Paard sederen voor het bekappen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paard sederen voor het bekappen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:07

Je eigen instelling zal moeten veranderen van: ach dat arme paard, naar: stel je eens niet zo aan.

Ik heb in de laatste 2 jaar 2x een paard gehad dat of na aankoop of uit de opfok zeer onrustig en gevaarlijk bij de hoefsmid deden. Dat ging lettterlijk met gericht naar de smid slaan.
De een heb ik binnen 2 weken opgelost met gewoon zeer streng zijn. Zelf als een paard bang is, mag hij van mij niet zo maar heen en weer blijven draaien.
De ander duurde langer maar wordt inmiddels rondom beslagen.

Vorige maand was mijn stalgenoot vergeten dat de smid kwam. Ik heb haar paard toen uit de wei gehaald en al babbelend heeft de smid haar voeten gedaan. Toen ze zelf later kwam viel haar mond open.
Het was haar nog nooit gelukt zonder streepje sedalin en afleiden met voer. En dan nog liep hij dan altijd te draaien, te dribbelen en te mesten van 'angst'.

Een bang paard heeft een resolute baas nodig die verteld dat hij zich even niet zo moet aanstellen en dat je ook gewoon stil kan staan bibberen, dat hoeft niet dribbelend. Na 1 of 2x hebben ze meestal wel door dat het meevalt. Idem met bij de groep vandaan halen trouwens.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:11

1 van mijn merries is ook zo.
En ik heb destijds 2 veulens samen gekocht, de andere laat alles toe, alleen zij niet.
Steigeren, draaien, hupsen noem maar op.
Wormspuiten net zo, op de achterbenen. (ze zijn nu 5 jaar).
Ik kan haar zelf ook gewoon de voetjes optillen, niks aan de hand.
Zodra de hoefsmid naast haar staat begint ze, er is nooit iets gebeurd, ze begon er mee nadat ze haar veulen had (was toen een maand of drie), en als jong veulen deed ze het ook.
Haar deden we altijd met de praam erop, en dan is ze rustig, valt zowat in slaap.
De laatste keer, wou ik eigenlijk wel weer eens zonder praam. (tenslotte was ze eerder ook braaf).
De hoefsmid heeft haar eerst een paar pepermuntjes gegeven, even wat geaaid en gekriebeld, en toen eerste voetje gepakt.
Niks aan de hand, ze was braaf en bleef rustig staan.
Voorvoetje was klaar, toen achter, begon ze weer even te stuiteren, weer een pepermuntje, en weer bleef ze staan.
Daarna de andere 2 voetjes zonder problemen bekapt.
Ik wil nu nog met de wormspuiten bezig, met appelmoes erin, en dan eerst een aantal keren appelmoes geven, dan weer eens een wormspuit. Zodra ik al met een spuit naar 1 van de anderen loop is ze al weg.
Ze steigert overigens ook als de dierenarts komt voor enten.
De andere merrie heeft ook daar geen problemen mee.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:33

Klinkt wat cru,maar sederen van TS zou een oplossing kunnen zijn......als die rustig is ,is al veel gewonnen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 10:06

Dat klinkt niet raar, en je hebt nog gelijk ook, ik zou sedatie moeten hebben.
Iedereen zegt het juiste, maar ik zit er mooi mee.

Het klinkt allemaal zo makkelijk, dat ik niet zenuwachtig moet zijn, dat ze zich niet moet aanstellen, dat ze een baas nodig heeft die haar ook leiding kan geven die ze nodig heeft, maar wat doe je als je paard het hoofd omhoog gooit bij het zien van een wormen kuur?
Die trek je echt niet naar beneden.
Ik heb een lege kuur gevuld met appelmoes, en dat werkte, ze nam de volgende kuur graag!!
De keer daarop weer appelmoes gegeven, en daarna weer, tot ze blij was als ze de kuur zag.
Toen geprobeerd met echte wormenkuur,en ik had een heel klein beetje appelmoes aan het puntje gesmeerd.
Toen ze de pasta proefde ging het hoofd weer omhoog, en de keren daarna trapte ze ook niet meer in een wormenspuit met appelmoes.
Ze moet toch ontwormd worden, en ik snap dat iedereen bij wie het geven van een kuur aan zijn paard goed gaat dat die denkt: gewoon laten zien dat jij de leider bent, paard moet zich niet aanstellen.
Maar als het nou niet lukt? En er zijn tabletten voor, die eet ze met smaak op, zonder probleem.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:29

