Paard spoort niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marieENfamke

Re: Paard spoort niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 01:15

vind het jammer, dat als ik om oplossingen vraag, ik reactie's krijg van, te jong, onervaren enz..

schijnbaar is mijn verhaal niet helemaal duidelijk?

ten 1e, mijn paard staat 24/7 in het land.
ik rijd letterlijk elke dag met haar (1x per week les & 1x per week volwasse bijrijdster)
is de heletijd goed gegaan, paard zo mak als een lammetje.
heb een half jaar problemen gehad, en een half jaar een engeltje.
ik heb bijna de hele rit met lange teugel gereden omdat ze gwn ontzettend braaf was en rustig aan het stappen (klein drafje, was behoorlijk warm)
toen heerlijk naar het water geweest.
moest toen een rustig weggetje over steken (hier had ik natuurlijk mijn teugels op maat?? elk normaal mens weet dat je op drukkere plekken zowiezo je teugels op maat moet hebben..?
was net die weg over, om een paar meter verder naar rechts te gaan een paadje in (het verkeer mijden)
maar me paard dacht dr ff anders over, en ging met haar oortjes naar voren lekker rennen, gwn zoiets van toedeloe, ik ga naar huis :).......
ik probeerde haar om te zetten (met haar kont in de richting waar ze naartoe rende)
want dan stopt ze gewoonlijk. maar ze kreeg het op een of andere manier voor elkaar om gewoon door te blijven banjeren.

helemaal niet vanuit een schrik reactie of iets, ze staat nogsteeds met dr oortjes naar voren als er een trekker met zwaailichten en kabaal langs komt stormen..?

er rijden door heel nederland kinderen met paarden,
heb ook echt dagritten gemaakt (wel met vriendin, maar die gaat letterlijk alleen maar rennen)
ook gewoon ritten van 2 uur of langer in me eentje, gaat ook altijd goed? gewoon lekker de bossen opzoeken.
heb je dan altijd net de pech dat als je een rondje wilt rijden je zowiezo een weg moet oversteken..

mijn ouders snappen niks van paarden, me pa vind het geweldig sinds we een paard hebben :P maar moet nog veel leren in de omgang.

dat met dat rennen, deed ze al bijna een half jaar niet??
en anders liet ze wel merken dat ze wou rennen, maar wacht ze tot ik zeg van ga maar ff. (op paadjes waar geen verkeer of iets komt)
mijn paard zou me er ook nooit expres af gooien, daar is ze veelste lief voor.
maar dat ze nou op zo'n plekje vanuit het niets gaat rennen, dat ziet NIEMAND aankomen.
ik had extra tuig om zodat ze zowiezo wel zou moeten luisteren als ik haar om stuurde.

heb nu contact met een vrouw die het zag gebeuren, en die heeft 4 paarden vanaf veulens afaan en zelf ingereden en alles. ze zij dat ze het ook niet zag aankomen. en dat ik mijn paard echt omtrok maar dat ze gewoon door bleef banjeren..

ik kan hier niks aan doen?? was absoluut niet met opzet? ik wou juist het verkeer vermijden....

ik ben helemaal gecontroleerd door de ambulance broeders,
en mijn paard is helemaal gecontroleerd door de veearts.

mijn vriendin heeft haar vandaag gelongeerd en ze liep gewoon zoals ze altijd liep. niks aan de hand!

ik heb idd geluk gehad, en weet wat er ook had kunnen gebeuren! ben ook niet achtelijk? (ookal komt dat vanuit zommige mensen hun verhaal wel over :s )

ben over minder dan 2 weken 14, mijn paard 4 dagen voor mij 7.

ik heb mijn paard in de bak onder controle, ze is daar echt een engeltje.
ook met longeren.
eerst kon ze niet springen, nu springt ze al bijna een meter!
maar iedereen houd wel van wat afwisseling?? toch?????
wat moet je met een paard als je er alleen maar mee in de bak kan rijden...
kijk als je nou een actieve wedstrijd ruiter bent, dan snap ik t nog.
maar recreatieve ruiters rijden toch juist buiten?!
zo goed als elk kind met een eigen pony is een recreatieve ruiter...

