Een paard alleen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:00

ullaatje schreef:
8)7 naja zeg, een paard die alleen in de wei staat is niet per definitie zielig hoor.

ik heb mijn sportpaarden ook alleen in de wei staan.
ik 1 shet voor drie sportpaarden ze moeten hem delen,
allemaal mogen ze weleens met hem in de wei.
maar alleen vinden ze meer dan prima.
Ik ben al blij dat ik ze met een gerust hart buiten kan zetten,
dat ze niet de pan uit flippen en zichzelf blesseren.

Alle paarden komen bij ons los ongeacht niveau, elke dag, maar meer risico wil ik echt niet nemen.

Zo is het bij ons ook hoor.
Alleen heb ik geen sportpaard.
Dan zou ik sowieso geen risico nemen hoor, als je zo hoog rijd.
Want ik denk dat wij elkaar wel kennen Ullaatje?

Mijn Shetje vind het echt niet erg alleen staan.
Wat ze niet leuk vind is als alle paarden naar binnen gaan en zij staat er nog alleen.
Dan wil ze ook naar binnen.

De rede dat ze niet meer bij andere staat?
Mijn shetje werd ziek van kuil, en die andere krijgen alleen maar kuil.
Ze werd magerder en magerder.
Kreeg aldoor luis omdat ze elkaar bleven besmetten.
En er staat een pony met erge voernijd, dus der bix was ook al weg voordat ze een hap kon nemen.
Nou dan kies je toch echt wel voor een landje alleen.

ullaatje

Re: Een paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:03

Even off-topic Medha ;) ,
er bestaat een supplementje dat de kuil irritatie verminderd,
de maagzuren worden wat geremd en de darmflora word wat stabieler, zodat de paarden toch beter de kuil grassen kunnen verdragen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:05

Bij een sportpaard dat op hoog niveau loopt snap ik het wel, dan kun je geen blessures gebruiken (al wil je die bij een recreatiepaard net zo goed niet). Anderzijds als je paard in een stabiele kudde loopt valt het wel mee met de blessures. Die van mij hebben eens per jaar een bijtwondje oid, verder nog niets ernstigs gehad *klopt af*. Ze kennen hun plek en vaak gaat het niet verder dan een boze blik met de oren in de nek. Met voeren is het idd wat lastiger, maar ik blijf er gewoon bij staan als ze brokken krijgen en dan is het goed. Ze hebben ook luis gehad en dan moet je idd wel hebben dat alle paarden mee behandeld worden en de spullen etc ook, anders blijf je bezig. Persoonlijk zou ik dan een plek hebben gezocht die wel aan mijn eisen voldoet zodat ze alsnog samen zouden staan, maar dat kan ik voor anderen niet invullen. Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik vind het wel sneu als paarden alleen staan.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:59

:D ik heb ze lekker aan huis staan,
kan lekker doen wat ik wil.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:18

In een stabiele kudde is de kans op blessures minder groot dan wanneer ze alleen staan. Mijn eigen paarden hebben nooit een schrammetje, noch de haflingerkudde van de buren, nog de twee paarden van de andere buren, noch de haflingers van de haflingerstal die ritten voor touristen en recreanten verzorgd en les geeft, noch de gemengde kudde van 16 paarden die voorheen achter ons huis stonden.

Het hele natuurlijke gedrag van paarden is afgestemd op het onnodig maken van het toebrengen van letsel. Uiteraard heb ik het dan wel over een stabiele kudde. Het verhaal wordt anders als er een doorlopende wisseling van paarden is en steeds opnieuw de hierarchie moet worden vastgesteld.

Overigens denk ik dat niemand op blessures zit te wachten; een recreant net zo min als een wedstrijdruiter.

Toevallig stond onlangs een groot artikel in een groot paardenblad hier over een dierenarts die als hobby renpaarden fokt en traint. Hij vertelt in dat artikel dat hij in het begin nogal eens voor gek werd gehouden omdat hij zijn paarden 24/7 in groepsverband buiten heeft lopen (met inloopstal, uiteraard) Inmiddels is duidelijk dat zijn paarden zeer goed presteren en dat hij bovendien in een lange looptijd nog nooit met blessures te maken heeft gehad, juist door zijn manier van paarden houden.
Hij verklaart dat simpel door uit te leggen dat een paard wat goed in zijn vel zit, het beste presteert. Een paard zit goed in zijn vel, als zorgvuldig met de basisbehoeften; goed voer, gevoel van veiligheid, buitenlucht en beweging en sociaal contact wordt omgesprongen. Daarnaast verklaart hij dat juist het vele buitenlopen in de groep zorgt dat spieren, banden en pezen sterk zijn en minder bevattelijk voor blessures.
Ik vind het op zich zeer logisch klinken en de man bewijst ook zijn gelijk.