Ik zou,wat ik al eerder gezegd heb,in jou geval het paard alleen bij de smid laten,en wat gebeurt er als iemand anders als jij hem uit het land haalt?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:37

Idd, makkelijk gezegd.
Als die van mij op de achterbenen staat, krijg ik er ook geen wormspuit meer in.
Simpelweg omdat je er niet meer bij komt.
En bij de dierenarts net zo, als ze op haar achterbenen staat, wordt enten ook een probleem.
Laatste keer heeft ze hem in haar achterste gehad.
Ik kan geen 400 kilo op de grond houden, wou dat ik het kon, dan werd het een stuk makkelijker.
Heb die van mij de laatste keer bij de hoefsmid, toen ze rondjes om me heen ging lopen, wel even toen ze wou stoppen, door laten lopen.
Zo van oh jij wilt lopen, dan ga je ook lopen, maar wel als ik het zeg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:53

Mijn merrie heb ik met thuis bekappen of beslaan geen problemen mee, maar in de periode dat ze op de kliniek beslagen moest worden, was het wel een drama. De eerste keer viel wel mee, maar ze werd er echt bloednerveus van omdat ze de ruimte niet echt vertrouwd en het er zo onrustig is met hinnikende paarden die ze niet ziet, langsstappende en dravende paarden. Ze gaat gelijk aan de diaree, schraapt, loopt heen en weer/dribbelt, komt omhoog... Een tik/dreun werd ze alleen maar nerveuzer van (dat was het eerste wat we probeerden, toen gewoon rustig aaien en vasthouden niet leek te werken)
Toen heb ik zelf voorgesteld om haar te sederen zodat ze rustig zou worden en dan zou ze ook een positieve ervaring hebben van het beslaan.
De keer er op ging ook beter, maar ik probeer nu wel haar zoveel mogelijk thuis te laten bekappen om deze ellende te voorkomen.

(helaas nu weer problemen met schimmelinfectie/losse wand/hoefscheur die erg hoog doortrekt, dus we zullen er straks wel weer aan moeten geloven ben ik bang)

Deze merrie van mij heeft ook verlatingsangst en is erg gevoelig van karakter. Boos worden wordt ze nog zenuwachtiger van en alleen maar onhandelbaarder. Gewoon op het terrein buiten aan de hand is ze wel rustig, maar op de trailer laten staan is ook geen doen omdat ze zich dan erg op staat te winden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:58

De mijne is nu 3, en werd 2 jaar gesedeerd bij het bekappen. Hij werd zo ontzettend lomp en raakte in paniek. elke keer gaat het ietsje beter, en sinds dit jaar is een pasta genoeg! Nu moet ik wel zeggen dat de mijne bar weinig naar de hoefsmid hoeft. Gelukkig maar. Meestal maar 3 keer per jaar. Maar meteen sederen, en er is niks aan de hand, en ook geen ruzie of slechte ervaringen. Volgend jaar hoop ik het zonder pasta e.d te proberen. Sommige paarden vinden de hoefsmid gewoon heel eng.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:14

Tinkerloos schreef:
Dat klinkt niet raar, en je hebt nog gelijk ook, ik zou sedatie moeten hebben.
Iedereen zegt het juiste, maar ik zit er mooi mee.

Het klinkt allemaal zo makkelijk, dat ik niet zenuwachtig moet zijn, dat ze zich niet moet aanstellen, dat ze een baas nodig heeft die haar ook leiding kan geven die ze nodig heeft, maar wat doe je als je paard het hoofd omhoog gooit bij het zien van een wormen kuur?
Die trek je echt niet naar beneden.
Ik heb een lege kuur gevuld met appelmoes, en dat werkte, ze nam de volgende kuur graag!!
De keer daarop weer appelmoes gegeven, en daarna weer, tot ze blij was als ze de kuur zag.
Toen geprobeerd met echte wormenkuur,en ik had een heel klein beetje appelmoes aan het puntje gesmeerd.
Toen ze de pasta proefde ging het hoofd weer omhoog, en de keren daarna trapte ze ook niet meer in een wormenspuit met appelmoes.
Ze moet toch ontwormd worden, en ik snap dat iedereen bij wie het geven van een kuur aan zijn paard goed gaat dat die denkt: gewoon laten zien dat jij de leider bent, paard moet zich niet aanstellen.
Maar als het nou niet lukt? En er zijn tabletten voor, die eet ze met smaak op, zonder probleem.

