Paard langer op de wei, veeeel meer energie wat moet ik doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:18

tamary schreef:
aeolusnr1 schreef:
Dit is heel normaal paardengedrag, en jij raakt er bij in paniek, wees blij dat je paard nu echt paard is.
Wat nu nog wel heel belangrijk is, is dat jij nu wel de leider gaat zijn, geef het paard een job te doen.
En niet steeds loslaten als je het dier van de weide afhaalt.

Amen. Kudde = veilig, mens = (nu) geen vervanger en dus onveilig. Logisch dat ze terug naar de andere paarden wil en achter elke scheve grasspriet een tijger ziet.

Niks aan toe te voegen. Ga jij maar eens 24u per dag op de wc zitten, dan word je toch ook depressief en lusteloos?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:17

ze blijft niet zo hoor, maar je daar maar geen zorgen over. Mensen zeggen dat dit normaal paarden-gedrag is maar dat valt wel mee. ;) De meeste paarden reageren vrij normaal op de wei, maar dat komt ook omdat ze het gewend zijn.

Wat ik wel knap vind is dat je paard rustig was met 3 kilo brok per dag en hele dag stal, en nu staat te stuiteren.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:24

Komt inderdaad doordat ze in een kudde staat.
Ik heb er ook erg last van gehad met mijn jonge paard (inmiddels 12) en mijn oudere toen hij al 15 jaar was!!

1. of nog een paard ermee uithalen
2. apart in het land zetten, alleen een draadje ertussen helpt al.Moet ze niet doorheen gaan uiteraard.

Onze stallen zijn vernieuwd in de grote schuur, die naast hun oude stal staat. Nu begint ze gewoon weer. Staan nu krap een week in hun nieuwe stal en ze is weer zeer onstuimig. Met rijden valt het wel mee, want dan ziet ze de andere wel in het land lopen.

Ik denk dat je echt even geduld moet hebben...misschien dat het komende winter beter zal gaan als de andere dan ook op stal staan.

Billie1

Re: Paard langer op de wei, veeeel meer energie wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:33

Er worden een hoop tips gegeven waar ik iets mee zou doen.
Je hebt een jong paard, dus let goed op want wat je nu doet is behoorlijk bepalend.

Zorg inderdaad dat je je "paniek'' hierover kwijt raakt, het is even niet anders, maar je paard moet wel voelen dat jij leider bent. Uit de wei halen moet normaal gaan en het drukke gedrag (verlangen naar de wei te gaan) niet meer zomaar tolereren. Duidelijk en consequent zijn en NOOIT meer je paard de wei inlaten als ze zelf daar naar toe ontsnapt is!!

Daarnaast is oefeningen in de wei een hele goede, zal de eerste keren niet goed gaan, slecht zelfs, maar geef niet op!! 1 goeie oefeningen is los in de wei, geen goede oefening? Niet de wei op! Het paard moet echt leren dat jij de baas bent en dat ongeacht de situatie zij naar jou moet luisteren, als je daar nu niet consequent in bent zal ze dit blijven doen.

Verder gewoon blijven doen wat je deed, rijden. Maar blijf bij de basis, ga geen confrontaties opzoeken en doe alsof je gek bent, gewoon doorrijden als ze druk is. Als jij zo relaxt en onverschillig kunt zijn als een dood vogeltje, zal zij dat gaan overnemen (mits ze je als leider gaat zien). Longeren lijkt me geen goed idee als ze zo gek gaat doen, dit is belastend en zeker niet fijn voor beide. Je kan haar ook niet leren dat ze moet ontspannen als ze alleen maar als een zot gaat rennen aan de lijn.

Blijf relax en geloof erin dat het weer goed komt, wees altijd duidelijk en consequent tegenover je paard en alles komt goed. Succes!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:40

Citaat:
maar geef niet op!! 1 goeie oefeningen is los in de wei, geen goede oefening? Niet de wei op!

denk niet dat een paard zo denkt, die zal de link niet leggen neem ik aan

Maar inderdaad, vol blijven houden, wordt echt wel beter. Een paard blijft normaal niet zo doen, maar geef het dier leiding en vertrouwen

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:13

Super bedankt voor alle reacties! Ik probeer ook wel echt de leiding te nemen.
Ben totaal niet bang aangelegd maar nu ze zo druk is, ze is echt onwijs sterk dus doe nu wel voorzichtiger. Als ik niet oplet loopt ze dwars door me heen. Ik heb 2 kids thuis dus moet wel uitkijken :)
Maar iedereen bedankt voor de tips hier kan ik echt wat mee!

