Wedstrijdje tussen paarden, niet te bedoeling, hoe stoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:58

Tesssx schreef:
Is het misschien een idee om de volgende keer in het ''zachte'' zand aan te galloperen ipv in het harde zand bij het water? Ik hoor weleens dat mensen niet galloperen als er zacht zand is, maar waarom eigenlijk niet? Ik heb dan veel meer controle. Dit is toch niet slecht voor het paard?

Het risico op peesblessures is in het zachte zand een stuk groter, dus daar kies je liever niet voor.
Verder ga ik met Tamary mee qua advies, als je geen controle kunt houden, dan moet je niet samen galoperen. Ga eerst maar oefenen met draf, zorg dat je je controle echt goed voor elkaar hebt, gebruik desnoods een hackamore om meer indruk te maken op je paard. Als je geen rem of stuur hebt omdat ze "een pleziertje" hebben, heb je dus ook niets te vertellen als er onverwacht iemand (kind, hond, etc.) toch in je pad terecht komt. Moet je dus niet willen. :n

ruitje

Re: Wedstrijdje tussen paarden, niet te bedoeling, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:18

Jouw paard doet waar hij voor gefokt is, getraind is en misschien zelfs heeft gedaan op het strand: hard gaan! Gelukkig zit er altijd een rem op, maar die moet je dan wel aan gaan zetten... 'm laten gaan is echt geen goed idee, doe dat 3 keer en je houd 'm nooit meer.... Ik ga mee met eerdere reacties verder :)

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 18:33

Waratje schreef:
Tesssx schreef:
Is het misschien een idee om de volgende keer in het ''zachte'' zand aan te galloperen ipv in het harde zand bij het water? Ik hoor weleens dat mensen niet galloperen als er zacht zand is, maar waarom eigenlijk niet? Ik heb dan veel meer controle. Dit is toch niet slecht voor het paard?

Het risico op peesblessures is in het zachte zand een stuk groter, dus daar kies je liever niet voor.
Verder ga ik met Tamary mee qua advies, als je geen controle kunt houden, dan moet je niet samen galoperen. Ga eerst maar oefenen met draf, zorg dat je je controle echt goed voor elkaar hebt, gebruik desnoods een hackamore om meer indruk te maken op je paard. Als je geen rem of stuur hebt omdat ze "een pleziertje" hebben, heb je dus ook niets te vertellen als er onverwacht iemand (kind, hond, etc.) toch in je pad terecht komt. Moet je dus niet willen. :n

Wat is een hackamore?

[quote=''ruitje'']Jouw paard doet waar hij voor gefokt is, getraind is en misschien zelfs heeft gedaan op het strand: hard gaan! Gelukkig zit er altijd een rem op, maar die moet je dan wel aan gaan zetten... 'm laten gaan is echt geen goed idee, doe dat 3 keer en je houd 'm nooit meer.... Ik ga mee met eerdere reacties verder [/quote]

Mijn paard is gefokt om hard te draven, geld dat dan ook meteen in de gallop?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:38

Google is je vriend:
Afbeelding
Er zijn diverse versies/vormen elk met hun eigen voor- en nadelen.

En je paard is gefokt om harder te gaan dan andere paarden, de gang maakt in feite niet zoveel uit. Als ze hard gaan, gaat deze eigenschap gewoon meespelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:24

Ik denk dat het er bij een draver toch meer in zit dan 'elk ander paard' , aangezien wij alleen maar fokken op snelheid en karakter....Zeker als het paard getraind is op het strand, wat bij een groot deel van de dravers zo is, doet hij alleen maar wat hij vaker heeft moeten doen en dat is: hard gaan als hij denkt dat dat moet. Jij moet hem dus goed duidelijk maken dat dat niet moet en aangezien dravers nooit bitloos getraind worden(op een hele enkele keer na) denk ik niet day je binnenkomt op dit moment :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:39

