Spelen met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Spelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:47

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:17

Hmmm die filmpjes van de reactie boven mij hebben niets te maken met het fout uitpakken van spelen dit is gewoon stoer doen. verder vind ik die methode van parelli niet echt iets. Maar dat wil niet zeggen dat ik het afkeur. verder cassady, vind jij dat zhip geen respect voor mij heeft? ofja denk je dat de basis slecht is? Biet aan vallend bedoeld vraag het maar even :p

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:17

Ik bedoel de filmpjes van telpeva
Laatst bijgewerkt door zhippo op 06-06-12 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:18

Phoe ik ben het eigenlijk wel met Cassidy eens. Het is erg opletten, het is heel leuk maar toch een verkeerd geplaatste hoef ergens komt waar je hem niet hebben wil is niet erg fijn en met heel veel pech houdt je er wat aan over. Dus ik zou ook eerder neigen om te zeggen wat Cassidy laat zien dat eerder te doen dan zomaar als een "gek" achter aan te hollen ik heb al vaker filmpjes gezien waarbij een hoef richting het hoofd gaat en dat kan je als lollig zien zolang het niet raak is maar het is uitkijken.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:23

Het is zo dat als ik zo naast zo naast mijn paard ga rennen zoals ik dit filmpje dan schreef ik dit niet meer. maar als ik speel met zhippo dan ren ik en dan stop ik. als ik door ga dan word het te gevaarlijk en vaak doe ik dat als hij op me af komt dan laat ik hem op een kleine volte om me heen draven om hem.weer rustig te krijgen. maarja om even terug te komen op het onderwerp van dit topic ik denk dat je zelf.moet proberen wat het beste werkt om met joun paard te spelen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:27

De filmpjes post ik ook niet voor degenen die weten wat ze doen, maar voornamelijk voor de groep jongere Bokkers die nieuwe dingen uit willen gaan proberen met een (verzorg)paard. Een dier dat het opjagen, het wild doen, meerennen en spelen e.d. niet gewend is, kan anders reageren dan verwacht, dat is vooral mijn insteek :)

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:31

Hmm ja i get it! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:26

zhippo schreef:
maarja om even terug te komen op het onderwerp van dit topic ik denk dat je zelf.moet proberen wat het beste werkt om met joun paard te spelen.

En ik ben van mening dat je het nieteens moet willen proberen. In de uitprobeerfase kunnen al hele gevaarlijke situaties ontstaan. Zie filmpje dat ik al eerder heb gepost.

En mag ik vragen waarom jij Parelli niets vindt? Aan een loze kreet in de ruimte heb ik niets, onderbouwing zou wel leuk zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:01

Ik denk ook dat er zeker een stukje respect moet zijn. Het 'parelli' filmpje begint eerst duidelijk met een stukje training en daarna wordt het meer spelen. Persoonlijk vind ik dat wel een veilige manier.
Ik gebruik zelf stukjes van Parelli, maar het is ook niet mijn favo manier, ben zelf meer van de Emiel Voest, al kan je dat totaal niet over 1 lijn scheren. I.m.o. gebruik je lichaamshouding anders dan bij Parelli, voor mijn paard was het dan ook verwarrend toen ik met Parelli bezig ging en leer je dingetjes aan die in die ik er niet in wou hebben. Daarom ben ik er mee gestopt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:16

Ik ben ondanks mijn leeftijd best wel stiekem een beetje penny, maar zeer behoudend mbt spelen met een paard.
Een paard wat met soortgenoten speelt, doet dat vanuit energie, maar ook als dominantiespel. Niet zelden gaat het er fel aan toe en ik denk dat je als mens niet eens moet willen om daar uit te komen.

Het paard weet niet beter. Als het gaat spelen, gaat de adrenaline omhoog en speelt het als paard zijnde, incl de kleine uitdagingen, opzoeken van grenzen etc.
Wij mensen zijn echter niet bestand tegen die vorm van spelen, als een paard te enthousiast wordt. We hebben onze beperkingen.
Daarom is het zo belangrijk dat je als mens regels bepaalt in de omgang en het voor je paard haalbaar maakt en houdt om zich daaraan te houden.

Dat betekent niet dat spel niet mogelijk is. Een spel met een paard is niet hetzelfde als in het wilde weg spelen/rondrennen etc.
Een spel is aan duidelijke regels gebonden, waarbij je als mens de regie in handen houdt en waarbij vooraf een traject heeft plaats gevonden, wat het voor het paard vanzelfsprekend maakt om zich aan die regels te houden.

