Verhuizing paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:22

x_Irisje_x schreef:
Fijn topic. Ik wil mijn paard ook verhuizen.
Hij staat momenteel heel goed alleen staat hij wel in een kudde.
En daar wordt hij strontvervelend van.... Krijgen hem amper gevangen en als we hem dan hebben is er niks mee te beginnen.... omdat hij maar terug wil naar die groep. Zo is hij nooit geweest... dat is pas gekomen sinds hij daar staat. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe stal :)

Huh, dus je paard staat goed en staat heerlijk in een kudde, maar omdat jij 'm niet te pakken krijgt moet ie verhuizen???
Sorry dat is voor mij de omgedraaide wereld.
Ik denk dat je paard het gewoon niet leuk vind als je hem komt halen, probeer het eens leuk te maken voor hem.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:24

De laatste keer dat ik hem ging verhuizen naar een veel leuker en betere adres, was hij binnen 1 dag gewend, zolang hij maar weet dat ik voor hem zorg en dagelijks kom en hij te eten heeft en goed verzorgd wordt door mij, is het prima en vind hij t niks erg.

Met verhuizingen heeft hij geen moeite tenzij hij niet lekker is, dat was ook t geval toen hij weer terug kwam naar mij in mijn bezit.

Toen heeft het wel een paar daagjes nodig gehad om te wennen.

Geryon

Re: Verhuizing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:26

De mijne waren ook gewoon snel gewend met verhuizen. Beetje kijkerig, maar ik liet ze meteen alles zien. Op de manege (groot) binnen een paar dagen alles laten zien. Toen was hij gewend.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:26

jesito schreef:
x_Irisje_x schreef:
Fijn topic. Ik wil mijn paard ook verhuizen.
Hij staat momenteel heel goed alleen staat hij wel in een kudde.
En daar wordt hij strontvervelend van.... Krijgen hem amper gevangen en als we hem dan hebben is er niks mee te beginnen.... omdat hij maar terug wil naar die groep. Zo is hij nooit geweest... dat is pas gekomen sinds hij daar staat. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe stal :)

Huh, dus je paard staat goed en staat heerlijk in een kudde, maar omdat jij 'm niet te pakken krijgt moet ie verhuizen???
Sorry dat is voor mij de omgedraaide wereld.
Ik denk dat je paard het gewoon niet leuk vind als je hem komt halen, probeer het eens leuk te maken voor hem.

Daar ben ik het mee eens, waarom weer verhuizen? het is juist een teken dat hij het erg naar zijn zin heeft daar, jij moet hem alleen ff heropvoeden en leuker voor hem maken dat jij hem komt halen.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:51

Heb geen behoefte aan commentaar. Er zijn namelijk meer redenen. En als er iemand goed is voor zijn paard ben ik het wel ;) Hij is afgekeurd, kan er niks meer mee maar plaats hem wel op een dure pensionstalling waar hij super verzorgd wordt en waar ook alle faciliteiten aanwezig zijn om goed voor hem te zorgen. Van te voren is afgesproken dat hij is een kleine kudde zou komen met sociale paarden. Inmiddels is de groep steeds groter aan het worden en heeft hij dus ook al de nodige trap gehad. Dat kan hij er niet bij hebben.

De reden dat hij vervelend wordt is ook dat de andere hem opjagen als ik hem wil pakken.... vandaar.
Dus ook op zoek naar een nieuwe stalling.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:58

Mijn paard verhuist morgen ook (wegens samenwonen met vriendje en mijn grote zwarte held gaat natuurlijk mee..) ik weet dat hij heel moeilijk aanpast... (stress, staan zweten, bibberen, kijkerig, paniekerig, mij onverlopen... dat soort dingen, en met zijn 1.75m en geblokt (ok dan, beetje struis van het lekker gras ;) ) uiterlijk is dit echt niet simpel)

Hij staat nu met 2 merrie's op stal (nooit samen op de weide want meneer is te agressief naar andere paarden, staan op weide's apart) en tot onze nieuwe stallen klaar zijn (3 paarden) gaat hij voorlopig alleen staan. dus ik weet echt niet goed waaraan ik me moet verwachten...

hij kan wel dagelijks op de weide en zal 's nachts binnen staan... ik ben echt zenuwachtig! :):) :):) :):)
iemand tips?

