Dekens: liever te groot of te klein?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: Dekens: liever te groot of te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:29

ik meet vaak even na in de winkel. Mijn paard moest een 1.90 hebben. En dan ging ik gewoon even bij verschillende dekens meten en vaak was er wel een deken die wat korter was gesneden dus wel 1.95 qua maat, maar 1.90 qua onderlengte.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:58

Mijn ervaring is dat het de wintervacht niet verkloot als je er alleen een deken opgooit als ze het koud hebben. Hier hebben ze de vorige winter ook af en toe een deken opgehad. Als het langere tijd achter elkaar hard aan het waaien en regenen was konden ze het enorm waarderen. Ik denk bij elkaar nog geen 2 weken. Zelf vind ik de bucas smartex rain super, goed waterdicht, geschikt voor hoge en lage temperaturen. Geen vulling wel een voering die gelijk staat met 100 grams. Met staydry dus kan ook op een natte pony worden gelegd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:02

of je legt een deken op of niet....je kunt niet een dag een deken opdoen en de dag erna hem er weer af halen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:18

Ik zou niet weten waarom niet.
We hebben het hier over ongevoerde tot lichtgevoerde dekens en langdurig slecht weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:30

Ik denk dat jouw paard best een deken past, hangt van het merk af...de meeste merken hebben pasvormen die niet elk paard past, mijn paard past BR perfect bv....

Maar een paard soms even een deken opgeven die buiten loopt is geen goed idee, wel wat meer hooi voren of wat meer krachtvoer om op vetbalans te blijven...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:40

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom het niet zou kunnen? Alsof een vacht stuk gaat na enkele uurtjes een deken? Het lijkt me dat je meer stuk maakt als je heel de winter een deken op gooit. Die vacht kan nooit even goed ademen als in de blote lucht, geen zand of modderbaden om de vacht te onderhouden,...
Maar om dan dat beest te laten verkleumen in de nattigheid?

Op dit ogenblik staat ze kerngezond op een volle grasweide met meer dan genoeg gras. De jaarling die er bij staat in volle groei is net ietsje aan de dikke kant, de ruin die er bij staat kan je rollen. Bij haar zijn net de ribben niet te zien. Daarnaast krijgt ze 's morgens en 's avonds nog een flinke portie kuilgras voorgeschoteld en ze krijgt merriebrokken bij als krachtvoer. Meer eten geven dan dit kan ik niet, want er kan gewoon niet meer in.
Regelmatig staat ze gewoon voor zich uit te kijken en uit te buiken te midden alle gras. Dus oventje heeft gewoon de kans om op volle toeren te draaien. Echter met de aanhoudende regen van afgelopen dagen staat ze gewoon af te zien van de koude. Als ik op zo'n moment beslis om er geen deken op te gooien, ontloop ik mijn verantwoordelijkheid om dat dier, dat van mij afhankelijk is, gezond te houden.
Dan kan ik meteen ook even de DA er bij halen omdat ze voor de zoveelste keer met een snotneus staat.
En ja, ze heeft een schuilstal, als madam er voor kiest hier geen gebruik van te maken, moet ik andere oplossingen zoeken!

Edit: En nee, op stal zetten doe ik niet! dat dier breekt het kot af als ze alleen op stal vliegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:46

Zo een paard heeft een warmte - koude systeem wat je dan beinvloed. Als hij natis en je legt er een deken op gaan de haren plat, de huid wordt nat, warmte verliest hij nu, drogen doet hij nu niet makkelijk. Als de deken te warm voor hem is omdat zijn eigen kacheltje nu niet weet wat te doen en zo een deken is dan snel te warm, gaat hij zweten en dan krijgt hij het juist koud.

Soms zie je paarden met mega dekens op en mega vacht, moeten ze 2 keer scheren.....maar dat komt doordat deken te dik is...

Als paarden gegeten hebben, gaat de kachel weer aan, dan is een deken al gauw te warm...voor een paard dat buiten staat ontregel je hem alleen maar. Als hij uit de wind kan staan, help je em al.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:48

Bij ons op de wei zweren we bij de Bucas smartex rain, een 0 grams deken met fleece voering.
Onze ijslanders krijgen wanneer het veel en lang regent hun regendeken om.
Het voordeel van deze dekens is dat ook al zijn de paarden al nat geregend je de deken gewoon om kan doen. Ze worden dan vanzelf netjes droog en blijven dat dan ook.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:50

Ik ben niet van plan om een deken op een nat paard te gooien. Zoals ik nu ook al doe, als ik zie dat ze staat te beven als een rietje, sluit ik haar op in de schuilstal, enkele oude handdoeken er bij, en wrijf ik tot ze droog en warm is. Echter om haar dan droog te houden eenmaals ze terug naar buiten gaat, is een regendeken wel zo aangenaam. Anders kan ik na een uur opnieuw beginnen. Zeker met die plensbuien die dit weekend over het land trokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:52