Zo kun je bijvoorbeeld prima een targetspel doen met je paard, of een spel met een bal, kleine kunstjes verzinnen die je paard leuk vindt (mijn mini vindt het bijvoorbeeld geweldig om van steen tot steen te draven en dan op die steen te gaan staan), maar daarbij dien je als mens de regie in handen te houden en ten alle tijden te kunnen stoppen als het paard te enthousiast wordt (kan bv ook wel met chasing the tiger gebeuren)

Dat betekent dat goede omgang en opvoeding op de eerste plaats dient te komen. Daarna pas spel, maar wel met verstand en gebonden aan regels, waarbij de mens de regie houdt.

Voorbeeldjes
http://www.youtube.com/watch?v=5hPr8-1uglw

http://www.youtube.com/watch?v=XqVLY8YfbEo

http://www.youtube.com/watch?v=W7pWTX0GNcQ

Voor de mensen die al ver gevorderd zijn
(meid in het filmpje is hier een bekend paardentrainer en werkt met clicker... ze weet dus erg goed wat ze doet en kan ten alle tijden haar paard corrigeren)
http://www.youtube.com/watch?v=clRO8b_5DfA

lekker penny (clickertraining vlgs alexandra kurland)
http://www.youtube.com/watch?v=fyzUVCcyvws
Laatst bijgewerkt door liljebo op 06-06-12 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:18

Met je tong of mond maakt mijn vriend altijd zo'n geluid , en mijn pony rent daarvan als een gek weg ...
als hij dat door heeft vind hij het ook leuk om gek te doen met ons :j

gewoon vanalles proberen ! haha

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:20

Cassidy schreef:
zhippo schreef:
maarja om even terug te komen op het onderwerp van dit topic ik denk dat je zelf.moet proberen wat het beste werkt om met joun paard te spelen.

En ik ben van mening dat je het nieteens moet willen proberen. In de uitprobeerfase kunnen al hele gevaarlijke situaties ontstaan. Zie filmpje dat ik al eerder heb gepost.

En mag ik vragen waarom jij Parelli niets vindt? Aan een loze kreet in de ruimte heb ik niets, onderbouwing zou wel leuk zijn.

als je niet probeerd kom je er nooit verder. als je je aan een methode vast klampt en dat precies wilt na doen wat heb je daar aan? Je moet je eigen manier proberen te vinden en niet die manier wat iemand jou er in prent. Als je niet probeerd dan werk je volgens het boekje. wat heb je daar aan?

Zoals eerder vermeld, verder spreekt de manier van parelli mij totoaal niet aan. ik vind het niet vernieuwend. maar nogmaals dat wil niet zeggen dat ik het afkeur. De een spreekt klaus aan de ander parelli. ik pak van alles iets en pas het een beetje aan op de manier die het beste bij mij en mijn paard past.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:32

zhippo schreef:
als je niet probeerd kom je er nooit verder. als je je aan een methode vast klampt en dat precies wilt na doen wat heb je daar aan? Je moet je eigen manier proberen te vinden en niet die manier wat iemand jou er in prent. Als je niet probeerd dan werk je volgens het boekje. wat heb je daar aan?

Je hebt duidelijk niet begrepen waar het bij Parelli om gaat. Je gaat - na het doorlopen van een basis die voor iedereen gelijk is maar vooral bedoeld is voor je eigen veiligheid - namelijk nooit "volgens het boekje werken" omdat er geen twee paarden gelijk zijn en er dus geen boekje voor is. Je gaat je verdiepen in de persoonlijkheden van paarden, en je aanpak daarop aanpassen. En daarom is Parelli steeds weer nieuw, steeds weer een uitdaging. Omdat ook hetzelfde paard op twee verschillende dagen compleet anders kan reageren op dezelfde triggers. Omdat een paardenpersoonlijkheid van het ene op het andere moment kan switchen. Omdat er binnen Parelli genoeg bandbreedte is om je eigen inbreng te realiseren. Omdat Parelli heel vernieuwend kan zijn, als je echt weet waar je mee bezig bent.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:39

Tja luister ik hoef de manier van patt niet te mogen? Het trekt mij gewoon nie aan. Ik gebruik zo nu en dan wel eens wat dingen maar niet alles?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:42