mij word aangeraden, of om een sterker bit in te doen, of om een slof te gaan gebruiken..
nog andere tips??
want ik heb nu echt wel genoeg snauw reactie's gehad...?

bedankt voor het begrip :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 02:43

Juist omdat je paard zo onberekenbaar is zou ik niet meer met hem de straat op gaan. Helaas, het is gewoon niet anders. Ieder paard kan schrikken, maar om zo 'vrolijk' eigenlijk aan de kletter te gaan en er geen controle meer over te hebben, dat zou ik zelf erg eng vinden.

Hoe heb je, je paard gekocht? Wat zeiden de verkopers hoe het paard buiten is ? Misschien kun je contact met hen opnemen hoe zij dat oplosten en of het probleem hun bekend voorkomt.

Een pony die ik bijreed, is ooit een keer ergens van geschrokken en vol in een auto gesprongen die aan kwam rijden (is overigens goed afgelopen). Paarden op de vlucht doen soms rare dingen.. :\

Ik zou niet met een sterker bit, of een slof gaan rijden; als je paard er vandoor gaan zonder omheining in principe houd je daar met een scherp bit en slof ook niks aan. Er rijden inderdaad een heleboel mensen buiten, maar er rijden er ook een heleboel niet buiten, na een aantal incidenten op buienrit ga ik er niet meer uit mits ik het paard 95% kan vertrouwen.

Ik hoop dat je een leuke middenweg kunt vinden waardoor jij weer naar buiten kan maar waar je paard niet onder lijd (slof of zwaar bit). :) En misschien is contact opnemen met de vorige eigenaar zo'n raar idee nog niet.

Succes ! En, ze willen je hier alleen maar helpen, en advies geven :j :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 06:50

Ik denk niet dat je paard "niet spoort", alleen een gebrek in de opvoeding of een gebrek aan de juiste ervaring bij de ruiter.

En je wilt het misschien niet horen, maar de tips die hier genoemd worden, zijn toch best wel bruikbaar!

Begrijp ik uit je laatste post nu goed dat je paard dit doet op weg naar huis? Je zou de draf en galop kunnen bewaren voor de heenweg en voortaan op de terugweg alleen nog maar stappen. Of als het kan eens een andere route rijden op de terugweg (ik weet niet of je altijd hetzelfde rondje maakt?).

Ik zou het echter ook beter vinden als je even een poosje in de bak ging werken met je paard of ten minste iemand anders meeneemt op buitenrit! Als dat niet met een stalgenoot te paard kan, dan misschien iemand (misschien zelfs een volwassene?) op de fiets?
Dat je sgtalgenoten alleen buiten stappen, komt misschien wel goed uit: misschien moet jij met jouw paard ook wel een poosje teruggaan naar het stappen. Als er dan een ander paard naast loopt, heb je ook de kans dat jouw paard wel gewoon bij je blijft.

Nog even naar aanleiding van je laatste reactie: mijn ouders weten ook niks van paarden af, maar als ik op jouw leeftijd elke keer thuis zou komen met verhalen dat mijn paard er buiten telkens vandoor ging, dan zouden zij mij zeker verboden hebben om nog (alleen) buiten te gaan rijden! En als ik thuis zou komen onder de blauwe plekken en schrammen na een val op de het asfalt al helemaal!

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:26

Dat je als 13 jarige niet naar buiten kan alleen is natuurlijk onzin er zijn genoeg ruiters van 13 jaar of jonger die alleen buiten rijden deed ik op die leeftijd ook.

In de bak rijden geen optie een paard kan in de bak schaapmak zijn en buiten anders dus daar schiet je niks mee op.