Zolang je geen controle hebt over je paard niet het risico op zoeken! Ga achter elkaar galoperen en kleine stukjes! Dus voordat ze het gas open gooien, terug!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:24

Mijn paard was ook zo'n lekker racepaard, ik vind het heerlijk!!! :Y)

Maar net wat je zegt, je moet wel controle hebben. In ieder geval is het heel goed dat je zelf rustig kunt blijven. +:)+

Hoe rem je normaal af? Stel dat je gewoon van galop naar draf wil, of van draf naar halthouden, welke hulpen gebruik je dan? Als je je paard leert om zonder teugeldruk langzamer te gaan, heb je in geval van nood ineens een heleboel 'over' om duidelijker in te werken. Dan hoef je echt geen bit of hackamore te gebruiken. Flink veel oefenen, en het jezelf niet te moeilijk maken. Met je vriendin over het strand galopperen is nu dus even te moeilijk. ;-) Je kunt dan beter eerst even een paar weken met andere paarden oefenen, omdat je dan wel een rem hebt, maar niet echt een goede rem, als ik je zo hoor. Als je met andere paarden zonder problemen kunt afremmen, liefst alleen op zit, dan kun je het weer eens met je vriendin samen proberen.

Mocht hij toch een keer echt gaan, en reageert hij niet op je remhulpen? Dan kun je hem beter laten gaan tot er weer mee te praten is, zeker als je geen gevaarlijke situaties tegenkomt. Ik bedoel, rengalop is gewoon leuk, en als je op het strand de ruimte hebt, dan kan er niet veel gebeuren. Laat je paard dan helemaal los, en probeer pas te remmen als je het idee hebt dat hij weer naar je gaat luisteren. Omtrekken in rengalop zou ik zelf ook niet doen, hooguit een heeeeeele grote volte waarbij hij 90% van zijn snelheid kan houden. Hou er wel rekening mee dat je paard wil racen. Zorg er dus voor dat je niet gaat galopperen als het druk is op het strand, of bij loslopende honden.

Als ik je verhaal zo lees, had je vriendin ook geen remmen meer. Heeft zij dit probleem met andere paarden ook? Want als zij haar paard een beetje langzamer kan laten gaan, en jij kunt het ook, dan is het probleem al een stuk minder groot.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:32

Ik zou op het strand dressuurmatiger gaan trainen; steeds kleine stukjes galop en weer terug nemen (met stemhulp erbij), totdat je paard een rem heeft (en dat lukt je niet in één dag meestal). Als dit goed gaat kun je best wel weer eens een stukje racen. Zodra je voelt dat je paard harder gaat dan jij wilt, meteen terug nemen. Lukt dit niet, maar sturen nog wel, dan kun je grote voltes gaan rijden en de volte steeds kleiner maken of achtjes gaan rijden. Succes!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:43

Ik zou eerst zorgen dat jullie je dressuurmatige basis wat beter voor elkaar hebben dan zomaar te gaan racen (of überhaupt op buitenrit te gaan). Levensgevaarlijk voor je paard, jezelf en omstanders. Gecontroleerd een keer hard galopperen geen probleem maar op deze manier is onverantwoord. Snap dat jullie lol willen maken maar zorg wel dat het leuk blijft en er geen nare situaties ontstaan. Succes ermee!

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:19

Hippe_Hannes schreef:
Mijn paard was ook zo'n lekker racepaard, ik vind het heerlijk!!! :Y)

Maar net wat je zegt, je moet wel controle hebben. In ieder geval is het heel goed dat je zelf rustig kunt blijven. +:)+

Hoe rem je normaal af? Stel dat je gewoon van galop naar draf wil, of van draf naar halthouden, welke hulpen gebruik je dan? Als je je paard leert om zonder teugeldruk langzamer te gaan, heb je in geval van nood ineens een heleboel 'over' om duidelijker in te werken. Dan hoef je echt geen bit of hackamore te gebruiken. Flink veel oefenen, en het jezelf niet te moeilijk maken. Met je vriendin over het strand galopperen is nu dus even te moeilijk. ;-) Je kunt dan beter eerst even een paar weken met andere paarden oefenen, omdat je dan wel een rem hebt, maar niet echt een goede rem, als ik je zo hoor. Als je met andere paarden zonder problemen kunt afremmen, liefst alleen op zit, dan kun je het weer eens met je vriendin samen proberen.