Een paard dat altijd buiten staat moet daar tegen kunnen, koud was het niet. Neem aan dat ze niet mager is, maar een gezonde vetlaag heeft.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:00

Ashkerlon schreef:
Normaal staat ze inderdaad zonder deken en ik hou het ook liever zo. Echter, er zijn dagen dat ze als een zielig hoopje paard staat te rillen in de nattigheid en felle wind. Op zo'n dagen wil ik een deken kunnen opgooien, al is het maar voor een uurtje om haar even een duwtje in de rug te geven. Ik zie niet in wat daar mis mee is?
En soms is het gewoon handig om een deken achter de hand te hebben. Stel dat ze volgende winter ziek wordt en zichzelf niet warm kan houden? Dan mag ik even voor de leuk, hemel en aarde verzetten om een winkel te vinden die toevallig open is en een deken kopen aan de volle prijs. Dan koop ik er liever nu 1 aan voordelige prijs. Lijkt me wel zo logisch?

Het gaat inderdaad om het paard in mijn profiel. Aan wat kan je zien dat ik een maat groter nodig heb?

Ik zou dan zeker voor 300grams gaan.
Deze winter had mijn pony zelfs 500 grams op..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 23:14

Deze foto is van 24 of 25 juni 2012:
Afbeelding
Wil je me even de gezonde vetlaag aanwijzen? Ik kan hem in ieder geval niet vinden.

En dan wil ik er "just for the fun" nog even 2 foto's bijgooien van halfweg maart:
Afbeelding
Afbeelding

Beest steekt meer eten binnen dan de gemiddelde Shire. Maar waar ze altijd al wat pinnig en pezig was, is ze het na haar operatie waarbij een eierstok is weggehaald al helemaal.
Zeg me nu nog eens dat ik er geen goed aan doe om haar te beschermen tegen de regen door er tijdens plensbuien een deken op te gooien en in droge periodes haar ten volle te laten genieten van het paard zijn zonder onzin om haar lijf?

En mocht het niet opvallen: ja ik begin mijn geduld te verliezen. Aangezien een simpele vraag over "welke maat deken" nogmaals eens moet ontaarden in een heuse discussie vol moraalridders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:41

Nee ind die is veel te dun.........anders voeren waar ze mee op krachten kan komen....veel hoeft nog niet het juiste te zijn....probeer alleen maar te helpen......dekenpaarden hebben een andere warmte huishouding dan dekenlozen........ga dan gewoon voor continue deken en pas als het echt zomer is deken af......en koop een deken die past! Desnoods 2 e hands totdat ze weer op gewicht is, dan deken weer verkopen, maar op deze manier kun je geen passende deken kopen die altijd te gebruiken blijft, dus naar ruitersporthuis en deken passen en ruilen als niet past, dat kan gewoon.....

Als je de voorgeschiedenis er bij had verteld dan was het duidelijker...........staat die in je openingspost? Ik had meteen al een beschermde deken er op gedaan, veel zomer hebben we nog niet gehad, toch? En een dier dst geopereert is moet herstellen, dat kost ontzettend veel energie en dst is ten koste gegaan van de vetlaag....

Als je bang bent voor moraal ridders, ga je je advies toch gewoon bij de ruitersportzaak halen? Die weten het toch beter dsn bokkers...wat wil jij een regenjas die klemt of een regenjas die slobbert? Geef een tientje meer uit en koop er 1 die prettig ligt en niet bij de borst een gigantisch gat laat hangen, over de schouders wegzakt en vervelend zit en schuurplekken veroorzaakt. Maar volgende week komt de zomer, had al sinds maart die deken in huis gehad als je her over moraal hebt......want sinds die tijd is het bal met het weer...

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:16

Ik heb het afgelopen winter net zo gedaan als jij omschrijft wat je wilt TS.
Mijn paard loopt ook 24/7 buiten en heeft beschikking over een stal, maar zelfs als het echt vroor stond hij nog te rillen en ook met regen staat meneer te shaken. wanneer hij dus stond te trillen dan kreeg hij gewoon een deken om, paard niet meer chagarijnig omdat hij het koud had. En wanneer ik het gevoel had dat het weer kon ging de deken weer af.