Misschien eens een leiderschapscurcus doen? http://www.terra-natura.nl/http/content ... d.php?ID=3

Of bij Annemarie van der Toorn http://www.annemarievandertoorn.nl/home/

Laatste kun je ook met je eigen paard terecht en kun je dus samen aan je problemen werken.

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:24

Mijn vorige merrie was 5 toen ze bij mij kwam en kon ook niet normaal naar de hoefsmid, ik liet haar ook altijd verdoven door de D.a en dan had mijn ( vrouwlijke en rustige) hoefsmid er nog zwaar werk aan. Zij was ook als de dood voor de hoefsmid. Heb het 1x met pasta geprobeerd maar dat werkte averechts. Wij hebben ook iedereen haar hoeven uit laten doen, vijl er langs laten halen etc voor het hoefsmid idee, maar dat liet ze allemaal prima doen, zodra de smid kwam was het paniek en flipte ze m helemaal uit. Of ik /wij er nou wel of niet bij waren, het maakte niets uit. Wij dachten dat het misschien de lucht was die een smid bij zich draagt ( met name de brand lucht, paarden ruiken tenslotte beter) We hebben ook wel eens geprobeerd met schone kleren etc, maar de lucht zit natuurlijk ook in de bus en spullen, het scheelde maar minimaal. Dus zij werd altijd verdooft voor bekapping, zowel voor de veiligheid van de smid, als voor haarzelf als voor ons.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:31

Dit klinkt echt exact als mijn paard. Heb hem ook één keer gesedeert voor de smid maar ik vond dat maar niets. Nu heb ik de oplossing, hahaa, klinkt heel stom maar ik doe aan worteltherapie. Minn tinkerruin krijgt gedurende het bekappen wortels uit mijn hand en meneer is doodbraaf :-D

Oh ja, laat de smid zijn beenkappen aflaten, dat heeft bij mijn paard ook goed geholpen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:42

Er kan altijd iets zijn wat een paard gewoon echt niet wil om wat voor reden dan ook en ik kan me voorstellen dat je dan voor een andere weg kiest. Maar zodra het meerdere dingen gaan worden die wellicht door de eigenaar ongewild versterkt worden, dan heb je toch een ander probleem.

Mijn paard wil ook geen wormenkuur, gaat met strakke lippen en met zijn kop in de lucht staan. Bij de tandarts hebben we ook een keer de onderkant van zijn hoeven gezien. Hij heeft een keer met zijn voorbeen geslagen toen hij geent werd enz, enz.
En toch wordt hij nog steeds met een wormenspuit ontwormd, komt de tandarts elk jaar, wordt hij twee keer per jaar geent en dit gaat allemaal zonder dwang, zonder geschreeuw, sedatie of wat dan ook.
Hij was bang voor touwen/tuinslangen die op de grond lagen en bewogen (vanwege een schrikervaring bij zijn vorige eigenaar), resultaat kapotte halsters en halstertouwen omdat hij dan echt in paniek weg sprong. Nu kan ik hem afspuiten en scheren terwijl hij los staat en de snoer/slang overal zit. Wel met een beetje beleid, maar het gaat goed.

Sommige dingen moeten gewoon, jammer de pammer als hij het niet leuk vind. Als daar angst bij zit, dan gaat het om gewenning in fases. En met een goede aanpak en geduld kun je je paard dat echt wel leren (uitzonderingen zijn er altijd, maar dat lijkt me in deze niet het geval). Dat hoeft niet met slaan of schreeuwen (daar geloof ik ook niet in bij een gestrest paard), maar wel met volharding en duidelijke overtuiging dat het toch echt gaat gebeuren.