Mocht hij toch een keer echt gaan, en reageert hij niet op je remhulpen? Dan kun je hem beter laten gaan tot er weer mee te praten is, zeker als je geen gevaarlijke situaties tegenkomt. Ik bedoel, rengalop is gewoon leuk, en als je op het strand de ruimte hebt, dan kan er niet veel gebeuren. Laat je paard dan helemaal los, en probeer pas te remmen als je het idee hebt dat hij weer naar je gaat luisteren. Omtrekken in rengalop zou ik zelf ook niet doen, hooguit een heeeeeele grote volte waarbij hij 90% van zijn snelheid kan houden. Hou er wel rekening mee dat je paard wil racen. Zorg er dus voor dat je niet gaat galopperen als het druk is op het strand, of bij loslopende honden.

Als ik je verhaal zo lees, had je vriendin ook geen remmen meer. Heeft zij dit probleem met andere paarden ook? Want als zij haar paard een beetje langzamer kan laten gaan, en jij kunt het ook, dan is het probleem al een stuk minder groot.

Bedankt voor je tips!
ja heerlijk, lekker rennen, maar wel met controle. Ik rem normaal af met mijn teugels, en dan remmen los remmen los, anders gaat ze alleen maar harder. Ook knijp ik mijn knieën en probeer ik zoveel mogelijk achterover te zitten (dat vind ik lastig, maar gaat steeds beter). mijn vriendin kon ook niet echt remmen, omdat haar paard er ook nog al zin in had. Bij haar had het wel iets makkelijker gegaan om op een volte te trekken, omdat zij dressuur rijd en ik alleen buitenritjes doe. Gelukkig waren de paarden niet in paniek, zodat wij ook rustig konden blijven.

@lante @shabbay
we waren van plan rustig te galopperen, niet om te racen, dat wilden onze paarden en toen lukte het niet goed om te remmen, maar uiteindelijk wel.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:14

knijpen met je knieen is voor de meeste paarden juist een teken dat ze harder moeten of mogen.

Misschien een kleine miscommunicatie?

En lekker hard is leuk, maar het moet wel veilig blijven. Ik zou dus inderdaad gaan trainen op overgangen in ALLE omstandigheden. En tijdens een buitenrit kun je uitstekend dressuur oefeningen doen. Ik heb niet de beschikking over een rijbak, rij altijd buiten op straat. Maar verkorten en verruimen, schouder voor, wijken etc. dat kent hij allemaal en oefen ik regelmatig.
Het kan iedereen een keer gebeuren dat het paard zelf ineens iets beslist. Maar dat moet je uiteraard zo min mogelijk willen!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:49

Citaat:
Ik rem normaal af met mijn teugels, en dan remmen los remmen los, anders gaat ze alleen maar harder. Ook knijp ik mijn knieën en probeer ik zoveel mogelijk achterover te zitten (dat vind ik lastig, maar gaat steeds beter)

Oké, dan is het een goed idee om je rem te verfijnen. Een paard kan leren heel snel te reageren, op een diepere ademhaling bijvoorbeeld. Ik zal proberen om uit te leggen hoe ik het doe. Ik zeg niet dat dat de goede manier is hoor, maar misschien kun je er iets mee. ;-)