Maar ik denk wel dat ik hem voor a.s winter volledig vanaf het begin af aan onder een deken gooi zodat ik niet telkens "te laat" ben maar hij het gewoon altijd lekker warm heeft. Met dit weer staat hij trouwens ook te shaken in de regen en dan laat ik hem gewoon geworden, de temp. buiten is warm zat dus dan gaat hij maar ff schuilen ;)

Toch zou ik die van jou ook voor a.s winter volledig onder een deken zetten, zodat ze al haar energie kwijt kan in haar lichaam en niet om de kachel te laten branden. Dat is opzich wel te doen hoor 24/7 buiten en met een deken op, had ik met die ouwe van mij ook. Als je deken maar past. En bij veel regen zou ik toch wel vaak ff checken of de deken nog waterdicht is. met een super mooi winterzonnetje ging de deken af bij mijn ouwtje om idd het gevoel van mijn kant te hebben dat de vacht even kan luchten en hij lekker kan rollen.

Nou hoop dat je er iets aan hebt.
Ik heb ze gewoon zonder hals trouwens, 9 van de 10 keer staan ze toch met hun hoofd naar beneden om sprietjes te zoekn

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:05

die had van mij iedere dag een deken opgehad...ongevoerd,gevoerd maakt niet uit.Ligt aan het weer.
Deken een maatje groter is beter dan te klein....dan krijg je een kale boeg.Dat kun je zelf toch ook wel bedenken?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:11

Ligt eraan hoeveel de deken te groot is, als een deken te groot is kan deze achter de schoft gaan zakken en dan gaat die trekken op de borst en drukkingen geven op de schoft op de plek waar die blijft steken.
Een deken moet gewoon goed passend zijn en dan heeft het paard geen last van kale plekken, schuurplekken of drukkingen.

Mijn paarden staan in de winter ook met dekens op, heb diverse dekens die elk verschillend zijn van dikte. Vind het prettig in het werk dat ze dun zijn in het haar, plus de paarden verliezen geen energie om zich warm te moeten houden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:57

Anders voeren is niet nodig. Ik weet dat ze moeilijk op gewicht te houden is, dat was al zo voor de operatie. Zolang ze altijd ruwvoer ter beschikking heeft, blijft ze op gewicht en verdikt ze, al is het langzaam. De operatie heeft haar een grote klap gegeven qua gewicht maar ook nu gaat ze stilletjes aan richting het juiste gewicht. Enkel op dagen zoals dit regen-weekend, zit ze meer energie te steken in zichzelf warm houden, als dat ze over heeft om vet-reserves op te bouwen.
Liever dat ze langzaam en gestaag, maar gezond op het juiste gewicht raakt, dan dat ik haar volprop met ongezonde vetmakers. Tevens op advies van de DA.

Voorgeschiedenis staat inderdaad niet in de openingspost aangezien deze niet ter zake doet wat betreft de vraag "welke maat deken" Als je mijn andere posts had gelezen in dit topic, had je gezien dat ik de operatie vermeld en dat ze op dit ogenblik nog net wat te mager staat.

Advies vragen in een ruitersport winkel doe ik niet. Die zijn er enkel naar uit je naar de mond te praten en hun inboedel te verkopen. Ik weet liever op voorhand wat ik nodig heb, zodat ik niet met een kat in de zak thuiskom.

Ze red het zonder deken, vandaar dat ik er nog geen heb. Ook half geschoren en vlak na de operatie. Toen waren het net die extra warme weken. De andere paarden stonden te zweten in hun dikke vacht, de mijne gelukkig niet. Maar aangezien de dekens met behoorlijke kortingen de deur uitgaan op dit ogenblik, is het wel zo gemakkelijk er 1 in huis te halen voor het geval ze nog meer last krijgt van koude en regen. In principe ging ik geen deken kopen, aangezien ik het ondingen vind. Een beetje paard kan zichzelf warm houden, met uitzondering van die paar slechte dagen. En net voor die extra slechte dagen, wil ik nu toch een deken overwegen.

@Geerke: dat had ik niet zelf kunnen bedenken. Ik heb me nooit verdiept in dekens aangezien ik er vanuit ging dat ik er nooit 1 zou nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:33

Dan heb je geen goede ruitersportzaak bij jouw in de buurt want al dat soort vragen doe ik bij de zaken waar ik regelmatig kom altijd, sterker nog die geven mij dekens mee om te passen.....en omdat ik er vaker kom, is dat vertrowen er gewoon.

Natuurlijk doet het er toe hoe de gesteldheid is van jouw paard...

Waarom is bv merriebrok bijvoeren rotzooi als duidelijk sinds maart, dat is ruim 4 maanden geleden je paard is geopereerd en nog steeds graten mager is van het alleen maar ruw voer voeren? Vergeet niet dat we zo in de herfst zitten, al was het de afgelopen weken nagenoeg herfst en dan is je vraag wel van de vlotte

Dat net nog te mager vind ik erg optimistisch!