In het geval van de wormenspuit heb ik er de eerste keer weet hoe lang naast gestaan met de spuit in de lucht. Ik heb niet geprobeerd zijn hoofd naar beneden te trekken, dat win ik nooit. Boos worden hielp ook niet, daar komt zijn hoofd niet mee naar beneden.
Het touw hing gewoon los. Hij werd het op een gegeven moment beu om zijn hoofd omhoog te houden. Uiteraard bleef hij zijn hoofd weer omhoog gooien zodra ik het probeerde, hij gaf ook niet zomaar toe, maar ook dat werd hij beu. Hij heeft een halve steiger gegeven, toen kreeg hij op zijn kop. Hij heeft rondjes gedraaid enz. Maar uiteindelijk gaf hij het op, was ook geen angst, was gewoon "ik wil niet".
Nu kost het een minuut hoofd schudden en in de lucht steken, ik sta ernaast, spuit paraat, wacht en al vrij snel geeft hij het op en laat zijn hoofd zakken en "ondergaat" het maar.

TS, je geeft zelf al aan dat het klopt wat er gezegd wordt en dat jij ermee zit. Je kan het probleem omzeilen, maar je kan ook op zoek gaan naar een fijn en goed persoon die weet waar hij/zij het over heeft en jou kan leren je paard hierin te trainen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 12:12

Die persoon is onderweg, er word aan gewerkt,en ze gaat Jinty desensibilliseren, in rijden, grond werk met haar doen,alle punten zullen worden aangepakt.
Ik kan het idd niet alleen.
Jinty is verder juist zo cool, en lief en makkelijk.
De persoon zal ook mij gaan trainen in de omgang met Jinty.
Het zal heus goed komen, maar soms ben ik de weg een beetje kwijt...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:14

Wat goed en wat fijn dat er iemand komt helpen, heel veel succes!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:06

Tinkerloos schreef:
Die persoon is onderweg, er word aan gewerkt,en ze gaat Jinty desensibilliseren, in rijden, grond werk met haar doen,alle punten zullen worden aangepakt.
Ik kan het idd niet alleen.
Jinty is verder juist zo cool, en lief en makkelijk.
De persoon zal ook mij gaan trainen in de omgang met Jinty.
Het zal heus goed komen, maar soms ben ik de weg een beetje kwijt...

Bravo! Super dat je eerlijk onderkent dat het probleem ook bij jou zit én actie onderneemt. Dat werkt op de langere termijn echt beter dan een 'worteltherapie'. Dat is namelijk het begin van het einde en heeft helemaal niks met omgaan van angst te maken, maar met een ongehoorzaam en verwend paard. Wat jij vanaf nu gaat doen, zijn goede afspraken met je paard maken en jij leert hoe je die maakt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:16

Ik ga mijn best doen.
Ik kan alleen nu even niet wachten op verbetering, de hoeven zijn echt maar dan ook echt toe aan een bekappingsbeurd, dus voor deze ene keer word ze toch gesedeerd.
Daarna zoek ik een andere oplossing.
Een normale. :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:21

Ik zou niet sederen,maar zelf uit de buurt blijven....gewoon door de smid vast laten zetten,en zeer waarschijnlijk redt hij het prima
trouwens,wat ik me afvraag....als je de wormspuit er niet in krijgt....dan spuit je de sedatie vast ook niet in een keer naar binnen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:27

Klinkt als een goede oplossing. Misschien is het juist wel prettig voor haar dat ze niet zo in de stres schiet voor het bekappen en merkt ze dat het ook rustig kan.

Heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn merrie. Als ik de hoeven uitkrap gaat het goed, maar de hoefsmit.....

