Instructeurs: problemen met angstige kids in lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Instructeurs: problemen met angstige kids in lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:51

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Waarom zou je ze dwingen? als ze gewoon lekker aan het rijden zijn in stap en draf en met andere dingen bezig zijn, en ze zitten zo stevig dat je dingen kunt doen als tikkertje, stoelendans, behendigheidsbaan, en er komt een wedstrijdelement bij, dan komt die galop vanzelf wel een keer.

De tip van balkjes draven met een klein sprongetje is ook heel goed!

Maar het blijft een voorwaarde dat de kinderen al hun balans hebben gevonden en redelijk stevig in het zadel zitten. Soms moet je wel eens doorzetten, maar als je het handig doet, dan voelt het kind het niet als dat je doorzet, maar lijkt het vanzelf te gaan.

Veiligheid en plezier is het belangrijkst, en de kinderen geven hun tempo aan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:59

linerfa schreef:
Ik snap nooit zo waarom de galop MOET, bij ons gaan de kleintjes helemaal niet in galop. Eerst maar een goede basis..

Waarom zou de galop niet bij een basis horen dan? Voor een ruiter is de galop toch veel makkelijker dan de draf. En op het moment dat een paard in een bij een schrikreactie een keer een paar pasjes weg geloppeerd terwijl de ruiter nog nooit heeft gegalopeerd/bang is om te galoperen is de kans op blijvende angst of vallen veel groter als wanneer je het gecontroleerd doet.

Kinderen zijn trouwens best slim soms en als je er een leuke beloning tegenover zet kunnen ze hun angst soms ineens best overwinnen. En zijn ze ook nog dubbel trots achteraf *\o/* . Dat werkte in ieder geval prima met mijn neefje van 8 en onze " dood enge" niet dus hond. " Als je de hond iets lekkers geeft krijg jij ook iets lekkers"; doe dat 5x en je hebt een hondenmens :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:59

Omdat de galop helemaal niet zo'n big deal is als dat sommige kinderen er van maken ;) Als je ze niet laat galoperen blijft het iets groots en engs in die koppies, dat is totaal niet nodig. Eenmaal in galop geweest (met juf erbij natuurlijk :+ ) vinden ze het zelfs vaak makkelijker en leuker dan de draf.
Hoe enthousiaster je bent, hoe leuker ze de galop vinden. Ik kan met recht zeggen dat ik geen bange kinderen in m'n lessen heb :)

Het steekt ook aan als er eentje constant niet durft, dan gaan de andere kinderen ook denken dat het eng is, vooral nieuwkomers.

Renske_W

Re: Instructeurs: problemen met angstige kids in lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:49

Bij mij ligt het er een beetje aan, ik heb een jong meisje wat ik prive les geef, ook een beetje een angsthaas, die vind het galoperen nog dood eng, dus daar galopeer ik verder nog niet mee, eerst maar wat meer vertrouwen krijgen in alles, ik weet dat ze het kan, maar ze durft het echt niet. Komt vanzelf wel.
Op de manege waar ik les geef, hebben we ook wel eens kinderen die niet (meer) willen galoperen, vinden het een beetje spannend, en komen altijd wel met smoesjes waarom ze het niet kunnen die les.
Daar treed ik wel altijd wat strenger op! Vinden ze het fijn dat er iemand langs ze mee rent? Prima regel ik die. Maar ze galoperen wel! Al is het maar 5 passen, al zijn het maar kleine stukjes. Maar ik daag ze wel uit om het te proberen, en vraag ze naderhand ook, of ze zich niet heel erg stoer vinden dat ze het een stukje hebben geprobeerd! Vaak kunnen ze daarna wel weer lachen, en zo breid ik het galoperen ook gewoon steeds meer uit.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:02

Heb hier aardig wat ervaring mee, gezien het feit wij thuis een camping hebben en hier ook ponyrijlessen gegeven worden door mij.

- heb het een keer opgelost met een meisje dat wel durfde te springen, paard in draf aan laten komen, daarna gallopeerde ze een paar passen, en meisje vond het niet eng meer.

- aan de longeerlijn

- flink aanmoedigen, dat ze het wel kunnen, bij sommige kinderen helpt het om ze er even doorheen te helpen, dus iets strenger te zijn, maar let hierbij wel echt op dat je zeker weet dat de kinderen het aan kunnen, het ene kind is het andere niet.

- eerst een aantal keren middendraf laten doen

Eigenlijk met alle bovenstaande manieren een beetje speels oplossen, zelf vrolijk zijn en gemotiveerd is al het halve werk.