Krijg het bit niet in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Krijg het bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:26

-> OPG

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:29

A_mieke schreef:
Soms is de combinatie hoofdstel over het hoofd inclusief bit in de mond erg veel. Ik deed bij sommige paarden het hoofdstel aan, bit nog aan één kan van het bakstuk (wel vasthouden dat het niet klappert) Dan rustig het bit tegen de mond, belonen. Bit tegen de tanden, belonen, bit tussen de lippen, belonen. Elke keer een stapje verder, tot het bit in de mond kan en je het vast kunt maken. Meestal helpt iets lekkers, hoeft maar 1 brokje te zijn. Bouw wel het contact op. Het kan even duren (geen uren, maar eerder dagen of weken).
Let ook op de verleiding om het paard 'te vangen' dus snel het bit erin en vastmaken. Daar verlies je vertrouwen mee en dat merk je de volgende keer.
Misschien handig om na het longeren te doen? dan kan ze na de oefening vrij krijgen.

Daarna kun je het hoofdstel op de normale manier gaan aandoen, maar ook weer langzaam opbouwend, alsof je weer opnieuw met het bit gaat trainen.

De paarden waar ik deze methode mee toepaste stonden meestal al klaar om het bit uit mijn hand te pakken, om vervolgens een brokje erachteraan te krijgen.

Die brokjes kun je later ook weer afbouwen hoor.

Dit heb ik ook al meerdere keren succesvol toegepast.
Het begint met een paard dat het hoofdstel echt niet in wil en eindigt met een paard dat al met zn mond open klaar staat. :)

jvuitb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:37

echt blijfen spelen in de mond van het paard ;)