Hoe oud is je paard en hoe lang heb je hem, het kan zijn dat hij bij de vorige eigenaar een trauma heeft opgelopen en dan uit het niets ineens ervan door schiet.
Misschien is het verstandig om er een hulpteugel op te zetten dat je hem beter bij je kunt rijden een thydeman(als je het zo schrijft) bv.

Fijn dat het allemaal goed is afgelopen maar blijf wel om je eigen veiligheid denken nu kan je het nog na vertellen straks misschien niet meer.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:36

Foss schreef:
Dat je als 13 jarige niet naar buiten kan alleen is natuurlijk onzin er zijn genoeg ruiters van 13 jaar of jonger die alleen buiten rijden deed ik op die leeftijd ook.

Tuurlijk kan je als 13 jarige wel zelfstandig een buitenrit maken, maar dan moet je wel zeker weten dat het veilig is (moet je als volwassene ook, natuurlijk!) en dat is het op dit moment even niet met dit paard...

TS: helpt het misschien om eerst even het paard in de bak aan het werk te zetten of om te longeren, zodat ze wat minder fris/sterk wordt? En dan daarna buiten te gaan uitstappen? En dan weer opbouwen en telkens een stukje minder doen in de bak en meer doen buiten?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:15

Ts het kan natuurlijk zo zijn dat je paardje echt niet spoort. In dat geval zou ik dat met een deskundige gaan uitzoeken. Het kan zo zijn dat hij of zij een steekje los heeft. Dan kun je overwegen of het wel verstandig is om nog langer buiten te rijden.
Of je wel of niet alleen buiten moet rijden? Ik denk dat je dat zelf moet bepalen. Het is dit keer misgegaan maar het kan nog erger. Maar... het kan iedereen overkomen ook met een heel braaf beestje. Verder ken ik genoeg ruiters (z en hoger) met wie ik echt niet buiten zal gaan rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:20

dit vindt je natuurlijk ook niet leuk om te lezen...iemand met ervaring voelt zoiets aankomen en weet te handelen,en het ook op te lossen.Dat kun jij onmogelijk aanvoelen al zou je je 'hele' leven al paardrijden.
En tips geven is al net zo onmogelijk....dan zou ik de situatie moeten zien en hoe jij daar op reageerd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:32

Idd tips zijn er helaas niet.
Op deze manier, hoe graag je het ook zou willen, is het gewoon onverantwoord om op straat te rijden.
Nu is alles nog op zijn pootjes terecht gekomen.En dat je zelf gewond raakt is idd je eigen keus, maar stel dat je de volgende keer over een kind heen dendert???
Dus je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf, maar ook voor de rest van het verkeer.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:54

Als ik je andere berichten lees dan maak ik daar uit op dat je friese merrie een redelijk dominant exemplaar is, die weet hoe sterk ze is (en daar misbruik van maakt). Neem daarbij je eigen leeftijd, de jonge leeftijd van je merrie en het feit dat je pas 5 jaar rijdt en je hebt het draaiboek voor een aanstaand drama. Er is denk ik helemaal niks mis met je merrie. Ze doet gewoon waar ze zin in heeft als het haar zo uitkomt, verlaat puberen zullen we maar zeggen. Ik zou haar vaker door een ervaren volwassen persoon laten rijden, omdat ze het truckje van rennen nu eenmaal ontdekt heeft en je dit gedrag moet doorbreken. En dat lukt alleen maar als je zo'n aanstaande actie op het moment supreme kunt ontzenuwen, en daar heb je echt wel wat ruiterervaring voor nodig.

