Rijden op het strand, waarom meteen hard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:40

listiglistje schreef:
Wat een pennygejank van de bovenste plank :roll: maar die manegepaarden hoeven geen pirrouttes te draaien, appyementen, vliegende wissels,
verzameling en oprichting etc. te vertonen of denk je soms dat dat alleen kunstjes zijn of dat voor zulke oefeningen een gymnastisch super getraind lijf verreist is ;)

Ieder zijn ding, een vuilnisman werkt net zo hard als een advocaat hoor ;) lijkt misschien niet zo maar is wel....

Ik ben er vrij zeker van dat die advokaat minder hard werkt dan de vuilnisman.
Als ik zie wat "mijn" jongens verzetten, dan hebben zij toch een zwaardere baan dan ik, die zorgt voor de aansturing, begeleiding en alle benodigdheden, zodat zij hun werk kunnen doen.

Elke dag 2 uur trainen met een goed opgeleid paard is fysiek veel minder inspannend dan elke dag vier uur met toeristen rondhobbelen.

Dat jouw paard het mentaal wellicht een stuk zwaarder heeft is een heel ander verhaal!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:46

Ik woon zelf in limburg en dus weinig zee hier in de buurt, is al gauw 2 tot 3 uur rijden met de auto.
Een vriendin van mij woont wel vlakbij zee en op de manege waar zijn stond verhuurde ze ook paarden.
Aangezien ze haar kennen mochten we zonder verdere begeleiding twee paarden meenemen.
Mijn man die nog nooit echt had gereden had een super brave (gelukkig maar)
En ik een best pittig haf mixje.
Ik had alleen een zadel erop liggen dat was mee te vergelijken met gewoon een lap leer, totaal geen vorm en had ook het idee geen hou vast.
Eenmaal op het strand gingen idd alle remmen los, de paarden wisten dit ook.
Het ging zo hard dat we met 2 minuten onderhand weer op de plek waren waar we van het strand af zouden gaan.
Zo zonde, ga je naar het strand en je ziet amper zee door alle snelheid.
Ik snap zoiets niet echt.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:13

listiglistje schreef:
Waarom niet? Ik heb ook vaak een paard gehuurd voor te crossen op het strand, hoofdreden: knalgas volle rengalop :D Echt een gaaf gevoel *D 8-)

Thuis doe ik al genoeg in het gareel dressuurprikken :7

mag ik een keer met je mee. ik hou er ook wel van :o

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:16

Prikken of Crossen :D

vigo_is_lief

Re: Rijden op het strand, waarom meteen hard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:20

ik ga in frankrijk vaak rijden, maar na de laatste 2 keer op het strand was het over, eerst mijn zus der paardje werd gek van een paard voor haar en het paardje ging ervandoor, en met eeen rit op een andere manege bokte mijn dikke knollie 2 keer naar achter, maar ipv het paard, raakte hij mijn vriendin 2 keer tegen haar knie, geen ritjes meer in frankrijk dus .... zwemmen vind ik leuker :P zijn de paarden niet zo druk

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:24

listiglistje schreef:
Wat een pennygejank van de bovenste plank :roll: maar die manegepaarden hoeven geen pirrouttes te draaien, appyementen, vliegende wissels,
verzameling en oprichting etc. te vertonen of denk je soms dat dat alleen kunstjes zijn of dat voor zulke oefeningen een gymnastisch super getraind lijf verreist is ;)

Ieder zijn ding, een vuilnisman werkt net zo hard als een advocaat hoor ;) lijkt misschien niet zo maar is wel....

Een paard dat M2 loopt hoeft ook geen pirouettes, appuyementen en vliegende wissels te tonen......... :P

Manegepaarden hebben het zwaar zat met al die "wisselende contacten" met een rijtechnisch niveau van een ingezakte molshoop. Ik hoop voor jouw paard dat jij iets meer rijtechniek in huis hebt dan dat als je van plan bent om pirouettes, appuyementen en vliegende wissels te gaan vragen van je paard. ;) Dan moet je paard wel wat doen voor de kost, maar als jij het goed doet, slijt hij een stuk minder hard dan die manegepaarden.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:25

Volgens mij word de vraag verkeerd begrepen.