Rijden doe ik met een lange teugel, zowel in stap, draf als galop. De teugel hangt slap, tenzij ik hem nodig heb. Remmen doe ik in verschillende fases:
1. Zucht... diep uitademen. Bij sommige paarden werkt inademen beter, omdat je daar langer over doet, en je automatisch zwaarder maakt.
2. Zitten: In stap weet ik niet meer hoe je dat doet, mijn paard reageert al op de zucht... Het was iets met lang en zwaar maken. In draf ga je langzamer lichtrijden, en in galop ga je zitten alsof je al draaft, soms helpt het om in galop je gewicht even aan een kant te brengen, zodat je paard uit evenwicht raakt.
3. Zoeken: Teugels langzaamaan iets korter pakken, ze hangen eerst nog in een boogje. (Inmiddels is dit al mijn noodrem, als ik mijn teugels optil, dan remt hij, nog voordat ik contact heb. ;-) ) Zolang hij niet remt blijf je ze korter pakken, tot je teugelcontact hebt.
4. Remmen zoals je nu doet. Hou in eerste instantie je teugelcontact superlicht, en afhankelijk van hoe slecht je paard remt, kun je iets meer vragen.
Zorg ervoor dat je paard bij elke fase enkele seconden de tijd krijgt om te reageren. Ook hou je de voorgaande fases aan, als je naar een volgende gaat. Dus als je je teugels erbij pakt, dan blijf je langzaam ademen, en met je zit afremmen. Zo gauw het paard reageert, gelijk alle hulpen loslaten, belonen en ontspannen. Reageert hij eerder dan anders? Super braaf belonen, afstijgen en gras eten. :P

Het valt mij op dat mijn paard bitloos heel goed kan reageren als ik de teugels los hou (=slappe teugel) en pas oppak tegen de tijd dat ik ze nodig heb. Als ik constant met teugelcontact rij, dan negeert hij het op den duur.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:25

Hippe_Hannes schreef:
Citaat:
Ik rem normaal af met mijn teugels, en dan remmen los remmen los, anders gaat ze alleen maar harder. Ook knijp ik mijn knieën en probeer ik zoveel mogelijk achterover te zitten (dat vind ik lastig, maar gaat steeds beter)

Oké, dan is het een goed idee om je rem te verfijnen. Een paard kan leren heel snel te reageren, op een diepere ademhaling bijvoorbeeld. Ik zal proberen om uit te leggen hoe ik het doe. Ik zeg niet dat dat de goede manier is hoor, maar misschien kun je er iets mee. ;-)

Rijden doe ik met een lange teugel, zowel in stap, draf als galop. De teugel hangt slap, tenzij ik hem nodig heb. Remmen doe ik in verschillende fases:
1. Zucht... diep uitademen. Bij sommige paarden werkt inademen beter, omdat je daar langer over doet, en je automatisch zwaarder maakt.
2. Zitten: In stap weet ik niet meer hoe je dat doet, mijn paard reageert al op de zucht... Het was iets met lang en zwaar maken. In draf ga je langzamer lichtrijden, en in galop ga je zitten alsof je al draaft, soms helpt het om in galop je gewicht even aan een kant te brengen, zodat je paard uit evenwicht raakt.
3. Zoeken: Teugels langzaamaan iets korter pakken, ze hangen eerst nog in een boogje. (Inmiddels is dit al mijn noodrem, als ik mijn teugels optil, dan remt hij, nog voordat ik contact heb. ;-) ) Zolang hij niet remt blijf je ze korter pakken, tot je teugelcontact hebt.
4. Remmen zoals je nu doet. Hou in eerste instantie je teugelcontact superlicht, en afhankelijk van hoe slecht je paard remt, kun je iets meer vragen.
Zorg ervoor dat je paard bij elke fase enkele seconden de tijd krijgt om te reageren. Ook hou je de voorgaande fases aan, als je naar een volgende gaat. Dus als je je teugels erbij pakt, dan blijf je langzaam ademen, en met je zit afremmen. Zo gauw het paard reageert, gelijk alle hulpen loslaten, belonen en ontspannen. Reageert hij eerder dan anders? Super braaf belonen, afstijgen en gras eten. :P

Het valt mij op dat mijn paard bitloos heel goed kan reageren als ik de teugels los hou (=slappe teugel) en pas oppak tegen de tijd dat ik ze nodig heb. Als ik constant met teugelcontact rij, dan negeert hij het op den duur.

