Ruin dekt mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: Ruin dekt mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:02

Gebeurde bij mijn merrie op een vorige stal ook. Die kwam bont en blauw naar binnen, maar ze liet het ook toe. Die is apart gezet want ik had geen zin om steeds de osteopaat te moeten laten komen. Merrietje is maar 1.60m en de ruin die er op zat 1.70m en behoorlijk zwaar. Waar ik nu sta, staan ze gescheiden en dat is toch wel een stuk prettiger. De ruinen zijn met elkaar aan het rotzooien (spelen dus) en de merries staan lekker rustig op het land. Veel fijner zo.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:16

Ik heb hier ook een ruin die vorige winter ineens bovenop 1 van mijn merries sprong, terwijl hij dat eerder nooit had gedaan. Als ze een deken op had (inderdaad met grote staartflap) dan deed hij het een stuk minder/bijna niet. Maar vaak is de enige optie die echt rust geeft: uit elkaar halen. Nu ze hier op het gras staan, komt het gelukkig niet voor, ze hebben meer interesse in eten...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:26

als die ruin meerdere merrie's dekt zou ik eerder voorstellen om die ruin apart te zetten, ipv jou merrie. aangezien die ruin duidelijk het probleem is. daarnaast zouden de andere ruinen het gedrag van dit paard ook over kunnen nemen, dan ben je er helemaal klaar mee.

erg vervelend ik hoop dat er een oplossing komt.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:28

Ik heb ook zo'n ruin: Mijn spikkel, Okidoki genaamd. Die dekt ook de hengstige merries.
En hij is echt goed gecastreerd! Heb er met mijn neus bovenop gestaan en er zijn 2 ballen uitgekomen!
We hadden een eerdere hengst die maar een bal had en een heel kleintje (ter grootte van een bruine boon!) Die is met veel moeite eruitgehaald (dan hoefde het niet operatief!) Maar die had die neigingen helemaal niet!
En merries zijn verschillend hengstig. Ik heb er eentje die is maar 4 dagen hengstig maar ik heb sinds kort een pony en die was 14 dagen hengstig! (nu niet meer want ze is drachtig! van mijn spikkelhengst!)
En PogoGaucha daar ben ik het niet mee eens dat andere ruinen het gedrag overnemen ik heb 5 ruinen en 7 merries en de andere 4 ruinen nemen het gedrag niet over!

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:37

Hier ook hetezelfde probleem.
Mijn merrie wordt ook gedekt door een ruin, vind het zelf ook niet prettig en het wordt soms behoorlijk gevaarlijk als je haar terug in de wei zet komt de ruin aanglopen en springt er onmiddelijk op...
Hij staat wel met 5 merries en is de eenigste ruin. Hij dekt ook de andere merries, ze zijn dan ook een voor een hengstig dus 'Big John' (I know toepasselijke naam...) zit dan ook constant te dekken en is nog maar net 3 geworden!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:35

het is op zich vrij veel voorkomend gedrag, hoeft ook echt niets met klophengst of foute castratie of wat dna ook te maken te hebben, sommige ruinen zijn nu eenmaal gewoon nog steeds echt kerel op dat gebied terwijl de ander er niet naar taalt.
op zich als het sporadisch gebeurd zou ik me er niet druk om maken (heeft die dame ook een verzetje ;) )
zeker als het vriendelijk gebeurt (dus geen macho kerel die nogal lomp te werk gaat zeg maar )
maar veelvuldig dekken bij een paard wat bekend is met rugproblemen zou ik persoonlijk ook een risico vinden , de enige oplossing is eigenlijk toch het scheiden van de dieren, anders is het gewoon niet te voorkomen.
ik zie op veel (ijslander) stallen trouwens ook echt ruinen en merriegroepen, de merriegroepen staan te mutsen en te eten en hoor je af en toe flink kibbelen op elkaar, de ruinengroepen word ook veel in gespeeld. maar dit is ook alleen haalbaar bij voldoende vertegenwoordiging van beide geslachten natuiurlijk.

maar ik zou toch eens overleggen met de hele groep, want je wil toch je paard graag heel houden.

Bumblehorse: als ik merrie terug zou zetten en ruin is zo onbehouwen om er dan maar direct op te willen klimmen terwijl ik met paard bezig ben ga ik hem toch een spoedcursus "opzouten uit mijn ruimte, ikke baas" geven denk ik := ook als het niet mijn ruin is, ik wil graag op 2 benen de wei weer kunnen verlaten ipv op een brancard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:59

nou het ziet er niet rooskleurig uit, ik vroeg een paar dagen geleden aan een bestuurslid of er al wat besloten was, nou dat wilden ze graag later nog met ons er over hebben....... als ze begrepen hadden dat het zo'n probleem was hadden ze er waarscheinlijk al wat aan gedaan... maar oké. ik wacht rustig af, ik heb al wat dingen verzameld op internet/bokt en samengesteld in een word ducumentje, dat laat ik ze nog wel even lezen als ze er over beginnen... ik hoop dat er wat gebeurd... maar ik vrees van niet.. dan moet ik zelf maar mijn pony apart gaan zetten, wat ik wel jammer vind want ik word de dupe van iemand anders zijn probleem.. mijn pony houdt er ook helemaal niet van om alleen te staan... dus ja.. balen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:06

Ik heb niet alles gelezen, ga ik zo doen, maar ik zou er ook echt niet blij mee zijn (toevallig is er hier ook een discussie gaande [ITP] PASSIE 18 + hahahaha!)

bij ons stal zijn er meerdere koppels, een koppel ruinen waarvan bekend is dat ze dekken, die staan lekker met het groepje bij elkaar en veroorzaken zo geen onrust, en 2 koppels merrie's met in beide koppel 1 ruin waarvan bekend is dat ze niet dekken.

zo kan alles lekker naar buiten en heb je geen gedonder

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:26

Persoonlijk ben ik groot voorstander van gemende kuddes omdat ik daarin een stuk minder onrust zie dan in alleen merrie kuddes (ruinen kuddes gaan vaak nog wel aardig maar spelen erg ruw..)