Hier is het overigens sinds kort verboden om een paard alleen te zetten of het 24/7 op stal te laten. Sociaal contact en minstens 8 uur vrije beweging zijn verplicht. Die regels zijn niet zomaar ontstaan, maar na onderzoek naar het welzijn van paarden.
Ook in Nederland zijn er instanties die dat willen doorvoeren, maar ik weet niet of ze daarin gaan slagen.

Hoe dan ook... ik weet dat de bedoelingen van de mensen goed zijn, maar ik blijf bij mijn mening dat paarden de mogelijkheid tot sociaal contact moeten hebben. Ook sportpaarden.
Dat mensen een andere mening zijn toegedaan.. prima...
In dat geval komt het neer tot agree tot disagree, neem ik aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:21

Iedereen roept op bokt over minimaal zo lang naar buiten en sociaal contact, maar waar is dat terug te vinden? En wordt er überhaupt op gecontroleerd? Ik dacht dat die wet er nog niet door was?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:25

Nou ik denk dat er dan maar weinig stallen een bestaansrecht hebben,

ik zeg niet dat alleen ik bang op blessures met mijn sportpaarden, alleen dat ik de kans kleiner wil maken.
En mijn paard hoeft echt niet niet 8 uur in de zeikende regen te staan hoor, die staat na 1 uur alweer bij het hek te roepen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:27

capopjekop schreef:
Iedereen roept op bokt over minimaal zo lang naar buiten en sociaal contact, maar waar is dat terug te vinden? En wordt er überhaupt op gecontroleerd? Ik dacht dat die wet er nog niet door was?

Nee, en aangezien minister Bleeker geen moeite heeft met een paard alleen laten staan betwijfel ik ook of zulke regels er komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:28

capopjekop schreef:

Volgens mij is dat er in nederland nog niet door... kan mij vergissen.
Hier in zweden is hij wel erdoor. Volgens mij nu twee jaar, maar ik weet het niet exact. Het was een paar jaar van te voren al aangekondigd en ging gepaard met een heleboel regels mbt dierhouderij.
Volgens mij is ie in noorwegen ook erdoor, maar dat weet ik niet zeker.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:30

ullaatje schreef:

ik zeg niet dat alleen ik bang op blessures met mijn sportpaarden, alleen dat ik de kans kleiner wil maken.
En mijn paard hoeft echt niet niet 8 uur in de zeikende regen te staan hoor, die staat na 1 uur alweer bij het hek te roepen.

Dat is het voordeel met een schuilstal. Die heb ik ook. Paarden beslissen dan zelf of ze binnen of buiten willen en hoeven dus niet in de regen te staan als ze daar geen zin in hebben.
Wat dat betreft heb ik ook watjes.
Als het weer al te slecht is, staan ze gezellig in de inloopstal naar buiten te kijken :+

Op dat gebied heeft nederland trouwens ook nog wel een weg te gaan, gezien dat je op veel plaatsen niet eens een schuilstal mag bouwen. Regeltjes...

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:33

Whaha ja ik heb ook een schuilstal voor een, jawel koppel paarden, en die doen idd hetzelfde.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:35

ik wil hier geen rel mee veroorzaken, maar poeh wat een gezeur!
natuurlijk is het voor een paard gezelliger, maar toen ik 10 was en mn eigen paard kreeg stond die ook alleen! nou en wat was die zielig! ze stond in de buurt van een shetlander, maar ze stonden niet samen. SO WHAT, dat ze zich druk maken om de dieren die echt worden mishandeld!

en om nou te zeggen dat het dierenmishandeling is en alle mensen gelijk over één kam te scheren: dan hadden ze er maar over na moeten denken vindt ik ronduit belachelijk!
ik ken hier in de omgeving zat paarden die alleen staan en die zijn echt niet ongelukkig hoor! die komen wel vaak in contact met andere maar staan in de wei gewoon alleen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:39

Mijn fjord heeft ook een privé wei met naast haar wel 2 pony´s en ook zij vindt het allemaal prima, het was of dat of in elkaar geschopt worden door een dominante merrie, dan is de keus gauw gemaakt.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:45

In een stallencomplex met 3x3 boxen staat er ook 1 paard per stal..... deze staat ook alleen. Misschien heeft die het wel slechter want het paard kan aan de andere kant van de trailies een ander paard zien, maar niet aanraken. Dat ene paard in de wei heeft de hele dag beweging en is bezig met eten, eten, eten en echt niet met het denken daar een ander paard :+

