Dit bewijst maar weer dat shetten niet altijd kinderpony`s zijn

Sterker nog...ik heb een ruintje (minishet notabene!) die echt 100 procent bomproof is!
Verkeersmak,kan voor de kar,kan eronder gaan liggen om zn buikhaar af te knippen als hij in de rui is.
Maar toen ik hem net had.....wat een draak!
Ben er met mijn 40 jaar op mn buik achteraan gesleept! (schaam me daar niet voor,had gewoon niet genoeg kennis,en was mn eerste paardje!).
Heb hem diverse malen jankend willen terugbrengen naar zn vorige eigenaar.
Trappen met hoeven uitkrabben,bijten als ik met hem aan het touw liep...1 doffe ellende van uitproberen!
Op een dag besloot ik het nog 1 keer te proberen...ging het niet dan zou ik hem teruggeven.
Blijkbaar ben ik met een bepaalde houding de stal ingegaan,en met niets te verliezen...want heb vanaf dat moment geen kind meer aan hem gehad!
Hij heeft nooit meer iets geprobeerd,heeft geen stap verkeerd meer gezet bij mij.
Het was puur uitproberen,en dat werd erger omdat ik daar onzeker van werd.
Er werd me een spiegel voorgehouden gewoon.
Als ik nu iemand heb die hem doet,waarschuw ik ze ook altijd,dat hij erg lief en leuk lijkt de eerste paar keer,maar dat er een moment komt dat hij gaat uitproberen.
Overleef je dat,en reageer je goed erop,dan is hij weer de oude vertrouwde jantje die rustig achter je aan sukkelt,maar ziet hij zn kans of merkt onzekerheid,dan kan je schaatsen erachteraan

Terwijl het eenmaal duidelijk de goedheid zelve is,die nooit zal trappen,of gek doen,en zelfs vrij lui is aangelegd.
Wat ik wel totaal verkeerd vind...als je de pony eenmaal hebt om dan nog te straffen...beloon juist als je hem/haar hebt!
Niet uit frustratie nog even het touw over de neus of zoiets.
Dan krijg je nooit het vertrouwen....
Laat het paardje nu om te beginnen eens gewoon ff met rust,en pak haar alleen voor leuke dingen,korte wandeling,wat poetsen of wat lekkers geven.
Gaat dat moeizaam,leg je daar even bij neer,en let op je eigen houding van benaderen.
Gaat dat eenmaal goed,ga dan uitbouwen naar meer en dan eens proberen weer te rijden.
Of nog beter schakel een prof in,die gewoon weet waar hij mee bezig is.
Een pony word niet zomaar van de ene dag op de andere vals of gemeen,er moet een reden achterzitten,en als het geen gezondheidskwestie is,dan is er iets anders.
Deze pony lijkt het allemaal wel te kunnen,aangezien het eerst wel goed ging..dus lijkt mij dan een kwestie van uitproberen en dan is je eigen reactie erop heel belangrijk. Lukraak straffen of niet straffen werkt dan niet.