Succes ermee. Het zal best wel goed komen, maar verwacht dat je daar hulp bij nodig hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:00

Refagreni schreef:
Als ik je andere berichten lees dan maak ik daar uit op dat je friese merrie een redelijk dominant exemplaar is, die weet hoe sterk ze is (en daar misbruik van maakt). Neem daarbij je eigen leeftijd, de jonge leeftijd van je merrie en het feit dat je pas 5 jaar rijdt en je hebt het draaiboek voor een aanstaand drama. Er is denk ik helemaal niks mis met je merrie. Ze doet gewoon waar ze zin in heeft als het haar zo uitkomt, verlaat puberen zullen we maar zeggen. Ik zou haar vaker door een ervaren volwassen persoon laten rijden, omdat ze het truckje van rennen nu eenmaal ontdekt heeft en je dit gedrag moet doorbreken. En dat lukt alleen maar als je zo'n aanstaande actie op het moment supreme kunt ontzenuwen, en daar heb je echt wel wat ruiterervaring voor nodig.

Succes ermee. Het zal best wel goed komen, maar verwacht dat je daar hulp bij nodig hebt.

Idd een goede ervaren ruiter haar een paar keer mee naar buiten nemen die dit gedrag kan doorbreken,daarna zelf de juiste dressuurtraining nemen waarmee je dit soort gedrag onder controle kan houden.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:10

marieENfamke schreef:
als ik met andere mensen rijd is ze juist onrustig..
of ze wilt ze in halen, of ze wilt alleen maar draven/galoperen, of ze blijft de heletijd trekken, of ze blijft bij dat paard plakken..... :s

Is dat ook niet een teken dat jij je paard niet onder controle hebt? Ieder paard moet dat leren, maar als jij de tijd er niet voor neemt om je paard daarin te corrigeren kom je natuurlijk niets verder. Als ik jou was zou ik eens met een ander paard gaan rijden, en je paard corrigeren als hij gaat plakken of gaat trekken, want dat is slecht gedrag. Als je dat niet afstraft, maar gewoon alleen gaat rijden, gebeurt er niets. Om iets te leren moet je oefenen, maar als je dat vermijdt kom je geen stap verder. Paardrijden kan je ook niet leren door er alleen maar over te lezen.
Laatst bijgewerkt door Narita op 28-05-12 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:12

Elisa2 schreef:
Refagreni schreef:

Idd een goede ervaren ruiter haar een paar keer mee naar buiten nemen die dit gedrag kan doorbreken,daarna zelf de juiste dressuurtraining nemen waarmee je dit soort gedrag onder controle kan houden.

Ik geef TS weinig kans. Dit paard WEET dat ze de kachel aan kan maken met d'r ruiter en doet dat ook! Daar kun je wel een goede ruiter op zetten, maar dit paard heeft in no-time door wie er op d'r rug zit en wat dan de grenzen zijn. TS heeft domweg niks in te brengen bij dit paard. Als ze al een kans wil maken zal TS daaraan moeten werken, onder leiding van een kundig instructeur en niet zo'n muts die alleen maar leuke plaatjes laten rijden, maar zoeen die AANPAKT!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:16

Refagreni schreef:

Naar mijn ervaringen helpen zulke trainingen niet, en is dat gedrag moeilijk te doorbreken, behalve door de ruiter zelf. Een paard kan aan alles voelen dat er iemand anders op zijn/haar rug zit; de energie, het gewicht, de lengte, enz. Als die ruiter dat gedrag mooi oplost, dan zal die ruiter er prima mee kunnen rijden, maar zodra er dan weer een andere ruiter op gaat, voelt het paard dat, en zal hij opnieuw gaan uitproberen. Als die ruiter dat dan niet goed afstraft, komt ze weer geen stap verder. Ze moet het zelf oplossen.
Misschien kan je instructrice (ik neem aan dat je les hebt) een keer mee op buitenrit? Als je paard dan weer wegrent kan zij je tips geven.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:23

marieENfamke schreef:
laatste antwoord waar ik op zat te w8en was dat t onverstandig is om alleen buiten te gaan rijden :s
iedereen rijd zovaak alleen buiten??

laatst zag ik twee meisjes van een jaar of 10 met een karretje door de straten galoperen met een shetlander ervoor..
dat vind ik minder verantwoord dan buitenrijden in je eentje??

