Robynne schreef:Dit is zoals ik het zie, opmerkingen en andere opvattingen hoor ik graag, daar leren we alleen maar van!
Verdiep je eens in de betekenis van het woord "dominantie".......
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xSCWx schreef:Even een vraagje/stelling nav. Het verhaal van robynne.
Een dominant paard heeft een dominante(re) leider nodig. Kan een onzeker persoon die dominante rol vervullen? Of zal het paard het leiderschap altijd blijven aanvechten?
Waratje schreef:Ik vraag me af of Robynne misschien brutaal en dominant met elkaar verward, dit is een vrij gangbaar gemaakte "fout". Eeu brutaal paard zal altijd grenzen testen, een niet-brutaal paard accepteert veel sneller dat er grenzen zijn en blijft daar vervolgens (ruim) binnen. Een onzeker paard moet je meer binnen de grenzen begeleiden, een tik kan bij een onzeker paard wel eens heel verkeerd uitpakken, waar het bij een brutaal paard juist duidelijkheid geeft.
Leuk wordt het wanneer je een paard treft dat al die eigenschappen heeft, dus een stuk onzekerheid, maar ook een brutaal karakter. Ga dan maar eens bepalen of je in een situatie een schop onder de kont moet geven of juist met zoete woordjes gerust moet stellen.
ikke schreef:xSCWx schreef:Even een vraagje/stelling nav. Het verhaal van robynne.
Een dominant paard heeft een dominante(re) leider nodig. Kan een onzeker persoon die dominante rol vervullen? Of zal het paard het leiderschap altijd blijven aanvechten?
Defenitie van "dominant" graag........
Wat jij stelt heeft in 99,9% van de gevallen niks met dominantie te maken maar alles met onopgevoede paarden......
Waratje schreef:Dominant is meer dat een paard (of mens) bepaalt wat er gebeurt, dat niet accepteert dat een ander zou bepalen wat er gebeurt. Dat heeft niet zo heel veel te maken met het testen van grenzen. De meeste paarden die "dominant" worden genoemd, zijn alleen maar brutaal (en vaak te weinig opgevoed).

Robynne schreef:ikke schreef:Defenitie van "dominant" graag........
Wat jij stelt heeft in 99,9% van de gevallen niks met dominantie te maken maar alles met onopgevoede paarden......
Dominant is een paard die steeds weer probeert de grenzen te overschrijden en die je steeds weer opnieuw terug op z'n plek moet blijven zetten.
Ik moet zeggen, die appaloosa/arabier waar ik het in mijn voorbeeld over had, is heel goed opgevoed, maar blijft de grenzen opzoeken.
Ariebren schreef:Wanneer ben je als mens een leider in een groep mensen ??
Ik heb altijd één stelregel gehad.
Behandel de mens zoals je zelf behandelt wilt worden.
Wees eerlijk, blijf beleefd en netjes.
Wees duidelijk in je opdrachten en kontroleer of de opdracht goed uitgevoerd wordt.
Korrigeer op tijd, en beloon ook op tijd.
Wanneer krijgt een paard vertrouwen in zijn eigenaar, verzorger ??
Zie hierboven.
Pluizebolpum schreef:Mmm...het blijft interessant...Maar dan zit ik zo te denken, hé. Is goed leiderschap geven dan niet eigenlijk hetzelfde als goed opvoeden? Zeggen 'dit moet, dat mag, zus is fout en als je zo doet krijg je zo ongenadig op je lazer dat je er drie dagen later nog dizzy van bent?' Dus dat als jij je paard goed begeleidt het dier niet de behoefte meer heeft om gekkigheid uit te halen omdat het weet dat dat consequenties heeft die niet gezellig zijn. Dus eigenlijk dat je paard gewoon respect heeft voor je...
Daarbij zal een brutaal paard eerder elk miniscuul gaatje misbruiken om te kijken of de grenzen nog daar zijn waar je ze het laatst gelaten hebt en een wat introverter dier het er eerder bij laten en gewoon blij zijn dat ie een lekker beschermt en duidelijk leventje heeft.
Of haal ik nu weer de hele boel door elkaar?
bon24 schreef:dan word ook nog vaak over het hoofd gezien dat juist de zeer onzekere paarden een dominante positie innemen, of juist eerder brutaal worden omdat deze bij te weinig ''leiderderschap'' niet weten waar ze aan toe zijn. deze paarden worden meestal niet begrepen en gezien als donderstralen. soms is het handig om wat dieper te graven voordat je ergens een karaktereigenschap op plakt.
bon24 schreef:@ ikke, daar heb je zeker gelijk in alleen dit gebeurt heel heel vaak!
Waratje schreef:Ik vraag me af of Robynne misschien brutaal en dominant met elkaar verward, dit is een vrij gangbaar gemaakte "fout". Eeu brutaal paard zal altijd grenzen testen, een niet-brutaal paard accepteert veel sneller dat er grenzen zijn en blijft daar vervolgens (ruim) binnen. Een onzeker paard moet je meer binnen de grenzen begeleiden, een tik kan bij een onzeker paard wel eens heel verkeerd uitpakken, waar het bij een brutaal paard juist duidelijkheid geeft.
Leuk wordt het wanneer je een paard treft dat al die eigenschappen heeft, dus een stuk onzekerheid, maar ook een brutaal karakter. Ga dan maar eens bepalen of je in een situatie een schop onder de kont moet geven of juist met zoete woordjes gerust moet stellen.

Ik ben er geen 1 keer afgestapt maar had af en toe wel wat overtuigingskracht en een klein zweepje nodig om haar door te laten gaan. En de tijd dat ze goed door liep heb ik de hele tijd geroepen dat ze het zo goed deed
Al met al vind ik dat ze het héél goed heeft gedaan, maar ze vond het wel héél erg spannend.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken! ikke schreef:Je zou het ook om kunnen draaien, dat een goede leider ook een goede opvoeder is.Om op je openingsvraag terug te komen: Ja, feitelijk is goed opvoeden hetzelfde als goed leiderschap.
).