Paard gaat op je teen staan, straffen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:55

Inderdaad een gebrek aan respect en inbreuk op persoonlijke ruimte

Voor de mensen die denken dat het per ongeluk is: waarom staan ze dan nooit op de hoef van een ander paard ;)

Oplossing: respect vragen.
Achteruit laten lopen, stuur ze maar uit jouw 'cirkel'
En verder leiderschap oefeningen (verschillende dingen mogelijk afhankelijk van de methode die je ligt)
In de meeste opvoed/omgang boeken staat dit probleem ook beschreven.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:55

sannx94 schreef:
Lovely schreef:
Ja hoor, dat kun je afleren. Maar wat je jezelf aan moet leren is om het aan te zien komen zodat je eerder ingrijpt.

Dat scheelt een hoop inderdaad!

en linnie schrijf het al. Gebeurt vaak als ik zelf niet op zit te letten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:56

TinePine schreef:
Of jezelf een draai om je oren geven, want je hebt al toegestaan dat hij te dicht bij komt. Een paard moet heel dichtbij staan om per ongeluk op je tenen te gaan staan.

Blijf je met 1 probleem zitten, namelijk dat je zelf vaak expres in de persoonlijke ruimte van je paard komt.
Ik kan namelijk op een armlengte afstand echt niet aansingelen.
En ik weet dat ze met aansingelen altijd stapje opzij zet en ik heb grote uitstekende voeten en ja,
bij herhaling hebben die er al onder gezeten.
En dan weet ik notabene dat ze altijd met die voorvoet pasje opzij zet.

Probleem is meer om een onverstoorbare fjord zo snel mogelijk weer van die voet af te krijgen :+ .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:57

Nee je moet je voet er ook niet onder zetten :+

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:58

Ojajoh schreef:

Ik dacht gelijk dan sta je met je neus de verkeerde kant op tijdens aansingelen ;)

TinePine

en met de neus van je schoen dus ook haha

missnynke

Ik heb ooit meegamaakt dat een jonge dierenarst mijn toenmalige fjord zou enten en erg twijfelde. Paard had het door en ik zag dat ze zeer bewust haar voet op die van de DA zette!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:59

Als mijn paard op mijn teen gaat staan geef ik hem een stomp tegen zijn schouder. Het gebeurt niet vaak gelukkig en als het gebeurt was ik waarschijnlijk niet aandachtig of paard was gewoon erg met zijn benen aan het zwalpen. :P

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:59

Een paard weet donders goed waar hij zijn hoef neerzet.
Heb je ooit een merrie met veulen gezien?
Veulen ligt te slapen in de wei, en mams let heel goed op dat ze niet op haar kind gaat staan.
En wat al eerder werd gezegd,een paard dat lager in rang staat let ook heel goed op in de kudde waar hij gaat staan.
Een paard weet echt wel waar jou voet is, en als jij hem op jou voet toelaat ben jij lager in rang dan het paard.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:02

Rider01 schreef:
Voor de mensen die denken dat het per ongeluk is: waarom staan ze dan nooit op de hoef van een ander paard ;)

een paard heeft ook geen uitstekende hoeven, onze voeten zijn langer en kan je zo op staan, wij kunnen ook niet op een paard zn hoef staan toch ?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:03

vigo_is_lief schreef:
ik heb ook vaak dat als ze gewoon hun hoofd er niet bij hebben en ze worden lomp , dan letten ze niet meer op hun benen en zo heeft er eentje erg zwaar op mijn voet gestaan.. paarden doen ook wel eens per ongeluk met een bokje iemand raken, dan doen ze het ook niet expres

Dan moeten ze maar leren wat voorzichtiger te worden, paarden zijn veel te groot en te sterk om ze lekker lomp en onbezonnen hun gang te laten gaan als er mensen in de buurt zijn. Net als "hij sloeg naar de vlieg en raakte mij per ongeluk". Een merrie gaat toch ook niet per ongeluk op haar veulen staan als het languit in de stal ligt?
Gewoon opvoeden en leren dat hij niet op je tenen mag staan. Net als dat wanneer een paard schrikt hij je niet omver mag lopen of mee mag sleuren.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:05

Toch nog maar even een topic aangemaakt met die vraag := Nouja had mijn antwoord dus al gegeven in het andere topic en zie dat die hier ook ondersteund wordt. Dus je hebt je antwoord nu :))

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:06

een veulen is ook wel even iets groter dan ons kleine voetje :P en mijn paard heeft ook wel eens over me heem gelopen toen hij schrok, als paarden van slag zijn letten ze netgens meer op, met rijden reageren ze ook niet meer op het meeste van wat je vraagt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:07

volgens mij is het te zien in welke situatie
als hij heel nerveus is zal het niet met opzet zijn
maar bijvoorbeeld als ik wil opstappen en hij staat op mijn teen vermoed ik dat het met opzet is
dan duw ik hem gewoon van mij af
ik vraag mij af of ze weten als ze op de tuinslang staan dat er dan geen water meer uitkomt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:08