Wow, dat zijn echt goeie tips, bedankt! Ik wil er uiteindelijk heel graag naar toe dat ik in elke gang met losse teugel kan rijden. Nu is dat alleen in stap en gecontroleerde draf, in andere gangen probeer ik het zoveel mogelijk als het kan, zodat ik uiteindelijk helemaal met losse teugel kan rijden. Ik vind het soms ook een beetje lastig om ontspannen te zitten, maar dat gaat steeds beter, ik heb er een trucje voor gevonden :)

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:53

Hoi,

Ik heb gisteren paardgereden (met iemand anders) en ik heb een beetje geoefend met jullie tips en het ging super!!
Bedankt iedereen en meer tips zijn altijd welkom :)

Tess

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 22:08

Hoi,

Ik heb vandaag weer geoefend (alleen) en ik heb super rustig kunnen galopperen, wat normaal heel moeilijk is! Dit keer niet op het strand maar in een goede berm. Ik zat heel ontspannen. Ik vergat even dat ik rechtop en achterover moest zitten, maar ik zat wel echt ''in'' het zadel, ipv een verlichte zit. Dat komt de volgende keer dan weer (achteroverzitten). Ook het afremmen ging goed, ik zal bij Luna niet heel snel kunnen afremmen, daar moet ik gewoon de tijd voornemen, maar het ging best snel en ik had goed de controle. Het was eens superrit :)

Groetjes Tess en nogmaals bedankt voor de tips iedereen!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:04

_Dune_ schreef:
Ingrid_92 schreef:
Wat ik altijd geleerd heb is dat je een paard nooit naar de duinen moet sturen, maar richting de zee ;)

Ik ben wel benieuwd waarom?

Galopperen jullie naast elkaar? Zo ja, ga dan de volgende keer achter elkaar met voldoende ruimte. Zo krijg je niet zo snel het wedstrijdelement. Ga vooral verder goed werken aan meer controle.

Een paard zal nooit diep de zee in rennen, wanneer je een paard de duinen in stuurt kan het nog verder komen (op eventuele fietspaden of wegen die daarachter liggen). Daarnaast is de kans op (onherstelbare) blessures groter wanneer je een paard dat niet te remmen is het zware/mulle zand in stuurt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:51

Haha, dan wens ik je heel veel plezier met mijn paard, die krijg je met 3 man nog niet naar de zee toe gestuurd :'). Daarnaast heb je ook paarden die met alle plezier de zee ingaan en dus ook ver die zee in denderen, door de weerstand die je krijgt door het water en de mogelijkheid op diepe stukken die je niet kunt zien loop je een hoog risico op over de kop klappen. Niet zomaar klakkeloos doen tenzij je weet dat je paard stopt VOOR de zee. Het is hier al zo vaak voorgekomen dat ze leuk door de branding heen crossen en paardlief in een gat terecht komt en een been breekt, over de kop slaat etc.
Je moet gewoon per paard kijken wat het beste werkt, de een reageert beter op het duin in sturen, de ander op de zee. Het is inderdaad wel zo dat het mulle zand een risico kan opleveren voor blessures, maar daar houden mensen sowieso vaak te weinig rekening mee als ze het strand op gaan. Op het hardste deel van het strand galopperen is namelijk ook een flinke heftige belasting op de pezen. Draven en galopperen op het asfalt heeft iedereen altijd wat op aan te merken, maar over het harde deel van het strand galopperen is net zo zwaar voor de pezen als galopperen op het asfalt. Het kan prima hoor, maar dat moet je wel opbouwen. Je kunt dus beter iets meer halverwege gaan zitten, niet te mul, niet te hard.