Een antipathie tegen een persoon kan idd meewegen bij de afkeur voor een bepaalde methode, maar professioneel kan ik deze manier van oordelen niet noemen.
Laten we het dan hier maar bij laten, blijf vooral je gevoel volgen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:47

ons schimmeltje vind spelen ook heel leuk.. tis alleen zo jammer dat meneer nog echt hengst is en uiteindelijk in een onbewaakt moment in je nek springt.. dan word het minder grappig.
ik speel dat ook nooit met hem, voor mij is het nog te doen, maar als hij zo'n grapje bij mijn kinderen flikt van 2 en 3 jaar dan is de lol er wel af.. dus wat cassidy zegt: bezint eer ge begint.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:16

Cassidy schreef:
Een antipathie tegen een persoon kan idd meewegen bij de afkeur voor een bepaalde methode, maar professioneel kan ik deze manier van oordelen niet noemen.
Laten we het dan hier maar bij laten, blijf vooral je gevoel volgen.

jemig. ik heb niks tegen patt maar de manier spreekt me gewoonweg niet aan? Is dat nu gewoon zo'n probleem bij jou? En wat is er onprofessioneel aan? Met anderen woorden iedereen moet de manier van patt volgen omdat hij de beste is? er zijn meer goede mensen met manieren die echt werken en bij veleb lukt die manier misschien niet? Wat is joun probleem dat ik de manier mij niet aanspreekt. man dan hoef ik nog niet onprofessinool zijn?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 06:48

parelli-discussie? Volgens mij ging het om het spelen?

Mbt het proberen van dingen inzake dat spelen.... dat kun je alleen doen als je goed gedrag kunt lezen. Kun je dat niet, dan kan het proberen uitlopen in een gevaarlijke situatie.
In die zin ben ik het er wel mee eens dat zomaar iets proberen wellicht in veel gevallen geen goed idee is.

Ik denk dat een zeer goede opvoeding altijd een basis zou moeten vormen, opdat ieder gedrag ten alle tijden kan worden gestopt/omgevormd.
Spelen in de zin van zomaar wat rond rennen en spelen zoals kinderen onderling doen of je met de hond doet, niet echt handig is met een paard, net zo min als een imitatie van spelende paarden onderling, simpelweg vanwege de risico's die eraan zitten.

Ik denk wel dat je, zoals ik eerder noemt, kunt overgaan tot een spel waarbij de mens de regels bepaalt en de regie houdt. Ik heb een aantal links gegeven in een eerdere post, waarin vorm wordt gegeven aan uiteenlopende manieren van spel en duidelijk is wat ik bedoel.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:18

Ik ben het eens met de meeste dingen die zijn gezegd en goede voorbeelden.

Ik vind het heerlijk om met mijn paardjes te spelen, maar alleen als ik er op kan vertrouwen dat ze mijn persoonlijke ruimte zullen respecteren. Ik gooi haar dan los in de bak en laat haar rondrennen, soms laat ik haar achter of met mij mee rennen en soms jut ik haar op door met een zweepje tegen mijn been te tikken of mijn armen omhoog te gooien en achter háár aan te rennen. Ook laat ik haar graag kennismaken met verschillende voorwerpen, zoals een skippybal, of lopen over plastic. Ze vinden dit ontzettend spannend en worden erg nieuwsgierig. Heb haar uiteindelijk leren voetballen, als ik er op zit.

er is een groot verschil tussen leuk opjutten en écht opjagen. Als je je paard goed kent en de gedragingen zul je snel uitvinden wat ze leuk en prettig vinden. Dit geld ook voor het gebruiken van het zweepje, ik gebruik het alleen om geluid mee te produceren en enthousiasme op te wekken.

Ik ga dus graag tikkertje doen of met ze rondrennen, mijn pony respecteert hierin mijn grenzen. Sommige pony's kunnen recht op je af komen rennen, maak je dan groot en wijd en desnoods geef je met stemgeluid je grenzen aan. Op die manier geef je je persoonlijke ruimte aan.

