Kappen tegen stadeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:48

Misschien een domme oplossing hoor, maar je hebt nu een staldeur die aan de bovenkant open is, neem ik aan?
Wat nu als hij aan de onderkant ook open is? Dus ipv een onderdeur dan een plank, of een ketting?
Als hij dan zou schoppen schopt hij in het luchtledige..?

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:52

Ben benieuwd of onze buren dat op prijs gaan stellen, onze buurman is nl ook onze hooi en wortel leverancier!!

@ dabo, helemaal geen dom antwoord! Ik denk alleen dat hij dan tegen de andere wand gaat kappen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:44

Ik zou toch het onbeperkt hooi eens proberen. Of krijgt hij dat al? Paard moet eigenlijk de hele dag en nacht kunnen knabbelen. Mocht hij snel dik worden is stro een goede buikvulling waar ze niet dik van worden en anders hooi waar weinig in zit.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:04

Het klinkt cru, maar het paard van een vriendin van mij had ook dit probleem, stond ook maar een paar uurtjes op stal en begon te trappen als het licht werd. Zei heeft van 2 fiets binnen banden een achtje gemaakt en om der voor benen gedaan, zaten natuurlijk niet strak. Paard kon gaan en staan waar ze wou en ze trapte niet meer tegen de deur. Zodra ze naar buiten ging gingen ze er af. Na een paar maanden waren ze niet meer nodig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:05

Gilalh schreef:
Sinds een aantal weken is onze Haflinger enorm tegen de staldeur aan het kappen vooral vanaf een uur of vijf 's morgens. Het is zo erg dat we hem voortaan ook 's nachts buiten laten staan anders krijgen we straks nog problemen met de buren. Onze bak is op het moment een grote modderpoel en we hebben geen schuilhut dus ik wil hem eigenlijk weer binnen houden 's nachts. Wie o wie heeft een goede oplossing tegen het kappen! Ik weet dat het verveling is, speelbal oid helpt niet. Ik zag in een eerder forum dat het paard twee nachten werdt vastgezet, hebben daar meer mensen ervaring mee? Vind het nl niet prettig om hem zo lang vast te zetten als dat niet hoeft. Aan rubberen matten hebben we ook gedacht alleen daarmee los je niet het gebrek op alleen de herrie.

Dat laatste is niet helemaal waar, als je de rubbermat een stuk van de deur afhangt hoor je het geluid niet meer. Ik heb meerdere paarden aanzienlijk minder zien schoppen daarna. Misschien dat het idee er voor hun dan toch ook af gaat zonder geluid :) ?

Gilalh

Re: Kappen tegen stadeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 07:32

@ruitje: ook aan het nadenken over een rubbermat ophangen, je hebt het bij een paar paarden gezien, hoe werdt het dan opgehangen?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:59

Gilalh schreef:
@ it-is-me Wij hebben aan huis twee buitenstallen met daar aan een bak en daar achter een kleine weide. Het is mogenlijk om één inloop stal te maken maar geen twee tegelijk. Ik snap wat je bedoelt en als we de stal om zouden draaien en dan de weide en bak zouden verleggen dan konden we alles in tweeën delen maar helaas gaat dat niet lukken. Dus als het ene paard buiten staat dan moet de andere altijd binnen. Ook onze weide is niet gigantisch, dan lopen ze alles stuk. Helaas voor de pony moet hij gewoon een paar uur per dag binnen. Dit is heel lang goed gegaan maar opeens dit gedrag, dus een andere oplossing.

De buitenstallen hebben dus beide een eigen deur naar buiten en dan staan de paarden direct in de bak? Aan welke zijde van de bak staan de stallen? Is het mogelijk om de bak dan in tweeën te verdelen zo ook het weiland. Dan zou een paard van de stal de bak in kunnen lopen en dan het weiland in. En het andere kan enkel zelf de bak in wandelen en zou op bepaalde tijden naar de wei gebracht kunnen worden.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:23

Staan deze paarden altijd alleen?