Er wordt gevraagd waarom je bij het betreden van het strand gelijk vol gas moet gaan en waarom je dat niet na een x aantal meters stap, draf en handgalop kunt doen.

verder gruwel ik van: waarom zou je niet in een rokje en teenslippers een strandrit mogen rijden....

Verantwoordelijksheids gevoel en veiligheid?? Verder ga ik er niet op in.

Linda: Super dat jullie zo genoten hebben +:)+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:28

Dat rokje is wat mij betreft niet zo'n probleem, daar komt het ruitertje vanzelf achter, maar die teenslippers zijn onveilig omdat je dan gemakkelijk (heeeeel gemakkelijk) met je voet in de beugel vast kunt komen zitten. Het zijn geen handige ruiters waar het om gaat, dus het risico daarop is levensgroot. Als ze dan met hun "niet zo goede balans" van het paard storten hebben we toch met z'n allen een probleem, denk je niet? #)

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:33

listiglistje schreef:
Prikken of Crossen :D

prikken doet de mijne nog niet op t niveau van de jouwe, crossen kan ie wel goed maar vind het te ver om naar het strand te rijden.
Zou graag weer eens eentje gaan huren.

overigens vind ik ook dat je eerst stappend het strand opgaat, vervolgens draf en dan galop of rengalop.
maar ik denk dat iedere beroepsmatige verhuurder/organisator van strandritten dit ook wel zal doen. In het mulle zandstrand volgas is niet goed voor je paarden en je imago

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:38

de meeste grote groepen die je tegenkomt zijn toeristen vanaf een manege. Die betalen voor een rit van een bepaalde tijd, dus weinig tijd voor strand.
Verder zijn het vaak grote groepen met mensen die de paarden niet kennen, dus als er 1 paard gaat, gaan ze allemaal.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:47

Dreamybol schreef:
Dit is precies de reden waarom ik geen strandritten meer durf te maken. Strand is bij de meeste bedrijven een kwestie van goed vasthouden en hopen dat je zitten blijft, want het heeft imo niets met paardrijden te maken. De paarden kunnen er niets aan doen, dat zijn gewoontedieren en als je vanaf dag 1 bij Paal 10 hard mag/moet en bij Paal 14 moet remmen, dan zullen ze dat niet snel laten.

Ik heb nog 1 bedrijf heel hoog zitten, helaas is dat wel een autorit van 2,5 uur van mij af, maar als het kan, dan kies ik voor hen. Daar luisteren de paarden gewoon, draf is draf, galop is galop en rengalop is rengalop, maar dan nog steeds met een rem en stuur aanwezig. Ook op het strand. Daar bepaalt degene voorop welke gang er wordt gereden en niet de paarden.

Dreamybol, ik weet niet welk bedrijf jij bedoelt, maar ik kan je met een gerust hart manege Smit in noordwikerhout aanraden. Hier wordt geen rengalop gedaan op het strand en je kan zonder problemen stappen en draven op het strand, zonder dat de paarden helemaal gek worden.
Paar maanden geleden ging ik een buitenrit doen en het strand was echt heel zompig, bleek na een stukje draven. Dus eigenlijk voornamelijk gestapt op het strand, geen probleem.

