Tips/ervaringen 4-5 maanden boksrust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:52

Carien87 schreef:
We gaan voor een zo'n schoon mogelijke stal zorgen door 2 keer per dag te mesten :j

En dan nog is de weide schoner, zeker als je de grote van een box elke keer wat verzet volgens het principe van strookbegrazing, en dan heeft ze ook nog wat te doen de hele dag.

_Carien

Re: Tips/ervaringen 4-5 maanden boksrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 08:34

Ben ik met je eens, maar we zullen toch af moeten wachten wat de da zeg en of we opties daarin hebbent Uiteindelijk zal toch de eigenaresse beslissen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:18

Tommies hoef mag ook niet vies/nat worden. Voor hem hebben we een stuk afgezet op beton naast het land. Hij heeft ongeveer 5 bij 5 meter.
Moet zeggen dat het een goede tussenoplossing is.
Tommie heeft wel het geluk dat hij nu op droog zand gewoon los mag, maar nu met de regen is het even goed oppassen.

laudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:46

mika11 schreef:
Misschien heeft ze die al wel, maar een stal met een buitenluik, dat ze in ieder geval naar buiten kan kijken en frisse lucht heeft.
Wilgentakken neerleggen? Dat vinden ze meestal wel leuk om aan te knagen en kauwen.
Succes met je paard.

Wilgentakken inderdaad, hier kunnen ze lekker op knagen zonder dat ze echt te dik worden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:42

Wat zei de DA?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:44

Ik zou zelf toch kiezen voor weidegang en dan een stukje van 3 bij 4 of 4 bij 4 afzetten. Als je dit dagelijks doet in wat hoger gras dan voorkom je iig explosiegedrag.
Verder hooinet op stal, liksteen en dat soort gedoe :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:00

Hmmm... Ik vind het nogal wat om een ouder paard zo lang volledig stil te zetten. Hoe is de conditie van het paard nu? Heeft ze wat 'over'? In een paar weken tijd zal er behoorlijk wat spier verdwijnen. Het kost (zeker bij een ouder paard) veel tijd, energie en training om dat weer een beetje op te bouwen. Daarnaast geldt 'rust roest' zeker voor deze leeftijdscategorie.

Is er voor boxrust gekozen omdat jullie haar straks weer willen rijden of omdat jullie haar weer pijnvrij willen krijgen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:06

Sowieso moet je die blessure behandelen, of je d'r nu wel of niet weer wil rijden/ pensioen zetten.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:55

Sammie schreef:
Sowieso moet je die blessure behandelen, of je d'r nu wel of niet weer wil rijden/ pensioen zetten.

Begrijp ik. Maar als het paard toch met pensioen gaat zou ik kiezen voor een, wellicht iets langere, herstelperiode van fulltime weidegang. Ik ben erg benieuwd naar de motivatie voor boxrust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:04

Ik ben niet voor opsluiten. Mijn paard heeft in het verleden ook boxrust moeten hebben, heb hem naast de groep op een stukje 2 keer zo groot als zijn box vezet met hooi en water...dus gewoon buiten, paard vond het prma, hij lekker buiten, nog wat grazen, bij zijn vriendjes, buitenlucht, niet alleen, zonlicht...

Als je bang bent dst ze te veel loopt, n gelijke afmeting box, is in feite het zelfde maar toch net even beter....wat zou jij willen in bed zonder iets te zien of op ligbed op balkon..

Sterkte met je paard. Een 21 jarige volkomen stilzetten zal haar snel verouderen, zie het aan mijn19 jarige, die kwakkelt al een jaar en steeds als hij stil komt te staan vind ik hem een stukje ouder geworden..

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 00:19

De merrie mocht afgelopen vrijdag helaas niet met ons mee naar huis, er komt nog wat pus uit de onderkant van de hoef. De hoef moet rustig/ingedroogd zijn eer ze met ons mee mag, anders zijn we mischien binnen 2 dagen weer terug. Ze staat nu in de betadinegazen en het wordt gespoeld met antibiotica. De merrie geeft een goede indruk, heeft appeltjes op haar vacht en glans in haar ogen. Stond er niet teneergeslagen bij zoals we verwacht hadden.

De merrie heeft zeker wat over, tot een maand geleden nog gestart in het Z2, eigenlijk nog superfit en stond eigenlijk zelden stil op een rust/wandeldag na. Even voor het idee: http://imageshack.us/photo/my-images/41/img2483wq.jpg/ Nu wel wat meer buikerig door weide.
Het is wel de bedoeling om het rijden nadat alles weer goed is op te pakken, al is het recreatief. De da geeft het een goede kans dat het goedkomt. Met een pees zou het een ander verhaal zijn, maar een hoef groeit al duurt het even.

Russel, we zijn ons terdege bewust wat het is om een 21jarige stil te zetten :j Rust roest en wij waren ook absoluut niet blij met het woord boksrust. Zowel mentaal als fysiek. Als de hoef dadelijk rustig is en mooi droog is zal het een tijd in het gips gaan om de hoef goed af te laten groeien. Dit deed het voorheen niet daar het iedere keer omkrulde. Vandaar het gips, we weten nog niet voor hoe lang. We hebben een stukje gras in de paddock van ongeveer 5 bij 4 en spelen toch met de gedachte om haar daar iig voor een daggedeelte in te zetten.