Jee, hoe vaak is deze discussie al op bokt geweest.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:50

Cascade heeft nu 2 ezeltjes als wiedegenoten (ook van mij ^^) maar de 2 jaar heeft hij altijd alleen gestaan. En ik weet het afschuwelijk voor een jong paard. De vorige eigenaar was zo ie zo niet van plan een ander erbij te zetten en veel tijd aan hem te besteden. En toen heb ik hem maar gekocht (vooral omdat ik in de tijd dat hij van de boer was helemaal verlieft op hem was geworden), maar in het begin had ik nog niet genoeg wei om er eentje bij te zetten (en tijd ook want ik had toen, en nu nog mijn handen vol aan hem).Hij heeft deze winter nog met een ander paard gestaan maar dat ging absolut niet (hij ontsnapte de hele tijd). En toen besloot ik dat er toch echt wel genoeg wei was om een ezeltje bij hem te zetten. En ja hoor, ik kreeg er twee: moeder en zoon van 1 jaar.

Nu ga ik de moeder een paar weken apart zetten (wei in 2en delen) omdat zij jaloers op me is: haar eige lieve zoontje vind mij namelijk te aardig en het is HAAR zoontje. Of te wel, ze drijft hem van me weg zodra ik in de wei aankom.... zucht. Maar ze komen wel weer met zijn drien hoor ^^

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:12

Hoe dat zit? Heel simpel: omdat mensen hun eigen belangen vele malen belangrijker vinden, dan het welzijn van een dier. Of omdat ze het echt niet weten bij aanschaf (wat best kan, want er zijn talloze voorbeelden te vinden van 'solo-paarden') en later wel leren hoe het zit en dan alsnog, om inderdaad egoïstische redenen, besluiten dat het in hun geval echt niet erg is, of echt niet anders kan etc.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:39

ullaatje schreef:
Even off-topic Medha ;) ,
er bestaat een supplementje dat de kuil irritatie verminderd,
de maagzuren worden wat geremd en de darmflora word wat stabieler, zodat de paarden toch beter de kuil grassen kunnen verdragen.

Bedankt voor de tip.
Had eerst grashooi, dat moest ze niet maar heb nu hooi bij Bruin vandaan, en dat eet ze wel lekker weg.
Twas echt sneu hoor, ze plaste diaree en werd steeds magerder.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:40

ullaatje schreef:
:D ik heb ze lekker aan huis staan,
kan lekker doen wat ik wil.

Dat was ons idee ook.
Het jammere was dat de bank nniet mee wilde,
Maar ach, we moeten wat te dromen houden denk ik dan maar.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:08

Mijn paard kan prima alleen staan, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem alleen te zetten. Hij staat in een stabiele kudde van 4 paarden en dat gaat prima. Een blessure heeft hij nooit gehad en hij zit lekker in zijn vel. Een paard is een kuddedier en heeft behoefte aan sociaal contact. En aangezien ik bepaal waar hij staat en hij zelf niet kan kiezen, zorg ik ervoor dat hij maatjes om zich heen heeft.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:20

En zo heeft iedereen zijn eigen ideeën wat betreft hun paardje.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:17

ullaatje schreef:

Als je paard geconditioneerd is om met regen naar binnen te gaan komt hij naar het hek. Omdat naar binnen gaan wordt geassocieerd met eten.

Mijn paard staat 24/7 buiten, toen mijn oude paard nog leefde haalden we ze met erge regen naar binnen dus stonden ze voor het hek om naar binnen te gaan (onze reactie, "zie je wel ze willen lekker naar binnen) om vervolgens hun prakkie hooi op te eten en daarna te staan gillen om weer naar buiten te gaan als het op is...

Kwestie van gewenning, niet dat ze "nat worden van de regen" Moet je eens kijken hoe "nat" de regen is als ze een nieuw stukje weide krijgen! :')

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:53

onze pony met zomerexceem staat in de zomer alleen. De ander 2 slopen haar deken van het lijf, waardoor ze barst van de jeuk. Dus in de winter lekker met zijn drieen buiten, maar in de zomer staat het dus 2 om 1. Wel naast elkaar natuurlijk, maar niet zo dat ze elkaar kunnen aanraken, want dan nog gaat de deken eraan, helaas.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 01:39

Fred_Kroket schreef:
Als je paard geconditioneerd is om met regen naar binnen te gaan komt hij naar het hek. Omdat naar binnen gaan wordt geassocieerd met eten.