Ik vind het jammer dat als mensen hier op bokt vragen voor een adres voor een strandrit, er altijd rengalop moet worden gedaan (en het liefst gaat men zonder begeleiding op pad, maar dat is een andere discussie waar ik al een topic over heb geopend).
Vroeger heb ik als klein meisje strandritten op Vlieland meegereden. Daar zat ik op de kleinste pony en reed ik met de rengalop voorop, maar op het moment dat we bij het galopstuk aankwamen, gingen de paarden al en kon ik nooit horen waar we zouden moeten stoppen. Gelukkig wist oonylief dat ook. Achteraf vind ik het hardstikke onverantwoord!
Geef mij maar gewoon een lekker handgalopje op het strand. De rengalop doe ik wel op vakantie in Frankrijk!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:19

Vroeger gingen we bij Smit op Maanrit met de vereniging. Dat was idd wel redelijk gecontroleerd, maar wel erg grote groepen, waardoor er niet altijd controle was. Mede daarom heb ik me daar nooit aan een 'normale' rit gewaagd. Misschien toch eens doen als ik weer fit ben, zou fijn zijn om nóg een leuke plek te hebben en Smit is iets dichterbij. :)
Dankjewel voor de tip!

Overigens gold voor mijn studentenrijvereniging destijds bij iedere rit dat ze als malloten wilden galopperen. En degenen met de slechtste zit vroegen altijd om een pittig paard, want dan gingen ze tenminste 'hard'. :\ Buitenrijden is voor mij vooral genieten van de natuur en de omgeving. En dan een keer een lekker galopje trekken is prima, maar wel graag verantwoord.
Ik denk ook wel dat de meeste ruiters zichzelf overschatten. Hoe vaak zie je niet ook mensen die even 10 lessen op een manege komen nemen, zodat ze in de vakantie 'lekker op buitenrit' kunnen? Net als dat iedereen zichzelf bondscoach van het NL elftal vindt, vinden ook veel mensen dat paardrijden enkel maar op een paard zitten is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:24

Dreamybol schreef:
Vroeger gingen we bij Smit op Maanrit met de vereniging. Dat was idd wel redelijk gecontroleerd, maar wel erg grote groepen, waardoor er niet altijd controle was. Mede daarom heb ik me daar nooit aan een 'normale' rit gewaagd. Misschien toch eens doen als ik weer fit ben, zou fijn zijn om nóg een leuke plek te hebben en Smit is iets dichterbij. :)
Dankjewel voor de tip!

Overigens gold voor mijn studentenrijvereniging destijds bij iedere rit dat ze als malloten wilden galopperen. En degenen met de slechtste zit vroegen altijd om een pittig paard, want dan gingen ze tenminste 'hard'. :\ Buitenrijden is voor mij vooral genieten van de natuur en de omgeving. En dan een keer een lekker galopje trekken is prima, maar wel graag verantwoord.
Ik denk ook wel dat de meeste ruiters zichzelf overschatten. Hoe vaak zie je niet ook mensen die even 10 lessen op een manege komen nemen, zodat ze in de vakantie 'lekker op buitenrit' kunnen? Net als dat iedereen zichzelf bondscoach van het NL elftal vindt, vinden ook veel mensen dat paardrijden enkel maar op een paard zitten is.

The art of riding is keeping the horse between you and the ground.........

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:32

Als ik eens een strandrit boek geef ik altijd duidelijk aan dat ik niet in rengalop wil. Handgalopje of iets harder prima, maar geen rengalop. Ik rij western en ben dus ten eerste een ander zadel gewend en ten tweede ben ik ook een beetje een schijterd met vreemde paarden ;)

1x gehad dat ze zich er niks van aangetrokken hadden en ik op een paard zat die alleen maar kneiterhard ging. Vond ik niet leuk. Maar meestal gaat het goed :)
Ben een keer op een manege geweest met een vriendin en dat was helemaal geweldig. Ik had wel een knoeperd van een paard, maar onwijs braaf en alles op z'n dooie akkertje. Nergens van onder de indruk en luisterde prima.

Verder vind ik strandritten met toeristen die helemaal niet kunnen rijden en dan in rengalop onwijs onverantwoord. Zeker op slippers en met korte broeken e.d.

Heb ook een keer een ritje met m'n vriend en ouders gemaakt, kunnen ook niet rijden. Maar was een rustig stapritje door het bos. En uiteraard op goede schoenen en veilige kleren. Dat vond ik ook onwijs leuk, lekker rustig aan een lang teugeltje van de omgeving genieten :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:13

ff lekker knallen op het strand is niks mee..helaas geen ervaring hier mee, maar lijkt me echt heel gaaf om eens te doen.