Mijn merrie heeft vorig jaar in een kudde gestaan met 9 ruinen, ze werd ook wel gedekt (maar goed zoals zij die ruinen stond aan te randen lekker laten gaan..) en nooit wat gehad.

Ze daagt het uit als ze echt hengstig is en daar gaat een enkele ruin opin (ze staat nu met 1 ruin en 1 andere merrie en word ook af en toe gedekt door de ruin) Ik zie ze liever lekker samen lopen dan dat ik ze uit elkaar moet gaan halen omdat ze in de zomer af en toe is flink hengstig is.

Verder: als ze gaat staan te kloten naast me omdat ze hengstig is kan ze net zo hard een brul of tik verwachten als bij ander ongewenst gedrag. Ze weet dan ook dondersgoed dat dat ravotten in de paddock/wei kan maar zodra haar halster om is is het over.

Ik zou mijn paard ZEKER niet appart zetten hierom, gewoon zelf erg duidelijk ongewenst gedrag afstraffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:33

@smurffie ik ben ook een voorstander van gemengde kuddes, gaat helemaal prima, tot díe ruin er bij kwam, als je het topic even had doorgelezen, had je geweten dat ik geen last heb van gedrags problemen met mijn paard, maar dat mijn pony lichamelijk al wat ''zwakker'' is ;) als je met ongewens gedrag bedoeld dat ik de ruin er maar elke keer af moet slaan? nou dat gaat een beetje moeilijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:34

@lotus ik heb dat topic gezien ja! en ook wat dingen uit mee genomen in mijn word bestand... ik hoop dat er ook zoiets komt, maar ik denk dat de ruin eigenaren daar niet op zitten te wachten omdat zij het probleem er niet van inzien, en aangezien we gezamelijk alles moeten beslissen en meerendeel van de boxhouders er geen probleem van inzien.. tjaa dan word het moeilijk...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:51

Ik had het eerlijk gezegt meer over het non stop hinneken ;).
Lichamelijke problemen heb ik gelezen net als de rest van het topic.
Eerlijk gezegd denk ik alleen niet dat er veel schade hierdoor aangericht zal worden aan een oude rugblessure. Ik maak op dat je ook gewoon kunt rijden (?) en dit is een grote risicofactor dan het dekken van een ruin. Wel kun je natuurlijk met goede training de rug sterker maken en hiermee ook de kans op blessures verkleinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 01:10

ik rijd nog gewoon ja, ze heeft nog een zwakke rug en we zijn ook hard aan het trainen, maar een sterke rug kweek je niet 1, 2, 3 en dat helpt al helemaal niet als er een ruin non stop mijn merrie bespringt met alle gevolgen van dien..

edit:typo

Elmo_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:27

Ik hoop dat je je merrie apart mag zetten in verband met haar rug! Probeer dat de overige paardeneigenaren duidelijk te maken

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:53

Ik zou het zeker niet op prijs stellen als een ruin achterop mijn merrie duikt.. Ik vind het risico op blessures wel te groot, zo subtiel zijn de meeste ruinen niet. En een paar ijzers in de rug van je merrie zit je ook niet op te wachten...
Kun je haar niet samen met een ander paardje zetten TS? Of ben je echt de enige die het probleem ervan inziet? Ik kan me voorstellen dat je baalt van de houding van de anderen. Jou pony is zo de dupe.. Zou fijn zijn als de kudde inderdaad opgesplitst wordt..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:38

Lotus83 schreef:
Ik heb niet alles gelezen, ga ik zo doen, maar ik zou er ook echt niet blij mee zijn (toevallig is er hier ook een discussie gaande [ITP] PASSIE 18 + hahahaha!)

bij ons stal zijn er meerdere koppels, een koppel ruinen waarvan bekend is dat ze dekken, die staan lekker met het groepje bij elkaar en veroorzaken zo geen onrust, en 2 koppels merrie's met in beide koppel 1 ruin waarvan bekend is dat ze niet dekken.

zo kan alles lekker naar buiten en heb je geen gedonder

Ik heb voor de liefhebbers van een discussie hierover een apart topic aangemaakt

[OPG] Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:34

Weet je al meer TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:44

als ze écht weer elke dag gedekt word dan mag ze samen met een andere pony apart, nu laat hij haar met rust en is het prima, als ze weer zo extreem hengstig word mag ze dus apart

PB voor hele verhaal.. ivm bepaalde dingen kan ik dat hier niet zeer zetten

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:47

*stille meelezer meld zich*
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het hele verhaal :o
Gelukkig is het weer opgelost!

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:12

Lekker laten gaan toch, hebben ze ook lol ;-)

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:14

Mooi dat er wel een oplossing is TS. Ik hoef niet het precieze verhaal te weten hoor, was alleen nieuwsgierig of ze je serieus nemen. Doen ze dat wel, of zien ze er nog steeds geen problemen in? (Dat zal wel pb worden, haha).
caroline020 schreef:
Lekker laten gaan toch, hebben ze ook lol ;-)

Lees maar eens de eerder genoemde topics.