@TS, je hebt een paar dingen die tegen je werken, allereerst heb je een draver die het wedstrijdgevoel inderdaad in zich heeft zitten, dat is puur training, als ze er eentje zien inhalen gaan ze harder. Dit gevoel is vaak erg hardnekkig en moet je dus goed en consequent aanpakken als je veilig wilt kunnen rijden. Tweede is je leeftijd en/of postuur, je hebt nu nog te weinig overwicht en kracht om je paard stil te kunnen zetten. Vervolgens heb je een vriendin die haar paard ook niet onder controle heeft, dus dat helpt jou ook niet.

Tips om dit weer op de rit te krijgen:
- Veel oefenen, ga op elke plek waar je rijdt oefenen in het terugrijden op je zit, evt. stemhulp en teugels (in die volgorde), dus ook in de berm, in de bak, bos, waar dan ook.
- Als er iemand in je omgeving is met een rustig paard die wel controle heeft zou het goed zijn om eerst daarmee op pad te gaan, dan kan diegene altijd ingrijpen als jouw paard er vandoor gaat.
- ga zo vaak mogelijk het strand op en ga de eerste paar keer alleen maar stappend over het strand. De meeste paarden komen niet dagelijks op het strand en als ze er zijn mogen ze helemaal losgaan, ze weten dat ze hard mogen op het strand, dus gedragen ze zich daar al naar. Pas als jij (en je vriendin) met een los teugeltje kunt(/nen) stappen en draven ga je een klein handgalopje proberen. Ze leren heel snel dat ze alleen maar mogen galopperen als ze rustig blijven, dus ga echt de eerste 5 keer niet galopperen op het strand (of langer als dat nodig is).
- Bit erin hangen of een hackamore erom doen heeft geen enkele zin, je hebt met een bitloos hoofdstel zelfs meer in te brengen dan met een bit, die kunnen ze vastzetten of je scheurt het door hun mond heen. Een hackamore is erg scherp, die moet je echt niet gaan gebruiken, daar maak je het alleen maar erger mee.
- Als ze er toch een keer vandoor gaan, eventjes laten rennen en dan terugnemen, als je ze niet omgestuurd krijgt, pak je een teugel zo kort mogelijk vast, plant je je andere vuist halverwege haar nek aan de kant van de teugel die je vasthebt en trek je haar alsnog om. Dan heb je een hefboomwerking dus het kost je minder kracht en bovendien loop je dan ook geen risico's op blessures omdat je alleen haar nek bijdraait, ze moet dan dus eerst wel afremmen voordat ze op de volte komt. Dit is een noodgreep he, dus alleen doen als het echt misgaat.

Succes!

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 23:23

hyppolyte schreef:
Haha, dan wens ik je heel veel plezier met mijn paard, die krijg je met 3 man nog niet naar de zee toe gestuurd :'). Daarnaast heb je ook paarden die met alle plezier de zee ingaan en dus ook ver die zee in denderen, door de weerstand die je krijgt door het water en de mogelijkheid op diepe stukken die je niet kunt zien loop je een hoog risico op over de kop klappen. Niet zomaar klakkeloos doen tenzij je weet dat je paard stopt VOOR de zee. Het is hier al zo vaak voorgekomen dat ze leuk door de branding heen crossen en paardlief in een gat terecht komt en een been breekt, over de kop slaat etc.
Je moet gewoon per paard kijken wat het beste werkt, de een reageert beter op het duin in sturen, de ander op de zee. Het is inderdaad wel zo dat het mulle zand een risico kan opleveren voor blessures, maar daar houden mensen sowieso vaak te weinig rekening mee als ze het strand op gaan. Op het hardste deel van het strand galopperen is namelijk ook een flinke heftige belasting op de pezen. Draven en galopperen op het asfalt heeft iedereen altijd wat op aan te merken, maar over het harde deel van het strand galopperen is net zo zwaar voor de pezen als galopperen op het asfalt. Het kan prima hoor, maar dat moet je wel opbouwen. Je kunt dus beter iets meer halverwege gaan zitten, niet te mul, niet te hard.