Maar dan wel verantwoord en zekers niet op een paard die gewend is om bij dat ene paaltje in galop te gaan. Erg onverantwoord ook van die maneges die dit doen. Paarden leren deze gewoonte zo snel en als eenmaal die gewoonte erin zit, zullen ze gaan bij die ene paal, no matter wie erop zit. Als je dan ook nog eens bedenkt dat 90 % van die toeristen niet tot nauwelijks kunnen rijden....brrr moet er niet aan denken om met zo'n groep mee te gaan, want grote kans dat je geen rengalop doet met een rem en stuur, maar dat gewoon de hele bende aan de kletter gaat.

Dat een manege toelaat dat er mensen met teenslippers en rokken etc opstappen zou voor mij helemaal een reden zijn om met die groep en die manege NIET mee te gaan. Zo'n bedrijf heeft nu eenmaal niet de veiligheid hoog in het vaandel staan, anders laat je dat soort kledij niet toe.
Daar komt nog bij: hoeveel van die toeristen zullen ook een daadwerkelijk passende cap hebben opgehad? Heb ooit eens een blauwe maandag gelest op een manegepaard(2 keer) en had toen zelf geen cap meer. Van de 30 caps die ze daar hadden liggen was er welgeteld 1 die enigzins paste: lees die niet bij elke beweging voor mn ogen schoof. De rest waren ofwel veel en veel te groot of superklein. Voor volwassenen met een bescheiden hoofdmaat was er niks wat echt geschikt was.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:52

Dreamybol schreef:
Dankjewel voor de tip!

de groepen bij Smit zijn max. 12 man. Heb je een klein groepje en wil je met dat kleine groepje op pad, dan kan dat als je dit bij je boeking aangeeft. Weet alleen niet of daar een meerprijs aan verbonden zit of niet.
overigens deed smit in het verleden wel rengalop, maar na een ongeluk (of dat bij hen of een andere manege in de buurt is geweest, weet ik niet), zijn ze daar mee gestopt.

ik hoor het ook vaak hoor, lekker buitenrijden, lekker hard gaan. tja, ik wil ook genieten van de natuur om me heen. af en toe een flinke rengalop zoals ik in frankrijk heb gedaan, onwijs gaaf (vooral ook omdat je af en toe ook nog takken moest ontwijken). Maar hier hoeft het voor mij niet zo.

Dat maneges toeristen met verkeerd schoeisel toelaten vind ik ook erg slecht. En dat die mensen, die dus met verkeerde schoenen en/of kleding aankomen ook verwachten een rengalop te kunnen doen......die denken m.i. niet na.
Overigens heb ik me zelf ook een keer schuldig gemaakt aan verkeerd schoeisel. Was in Zweden op vakantie en je kon daar een paardrijtocht doen van een uur ofzo. Was voor ik weer herstart was met paardrijden (en eigenlijk de reden dat ik herstart ben). Helaas had ik geen schoenen met een hakje mee en had ik de keus uit zeer brede wandelschoenen of gympen. ben uiteindelijk voor de gympen gegaan. Ik was zo ong. de enige met rijervaring (in het verleden dan) en de rest waren allemaal beginners. Was alleen stappen en kleine stukjes draven. Maar eigenlijk was het best gevaarlijk, want niemand had geschikte schoenen voor het rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:57

liberty schreef:
Maar ik vraag me dus af waarom men bij het betreden van het strand meteen hard gaan, dat kan toch ook iets verder?

Dat kan je toch vragen aan de begeleider? heb je ook meteen je antwoord.

Dus ik snap niet zo goed waarom je die vraag hier neerzet.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:27

wij rijden zelf onze ritten op het strand, het was gewoon een vraag die bij mij op kwam toen een groep het strand op kwam en gelijk gas gaf en onverantwoord bezig was... Je ziet dan andere mensen ook kijken van 'moet dat zo!?'

