Nadeel als je eerste start bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:56

Onze dochter rijdt ook meestal als 1ste en als laatste omdat er hier in Friesland niet heel veel Z combinaties zijn.
Heb niet het idee dat er voorzichtig gepunt word bij de 1ste paar starts.
Ik zeg altijd.....rij een goede proef en dan moeten de volgende combinaties maar zien of ze daarboven kunnen komen. :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:56

Ik heb er zelf nog nooit erg last van gehad, maar ik heb wel jury's gezien voorzichtig openen. Wanneer de eerste combinatie dan toevallig een goede is, heeft wel de hele rubriek er "last" van, omdat als dan blijkt dat er na die eerste vrijwel geen betere meer komt, kunnen ze de punten niet meer kwijt. Maar eerlijk gezegd is dit meer het verschil tussen wel of net geen twee winstpunten rijden dan wel of geen winst. Als je goed rijdt, haal je je punt wel, eerste start of niet.

Daarentegen heb ik het ook andersom gezien, dat een jury juist te hoog punt in het begin en later (misschien wat teleurgesteld geraakt van het niveau :+ ) een gelijkwaardige combinatie minder punten geeft dat de eerste combinatie die ze gezien hebben.

Al met al merk ik zelf dat de persoon die voor je start meer invloed heeft op je punten dan je startplek an sich. Zo heb ik een keer belachelijk hoge punten gereden bij een jury omdat de twee mensen voor mij niet bepaald vriendelijk en met de kin op de borst reden. De jury was daarna zo blij met een "normale" combinatie dat ik twee punten haalde. Overigens heeft hij die andere twee een verliespunt gegeven, dus dat maakte het verschil helemaal groot.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:38

Jibbel schreef:
Aranel schreef:
Ik heb er zelf weinig van gemerkt, maar soms hoor ik wel eens dat jury's minder hoge zouden geven aan de eerste paar starts omdat ze nog geen vergelijkingmateriaal hebben.. Mja, ik weet het niet hoor.

Maar dat zou toch ook raar zijn..? Als jury beoordeel je een proef op het rijden,het plaatje en hoe alles uitgevoerd wordt. Het is niet zo dat ze op een dag maar 10 winstpunten te vergeven hebben en dus voorzichtig moeten uitdelen ofzo.

Ik denk dat het vooral een goede 'smoes' is voor de ruiters die dat zeggen om zelf te accepteren dat ze hun paard nog niet helemaal lekker voor elkaar hebben.

Ik zeg ook niet dat ik het ook vind, ik hoor het wel eens om me heen. Veder ben ik het wel eens met je laatste zin :Y)

Needje

Re: Nadeel als je eerste start bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:47

Toevallig spraken we zondag een gast die een keer ergens als eerste gestart was en later door de jury aangesproken werd dat ie eigenlijk 10 punten meer had moeten hebben. Maarja, hij was de eerste dus ze was wat voorzichtig begonnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:48

Needje schreef:
Toevallig spraken we zondag een gast die een keer ergens als eerste gestart was en later door de jury aangesproken werd dat ie eigenlijk 10 punten meer had moeten hebben. Maarja, hij was de eerste dus ze was wat voorzichtig begonnen....

Precies zoals bij mij :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:49

Maar als hij 10 punten meer had verdiend, had ie die ook gewoon moeten krijgen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:01

Dat klopt! Ik vond de punten die ik gegeven had kloppen maar voor mijn gevoel hadden het 10 punten meer mogen zijn.
Mijn combinatie was overigens met een amazone.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:04

Scum wat jij zegt met rutig beginnen herken ik ook van bepaalde jury's.
Echter snap ik dat niet helemaal je kan altijd nog hoger ;) (tot de 300 dan).
Bovendien hebben wij op cursus juist geleerd dat het kan dat je keer iemand onterecht 3e zet ipv 1e maar dat je daarom niet vopr iedereen je punten moet aanpassen. Beter 1 iemand onterecht te weini of veel gegeven dan dat je daardoor iedereen anders dan normaal gaat punten...

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:13

Ik vind het geen probleem om als eerste te moeten rijden, de jury is dan nog blanco en daarom krijg je dan de punten die je verdiend. Ik denk dat het wel moeilijker is als je achter een proffessional moet die een hele strakke proef neerzet is toch als ammateur moeilijk. Achter een paar slechte combinaties kun je hoger scoren denk ik, zo blijft het in evenwicht. Net zoals je de ene keer een wat strengere en de andere keer een wat soepelere jury hebt, maar als je het als combinatie naar je niveau goed voor elkaar hebt zul je wel winst rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:29

Ostra schreef:
Ik denk dat het wel moeilijker is als je achter een proffessional moet die een hele strakke proef neerzet is toch als ammateur moeilijk.

Nee hoor! Ik had dat zondag..de prof had de 4e prijs, ik zij de amateur 3e prijs *D

Was echt een gaaf beest en ze kreeg veel applaus na de proef, dus dan denk ik juist van wacht maar eens even <<)