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:00

Komt wel goed :) Alle begin is moeilijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:05

tsja, elk paard is anders! Mijn paard vond het binnen 5 minuten al reuze gezellig op haar nieuwe stal en stond binnen een dag in de kudde of ze er al jaren stond. Maar ik moet erbij zeggen dat ik een heel sociaal paard heb die altijd nieuwsgierig is en al een paar keer mee is geweest op show als jaarling. Ze doet gewoon niet zo moeilijk. :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:42

Mijn paard is echt binnen 5 minuten gewend. Die snuffelt even met de andere paarden, gilt een keer en gooit haar voorbeen omhoog en steekt haar neus meteen in het gras.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:17

Mijn streskipje was een paar maanden verder voor hij rust in zijn koppie kreeg.

Jennifersw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:55

Birgit__ schreef:
Fijn dat ik dit topic tegen komt!

Ik ga per 1 augustus mijn pony verhuizen naar een nieuwe stal. Ik heb helemaal geen ervaring met verhuizen en hoe of wat, dus als er tips zijn?

Mijn pony staat al 13 jaar op deze stal en is een echte zenuwpees dus ik ben best een beetje huiverig.

Hoe moet ik dit aanpakken? Eerste dag op stal laten, of de wei op kennis laten maken met vriendjes of gewoon hetzelfde ritme hervatten als op de huidige stal? Gelijk rijden of eerst een paar dagen rust gunnen?

Alvast bedankt :)

ik pakte altijd hetzelfde ritme op als normaal, maar liet hem wel eerst een dagje wennen en ook een dagje rust.
misschien is de nerve control van pavo iets voor je, heeft bij mijn paard destijds goed geholpen.
succes alvast! +:)+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:53

Ik ga vandaag verhuizen, ben ook wel een beetje huiverig. Mijne was vroeger al 3 dagen van slag als ANDERE paarden op stal van landje waren gewisseld. Nu valt dat mee, is het maar 1 dagje of iets. Maar het is wel een beetje ene autistje. Al doet ze het op vakanties wel weer goed, want dan is ze overdonderd. Ik ben HEEL benieuwd hoe het zal gaan de verhuizing. Nu gaat mijn shetlander ook mee, dus heeft ze wel een stabiele factor en die lijkt niet zo van slag met dingen - als er maar eten is. Ik ben benieuwd, maar spannend is het wel!! Ik hoop dat ik de gene ben die het meeste moet wennen :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:00

Tancreda4, succes vandaag. Gaat vast allemaal goed komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:40

Mijn shetlief heeft niet echt veel last, ze is alleen enorm hengtig, terwijl ik haar nog nooit hengstig heb gezien :P
Mijn grote was super kalm de eerste dagen - overdonderd. Inmiddels is die modus over gegaan op STRESS, gisteren en vandaag was ze enorm onrustig. En maar gillen naar de pony als ik ze even uit elkaar heb, terwilj ze daar nooit zo aan hing.... Ik was van plan eigenlijk om haar zo snel mogelijk op te pakken qua conditie training (staat al 3 weken op vakantie vanwege mijn vakantie) maa rmisschien moet ik haar toch nog even met rust laten... al kan beweging mogelijk ook wel wat druk van de ketel halen?? Arg, lastig. En ook sneu :(

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:41

Mijn paard heeft nooit moeite gehad met verhuizen. Ze heeft zelfs een nachtje bij mij in de achtertuin gelogeerd haha en zelfs hier stond ze m hard te chillen :P

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:44

Die van mij kwam de eerste dagen heel hard aangerend als je je kop nog maar toonde. Hij stond ook duidelijk onderaan de rangorde. Na een week of 2-3 was dit volledig over en vond hij z'n maatjes al leuker :')

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:05

Ik zou zeggen maximaal een week of twee.
Myn vriendin haar paard is onlangs ook van stal verhuist, die deed er ander halve week over:)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:11

