Hoe zit dat nu en straks nou met het B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:01

rommulus schreef:
En helaas uit eigen ervaring ook de anwb wil het wel eens verkeerd hebben.
Controleer je gegevens altijd bij de rdw.

Dus jou rekensommetje zal zijn.

Massa ledig voertuig auto 1175 kg
Laadvermogen auto 465 kg
totaal gewicht auto 1600 kg

Gewicht combinatie 3240 kg

Je zit dus onder de 3500 kg
Maar helaas is het totaal gewicht van je trailer zwaarder dan de massa ledig voertuig jij mag deze niet besturen (een BE wel)
Misschien dat het na januari wel mag maar daar heb ik me nog niet in verdiept :o

Na januari gaat die laatste regel er idd af! Dus dan zou het dus wel mogen dank je wel!

rommulus

Re: Hoe zit dat nu en straks nou met het B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:02

Graag gedaan ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:55

mereltjuhxxx schreef:
rommulus schreef:
En helaas uit eigen ervaring ook de anwb wil het wel eens verkeerd hebben.
Controleer je gegevens altijd bij de rdw.

Dus jou rekensommetje zal zijn.

Massa ledig voertuig auto 1175 kg
Laadvermogen auto 465 kg
totaal gewicht auto 1600 kg

Gewicht combinatie 3240 kg

Je zit dus onder de 3500 kg
Maar helaas is het totaal gewicht van je trailer zwaarder dan de massa ledig voertuig jij mag deze niet besturen (een BE wel)
Misschien dat het na januari wel mag maar daar heb ik me nog niet in verdiept :o

Na januari gaat die laatste regel er idd af! Dus dan zou het dus wel mogen dank je wel!

Geef ik je de volgende overweging even mee:

We rijden met twee combi's auto-trailer ergens heen.
eerste combi: Dikke Mitshubishi pick-up met oudere vrouw aan het stuur en tweepaards aan de haak.
tweede combi: Daihatshu Feroza met een jongere, blonde meid aan het stuur en 1,5 paards aan de haak.

Een van beide combi's werd eruit gepikt bij een verkeerscontrole, mag jij raden welke.........

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:01

Ikke dat is de reden dat ik printscreens maak van de rdw site waar de info op staat.
We zijn al eens staande gehouden (pa achter het stuur) door agenten waarmee we in discussie raakten.
Zij hadden een andere mening dan wij dus na een telefoontje naar een collega van hun kregen we gelijk.

Ging ook over het gewicht van de trailer en auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:08

rommulus schreef:
Ikke dat is de reden dat ik printscreens maak van de rdw site waar de info op staat.
We zijn al eens staande gehouden (pa achter het stuur) door agenten waarmee we in discussie raakten.
Zij hadden een andere mening dan wij dus na een telefoontje naar een collega van hun kregen we gelijk.

Ging ook over het gewicht van de trailer en auto.

Wanneer je je zaakjes ruimschoots in orde hebt, kun je nooit discussies krijgen.
Je E-rijbewijs is een van die zeer belangrijke zaken om te hebben, dan ben je namelijk al van 80% van alle discussies af! Al het noodzakelijke rekenwerk is dan voor de mindere goden......

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:09

leonie87 schreef:
Wat is het trekvermogen van je auto? Daar hangt het van af...

Citaat:
ikke
Doe eens een wetsartikel waaruit blijkt dat dat zo is........

Je auto moet mogen trekken wat erachter hangt (of volgens de papieren zou kunnen hangen) bedoel ik te zeggen ;).

Ik rijd met een Suzuki vitara. Die mag 1500 trekken. Heb wel EB rijbewijs anders zou het ook niet mogen. Nog nooit probs gehad gelukkig...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:21

Zou je denken maar ik vind dit toch wel een bewijs dat niet iedere agent weet hoe de vork in de steel zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:23

leonie87 schreef:
[
ikke schreef:
Doe eens een wetsartikel waaruit blijkt dat dat zo is........

Je auto moet mogen trekken wat erachter hangt (of volgens de papieren zou kunnen hangen) bedoel ik te zeggen ;).

Nu spreek je jezelf tegen!!

Een trailer die leeg 780kg weegt, mag met B-E rijbewijs achter een Fiat Panda hangen (800kg trekgewicht), zelfs als de toegestane massa 2000kg is.