Bedankt voor jullie input :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:35

Ik heb een paard gehad met een avulsiefractuur en die heeft 10 weken absolute boxrust gehad. Ik gaf hem veel hooi en gaf hem Puur nervositeit. Verder deed ik hem een keer per dag in de stal aan de overkant (3 meter lopen) en dat gaf hem veel afleiding. Ik heb wel buitenboxen. En er stond altijd een vriendje voor hem op stal er bij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 01:23

Kan ze niet 24/7 op de weide op rust?
Toen onze merrie een peesprobleem had moest ze ook een maand op boxrust maar aangezien ze toen 24/7 buiten stond met de kudde vond de DA het beter dat zo te laten, ze was buiten niet erg actief en alleen binnen staan was ook geen goede optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 01:34

ik zou denken aan de grootste stal die er is, met buiten luik en contact met buur paard(en), onbeperkt kuil/hooi (in een slowfeeder) en ook wat stro om te knabbelen, een liksteen en/of lick it, een 'speel' balletje, een radio zachtjes aan (klassieke muziek) wortels verstoppen in de stal, in de tijd dat jij er bent leren targetten, kusjes geven, flehmen etc. kleine kunstjes van het vrijheidsdressuur. wilgentakken op hangen in de stal om aan te knabbelen. een stal dicht bij de ingang van de bak of kantine zodat er wat te zien is. elke dag vers gras plukken, evt samen met een shetlander of ander paard in één stal. veel poetsen etc..

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 01:34

Dit is geen optie Annelies, de merrie heeft geen peesblessure maar een hoef die flink open is gesneden vanwege een ontsteking. Dus 24/7 wei gaat 'em niet worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 01:36

Dat had ik gelezen idd maar waarom niet?
Vanwege infectiegevaar dan? Dat heb je op stal toch ook?

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 01:38

Frederieke_ schreef:
ik zou denken aan de grootste stal die er is, met buiten luik en contact met buur paard(en), onbeperkt kuil/hooi (in een slowfeeder) en ook wat stro om te knabbelen, een liksteen en/of lick it, een 'speel' balletje, een radio zachtjes aan (klassieke muziek) wortels verstoppen in de stal, in de tijd dat jij er bent leren targetten, kusjes geven, flehmen etc. kleine kunstjes van het vrijheidsdressuur. wilgentakken op hangen in de stal om aan te knabbelen. een stal dicht bij de ingang van de bak of kantine zodat er wat te zien is. elke dag vers gras plukken, evt samen met een shetlander of ander paard in één stal. veel poetsen etc..

De kunstjes worden al ons nieuwe doel had ik me voorgenomen :D Plezier voor twee :)
Bedankt voor je handige tips, we hebben helaas geen beschikking over een stal met een luik. Wel hebben we bedacht om een merriestal te maken, maar dan staat ze alsnog alleen dus dat idee hebben we laten varen. Ze staat gelukkig niet alleen, we mogen de buurman binnen zetten wanneer we willen. Erg lief :)

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 01:42

Annelies, de hoef moet zo droog mogelijk blijven. Natuurlijk is er in een boks infectie gevaar ben ik zeer zeker met je eens, maar 24/7 in een wei is geen optie. De hoef gaat dadelijk in het gips en mag dan absoluut niet nat worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:58

En een hoefschoen of iets waterdichts is ook geen optie?
En overdag een paar uur in een zandpaddock, met droog weer?
Denk dat ze met zo'n hoef zelf wel weet dat ze geen gekke dingen kan doen?

Hoelang moet ze met dat gips lopen? Echt de volle 6 maanden?
Ik zou me afschuwelijk voelen als ik mijn paard 6 maanden op stal zou moeten laten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:53

Persoonlijk snap ik boxrust ivm hoefontsteking ook niet zo. Enige dat ik mij kan bedenken is dat de hoefwerking (uitzetten en krimpen) zo min mogelijk mag zijn. Ik zou toch vragen (zeker omdat het geen peesblessure is) of een afgezet stukje van 4 x4 op de wei ook mag (al is het maar een paar uurtjes).

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:09

Dat mijn paard gips om zijn been had, dacht ik ook dat het evengoed wel gebruik kon maken van zijn uitloop. Er was immers gezegd dat het gips overal tegen kon. Dat bleek dus echt niet zo te zijn en in no-time was hij door de onderkant heen en moest er een nieuwe laag omheen. Met als resultaat dat er nog meer gewicht aan zijn been hing en het eruit zag als een omgekeerde champignon. Het gips mag dus echt niet nat worden en het paard mag er nauwelijks meelopen. Doodsbang dat ik weer naar de kliniek moest heb ik behoorlijk wat lagen tape over de onderkant geplakt. Het tape sleet dan wel iets, maar het gips bleef goed.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 02:30

ik denk dat een maatje voor het paard erg fijn is want een paardje bij ons had 2-3 maanden boxrust door bruik in het boven voor been en die werd heel erg onrustig doordat die alleen was! en misschien een speeltje voorin de stal dan verveelt ie zich niet zo

veel succes met je paard

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 22:15

De merrie is inmiddels geconstateerd met hoefkanker aan beide achterbenen, dit topic mag op slot. Ze staat weer buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:51

Om wat erg sterkte!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:23

Tommie heeft ook hoefkanker gehad. Gelukkig is het weer goedgekomen. Hoe is de prognose van jouw paard?