Hoevenkrabben een groot probleem, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:02

Ariebren schreef:
Met mijn verhaal weet ik dat ik heel Bokt over mij heen krijg.

De oplossing om een paardje, ongeacht leeftijd, te leren om voetje te geven is gewoon een vechtpartij.
Het begint met, paard wil geen voet geven, zet je kracht, paard gaat steigeren of slaan.
Dan moet je zo sterk zijn dat je het paard, met de voet nog vast houdend onderuit krijgt.
Je gaat bovenop de hals zitten, om het paard op de grond te houden.
Is even een vechtpartij.
Maar door de natuurlijke eigenschap van het paard, ik ben overwonnen, zal het paard het accepteren dat zijn voetje vastgehouden wordt.
Ik heb meegemaakt, met zo'n hele sterke smid, dat hij het paardje na die vechtpartij gewoon los staand, touwtje over de rug kon bekappen.

Dat is misschien een hele goed methode voor mensen die paarden door en door kennen, maar dit kun je niet aan een doorsnee paardenmens adviseren. Kom op zeg dat is hartstikke gevaarlijk als ze dit zelf wil gaan proberen.
Ik denk dat de tip van superwoman nog het beste is even hoefsmid laten komen, probleem voorleggen kijken hoe hij dit aanpakt en of het wel een echt probleem is en dat hij je gericht tips kan geven om verder zelf veilig te oefenen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:43

Ariebren schreef:
Het begint al met die "zielige" reacties.

Ach ..jij noemt het zielig, ik noem jouw reactie nogal dom :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:51

...en onverantwoord.

ShetSelty

Re: Hoevenkrabben een groot probleem, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 13:07

Oke, mischien is het toch beter om de smit er even bij te halen, ik zal vragen of hij gebeld kan worden!
Heel erg bedankt voor julie advies!!

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:41

Ik heb ook zo een paard gehad die hadden ze pijn gedaan met bekappen,
Hij was zo kort bekapt dat hij op zijn stralen liep. Dit is niet bij ons gebeurt maar bij
De mensen van wie wij hem kochten . Als ik maar even aan zijn been kwam ging hij
Steigeren en trappen.

Ik ben begonnen met borstelen langzaam aan naar de benen toe , wanneer hij zich gedroeg
Beloonde ik hem . Met een stukje appel/wortel .
Toen hij dit prima vond dus het aanraken vondt hij goed .ben ik zijn voet voorzichtig gaan
Beet pakken en als hij hem maar 1 cm van de grond kwam met zijn been , dan liet ik hem
Gelijk los en weer belonen. Dit op gebouwt tot het goed geven van een voetje
En dan met de hoevenkrabber voorzichtig langs te halen .
Zal niet perfect schoon zijn maar het is een begin en dat kan je dan ook weer opbouwen .

Zo heb ik het gedaan en belangrijk is dat je niet boos wordt ,veel belonen in het begin.
En als het echt te hefig wordt dan de volgende dag of in de avond weer opnieuw beginnen.

Ik ben een jaar eraan kwijt geweest om een beetje normaal de hoeven te kunnen doen