En als zij in de sloot springen spring jij erachteraan?

marieENfamke schreef:
ik kan mijn paard is stap draf en galop makkelijk beheersen. als ik vraag om te stoppen stopt ze als ik dr sneller wil hebben gaat ze vlotter.

maar een enkele keer gewoon vanuit het niets gaat ze rennen, ze is dan nergens bang voor, want als ze bang is gaat ze juist in een noodstop stilstaan en uitgebrijd kijken wat er aan de hand is..?

als ik met andere mensen rijd is ze juist onrustig..
of ze wilt ze in halen, of ze wilt alleen maar draven/galoperen, of ze blijft de heletijd trekken, of ze blijft bij dat paard plakken..... :s

in me eentje rijden vind ik een stuk fijner, gewoon rustig met me paardje, met een lang teugeltje, en zelf je tempo bepalen.

en dat ging ook tijden goed! alleen soms gaat ze gewoon rennen.. en deze keer was het gewoon net op het verkeerde moment en de verkeerde plek..

En nu noem je precies de reden waarom je niet alleen moet rijden.
En dat ze met andere paarden onrustig is, betekent dus dat er nog véél werk aan de winkel is!
Je paard moet eerst leren om vertrouwd te zijn in de groep, daar kan ze ook leren dat het rennen geen zin heeft. Zorg dat ze compleet rusit,g niet drammerig, plakkerig trekkerig, etc. in de groep meer is vóórdat je alleen gaat rijden! Dit doe je door het gewoon veel te oefenen, oefenen, oefenen. En consequent zijn!

marieENfamke schreef:
we zijn er allebij nog geweldig van afgekomen ook! want het blijkt dat famke eerst met haar borst tegen de zijkant van de auto knalde, en vervolgens nog half op het dak en via de achterkant eraf rolde, opstond en weg stapte...

en dat ze dan alleen een gleufje in dr lip heeft?
ik zou spontaan in god gaan geloven ;o

Ja en besef je wel hoeveel geluk je had? Jullie hadden allebei wel dood kunnen zijn!!!!
En nu vertel je mij dat je gewoon door wil gaan met het alleen buiten rijden??!!!
Dat noem ik het tarten van het lot, dan is het gewoon wachten op de dag dat er een ongeluk gebeurt met heel andere gevolgen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:40

Ik mis in dit verhaal nog even hoe de auto en inzittenden eraf zijn gekomen.........
Beste TS, dat jijzelf met je paard verongelukt is niet leuk, maar bedenk ook eens wat je nu de inzittenden van die auto hebt aangedaan. Hoe denk jij dat het eruit ziet als er een Fries in volle galop op je auto afkomt en niet stopt? En hoe het voelt als die op je auto terecht komt? Mogelijk heeft die persoon ook een dochter die graag wil gaan paardrijden en kan ze dat door jouw actie op haar buik schrijven, want paarden zijn levensgevaarlijke dieren......

Jouw actie heeft meer gevolgen dan jouw eigen gezondheid en die van je paard. Dat jij dat niet inziet als 13-jarige kan zijn, maar jouw ouders zullen nu ook de schade aan die auto hebben moeten betalen/regelen met hun verzekering....... Dure hobby hoor, paarden -O-

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:55

Als ik het zo hoor, heb jij gewoon niet het geduld en de expertise om dit paard fatsoenlijk op te voeden. Dat klinkt misschien hard, maar als 13-jarige puber zou ik daar waarschijnlijk ook geen zin in hebben. Als jij gewoon lekker de weg op wil en rond wil crossen is dit daar blijkbaar niet het geschikte paard voor.
Zolang dit paard niet te vertrouwen is, is het gewoon onverantwoord er de weg mee op te gaan. Onverantwoord voor jou, het paard maar ten eerste de medeweggebruiker!