Mijn punt is het volgende:

Op de kentekens van auto en trailer staan de volgende gewichten vermeldt:
Auto leeggewicht: 1350kg;
Auto laadvermogen: 500kg;
Trekgewicht (geremd): 1200kg.
Trailer leeggewicht: 650kg;
Trailer laadvermogen: 650kg.
Daarnaast stellen we feitelijk vast dat de kogeldruk klopt met de opgegeven waardes.

Is dit legaal met een B-rijbewijs en vooral: uit welk wetsartikel/jurispudentie blijkt dat!!! Feitenbewijs graag. Wat iedereen hier vindt en denkt, daar heeft de rechter en de verzekering geen boodschap aan!

laurianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:15

Citaat:

Citaat:
Nu spreek je jezelf tegen!!

Een trailer die leeg 780kg weegt, mag met B-E rijbewijs achter een Fiat Panda hangen (800kg trekgewicht), zelfs als de toegestane massa 2000kg is

Daarnaast stellen we feitelijk vast dat de kogeldruk klopt met de opgegeven waardes.

Is dit legaal met een B-rijbewijs en vooral: uit welk wetsartikel/jurispudentie blijkt dat!!! Feitenbewijs graag. Wat iedereen hier vindt en denkt, daar heeft de rechter en de verzekering geen boodschap aan!

In dit geval mag je deze bovenstaande combinatie niet trekken toch? Omdat de trailer 1300 kg. is en de auto geremd maar 1200 kg. mag trekken?

Uitgaande van mijn eigen combinatie;
Auto TMM 1360 kg.
Trekgewicht (geremd) 1400 kg.
Trailer leeggewicht 550 kg.
Trailer laadvermogen 750 kg.

Dus mijn trailer weegt 1300 kg inclusief mijn lading, wat onder het gewicht van mij auto blijft.
Waardoor ik geen BE nodig zou hebben.
Mijn trailer inclusief laadvermogen en mijn TMM van auto 1300 + 1360 = 2660 kg. Zou ik zonder BE mogen rijden toch?
In mijn geval heb ik zelf BE en hoef ik niet terug te rekenen, maar altijd handig om te weten.
En zou je in 2013 dan B+ ook niet nodig hebben, begrijp ik dat goed?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:08

ikke schreef:

Feitelijk geladen gewicht van de trailer: 1150kg

laurianna heeft gelijk; er zat ook een fout in mijn stelling. Ik heb die fout even gecorrigeerd.

De vraag is: indien het feitelijk gewicht in bovenstaande stelling lager is dan het toegestane gewicht op de trekhaak, is de combi dan legaal op B-rijbewijs? En vooral: waarop is dat gebaseerd?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:37

ikke schreef:

eerste combi: Dikke Mitshubishi pick-up met oudere vrouw aan het stuur en tweepaards aan de haak.
tweede combi: Daihatshu Feroza met een jongere, blonde meid aan het stuur en 1,5 paards aan de haak.

Een van beide combi's werd eruit gepikt bij een verkeerscontrole, mag jij raden welke.........

Waarom zou ik me druk maken of ik eruit gepikt wordt bij een verkeerscontrole (ben geen jonge blonde meid, maar rij wel met een B combinatie). Ik rij toch legaal rond, dus waarom zou ik dat niet willen bespreken met een politieagent :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:43

Anoeska schreef:
ikke schreef:

Waarom zou ik me druk maken of ik eruit gepikt wordt bij een verkeerscontrole (ben geen jonge blonde meid, maar rij wel met een B combinatie). Ik rij toch legaal rond, dus waarom zou ik dat niet willen bespreken met een politieagent :?