Heb veel met haar geoefend, zelf beetje bij veilen en iedere keer op de zelfde plek poetsen en hoeven uitkrabben waar de smit haar ook behandeld. Ook voordat de smit arriveerd, zorg ik dat ze al klaar staat en dat ik al de hoeven heb uitgekrabt. De laatste keer was ze helemaal rustig! Wist niet wat ik meemaakte, maar het kan! houdt moed, blijf zelf rustig en bereidt haar goed voor.

succes voor de volgende keer en ben benieuwd hoe het gaat met verdoving.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:30

Tinkerloos schreef:
Ik ga mijn best doen.
Ik kan alleen nu even niet wachten op verbetering, de hoeven zijn echt maar dan ook echt toe aan een bekappingsbeurd, dus voor deze ene keer word ze toch gesedeerd.
Daarna zoek ik een andere oplossing.
Een normale. :D

Waarom zorg je niet de je hoefsmid en instructie erbij zijn? Een goede instructeur krijgt dit tijdens een bekapbeurt voor elkaar hoor. Je paard kent namelijk alles al, alleen gehoorzaam blijven ontbreekt waardoor ze spanning (niet te verwarren met angst) krijgt. Daar heb je echt geen talloze sessies voor nodig. Die lange toer is door mensen bedacht, paarden onderling zijn daar echt zo klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:34

Sederen zou ik niet aan beginnen...
Dit type paard (fjorden, tinkers, haflingers, etc.) is gewoon erg eigenwijs en zal gaan vechten tegen de sedatie.

"Vroeger" (jaar of 15 geleden) verzorgde ik 6 fjorden.
Die waren allemaal super braaf bij de hoefsmid, op 1 na.
Dat was een 2 jarige kwal. In de wei ook altijd vervelend, opdringerig doen als je met de andere paarden bezig was. Niet mijn favoriete paardje, destijds.

Heb er een keer bij gestaan (was zelf pas een jaar of 12 / 13).
En er waren 3 sedatie injecties en 5 grote volwassen mannen voor nodig om dit 2 jarige fjordje te bekappen.
Alle zachtaardige, vriendelijke oplossingen waren al geprobeerd. Ze hebben haar uiteindelijk op de grond moeten leggen en vast moeten houden met 5 man om het bekappen te voltooien.

Als "kind" had ik daar toen natuurlijk niets over te zeggen...
Maar 't was wel genoeg voor mij om te zien destijds dat sedatie bij een paard dat écht niet wil, toch niet helpt.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:47

Ik sluit me aan bij marion71, Klinkt alsof het paard ondeugend is en daarbij jouw angst weerspiegeld, daardoor krijg je een vreemde combi. Je kan proberen om iemand anders te vragen je paard vast te houden, iemand die duidelijk leiding geeft.
Ook kan je je paard en jezelf bach rescue geven om dit vervelende gedrag te doorbreken. Train jezelf in aan leuke dingen denken terwijl ze bekapt wordt.
Succes

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 17:35

Het grappige was, nu ik er aan terug denk...dat ze op het erf zeer nerveus was, en dat ik moeite had om haar netjes bij me te houden aan het halster, en op het moment dat de hoefsmid mij belde dat hij er was, was ze rustig.
Ik was met mijn gedachten niet bij haar, ik was aan het bellen, en terwijl ik naar de richting liep waar de smid zou verschijnen was ik nog steeds aan de telefoon, en liep ze braaf mee.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:24

Paard spiegelt he. dus idd als jij er eens niet bij zou zijn misschien zou dat erg schelen of iemand erbij die niet die uitwerking heeft op je paard.

En geen wormenkuur, mijn paard heeft niets te willen die krijgt hem gewoon of hij het nou leuk vind of niet, hoe gekker je er zelf mee doet hoe gekker je paard wordt/is

Ik ben door het verleden niet gecharmeerd van vrachtauto's, Als ik er een zie denk ik.. ow jee hij zal toch niet weer ervoor springen dus hij loopt dan echt gestoord te doen.
Mijn bijrijdster die dat stukje verleden niet met hem heeft loopt zo met een huppelende pony tussen 2 vrachtwagens door, aan wie zou het nou liggen.. aan mij want ik moet er niets van hebben.

Misschien heel goed dat je er hulp bij zoekt en ik hoop echt voor jou dat het gaat werken en dat zij straks gewoon bekapt en ontwormt kan worden...

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:38

Ik zou niet gaan sederen, dat kan behoorlijk averechts werken. Is 't niet dit keer dan wel de volgende keer/keren.
Waarom onderhoud je de hoeven zelf niet?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:50

Weet je wat mijn smid en ik doen als het beslaan / bekappen niet lekker verloopt ??

We gaan "zingen" met zijn tweetjes.