Een ongecontroleerd paard echt goed opvoeden kost ontzettend veel tijd en vooral geduld. Dus ook dagen niet rijden en alleen maar grondwerk doen. Ik heb bijv. weleens een paard dat naar de wei wilde rennen er 10x heen gebracht op een dag tot ie rustig liep. Mijn ervaring is helaas dat jonge mensen daar geen tijd en zin in hebben. Ook prima, maar doe jezelf en anderen dan een plezier en koop een braaf ervaren paard/pony.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:47

Ik ga niet zeggen dat je niet mag buiten rijden enzenz, ik denk dat je dat nu wel genoeg hebt gehoord!!
(andere bokkers niet gelijk tegen mij gaan brullen dat je het niet vaak genoeg kan zeggen..)

MAAR ik zou absoluut geen scherper bit indoen..... WANT de eerste paar x zou dat zeker helpen, maar zodra jou merrie de eelt weer op haar mond heeft staan voelt ze er niks meer van, en dan??? nog een scherper bit? voor een maand.
en dan? nog een scherper bit??
het houdt dan dus niet op, je moet dat echt met rijden en de controle van je paard oplossen, hoe? mijn mening niet in de bak maar buiten!
Ik zou zeker een instructrice vragen om te helpen, en hoe ik het verhaal begrijp was het op de terugweg naar huis?
nou ik zal je zeggen dan ben je echt niet de enigste die zijn paard niet kan houden of je nu 13 bent of 33!

probeer eens vaker een andere route naar huis te rijden als dat mogelijk is.
maak er gewoon een doolhof van terug naar huis, van de ene straat naar de andere allemaal hoekjes maken.
rij in de paar laatste straten met je paard gewoon echt dressuur dus geen lange teugel maar teugels op maat en in de woonwijk paden waar je door komt volte's gaan rijden, rechtsom linksom!!
heel veel tempo wisselingen en dan geen galop in de woonwijk;)) maar langzame stap snelle stap langzame draf wat snellere draf voor 5 passen en weer terug nemen...

ik hoop dat je hier iets aan hebt, e dat je het gaat proberen veel suc6
groetjes bianca

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:28

bianca23 schreef:
Ik ga niet zeggen dat je niet mag buiten rijden enzenz, ik denk dat je dat nu wel genoeg hebt gehoord!!
(andere bokkers niet gelijk tegen mij gaan brullen dat je het niet vaak genoeg kan zeggen..)

MAAR ik zou absoluut geen scherper bit indoen..... WANT de eerste paar x zou dat zeker helpen, maar zodra jou merrie de eelt weer op haar mond heeft staan voelt ze er niks meer van, en dan??? nog een scherper bit? voor een maand.
en dan? nog een scherper bit??
het houdt dan dus niet op, je moet dat echt met rijden en de controle van je paard oplossen, hoe? mijn mening niet in de bak maar buiten!
Ik zou zeker een instructrice vragen om te helpen, en hoe ik het verhaal begrijp was het op de terugweg naar huis?
nou ik zal je zeggen dan ben je echt niet de enigste die zijn paard niet kan houden of je nu 13 bent of 33!

probeer eens vaker een andere route naar huis te rijden als dat mogelijk is.
maak er gewoon een doolhof van terug naar huis, van de ene straat naar de andere allemaal hoekjes maken.
rij in de paar laatste straten met je paard gewoon echt dressuur dus geen lange teugel maar teugels op maat en in de woonwijk paden waar je door komt volte's gaan rijden, rechtsom linksom!!
heel veel tempo wisselingen en dan geen galop in de woonwijk;)) maar langzame stap snelle stap langzame draf wat snellere draf voor 5 passen en weer terug nemen...

ik hoop dat je hier iets aan hebt, e dat je het gaat proberen veel suc6
groetjes bianca

Ehm, de meeste paarden hebben een ingebouwd kompas. Die weten precies waar huis is, hoe groot het doolhof ook is.
Sterker nog, mijn Ouwe Sok kende de richting naar huis op meer dan 300km afstand!!!