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:12

Haha, in een rokje, dat verzin je toch niet. En dan zeker in verlichte zit op het snelste (voorste) paard.. Ik mag hopen dat ze er dan een beetje beschaafde boxer oid onder hebben :p
Ik denk dat het gemakzucht is om ze direct hard te laten gaan. Als de paarden eenmaal weten dat ze op het strand in rengalop mogen, denk ik ook dat het meer gevaar oplevert als ze ingehouden worden.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:21

Ik heb zelf 2 keer een strandrit gemaakt, bij 2 maneges in noord holland. En beide keren was het inderdaad en strand op en gaan. Paarden waren niet te houden. Rengallop is heerlijk, maar ik wil wel dat het op mijn voorwaarden gebeurt. 1 keer ging ik in volle gallop vanaf het duin vrij steil naar beneden. Tja, er zat toen niks anders op dan inderdaad dan blijven zitten en afremmen. Ik zou graag meer strandritten maken maar wil het dan wel op betrouwbare paarden (en begeleiders. Zijn vaak ook niet erg betrouwbaar). En niet op de automatische piloot...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:23

Ben laatst ook op het strand geweest, heb ook veel lekker gestapt en voltes gedraaft; controle gezocht (mn pony kent de grote vlaktes en wil dus meteen hard) en daarna laat ik hem ook lekker hard galoperen hoor, daar kan het. geen boom stronken etc. heerlijk

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:31

liberty schreef:
wij rijden zelf onze ritten op het strand, het was gewoon een vraag die bij mij op kwam toen een groep het strand op kwam en gelijk gas gaf en onverantwoord bezig was... Je ziet dan andere mensen ook kijken van 'moet dat zo!?'

Ik ben met jullie een keer naar het strand geweest, was inderdaad super leuk en relaxt! Ook al heb ik toen vliegles gehad. :')

Het lijkt me niet echt veilig voor andere ruiters die op het strand komen als er zo'n groep langs scheurt. Je zal maar met een onervaren dier rijden op zo'n moment.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:37

ik ben ook wel eens met de complete groep op hol gegaan, gids zijn paard vloog er vandoor de rest de achteraan en voorbij... 2 die het nog leuk vonden de andere4 ruiters niet..

verder bij een andere manege was het goed geregeld op ameland. 2 begeleiders makke paarden hele rustige galop.

en op een manege kom ik elk jaar voor een strandrit waar het verandwoordelijk harder gaat. heerlijk. en niet te lang stuk, ook gewoon door het water een stuk en stappen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:45

Ach, ik ben ook weleens in een hele forse galop door het bos gegeaan met een groepje, waarbij twee mensen hadden aangegeven niet zo hard te willen gaan. De voorruiter had echter een paard met een gaspedaal en die begon heel rustig en steeds een streepje erbij. Goed ie goed dames? Ja hoor, gaat prima en weer een streepje erbij. Na de rit vonden deze mensen dat de begeleider erg fijn had gereden en of ze nog eens met hem mee mochten rijden. Toen ik hen vertelde dat het tempo aardig voluit was gegaan, wilden ze me niet eens geloven!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:55

Een strandrit staat ook hoog op mijn verlanglijstje, bij voorkeur met mijn eigen paard, maar vanwege al dat soort verhalen over onverantwoorde snelheden ben ik er nog maar niet aan begonnen. Ik doe dat liever met een gecontroleerde groep waar wij zelf het tempo kunnen bepalen. Zeker omdat hubbie dan graag mee wil en hij nog niet zo ervaren is.

Ik heb jaren terug in de Dominicaanse wel eens een strandrit gemaakt. Ook met de 'bij gebrek aan beter' gympen. Waren wel hoge tot zeker halverwege de kuit die ik tot boven toe had dichtgeknoopt en met een fatsoenlijke lange spijkerbroek. De opstapplek was naast ons resort, ik heb in die weken heel wat korte broeken, rokjes en (teen) slippers voorbij zien wandelen op weg naar de paarden :=