Paard wil niet uit het land, waarmee kan ik haar overhalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Re: Paard wil niet uit het land, waarmee kan ik haar overhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:08

Haha ik ken dat probleem en heb vaak alles geprobeerd en na een tijdje zijn ze je toch weer te slim af.
Halster laat ik daarbij eigenlijks vaak wel om, touw weg stoppen onder je shirt, beide handen vrij en een snoepje of biks toch mee nemen. na der toe lopen en aaien en knuffelen :p en dan gewoon een keer aan het halster vast pakken (rustig) en zorgen dat je het touwtje altijd makkelijk kunt pakken met name de klip en die vast klikken.
Werkt het niet! oeps,
uhm, dan heb ik ook wel eens ervoor gezorgd inderdaad dat ik gewoon 2/3 uur achter haar aan ben blijven lopen laat haar maar rennen ik liep er gewoon rustig achteraan haar kant op.
Aanhouder wint, gewoon rustig blijven, beetje stom na de grond kijken en lopen, soms bleef ik gewoon dom door het weiland heen lopen ook de andere kant van haar op _O- ze zijn toch altijd wel nieuwschierig wat je nu eigenlijks doet.
ze stond gelukkig een keer op niet zo'n groot stuk land dat ik een lang touw (longeerlijn) gepakt heb en die aan een paaltje geknupt hebt en ik haar gewoon letterlijk in de hoek gedreven heb totdat ze geen kant meer op kon, ze heeft gelukkig veel respect voor draaden en zal er niet doorheen vliegen.
Toen stond ze daar een paar minuten ik een halstertouw gepakt (die was ik vergeten) en stond ze me aan te loeren wat ze nu hier moest doen.
ja volgens mij kun je alle mogenlijke manieren wel verzinnen om je paard fatsoenlijk uit het land te vissen.
Bij mij was het gewoon eens in de maand zo'n dag dat het me niet lukte om haar te vangen.
Vaak kwam ze gewoon naar me toe gelopen hoor als ze zag dat ik het land in kwam, dus wat die tik nu is?
Ik heb werkelijk geen idee, maar je moet soms engelen geduld hebben en de aanhouder wint, doorzetten als kost het tijd en moeite en denkvermogen, wees ze toch iets slimmer af.
Ohja ik ben ook wel eens gewoon demonstratief in het weiland gaan zitten, pak koekjes erbij _O-
Die van mij is gek op eten en het maakt werkelijk niet uit wat het is, ze wil eigenlijks altijd wel even verhaal komen halen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:10

ik volg! ik ken het. ik probeer het meestal ook met voer ofzo maar dat blijft niet werken denk ik.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:13

moelly schreef:
sorry maar ik ga er écht niet achteraan lopen.

Bedoel je dan dat je paard een commando leert waardoor ze komt? Dan zou je het in de bak kunnen oefenen eerst aan een lange lijn met een clicker en een beloning.

Mijn paard komt altijd als ik haar roep, ze komt meestal aandraven en als ze heel veel zin heeft in galop. Maar mijn paard is gewoon een beetje maf :j Met longeren kent ze ook het commando om van hand te veranderen, om naar mij toe te komen en om op de volte halt te houden. Dat gebruik ik in de wei ook. Zo kan ik haar dus een paar meter voor mij laten stoppen omdat ze anders misschien over mij heen walst.

Met alles wat je een paard wil leren, klein beginnen in de bak en goed bevestigen en daarna kun je het in de praktijk brengen!

Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:31

moelly schreef:
sorry maar ik ga er écht niet achteraan lopen.

En waarom zou jouw paard dan wel naar jou toe komen? Het is geven en nemen hè. Jij wilt nu alleen maar nemen, dus dan geeft jouw paard ook niet.
Uiteraard hoef je niet de hele tijd achter je paard aan te huppelen, maar je moet wel de energie en tijd erin steken om haar naar je toe te krijgen.
En JA, dan zul je dus af en toe met haar mee moeten lopen/achter haar aan moeten lopen.

Verder ga ik mee met de tips gegeven door Zilfstar.

Anoniem

Re: Paard wil niet uit het land, waarmee kan ik haar overhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:41

En kan je wel de andere paarden pakken of zijn dat er veel?
Anders kan je dat ook nog proberen als je dr echt niet te pakken krijgt, alle paarden uit de wei en dan willen ze vaak wel. Staat ze met halster om? Zo nee, halster omgooien en niet meer af doen op de wei, dan heb je iets om vast te pakken.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:17

Merlijn schreef:
josien_m_ schreef:
wel achter haar aanlopen en geduld hebben!

Dat moet je dus echt wèl doen.
Je loopt steeds naar haar toe en als ze wegrent, weer achter haar aan. Dat moet je lang volhouden; op een bepaald moment is ze zo moe en zat van het wegrennen dat je haar kunt pakken. Opvoeden kost nu eenmaal energie en tijd.

Aan de ene kant ga ik hierin mee. Eigenlijk geef je haar nu het leiderschap. Je zegt dat je haar niet achterna gaat lopen. Ik stel me dan voor, ik weet niet of het goed is, dat jij de wei in komt lopen. Ze wil niet bij je komen en keert de kont toe, jij laat haar maar. Zo geef je haar het leiderschap.

Aan de andere kant, is dit wel zo'n goede methode? (steeds achter haar aan blijven lopen?) Ik twijfel daar zelf aan. Lost dit niet alleen de symptomen op i.p.v het probleem? Het paard blijft het 'uit de wei gehaald worden' als een negatieve ervaring zien .. Zo benader ik het, ik kan er wel helemaal naast zitten, maar ik zeg gewoon wat me logisch lijkt ;)

Ik zou het zelf juist rustig opbouwen. Ga eens een keer lekker in de wei zitten, haal haar ook eens zomaar uit de wei (enkel om te poetsen bijvoorbeeld). Ze moet niet het idee krijgen: 'Als ik uit het land wordt gehaald, moet ik werken'.