Ik ga haar in ieder geval van het krachtvoer halen, en gewoon doen waar ik normaal mee bezig ben. Maar ga geen dingen doen die riscant kunnen zijn.
Ik hoop ook echt wel dat het beter word! Maarja het weer zat afgelopen dagen ook niet mee, veel wind enzo daar word ze ook wat frisser van.
Misschien als het wat rustiger weer is dat het wat makkelijker zal gaan :)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:18

Zou eiwit gevoellig kunnen zijn. Mijn paard is erg druk van mei tot september.
Het begint na een dag op 10 op de wei en stopt pas als hij weer helemaal van de wei af is.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 21:59

Ik denk niet dat ze ewit gevoelig is, toen ik haar kocht heeft ze ook altijd gewoon op het land gestaan een half jaar en dat ging ook zonder problemen. En bij haar vorige eigenaar stond ze ook gewoon vanaf veulen tot dr 2e op het land.
Maar bedankt voor het meedenken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:37

Jong paard dat nog volop in de groei is kan veel meer eiwit verbruiken. Dat neemt flink af zo rond de 3 jaar als de echte groeispurten klaar zijn.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:47

Oke dat wist ik niet :) , maar in hoog sappig gras zit toch alleen veel eiwit? Ze staat nu op een land met kort gras wat niet meer zo " sappig" dik is. Weet ff niet hoe ik het moet omschrijven, maar al het gras zijn dunne kleine sprietjes. De paarden staan daar op t land al vanaf maart.
Of denk ik nu helemaal verkeerd en zit er overal evenveel eiwit in?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:53

Jong gras (nieuwe sprietjes) is vaak "vet", maar het hangt ook af van de soort, de bemesting en de tijd van het jaar (zowel voorjaar als najaar geeft vetter/rijker gras).

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:55

Okedan is dit gras dus niet zo eiwitrijk meer lijkt me, en mocht ze eiwit gevoelig zijn, hoe kom je daar achter en wat kan je er aan doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:06

Je geeft aan dunne, kleine sprietjes en dat is meestal nieuw/jong gras.
Eiwit gevoelig kan op allerlei manieren tonen : Dikke benen, bultjes, harde spieren, etc. Maar ik heb een beetje mijn twijfels of dit paard daar last van heeft. Ga eerst goed (her)opvoeden, ipv andere oorzaken zoeken. Opvoeding is nl iets waar je altijd aan moet werken, het voer is geen excuus voor wangedrag.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 23:17

jaa dat heeft ze ook allemaal niet...

Maar ik ga ook zowiezo eerst kijken of haar gedrag verbeterd door mezelf beter op te stellen tegen over haar.
Meer consequent op treden, pas naar de wei brengen als ze ontspannen is, en op mijn manier.
Ze moet gewoon nog inderdaad wennen, denk dat het wel binnekort minder zal worden ( althans dat hoop ik :+ )
Maar ik heb er wel vertrouwen in, ze is gewoon een lief paard en zal nooit geen vlieg kwaad doen. Maar als ze een beetje is opgefokt dat ziet ze je niet meer staan en rent dwars door je heen. Enja nu is ze dus alsmaar door opgefokt, en hopelijk word dat binnekort minder.

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:18

Voor dat ik mijn paard kocht stond deze veel in een stal en als hij daar het land in mocht was hij onvangbaar. Nu bij mij staat hij 24/7 in het land, in het begin was hij niet te vangen als ik het halster in mijn hand had stond hij aan de andere kant van het land, zonder halster was er niks aan de hand en mocht ik hem gewoon aaien. slim slim paard B-) Na twee weken heel veel geduld hebben kon ik hem af en toe pakken en mee nemen, uiteindelijk beseften hij dat we alleen iets leuks gingen doen en hij daarna weer terug mocht naar zijn land. Nu komt hij uit zich zelf naar het hek toe en ik mag zijn halster omdoen.

Geduld word geloond! :D Dwingen helpt niet! Je kan niet op tegen 600kg

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 23:28

Ja inderdaad :D , heb gelukkig geen haast.
Ben alleen beetje voorzichtig omdat ze gewoon over me heen walst, en wil graag heel thuis komen.
Haar pakken lukt nog wel, laatst was ik vergeten iets lekkers mee te nemen in de wei. Wou ik haar lokken "deed net alsof ik iets in mn hand had" kwam ze gelijk naar me toe maar ze had al snel door dat ik niks had en huppelde vrolijk weer weg.
Dus toen weer proberen te lokken dit keer met mn telefoon :P enja hoor dat was gelukt dom paard :+
En kon haar zo meenemen aan een los hangend halstertouw, maar zodra ze uit de wei is dan begint de drukte en word ze onhandelbaar en wilt ze weer terug.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 13:54

Nou was gister weer geweest, had haar er alleen ff uitgehaald om te poetsen.
Ze was wel weer terg gerent naar de wei, had ik haar weer gepakt en ging weer terug. Heb dr toen gepoetst en ze stond er wel lekker rustig bij, toen bracht ik haar weer terug naar de wei. Ze deed wel druk toen we er heen liepen, maar corrigeerde haar steeds als ze ging trekken. Uiteindelijk voor het hek wou ze al gaan rennen, heb dr toen vast gehouden en pas los gelaten op t moment dat ik het wou.