@TS, je hebt een paar dingen die tegen je werken, allereerst heb je een draver die het wedstrijdgevoel inderdaad in zich heeft zitten, dat is puur training, als ze er eentje zien inhalen gaan ze harder. Dit gevoel is vaak erg hardnekkig en moet je dus goed en consequent aanpakken als je veilig wilt kunnen rijden. Tweede is je leeftijd en/of postuur, je hebt nu nog te weinig overwicht en kracht om je paard stil te kunnen zetten. Vervolgens heb je een vriendin die haar paard ook niet onder controle heeft, dus dat helpt jou ook niet.

Tips om dit weer op de rit te krijgen:
- Veel oefenen, ga op elke plek waar je rijdt oefenen in het terugrijden op je zit, evt. stemhulp en teugels (in die volgorde), dus ook in de berm, in de bak, bos, waar dan ook.
- Als er iemand in je omgeving is met een rustig paard die wel controle heeft zou het goed zijn om eerst daarmee op pad te gaan, dan kan diegene altijd ingrijpen als jouw paard er vandoor gaat.
- ga zo vaak mogelijk het strand op en ga de eerste paar keer alleen maar stappend over het strand. De meeste paarden komen niet dagelijks op het strand en als ze er zijn mogen ze helemaal losgaan, ze weten dat ze hard mogen op het strand, dus gedragen ze zich daar al naar. Pas als jij (en je vriendin) met een los teugeltje kunt(/nen) stappen en draven ga je een klein handgalopje proberen. Ze leren heel snel dat ze alleen maar mogen galopperen als ze rustig blijven, dus ga echt de eerste 5 keer niet galopperen op het strand (of langer als dat nodig is).
- Bit erin hangen of een hackamore erom doen heeft geen enkele zin, je hebt met een bitloos hoofdstel zelfs meer in te brengen dan met een bit, die kunnen ze vastzetten of je scheurt het door hun mond heen. Een hackamore is erg scherp, die moet je echt niet gaan gebruiken, daar maak je het alleen maar erger mee.
- Als ze er toch een keer vandoor gaan, eventjes laten rennen en dan terugnemen, als je ze niet omgestuurd krijgt, pak je een teugel zo kort mogelijk vast, plant je je andere vuist halverwege haar nek aan de kant van de teugel die je vasthebt en trek je haar alsnog om. Dan heb je een hefboomwerking dus het kost je minder kracht en bovendien loop je dan ook geen risico's op blessures omdat je alleen haar nek bijdraait, ze moet dan dus eerst wel afremmen voordat ze op de volte komt. Dit is een noodgreep he, dus alleen doen als het echt misgaat.

Succes!

Heel erg bedankt voor je tips, daar heb ik echt wat aan!

Ook voor iedereen:
Ik dacht er dus ook helemaal niet aan met een ander hoofdstel te gaan rijden
Ik ga niet met een ander hoofdstel rijden, want het kan wel gewoon met dit hoofdstel en daar moeten we het ook mee leren, dus dat hou ik.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:44

Dat doe je goed :j! Een bit of scherper hoofdstel gaat het verschil niet maken, de oplossing moet je in het rijden zoeken. Succes en hou ons op de hoogte!

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 18:14

Hoi allemaal,
ik heb gisteren weer geoefend (alleen)
Ik heb twee keer gegaloppeerd, ik heb een klein buitenritje gedaan.

De eerste keer galop deed ze heel goed, ik had eventjes gedraaft wat ze heel braaf deed en toen dacht ik ik ga eens galopperen. Ze galopeerde heel netjes aan (voor mijn paard) en we hebben heel lekker gegaloppeerd. En als ze braaf is probeer ik haar altijd lekker los te laten (de teugels), dat ging best goed. Ik dacht wel aan achterover zitten, maar het ging zo goed, ik vergat het weer.