Mijn paard staat 24/7 buiten, toen mijn oude paard nog leefde haalden we ze met erge regen naar binnen dus stonden ze voor het hek om naar binnen te gaan (onze reactie, "zie je wel ze willen lekker naar binnen) om vervolgens hun prakkie hooi op te eten en daarna te staan gillen om weer naar buiten te gaan als het op is...

Kwestie van gewenning, niet dat ze "nat worden van de regen" Moet je eens kijken hoe "nat" de regen is als ze een nieuw stukje weide krijgen! :')

Daar ben ik het niet helemaal met je eens. Ok, misschien is mijn pony een uitzondering, maar zoals jij het beschrijft, gaat het hier helemaal niet :Y)

Als het regent en mijn pony staat op de wei, gaat hij aan het hek staan gillen, hij roept echt het hele dorp bij elkaar. Als ik hem dan binnen haal, is hij met geen stokken meer buiten te krijgen.

Vorige week had mijn vader mijn pony 's avonds binnen gehaald (ik zit tijdelijk in het buitenland), toen begon het ook te regenen. Mijn vader was vergeten om het hek dicht te doen (pony staat in een inloopstal 's nachts), daar dacht mijn vader 's morgens pas aan toen hij wakker werd. Hij in alle paniek naar buiten, hij dacht dat mijn pony er zeker vandoor was gegaan.
Hij riep op mijn pony (maar verwachtte geen reactie), kwam plots die blije pony hinnikend de stal uit en hij rekte zich lekker lang uit alsof hij uit een diepe slaap kwam. Beestje heeft dus de volledige nacht in de stal gestaan, terwijl hij weg kon. Maar het regende, dus ponylief vond het in de droge stal toch beter :Y)

Als het de ganse nacht heeft geregend, zal mijn pony op geen enkel plekje nat zijn, dus hij zet dan geen poot buiten.
Hij plast en mest normaal altijd buiten, maar als het regent doet hij dit toch maar binnen in een hoekje.
Bij regen moet ik 's morgens dus ook niet proberen om hem buiten te zetten, want hij gaat gewoonweg niet. :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 06:46

Ik denk dat paarden gewoon erg verschillend zijn. Ik heb koudbloeden en die eten natuurlijk graag. Als in de stal geen eten is, zien ze zich dus genoodzaakt om ook met vies weer naar buiten te gaan. Dat is goed, want ze hebben de beweging nodig. Maar je ziet wel dat ze met heel vies weer (koude regen en veel wind) toch vaak tussendoor in de stal bijkomen. Billy, mijn mini, maakt daar het meeste gebruik van. Ze slapen dan ook liefst i de stal
Zomerregen vinden ze niet erg, maar met warme dagen staan ze overdag bijna hele dagen in de stal vanwege de insecten.

Maar dat vind ik dus het grote voordeel van een inloopstap. Ik hoef niet te bepalen wat goed voor ze is, maar dat doen ze zelf. Ze kunnen altijd binnen als ze die behoefte voelen, maar ze kunnen ook altijd naar buiten wandelen. Ze zitten nooit opgesloten.
Meestal, als ze in de stal staan, staan ze met zijn vieren op een rijtje, allemaal met de kop buiten (een lange zijwand, waar de wind niet op staat, is helemaal open.)
En juist het feit dat ze weg kunnen, is voor hen prettig.
Een van de paarden, een draversmerrie, moet je ook niet willen opsluiten. Die breekt letterlijk de boel af. Ze vind een stal prima, maar wel eentje waar haar soortgenoten met haar in staan en waar ze uit kan als ze dat wil.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:08

wij hebben de paarden aan huis, meestal hebben we een kudde met afwisseling van paarden waardoor de nieuwelingen toch met regelmaat wat plekken hebben. Een oudere merrie staat nu alleen, die kan niet tegen het afwisselen van de kudde die dreef het jonge spul zo in het nauw dat ze er goed gehavend vanaf kwamen. De oude ruin (leider) is het enige stabiele in de kudde en verder is het een gemengde kudde, merrie's ruinen van de leeftijd afspenen tot de oude ruin van 18. Die brengt het jonge/ ongemanierde spul een nodige portie manieren mee en behoud de rust in de groep. Op het moment dat er een nieuwe bij komt is de kudde zo'n 3 dagen wat roerig doordat de oude ruin het nieuwe dier op zijn plek wil wijzen.

De merrie die nu alleen staat vind het prima, haar stuk grenst aan het stuk van de groep en afentoe happen ze wel eens over het draad heen maar geen gevaarlijke jong spul in het draad gejaag meer.