Paard heeft het warm op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:59

Een schuilstal is nu ook een broeikas, dus daar zouden ze hoogstwaarschijnlijk ook niet in gaan staan met dit weer ;)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:01

Amyyy schreef:
en weinig schaduw, waar ze niet in gaan staan.

Dan doen ze het toch zelf? De mogelijkheid is er in ieder geval. Ik zie die van mij af en toe echt nog wel een potje stoeien en rennen, dat ik denk "jemig jongens, daar is het toch te warm voor". Ze regelen het allemaal zelf wel. Mits ze gezond zijn natuurlijk.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:01

xTammyy schreef:
Een schuilstal is nu ook een broeikas, dus daar zouden ze hoogstwaarschijnlijk ook niet in gaan staan met dit weer ;)

Nee, daar staan ze 's ochtends en 's avonds in, omdat ze door hebben dat ze dan minder last hebben van de vliegjes :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:03

Estera schreef:
xTammyy schreef:

Nee, daar staan ze 's ochtends en 's avonds in, omdat ze door hebben dat ze dan minder last hebben van de vliegjes :D

Ik bedoelde ook als tegen de hitte,

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:07

verwijderd
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 27-09-23 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:09

Wij hebben vaak grote groepen in de wei en soms zie je paarden ook in elkaars schaduw liggen of staan. Verder, mij pony zweet ook weleens als het warm is, maar vaak lijkt hij er geen last van te hebben :p. Als ik zweet heb ik er ook nietnaltijd last van, en het eerste wt ik dan wil een een koude douch !

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:10

inderdaad een lastig probleem als je weinig schaduw hebt, misschien kan je voor de volgende fzomer een kleine schuil stal kan maken.

mijn eigen paarden staan in een weiland met heel veel groen en bomen wat voor veel schaduw zorgt, naar mijn idee hebben ze het niet heel warm en er altijd water wat beschikbaar is, en ze hebben vliegen kappen op.

succes!

Paperboy

Re: Paard heeft het warm op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:36

Ik haal mijn paard smiddags even naar binnen en spuit hem met lauw water helemaal af, dan met zweetmes overtollig water eraf. Even lekker spelen met water, drinken uit de slang is altijd erg leuk. Ik laat hem drogen en dan de wei weer op, je ziet dan dat hij weer even lekker fris is in zijn koppie.....
Vind zelf als ik bezweet ben een douche ook lekker fris en als je lauwwarm water neemt gaan ze daarna niet direct weer zweten. Het ene paard kan beter tegen de warmte dan de ander, gewoon lekker doen wat je zelf prettig vind.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:16

Estera schreef:
Niet banketstaaf bedoeld, maar ik snap nooit zo goed waarom mensen zich hier zo druk om kunnen maken. Gezonde paarden zijn echt prima in staat om deze warmte te overleven hoor.

Gelukkig dat paardenhouderij niet enkel een kwestie is van het paard in leven te houden. Het leven aangenaam maken voor het paard is zeker zo leuk.

Als ze echt zweten en merk dat ze het te warm hebben, spons ik de hals af en droog ik na met een handdoek. De benen worden afgespoten/afgesponsd en nagedroogd.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:38

Bij mijn paard helpt het gigantisch goed om af te spuiten, en dan voornamelijk tussen de buik en achterbenen. Heb haar vanochtend afgespoten, daarna op stal laten opdrogen, en weer naar buiten. Ze heeft het grootste deel van de dag in de zon gestaan (er is schaduwmogelijkheid), heeft niet gezweet en voelt nog steeds heerlijk koel aan op de buik en tussen de achterbenen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 06:02

xTammyy schreef:

Mijn schuilstal is de koelste plek in de wei. Ik heb mijn pony op dit moment 's nachts in de wei zonder schuilstal staan (maar meer gras) zodat hij lekker kan eten, overdag haal ik hem terug naar het kleinere stuk mét schuilstal en het eerste wat meneer doet is doorlopen naar achteren en in de schuilstal gaan staan maffen.
Vorig jaar stond hij alleen maar op het kleinere stukje en stond hij op het heetst van de dag altijd in de schuilstal.
In een goede schuilstal is het koel en geen broeikas :n
En dan wordt de schuilstal ook wel degelijk door de bewoners gebruikt.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:19

Wanneer een schuilstal ook niet in de schaduw staat kan ik me niet voorstellen dat het er koel in is?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:32

Onze wei heeft enkel geen schaduw als ze net buiten staan. ( tussen 6.00 en 7.00)
Zodra de zon gaat draaien komt de hele achterste helft in de schaduw.
Dus tegen de tijd dat de temperaturen gaan oplopen kunnen ze uit de zon.
De ene staat geregeld in de schaduw, de andere de hele dag in de zon.
Maar hij zweet niet of niks en rent vrolijk in galop de wei door.
Dus daar maak ik me geen zorgen over. Ik zie ze geregeld drinken dus die zorgen prima voor zichzelf.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:19

Bij ons op de wei geen schaduw. Maar gelukkig wel een windje wat een beetje afkoelt. In de hit actief staan een aantal bomen, daar staat mijn paardje wel altijd als het warm is. Ik doe vaak de benen afspuiten, bij mensen koelt het ook af, met je voeten in het water of je polsen onder de kraan :).

Melinda345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:20

bouw gewoon een klein schuurtje of laat bomen groeien ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:29

Mijn paard gaat met flinke hitte overdag naar binnen, in de stal is het koel (omdat het dak geïsoleerd is) zelfs zo koel dat ik kippenvel krijg als ik naar binnen loop (ongeveer rond de 20 graden soms 18 graden) en kunnen er luiken open waardoor het lekker kan tochten en gaat ze s'nachts weer op de weide.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:34

Een beetje zweten is niet erg, als je paard aan het werk moet is het toch ook niet zielig dat hij gaat zweten?
Het is alleen wel fijn voor het paard, dat als hij er last van krijgt hij een verkoelde plek op kan zoeken.
En eventueel wat koelen bij de benen zou ook fijn voor hem zijn, maar verder denk ik dat het niet veel kwaad kan..
Gelukkig is de ergste warmte weer verdwenen, ik vind het nu zelfs weer koud :(

_kristel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:47

Als het te warm is gaan de paarden hier zelf verkoeling zoeken in hun schuilhok, heb eigenlijk nog nooit een paard gehad dat zweette door de hitte. Wel door het rondjes lopen om van de dazen verlost te geraken

Nagellakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:16

Onze donkere paarden doe ik fly coolers op. Die van Amigo (Horseware) is echt super! Ze blijven er lekker cool onder.
Ook die van Epplejeck zijn goed.