Scherpere bitten hebben alleen nut in handen van mensen die daarmee om kunnen gaat; kansloos dus. Daarnaast is een paard alleen te houden op respect. Een scherper bit kan dat respect wel afdwingen, maar alleen als je weet waar je mee bezig bent en dat weten de meesten niet. HET probleem met brave paarden is dat ze niet opgevoed worden. Het moge intussen wel duidelijk zijn, paard van TS is niet opgevoed en linksom of rechtsom heeft TS duidelijk geen flauw benul hoe het paard wel op te voeden.

Blijft de vraag: neem je regelmatig les? Levert die les ook iets op, behalve bezigheidstherapie voor het paard?
Daarnaast: je zegt dat er een volwassen persoon bijrijdt. Gaat die persoon buiten rijden? Hoe gaat dat? Hoe wordt dat aangepakt?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:33

En ik ben geboren en getogen tussen de paarden en mocht pas in mijn eentje naar buiten toen ik 18 was. Voor mijn veiligheid, die van mijn paard en vooral voor de veiligheid van omstanders en weggebruikers..

Maal gebruik van je kuddedier en ga met mensen samen rijden. WS rent ie dan ook niet meer in zn uppie op huis aan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:53

Jouw paard beslist gewoon zelf wat ze wil doen. Ze besluit om te gaan rennen en dus doet ze dat. Tamelijk link met een buitenrit. Paardenpubertijd? Neem een keer iemand mee op de fiets die kan zien wat er gebeurt en jou tips kan geven hoe te handelen. En een lang teugeltje is wel lekker rijden, maar je hebt niets te vertellen als er iets gebeurt. Strenger zijn voor je paard dat ze doet wat jij wil en niet haar eigen plan gaat maken. En een keer met stalgenoten mee die alleen maar stappen is ook geen straf. Kan best gezellig zijn. Ik geef toe; een lekker draftempo en op zijn tijd een galopje is gewoon zalig. Ik hou ook niet van een heel rondje stappen, maar soms best lekker.

erica87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:11

Je paard heeft door dat ze kan doen waar ze zelf zin in heeft. Dat is gewoon gevaarlijk. Probeer een volwassene te vinden die met andere paarden buiten met haar rijdt. En inderdaad: rijdt je bijrijder wel zonder problemen met haar buiten?

Wat betreft de lange teugel: het feit dat je je merrie gewoon met lange teugel kan rijden betekent dat ze dus braaf en niet echt bang is. Ze mist gewoon autoriteit. Ik zou in ieder geval niet buiten gaan rijden met de teugels op 'maat', want als ze wil loopt ze daar ook echt wel doorheen.

Je zult het niet graag willen horen, maar ga niet alleen meer naar buiten voorlopig, dat is het noodlot tarten.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:36

Ik word zo ontzettend boos van deze reacties!

TS kan duidelijk goed met haar paard om en rijdt graag buiten, prima toch?
Mijn verzorgpaard heeft al 3 keer precies hetzelfde gedaan. Bij hem weet ik wel de reden. Hij doet het als hij in paniek is en niet op mij kan rekenen. Dan is het inderdaad mijn schuld en moet ik het voorzien.
De andere reden kwam ik pas achter nadat het gebeurde. Ik was samen met een vriendin gaan wandelen en zij zou teruggaan naar de manege en ik naar mijn eigen stal. Eventjes ging dat goed tot mijn paard besloot in volle galop, schuin over een veld, daarna scheurend over de baan, de andere kant op te gaan. Ik heb letterlijk aan de teugels gehangen. Met twee handen proberen omstellen. Niets lukte.

En ik zou het niemand toewensen om zoiets mee te maken, want ik was nog nooit zo bang geweest. Ik scheurde rakelings langs een auto op een paard waar ik niets, helemaal niets, tegen kon beginnen, terwijl we normaal echt een team zijn (maar blijkbaar zijn we dat volgens de bokkers niet omdat dit is gebeurd.) Bij hem komt het door zijn verlatingsangst. Dat weet ik nu, achteraf. Dus ik let wel op. Maar ik stop toch niet met wandelen? Wat moet ik dan nog doen met mijn paard?