Had gelijk gevraagd aan de stal eigenaresse of zij haar ook zo moeilijk uit de wei kan halen, maar ook bij haar is het een hele opgave om dr te pakken. Het ligt dus niet speciaal aan mij, tis gewoon de wei waar ze niet meer uit wilt ;)

Ik ga nu gewoon elke keer weer wat anders doen, de ene keer alleen poetsen, een keertje longeren een keertje rijden, een keertje afspuiten ( dat vind ze wel altijd erg lekker ;) ) en zo ga ik gewoon beetje bij beetje onze vertrouwensband weer proberen te verbeteren.
Ik ben ervan overtuigd dat het wel goed komt +:)+
Ze is gewoon een echt lief paard, met een super lieve karakter.
Ze is nu alleen ff een beetje de weg kwijt :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:00

Op deze manier ben je goed bezig hoor, vooral niet aan jezelf gaan twijfelen en niet te boos gaan worden, duidelijk evenwichtig zijn dan weet ze waar ze aan toe is. Wordt echt wel beter. Geduld

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:36

Vetrouwen en duidelijkheid is nu inderdaad het belangrijkste. Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb met mijn paard problemen gehad met opstijgen. Hij vindt dat van jongs af aan erg spannend, al is er nooit wat geks gebeurd. Door wat simpele oefeningen met hem te doen, heb ik hem beter onder controle, ontspant hij zich en kan ik rustig opstijgen. Misschien kun je dit soort oefeningen ook wel met jouw paard in de wei doen. De oefeningen die ik deed zijn stappen, halthouden en achterwaarts. Klinkt heel simpel en dat is het eigenlijk ook wel. Maar het is wel belangrijk dat je heel consequent bent. Stap is stap, ho is ho. Als je 7 passen voorwaarts (of achterwaarts) wil doen, ga je hem bij 5 passen het commando geven om stil te staan. Dan moet hij dus binnen 2 passen stil staan. Zijn dat er meer, dan zet je hem net zoveel passen terug. Haal de druk van het halstertouw op het moment dat hij stil staat. Daardoor leert hij dat als hij stil staat, er geen druk meer is. Doet hij dit een aantal keer goed, beloon hem dan door hem stil te laten staan en even op zn schoft te krabbelen. Wel belangrijk om dit in eerste instantie in omgeving te doen waar hij hanteerbaar is. Dicht bij de kudde bijvoorbeeld. Gaat dit goed, dan kun je iedere dag weer een stukje verder weg proberen. Maar doe niet teveel in een keer, is hij braaf, ga dan de volgende dag weer verder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:46

Ik weet niet hoe laat ze ´s avonds op stal gaan, maar misschien is het een idee om haar voorlopig alleen te laten werken als de andere al op stal staan en ze dus niet het idee heeft dat ze zo snel mogelijk terug moet naar de wei.
Dan kun je haar evt overdag heel kort eruit halen voor een knuffel en evt even poetsen en gelijk weer terug.
Zo kan ze langzaam aan de situatie wennen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 15:53

Ja ze kan pas laat naar stal, Rond 10 uur half 11, en om 11 uur gaan ze dicht.
Dus dat is niet echt handig :)
Maar wel bedankt voor het meedenken!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:45

ow ja da's een beetje laat inderdaad...
Dat doe ik nl met mijn 2 jarige, die wil ook nog niet graag bij de koppel vandaan, maar daar gaan ze redelijk op tijd naar binnen.
Dus als alles op stal staat haal ik hem er even uit om te poetsen enzo en dat gaat prima.

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:47

@Sammy_xxs, klinkt heel goed!! En vooral niet je geduld verliezen :D Misschien kun je inderdaad de raad van Marleeentje opvolgen. Ik heb ook dat soort oefeningen met mijn paard gedaan en dat heeft onwijs geholpen :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 22:51

Ja klopt, dat heb ik ook bij haar gedaan, met opstappen ook ( wou ze ook niet stil staan)
Nu kan ik dat hier natuurlijk ook op aanpassen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 23:47

Nou vandaag was het weer drama, eruit halen ging goed, ze rende niet weg maar juist naar me toe.
Alleen na het rijden, had ik haar nog even afgespoten, vond ze lekker.
Daarna wou ik dr trug brengen, nou weer er vandoor. Ikk weer terug gelopen met haar, en zo ging het iets van 5 x door ze wou gewoon niet normaal naar de wei lopen!

Toen kwam de stalhoudster erbij, die zag haar keer op keer terug rennen, en toen ging ze me maar helpen.
Had ze maar een hengstenketting gepakt, en toen kon ze wel normaal naar het land lopen met haar.

Dus ik ga ook maar een hengstenketting aanschaffen, geeft me toch meer controle. Want als ze rent hou ik haar toch niet. Van de hengstenketting was ze aardig onder de indruk. En liep ze gewoon mee...

Met rijden was ze na 20 min weer ontspannen, en heb ik haar toen ze eindelijk ontspannen was 10 min verder gereden en ben ik gestopt.

En ze vond het ook lekker op het laatst, ze zat lekker te briezen, en liep lekker lang en laag :)