Oefen met je paard aan een halstertouw bijvoorbeeld met ruimte eisen. Druk met je knokkels tegen de hals/schouder en zorg ervoor dat jij de afstand kiest die je fijn vindt.
Ik heb dit grotendeels helemaal zelf ondervonden trouwens, dus wat anderen al zeggen. Probeer het uit!
Let vooral goed op het gedrag van je paardje, vooral de oren :)

Een echte aanrader is voor mij om te longeren, zonder het touw te bevestigen. (Freestyle longeren)
Ik moet nu erg aan de bak met mijn 3 jarige, die respecteert mijn ruimte niet genoeg, deze dwing ik dan ook consequent en streng af.

Afbeelding

Als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel ;)

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:46

Het lijkt me niet handig om met een zakje luid schreeuwend naar je paard te gaan rennen zoals hier eerder werd geopperd. Een paard is nog altijd een vluchtdier en ik weet niet of je de reactie die je dan oproept nou spelen moet noemen of gewoon vluchten.

Het is belangrijker om een goede band met je paard te hebben. Het een en ander aan grondwerk kan daar aan bijdragen. Op die manier weten jij en je paard hoe ze zich moeten gedragen tegenover elkaar terwijl jij dus niet op hem zit. Zo kan je het uitbreiden naar spelletjes. Al denk ik wel dat het ook wel wat uitdaging biedt om het paard uberhaupt het speldoel en spelregels te leren ;)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:43

Hmm... Leuke nieuwe inzages mbt spelen, mijns inziens inderdaad wel link, tenzij het paard respect heeft voor jou en jouw ruimte, en een goede basis heeft...

De ene van mij krijg ik niet echt aan het spelen, hij kijkt me echt aan van "wat doe je" en komt dan rustig achter me aan gelopen, de andere (kleine merrie) gaat, zodra ik ga rennen, stokstijf stilstaan :') tenzij ze een energieke dag heeft, dan kan je heel leuk met haar spelen, mooie is dat zodra ik zeg dat het klaar is, ze gewoon op me afgegalopeerd komt en vlak voor "de grens van persoonlijke ruimte" netjes stil gaat staan... Bij haar hoef ik ook niks aan te geven, ze geeft zelf aan als ze zin heeft om te spelen, en als ik haar dan zeg dat het mag, is het goed, maar mag ze van mij niet spelen gaat ze net zo graag gewoon aan het werk :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 23:48

God allemachtig wat een reacties! :D

Heb alles doorgelezen en de filmpjes gekeken, bedankt voor alle informatie! Er komt inderdaad meer bij kijken dat je in de eerste instantie zou denken, binnekort ga ik beginnen met lessen dus dan gaan we over een tijdje ook eens leren gecontroleerd te spelen:)

De 'overdreven' filmpjes zijn inderdaad heel goed voor de jongere bokkers, het ziet er vreselijk vergezocht uit maar als je echt maar een dotje doet (zoals de pers. in de filmpjes) is het waarschijnlijk levensecht..

Ik dacht ergens al wel dat het een aangeleerd spelletje was nu ik hier zeker van ben gaan we hier op ons gemakje aan werken!

Mogen dit topic een wijze les voor iedere bokker zijn :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:12

Mijn paarden spelen dolgraag, maar ik kijk daar zelf wel een beetje mee uit. Ze worden makkelijk heel enthousiast en vergeten dan ook wel eens dat ze met een mens te maken hebben die toch wat minder kan hebben als hun maatjes op vier benen. Ik kan het spel ook weer beëindigen en doe dat dan ook zodra ik merk dat het te wild wordt.. Tijdens het spelen ben ik wel ontspannen, maar heb wel al mijn ogen open, ook die in mijn achterhoofd! ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:52

Ik zie er meer de moeite in om mn paard enthousiast te krijgen. Hij loopt liever achter me aan om een knuffel te ontvangen, een bal schopt hij af en toe tegen aan, maar schop ik de bal zachtje tegen zn voorbenen dan blijft hij rustig stil staan :j
Ik voel er inderdaad niet gelijk iets voor om hem te triggeren met zakjes o.i.d. Wordt even zoeken naar een leuke manier om hem te triggeren.
Sowieso is mijn paard rustig, alleen als hij het land in gaat maakt hij een paar bokkesprongen, verder staat hij voornamelijk met zn hoofd omlaag :)

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:39

Ik speel veel met mijn pony en heb op deze manier ook een band opgebouwd het begon als een soort van tikkertje ik rende weg met gras en hij kwam er achter aan dat doet ie ook als ik een bal schop dan duwt hij hem terug