Wanneer je je B-E rijbewijs hebt, is de kans groot dat je zonder verdere controle door mag rijden.
Zoals je in veel topics terug kunt lezen, hebben veel politiemensen ook moeite met de regels en is het al vlug B-E = goed, doorrijden.
Met een B-rijbewijs loop je risico's op discussies, juist omdat agenten ook niet altijd de regels kennen (net zo min als veel andere mensen, blijkens de bosjes fouten die over dit onderwerp op Bokt staan).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:54

E erbij halen, scheelt een hoop gezeur, een hoop uitleg, een hoop rekenwerk, en je weet tenminste echt waar je mee bezig bent.
Ik heb met mijn combi totaal geen E nodig, maar ik ben maar wat blij dat ik hem gehaald heb.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:06

Ik heb E lessen gedaan, en toen ik hoorde dat het halen van het E-B rijbewijs voor mijn combinatie niet nodig is, heb ik het geld voor het examen mooi in mijn zak gehouden :)

En sorry, maar ik kan me echt niet voorstellen dat als ik met een legale combinatie rondrij, en dat ook met kentekenbewijzen aan kan tonen, dat ik dan een bekeuring ergens voor krijg. Ik heb nooit problemen met de politie, dus ik denk dat dat ook aan je eigen instelling ligt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:02

Anoeska schreef:
Ik heb E lessen gedaan, en toen ik hoorde dat het halen van het E-B rijbewijs voor mijn combinatie niet nodig is, heb ik het geld voor het examen mooi in mijn zak gehouden :)

En sorry, maar ik kan me echt niet voorstellen dat als ik met een legale combinatie rondrij, en dat ook met kentekenbewijzen aan kan tonen, dat ik dan een bekeuring ergens voor krijg. Ik heb nooit problemen met de politie, dus ik denk dat dat ook aan je eigen instelling ligt.

Je krijgt er welliswaar geen bekeuring voor, maar het risico op onnodig tijdsverlies is erg groot. JIJ moet namelijk aantonen dat het klopt. Waar ik enkel een rijbewijs hoef te tonen waarop B-E staat, moet jij je hele papierwinkel tonen, gaat oom agent eraan rekenen (jij hopen dat ie de regels juist interpreteerd) en hij zal dan wel tot de conclusie (moeten) komen dat het klopt, maar tegen de tijd dat ie daar uit is, ben ik al lang en breed weer op weg (als ik al aangehouden wordt, gezien mijn combi).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:51

Ikke, alle respect voor wat je allemaal van auti's enz weet. Maar dit hangt echt van aannames aan elkaar. Met een b-combinatie zal je er wel eerder uit worden gepikt bij een eventuele controle, en dan tref ik ook nog vast een knorrige politie agent, die alles op z'n telraam en vingers moet optellen. En waarschijnlijk kent hij ook de regels nog eens niet, een duurt het allemaal uren voor ik weer bij de politiecontrole weg ben.

En met E-rijbewijs is het allemaal veel leuker en makkelijker. De aardige politieman zwaait even blij naar je, steekt z'n duim op en hop, je zit weer op de snelweg.

Ik denk dat het in de praktijk allemaal wel mee zal vallen. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:01

Anoeska schreef:
Ikke, alle respect voor wat je allemaal van auti's enz weet. Maar dit hangt echt van aannames aan elkaar. Met een b-combinatie zal je er wel eerder uit worden gepikt bij een eventuele controle, en dan tref ik ook nog vast een knorrige politie agent, die alles op z'n telraam en vingers moet optellen. En waarschijnlijk kent hij ook de regels nog eens niet, een duurt het allemaal uren voor ik weer bij de politiecontrole weg ben.

En met E-rijbewijs is het allemaal veel leuker en makkelijker. De aardige politieman zwaait even blij naar je, steekt z'n duim op en hop, je zit weer op de snelweg.

Ik denk dat het in de praktijk allemaal wel mee zal vallen. :D

Nee, het is nog veel simpeler: wanneer een controle de opdracht heeft om te handhaven op auto's met aanhangers, dan zullen ze mij, met mijn ouwe kop in een Range Rover, veelal door laten rijden, waar je met een middenklasser-met-1,5-paards vrijwel zeker aan de kant gaat, vooral als je als bestuurder wat jonger oogt (en dus een redelijke kans dat je rijbewijs van na 1984 is).

Hoe anders wil je een selectie maken wanneer je als motoragent mensen aan de kant moet zetten maar je niet de mogelijkheid hebt om alles van de weg te halen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:08

Nou, dan bedankt voor de waarschuwing. Als ik nog eens tot diep in de nacht met oom agent langs de kant van de weg heb moeten staan rekenen, dan zal ik het zeker hier melden.

En voor de rest weet ik zeker dat ik met een 100% legale combinatie rondrij. Dus maak ik me niet al te veel zorgen.