De tweede keer op was op een plek waar we vorige keer ook gegaloppeerd hadden, had Luna helaas ook onthouden. Ze begon al strap/draf te doen toen we een stukje in die weg waren. Ik heb haar rustig laten lopen (lukte ongeveer) en toen heb ik aangedraaft. Ze ging nog wel te snel en ik had niet helemaal de controle, maar ik ging naar de berm en heb gewoon aangegaloppeerd. Ging best goed, ze ging iets te hard, als ze braaf was liet ik haar ietsje los, alleen zonder veel succes.
Het duurde ook best lang om af te remmen, nou heeft mijn paard er al wat tijd voor nodig, maar nu duurde het wel erg lang.

Het ging wel goed, ik ben hartstikke trots op Luna!
Ik denk dat mensen die hetzelfde probleem hebben met galopperen hetzelfde doen als wat ik eerst deed.
De paarden galopperen en gaan daarna meteen hard, waardoor ik eerst meteen ging remmen en haar terug wou hebben. Maar je moet zorgen dat je de controle hebt. En wat je dan fout doet is dat je vergeet te galoperen[b][/b] klinkt best raar maar het is zo omdat je zo druk bent met terugnemen. Gelukkig heb ik dat nu door!

Groetjes

marjan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:14

dat probleem heb ik ook, vaak proberen wij de paarden dan op een voorwerp (boom, duin of iets dergelijks ) af te sturen. Mijn vriend kan zijn paard wel afremmen waardoor die van mij afremd. Je zou eens moetne kijken of je er op kan oefenen in de wei of iets dergelijks.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:26

Galloperen jullie altijd op dezelfde plek?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:16

Het gaat in ieder geval al beter dus, dat is fijn :j, wat je in je tweede stukje zegt moet je wel mee oppassen, als ze zelf al gaat dribbelen moet je dus juist niet gaan draven of galopperen, omdat je dan gedrag beloont wat je juist niet wilt hebben. Als de volgende keer dat ze dat doet ga je dus alleen maar stappen, niet draven of galopperen, ze moet leren dat jij bepaalt wat jullie gaan doen, niet zij.
Je hoeft haar met een gewoon galopje trouwens niet los te laten, dat geldt alleen voor als ze er vandoor gaat, als je gewoon een handgalopje doet kun je contact blijven houden met je teugels.

Als je door blijft gaan dan komt het vast wel goed met jullie ;)

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:05

MyHu schreef:
Galloperen jullie altijd op dezelfde plek?

We galopperen op het strand als er ruimte is en ook op het paardenpad achter elkaar in duinen, dan kunnen ze nergens heen of langs elkaar ofzo. Het gaat om de plekken waar er genoeg ruimte is zegmaar.

hyppolyte schreef:
Het gaat in ieder geval al beter dus, dat is fijn :j, wat je in je tweede stukje zegt moet je wel mee oppassen, als ze zelf al gaat dribbelen moet je dus juist niet gaan draven of galopperen, omdat je dan gedrag beloont wat je juist niet wilt hebben. Als de volgende keer dat ze dat doet ga je dus alleen maar stappen, niet draven of galopperen, ze moet leren dat jij bepaalt wat jullie gaan doen, niet zij.
Je hoeft haar met een gewoon galopje trouwens niet los te laten, dat geldt alleen voor als ze er vandoor gaat, als je gewoon een handgalopje doet kun je contact blijven houden met je teugels.

Als je door blijft gaan dan komt het vast wel goed met jullie ;)

Oké, ik dacht juist dat ik goed moet vast houden aan wat ik wil, ik had van te voren al bedacht daar te galopperen, dus dan doe ik dat ook, ik beslis. Alleen is dat natuurlijk anders als mijn paard dat ook door heeft, snap ik.
Met los laten bedoel ik wel contact houden, maar dat ik niet hoeft te trekken, ik hoef haar niet langzamer te laten lopen, en dat ze gewoon in hetzelfde tempo blijft lopen. Ik zou er uiteindelijk wel naar toe willen om gewoon lekker met losse teugel te rijden.

Bedankt voor de tips :)