TinePine schreef:
Ojajoh schreef:

Ik dacht gelijk dan sta je met je neus de verkeerde kant op tijdens aansingelen ;)

De neus van mijn schoen, ik loop namelijk als een pinguin (en rij ook zo) :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:10

Tinkerloos schreef:
Een paard weet donders goed waar hij zijn hoef neerzet.
Heb je ooit een merrie met veulen gezien?
Veulen ligt te slapen in de wei, en mams let heel goed op dat ze niet op haar kind gaat staan.
En wat al eerder werd gezegd,een paard dat lager in rang staat let ook heel goed op in de kudde waar hij gaat staan.
Een paard weet echt wel waar jou voet is, en als jij hem op jou voet toelaat ben jij lager in rang dan het paard.

Waarbij helaas moeders ook wel eens op een beentje gaan staan....

Dat van die tuinslang, ik zweer het je, ze weten het!!!! (denk ik..)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:15

vigo_is_lief schreef:
een veulen is ook wel even iets groter dan ons kleine voetje :P en mijn paard heeft ook wel eens over me heem gelopen toen hij schrok, als paarden van slag zijn letten ze netgens meer op, met rijden reageren ze ook niet meer op het meeste van wat je vraagt

Hmm, dan heb je een algemeen probleem wil ik dan haast zeggen.
Zelfs mijn grote schijtebak zal niet in mijn richting springen als hij schrikt (en dat doet hij iedere dag 12x of zo). Niet meer doorkomen bij stress is gevaarlijk.
Ik train jonge paarden expres ook met stress condities in de bak zodat ze leren ook voor jouw hulpen open te blijven. Er moet dan wel iets heeeel ergs gebeuren voordat ze me negeren.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:15

ik denk dat het een beetje per situatie verschillend is.
Bijv. als ik op de wei loop en ze lopen gewoon tegen me aan dan geef ik wel even een tik of een brul van he ff oppassen. Maar laatst was ik de pony aan het longeren en toen ik klaar was en de longeerlijn oprolde hoorde ze iets maar kon het net niet zien en toen verzette ze der been, tja dan is het gewoon echt perongeluk..

dus gewoon even kijken welke situatie het is. Opdringerig of gewoon eventjes niet nadenken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:17

Sjors schreef:
Hi,

Ik vroeg me zonet toch wat af (alweer :') )
Mijn jaarling heeft nu al 3x op me teen gestaan -O- En dan geef ik haar wel een tik of duw der weg, maar later denk ik dan zo van 'Ja zij kan er eigenlijk ook niks aan doen' behalve er sneller af gaan :P

Straffen jullie je paard als die op je teen staat?

Een jaarling is wel een ander verhaal dan een volwassen paard.
Tuurlijk moet je aangeven dat zij niet in je persoonlijke ruimte komt, maar dat is (ook) voor haar ook een leerproces. Aangezien je blijkbaar geen (weinig) ervaring hebt met jaarlingen, moet je er bij optellen dat jij ook niet altijd even duidelijk bent. (fouten maken we nu eenmaal, zeker wanneer je weinig ervaring hebt)
Bedenk ook dat een jaarling zich niet lang kan concentreren, dus zorg ervoor dat wanneer je haar aandacht geeft en iets wil leren, je dat vaker in korte momenten moet doen en zeker geen uur achter elkaar. Een half uur is eigenlijk al lang, dus verwacht aan het einde van die tijd ook niet teveel van haar.

Voor de volwassen paarden... imo fout(je) van de begeleider. Ben je wel een duidelijke leider en/of ook een paard maakt wel eens een foutje ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:19

Zolang ze er direct weer af gaat niet, maar als ze blijft staan zeker wel. Maar de laatste keer is al heel lang geleden aangezien ze heel voorzichtig is(tenzij ze hengstig is)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:20

Dat vind ik dan weer een beetje overdreven sjors :=

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:20

Ook als een paard nerveus is moet hij opletten. En als hij schrikt mag hij je niet omver lopen, doen ze onderling in de kudde ook niet. Die van mij is een zenuwpees en hij schrikt vaak, maar nog nooit dat ik omver gelopen ben door hem. Ook niet als de meest logische schrikreactie mijn kant op is. Je creëert imo echt gevaarlijke situaties als je dat soort gedrag toe staat.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:20

Sizzle schreef:
Dat vind ik dan weer een beetje overdreven sjors :=

Whatt?
van die shop in der maag?
Deed het wel zachtjes hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 27-05-12 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:21

He, het bericht is verwijderd .......
Misschien maar beter ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:29

TinePine schreef:
Ojajoh schreef:

Je kunt ook op een opstapje gaan staan, dat scheelt een hoop blauwe tenen.