Ik word érg boos van de reacties dat je het als je meer ervaren bent, ziet aankomen want dat is echt NIET zo. Het komt volledig uit het niets! Ik was rustig aan het stappen en ineens draait hij zich om en spurt weg, daar kan je helemaal niets aan doen! Het ene moment stap je rustig en ontspannen, het andere moment lig je er bijna af!
De one-reinstop of iets anders heeft in die situatie ook géén nut!
Ik word nog het meeste boos van de mensen die zeggen dat TS haar paard niet zou hebben opgevoed? Hoe hebben jullie in godsnaam het recht om zoiets te zeggen!
Schamen jullie je dan niet?
Nu voelt TS haar alleen maar slecht en gelooft ze niet meer in wat ze doet met het paard, terwijl het alle andere keren perfect is gegaan en ze heel goede begeleiding moet hebben gehad, af te leiden uit haar kennis! TS: Ik leid uit jouw verhaal wél af dat jij je paard perfect hebt opgeleid! Het is heel normaal dat je nu wanhopig bent omdat je geen idee hebt wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn. En is er iemand hier die het wel weet? Die wel de moeite heeft genomen om meer over de omstandigheden te weten te komen voor ze TS veroordelen? NEE! Jullie zitten allemaal achter je computer TS te kleineren in plaats van te helpen! Proficiat!

TS, het spijt me dat ik je niet met je probleem kan helpen. Ik weet de reden en ga dus of helemaal alleen, of met iemand erbij die niet van mijn zijde wijkt tot ik terug op stal ben. Zo gaat het prima. Hij probeert het af en toe nog omdat hij mijn onzekerheid voelt, want ik ben nog steeds bang. Maar ik heb het hele verhaal aan de vriendin die met mij buitenrijdt verteld, en zij helpt me om kalm te blijven. En zo bouw ik het weer op...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:39

Als je bang bent snap ik ook niet waarom je dan perse naar buten wil.

En nee, ik schaam me niet voor mijn reacties.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:46

Een paard dat om welke reden dan ook zomaar aan het rennen kan gaan met een 13-jarige die daar niets tegen in te brengen heeft is een paard dat dus niet met die 13-jarige zonder goede begeleiding naar buiten kan. Het is ONVERANTWOORD naar de ANDERE weggebruikers. Nee, ik schaam mij zeker niet voor mijn reacties, ik hoop van harte dat er bij TS het besef komt dat zij door haar buitenritten anderen in levensgevaar brengt. Het gaat niet om een kleinigheidje, het gaat om een paard dat al op een auto is gelopen!

Zolang TS niet kan garanderen dat het paard er niet meer zo ongecontroleerd aan de ren gaat, heeft TS niet alleen met dat paard buiten te rijden. Zo simpel ligt dat, ieder verantwoordelijk mens zou dat ook inzien, dus ik snap niet dat er hier uberhaupt nog een discussie over kan zijn.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:54

Natuurlijk moet TS het beseffen, maar dat kan best op een normale manier!
Ze weet momenteel écht niet waar ze het heeft! Zo'n situaties doen wat met een mens, hoor!
En ook, welke ruiter rijdt er nu altijd in een bak?
En ik ben trouwens verplicht een stuk over de weg te gaan om bij een rijbak te komen, dat ter zijde.

Je moet nu eenmaal leren je paard buiten onder controle te hebben, anders sta je nergens. Als een situatie niet te voorzien is, is er niets aan te doen dat het is gebeurd!
Ik ben het er natuurlijk mee eens dat ze eerst een oplossing moet zoeken voor ze weer de weg op gaat. Maar jullie leggen allemaal onmiddellijk de schuld bij TS, en dat vind ik echt jammer.