar/dierenarts/etc. en het liefst ook met een duidelijke omschrijving van het bedrag.

Voor zover ik weet is dit idd ook een mogelijkheid, dit hebben ze toen gedaan met alvaro ??? (die haflinger van een paar maand geleden)
Verder zijn de enige mogelijkheden een koop contract en of eigendomsbewijs op te stellen.
Koop contract kun je zelf eigendomsbewijs moet je via "hogere" (weet niet meer exact welk beroep dat nu was advocaat, kadaster etc etc ) regelen.

Dit is een reden dat ik nooit een paard koop en of verkoop zonder contract met 2 handtekeningen! (ook al is het een gift).
Leer hier een les uit dat de volgende keer je wat op papier zet !

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:58

Oke bedankt.

Een koopcontract is gewoon onmogelijk nu + dat we dan ws dingen naar boven halen en misschien willen ze dan opeens wel de ponys terug.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:02

Dana01 schreef:
als je op papier kunt aantonen dat je al 10 maanden alle kosten betaald sta je sterk genoeg, dus betalingsbewijzen van stalgeld, veearts, voer en dergelijke goed bewaren.

Hier ben ik het helemaal mee eens :j

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 11:04

Oke dat is fijn om te horen!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:42

Nee dat is duidelijk.
Ik weet niet of je ouders rechtsbijstand hebben ?? (anders is het juridisch loket een optie).
Laat die even bellen voor advies over van welke stappen ed je kunt ondernemen om evt een eigendomsbewijs te bemachtigen of andere mogelijkheden om gedonder te voorkomen.

Tot die tijd verzamel alle kosten die je gemaakt hebt op papier (bonnetjes, afschriften en betalingsbewijzen) stop dat netjes per maand in een mapje en bewaar dat zorgvuldig.
Mocht een advocaat oid hiervan de bewijzen willen kopieer alles en stuur dat op, nooit de originelen !!!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 11:59

We hebben net gepraat met het juridisch loket.

Ze zeggen dat je pas een rechtzaak kan aanspannen als de ponys een minimale waarde hebben.
Helaas gaat het in dit geval om 2 mini shetjes van beide ongeveer 50 euro oid.
Als mijn grote NF ook mee wordt gejat dan kan het wel maar hopelijk gebeurt dat allemaal niet!!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:35

YRT -> TAO

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 13:06

Uh? We hadden hem in het begin al bij TAO en toen veranderde het naar YRT en nu weer terug :s?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:20

quera schreef:
Brainless schreef:
Als jij al tijden ergens anders staat is dat geen probleem, helemaal als je ze zelf nog hebt laten chippen.

Dit zegt niks.. Aangezien het geen eigendomsbewijs is

Ja dat klopt, maar de oude eigenaar heeft dus geen chipnummer oid als bewijs dat het hun paardjes zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:24

Brainless schreef:
Als jij al tijden ergens anders staat is dat geen probleem, helemaal als je ze zelf nog hebt laten chippen.
quera schreef:
Dit zegt niks.. Aangezien het geen eigendomsbewijs is
Brainless schreef:
Ja dat klopt, maar de oude eigenaar heeft dus geen chipnummer oid als bewijs dat het hun paardjes zijn.

Dit zegt dus niets he
Dit heb ik ook al geprobeerd bij een paard maar dit heeft dus totaal geen rechtsgeldigheid.
Al heeft de buurman dat dier gechipt dan heeft die er ook geen recht op.
Zo ja mag je mij gaan vertellen waar dan kan ik eindelijk ook eens een paard uit een hel trekken.
Gaarne dan wel met wetsartikel ed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:48

@Rommulus
Ik bedoel.... als ik bij jouw op de dam kom en meldt: Dit is mijn paard.
Dan kun jij mss niet bewijzen dat hij van jouw is (bv geen koopcontract), maar ik moet wel bewijs leveren dat het mijn paard zou zijn.
Als ik al geeneens een chipnummer weet, dan sta ik helemaal niet sterk in mijn bewering.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:51

Nee is dus niet zo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:05

rommulus schreef:
Nee is dus niet zo.

Dus ik kan zo bij jouw op het erf je paard ophalen, met de mededeling (zonder bewijs!)... sorry dit is mijn paard?!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:11

Dus brainless stel ik koop een gechipt veulen en laat de naam niet overschrijven(gebeurd namelijk heelveel) dan kan de fokker dus het veulen ophalen omdat de chip op zijn naam staat? Onzin

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:12

Nederlandse wetgeving is krom ik weet het

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:14

quera schreef:
Dus brainless stel ik koop een gechipt veulen en laat de naam niet overschrijven(gebeurd namelijk heelveel) dan kan de fokker dus het veulen ophalen omdat de chip op zijn naam staat? Onzin

Nee dat zeg ik juist van niet.
Als je een paard hebt staan op je eigen erf en je betaald alles ervoor en je hebt hem ook nog eens op je eigen naam gechipt.... dan kan iemand niet zomaar de dam op komen (zonder enig bewijs) en je paard ophalen onder de mom van: hij is van mij.
Dan moet degene die jouw paard wilt halen bewijzen dat hij van hem is.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:16

@Brainless: in dat geval ondersteunt de chip wellicht het bewijs van eigendom, maar aan de chip op zich heb je wat dat betreft niets. Als jij hetzelfde paard zonder chip hebt staan, kan alsnog niemand dat paard claimen als van henzelf. In dat geval dienen zij nog steeds aan te tonen dat het hun paard is en daar hebben ze geen bewijs voor.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:16

Daar heeft een chip niks mee te maken. Alleen alle rekeningen zijn dan rechtsgeldig.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:17

Juridisch gezien is een paard niet anders dan een fiets, namelijk een roerende zaak. Alleen zaken zoals huizen, grote schepen en vliegtuigen zijn registergoederen waarvan instanties zoals het kadaster de eigendom bijhouden. Degene die hem (het paard of de fiets) in bezit heeft wordt juridisch ook gezien als eigenaar. Het zou dus aan de vorige eigenaren zijn om te bewijzen dat jullie alleen de houder zijn (je bent houder als je iets houdt wat eigendom is van iemand anders) en niet de eigenaar. Dan zouden zij dus moeten komen met iets van bewijs, zoals een contract waarin staat dat de paarden alleen maar in bruikleen zijn gegegeven.

En dat jullie de "bezitter" zijn, ook als staat hij niet bij jullie aan huis maar ergens in pension, kun je aantonen met de rekeningen.