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:38

Mijn paard heeft het ook gedaan,
Negeren! echt negeren. geen aandacht geven. tijdens het voeren lekker overslaan als die staat te trappen en laat hem maar eventjes wachten tot die ermee stopt.
Of als je het echt zat ben. uit zn box halen. Maar geen aandacht geven of iets zeggen. Gewoon bam halster om, op de spuitplaats o.i.d. vastzetten, en weggaan. Dit heeft bij de mijne echt wonderen verricht. Of evt luik dicht van de box.. Wil ook nog wel is helpen. Als straf dan he. niet 24/7

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:44

Het is iid het geluid wat in hun ogen iets oplevert.
De rubberen matten helpen wel maar ze blijven het nog wel doen.
Een man waar ik paarden voor rijd heeft gewoon voor de nacht een buis halverwege de opening geplaatst.
Dus het paard kan s'nachts niet meer met de borst tegen de onderdeur aanhangen maar nog wel naar buiten kijken.
Doordat hij verder vd deur afstaat kan hij ook niet meer tegen de deur schoppen.

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:54

@ it is me Hoe graag we het ook zouden willen, allebei tegelijk naar buiten dmv inloopstallen oid gaat echt niet lukken. De doorloop van stal naar bak is te smal. De oplossing hiervoor zou zijn, stal verbouwen of verhuizen. Twee dingen die ik niet ga doen omdat die eigenwijze haf zijn zin wil door`kappen`.

@ naskapower ja, ze staan altijd alleen buiten.

@ Wiglove hebben we gedaan, alleen het lastige is dat we nu al echt wat horen van de buren. Gelukkig hebben we goed
e contacten hiermee, maar ik zou ook niet blij zijn als ik elke ochtend om 05.00 mijn bed uit wordt getimmert.

@ Ambre we hebben zijn bovendeur al dicht zitten. Hij staat niet altijd tegen de deur te kappen, maar ook tegen de zijwand. Dus ik denk niet dat dit de oplossing zal zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:38

@ TS , wij gebruiken kunstgrasmatten. Deze zijn erg zwaar, we hangen ze dan omgekruld op waardoor er een afstand tussen de deur en de mat ontstaat. Als ze dan schoppen komt hij amper van zijn plek en je hebt bijna geen geluid omdat ze de wand niet raken. Ziet er van opzij zo uit: http://img594.imageshack.us/img594/4244 ... 121233.jpg

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:01

@ruitje, fijne tip, ga ik ook proberen...wij hebben hier ook een deurstamper...begint soms tegen half zes.
Onze buren grenzen met hun slaapkamer niet ver van de stal, wij slapen ook achteraan en ik wordt er ook wakker van.

Meestal leren ze het aan rond etenstiijd, ze stampen en omdat dit rond etenstijd is worden ze "automatisch beloond door eten te krijgen. Ik sla hem nu ook over als hij stampt wanneer er gevoederd wordt en dit helpt echt...hij krijgt zijn eten pas als hij rustig staat.
Idem dito als ze op de weide gaan, begint hij weer...opnieuw zal hij wachten tot hij rustig is en dan mag hij buiten ;)
Nu is het al veel beter, ik heb er zelfs oordopjes voor gekocht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:34

Ik heb het idee dat dit fijner werkt dan matten direct tegen de muur aan, het geluid is niet helemaal weg hoor, maar wat ik veel belangrijker vind ( geluidsoverlast zal ons hier een worst wezen :') ) is dat je paard veel minder schade heeft zo... Ze slaan soms zo hard dat ik mij zorgen maak om de benen :)

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:00

@ruitje dit ziet er prima en niet te ingewikkeld uit.

Inmiddels, na twee weken 's nachts buiten te hebben gestaan, is het al stukken beter geworden 's morgens! Zijn 'modderstraf' heeft blijkbaar toch geholpen.
Hij is nu twee nachten binnen geweest zonder herrie.
Overdag hebben we hem goed genegeerd en het lijkt beter te gaan. Hopen dat het zo blijft.
Iedereen bedankt voor de tips!!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:57

ShauniBef schreef:
Duidelijk. Paard wil niet op stal staan, dus gewoon lekker buiten laten. Iets van een schuilhok maken zodat hij wel droog kan staan. :)

Waarom moeten paarden niet leren om zich ook op stal te gedragen ?
Dit paard staat hele dagen buiten, die paar uurtjes stal moet hij maar leren.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:38

Heb je rubberen matten tegen de boxdeur?
En maby is het een paar keer om 5 uur eruit. en dan kan het over zijn. Maar je moet zelf evengoed consequent zijn..