Het klinkt nisschien verassend vooe sommigen, maar de neeste paarden doen er wel een half jaar over voor ze echt gewend zijn en zich ook daadwerkelijk thuisvoelen. Soms zelfs een jaar :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:22

Toen ik mijn toen nog 1,5 jr. Welshje heb verhuist was ze na een week of 3 à 4 wel op d'r gemak in de wei (24/7) vooral toen er nog een paard bij kwam staan :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:25

mijn ruin is na paar weken pas gewend.. die word aanhankelijker, drukker in omgang en stal/buiten. en brullen als een gek :+
me merrie...die interesseert het niks :+ die kan je overal neerplanten :')

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:30

Haha ik wou net zo´n topic openen, maar er was er al 1 :D

Fijn om jullie ervaringen te lezen.
Mijn merrie is verhuisd rond eind mei. Na 4 dagen op die stalling is ze weer verhuisd.

Dit gaf wel wat stress natuurlijk, maar ze ging er heel goed mee om en deed al heel snel normaal :)

Van jullie lees ik alleen verhalen over rijden en over hoe ze zijn in het weiland.
Heeft er ook iemand iets te vertellen over bijvoorbeeld hoe ze in de stal zijn, of wanneer ze over het erf lopen?

Mijn merrie is namelijk nog heel onwennig op het erf.
Ze schrikt overal van en ziet alles staan. /3

In de stal, de wei en met rijden is ze wel heel rustig!

Hebben jullie dit ook weleens gehad :) ?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:36

Die van mij is niet echt lastiger, eerste dagen wat nerveuzer dan normaal, maar dat vind ik ook niet vreemd.
Lastiger is dat hij binnen enkele weken vele kilo's afvalt, hoeveel hij ook eet, en vervolgens duurt het maanden om diezelfde kilo's er weer aan te krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:17

Ik had gehoopt dat de verhuizing dat effect zou hebben op mijn pony, die mag wel wat kwijt :o Maar die voelt zich prima thuis en lijkt nergens last van te hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:23

Ik heb inmiddels ruim anderhalf jaar geleden mijn twee paarden verhuisd.

Deze paarden waren al van ons, stonden al samen op stal en in de wei, kregen hetzelfde voer, dezelfde training....Het enige wat er feitelijk veranderde was de locatie.

Het ene paard heb ik letterlijk niets aan gemerkt. Die vond het allemaal leuk en gezellig, was vanaf dag één relaxed en op zijn gemakje, at goed, was echt 100% hetzelfde als normaal.

Paard nummer twee daarentegen is ruim 3 maanden!! compleet van slag geweest. Hij was schrikkerig, at slecht, verhaarde slecht, nerveus en onrustig....gewoon echt helemaal uit zijn doen. Ik heb daar verder niets aparts mee gedaan, ben gewoon lekker doorgegaan in het normale ritme, heb hem dus ook gewoon getraind, moest enkel goed opletten dat hij me niet in de nek sprong als hij weer eens schrok bij het uit de wei halen of naar de bak lopen bijvoorbeeld, hij zou het liefste in mijn zak gekropen zijn zo spannend vond ie het soms (vaak).

Moraal van het verhaal, je kan er echt niets van zeggen. Ieder paard is anders. Kijk naar je paard, geef hem zo veel mogelijk ritme en zorg dat hij op je kan vertrouwen door vooral zelf normaal te blijven doen. Niet extra pamperen, probeer hem vooral niet zielig te vinden als hij toch eens wat raar doet of een dagje minder eet bijvoorbeeld....Wennen moeten ze, hoe stom het ook klinkt, toch echt zelf doen.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:06

Ik heb mijn pony afgelopen weekend verhuisd. Bij de vorige verhuizing merkte ik bijna niets. Maar die stal was ook heel erg kleinschalig (en dus overzichtelijk voor haar). Ze keek waar haar voerbak zat en de drinkbak en ze vond het wel best.

Nu staat ze op een grote pensionstal en is ze echt een beetje overdonderd. Heel aanhankelijk, maar gelukkig niet schrikkerig ofzo, wel erg alert en nieuwsgierig naar alles. Maar hoop dat ze met een paar weekjes gewend is.