Succes met je peerd....een beetje deken heb je al voor 40 euro en passend, wat is passend....ik hoop nl dat je paard wel 50 kilo zwaarder zal zijn als de winter begint en dat jij dan die deken op internet zet omdat hij dan veel te krap zit........

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:05

Ik moet helaas roeien met de riemen die ik heb en de winkels die hier in mijn omgeving te vinden zijn. De beste tot nu toe moet ik 40min voor rijden, wat ik met alle plezier doe. Echter zelfs daar ga ik niet zonder voorbereiding naartoe. Ik weet wat ik koop nog voor ik de deur binnen stap.

Het siert je trouwens niet dat je oordeelt over een situatie waarvan je niet op de hoogte bent. Jij weet niet welke inspanningen geleverd zijn om dit paard op gewicht te krijgen. Je weet niet welke supplementen, welke bijvoeders en welke krachtvoeders of hoeveelheden uitgeprobeerd zijn bij dit paard, al of niet in overleg met haar behandelende dierenarts. Dus oordeel daar ook niet over. Ik doe alles wat in mijn macht ligt om dit dier op gewicht te krijgen en te houden, of dacht je dat ik het mooi vind? Die uitstekende ribben? Ik weet donders goed dat ze te mager is.

Weet wel dat als ik een deken koop, ik kwaliteit koop. Het is niet omdat ik voorkeur heb om te kopen tijdens de uitverkoop, dat ik daarom voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Als ik zo om geld verlegen zat, dat de aankoop van een deken er nog niet eens af kan, denk je dan niet dat ik die operatie ook maar achterwege gelaten had? Aan de kogel had ik nog verdiend.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:20

Ik heb ook een pony, die in de herfst en winter, als het hard regent en waait een regendeken op krijgt.
Gewoon een 0 gram met fleecevoering.
Zij bibbert ook erg, staat ellendig in elkaar gedoken in het land, en ziet er gewoon niet happy uit.
Met deken is er niks aan de hand en voelt ze zich overduidelijk lekkerder, is trouwens ook een merrie, die altijd net aan gewicht zit, en die niet makkelijk dikker te krijgen is.
Overigens staat ze 's nachts op stal, zonder deken.
Op mooie vorstdagen, droog weer en zonder wind, staat ze buiten zonder deken.
Dus ook hier alleen op de slechte dagen een deken, verder niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:19

Je zegt zelf daf je alleen maar ruw voer wil voeren....steeds kom je weer met iets anders aan. Mij best hoor, die deken had ik iig al in maart opgehad ipv bokt op de vooravond van de zomer te raadplegen en dan geen vragen en opmerkingen verwachten...het beste met je paard....

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:31

Quote dat even voor me, wil je? Ik kan me niet herinneren dat ik beweerd heb enkel ruwvoer te voorzien. Zou sterk zijn als je iets kan vinden, ik heb niet de gewoonte om te liegen.

In maart had ze de deken trouwens verre van nodig, aangezien we toen wel zon gehad hebben en ze nog half in haar wintervacht zat. Of is het je nog niet opgevallen dat het weer nu slechter is dan in het vroege voorjaar? DA heeft me trouwens op dat ogenblik ook ten sterkste afgeraden een deken op te gooien, zeker met die temperaturen, gecombineerd met halve wintervacht. De hechtingen zouden het beste genezen met voldoende zuurstof en licht.
De deken wordt trouwens aangekocht om hem in de kast te gooien tot het moment daar is dat ik hem nodig heb. Wat ook al meerdere malen is aangegeven in dit topic. Zolang ze zonder deken kan, staat ze zonder deken. Echter de hoeveelheid regen van de afgelopen weken is niet grappig meer en maakt mijn harde werk kapot om mijn paard weer op gewicht te krijgen.
Is het dan zo stom dat ik een oplossing probeer te vinden?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:19

Ashkerlon schreef:
Dus, als ik mijn paard zonder deken wil houden, moet ik haar ook maar laten verkleumen op dagen dat het voor haar niet haalbaar is om warm te blijven? Beven als een rietje is misschien het einde van de wereld niet, maar kost wel energie. En zelfs met voldoende ruwvoer staat ze eerder te mager dan te dik. Als ik het verlies van energie via rillen kan tegen gaan door op de natste dagen een deken op te gooien dan doe ik dat.
Straks kan ik helemaal piano gaan spelen op haar ribben.

Ben je gek, dat moet je toch zelf weten het zijn maar visies van andere mensen en als je een betere manier weet moet je dat doen. Trouwens elk paard is anders dus er bestaat niet 1 manier die voor alle paarden goed is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:00

Als je een deken neemt met een verstelbare borstsluiting en je doet die op zijn kleinst dan moet een 185 voldoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:24

En heb je je deken al na deze wederom gure dag?