Shet heeft het warm en raakt zijn vacht niet kwijt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:03

Hier ook pony's die nog niet volledig door hun winterhaar zijn. Maar ik laat het lekker zo, ze hadden het de afgelopen dagen wat warmer maar het gaat donderdag weer enorm regenen had ik begrepen. Als je nu scheert is je pony niet meer goed waterdicht de eerste weken, en kan hij juist weer kou vatten. Als je al scheert zou ik de rug ongeschoren laten en alleen borst, buik, evt. hals onder de manen wegscheren. Tenminste ik begrijp uit je posts dat je andere pony dekens sloopt.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:54

Ben benieuwd of het scheren nog gelukt is :)

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:14

Ik heb Zorro een aantal weken geleden laten scheren omdat hij zeiknat buiten stond van de warmte.
Inmiddels is zijn haar alweer 1,5 cm lang, het groeit snel aan en hij is weer "waterdicht".
Ik heb in het begin wel even een dekentje nog om gedaan just in case :o

Hannemarie

Re: Shet heeft het warm en raakt zijn vacht niet kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:16

maandje geleden heb ik ook mijn shetlandermerrie geschoren omdat ze haar vacht niet kwijtraakte.
na een weekje dekentje op gehad te hebben hoefde het al niet meer omdat het lekker weer werd.
en nu staat er een vrolijk pony'tje in de wei :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:18

een gezond paard hoort nu al lang zijn zomervacht te hebben,ik zou eens er proberen achter te komen waarom die vacht er nog op zit(cushing,wormen)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:38

Nou dat is onzin Geerke, er zijn tig gezonde paarden nu nog (deels) in hun wintervacht!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:28

Nee dat vind ik ook onzin, wij hebben voornamelijk koudbloedpaarden op stal staan die in de winter ook geen deken op hebben. Er staan ook wat warmbloedpaarden maar die zijn sneller door hun wintervacht heen. Maar die hebben ook een hele andere wintervast heb ik het idee
Die er vooral moeilijk doorkomen heb ik het idee dat die meer zo'n dikke onderlaag hebben, echt zo'n dikke pluisvacht. Want de ene shet heeft dat wel en gaat heel moeilijk en de andere heeft zoals mijn tinker meer ( dus iets minder dikke (onder) pluisvacht en die komt er ook wat makkelijker doorheen.
Ook als ik mijn tinker borstel komt er nog heel wat haar uit terwijl hij al dun(ner) in het haar zit

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:29

dat vind ik ook onzin. die van mij is meestal (zonder scheren) begin juni pas uit d'r vacht!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:36

Mijn shet heeft ook een hele pluizige ondervacht, zoals ik al eerder schreef heb ik een jachtmodel geschoren.
Nou is hij wel iets ouder, maar als we wat langer wachten komt hij ook wel uit zijn vacht, maar niet zo snel als mijn warmbloed merrie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:02

Heel veel shetten zijn pas laat uit hun vacht, dat heeft weinig met gezond of niet gezond te maken.

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:06

Ik heb er ook last van. Mijn vos shetlander staat heel de dag peentjes te zweten en je kunt blijven poetsen. Nu hoop ik haar binnenkort te kunnen scheren.

Ik geef haar ook zo vaak mogelijk wat zonnenbloem olie door het voer. Maar niks schijnt te helpen...
Vorig jaar was ze ook vrij laat met verharen maar nu is het nog later in het jaar. Ik heb al een paar dagen niks meer kunnen doen vanwege het warme weer. Maar voor scheren moet het 's nachts ook een beetje op temperatuur blijven.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:32

Die van mij is toevallig gisterenochtend geschoren.
Tegen mij zeiden ze niet doen je moe tlijnzaadolie geven.
De vrouw die kwam scheren zei ook dat het zon puinhoop was dat het er nooit meer af was gegaan.
Hij is dus nu kaal en voelt zich gelijk kiplekker, je merkte dat hij een hele last kwijt was.
Heeft wel ee dekentje voor de nacht op nu.
Zijn vacht was zon beetje aan het vervilten.

Pb me als je het resultaat wil zien want je zag dondersgoed dat het hem een stuk opgeknapt heeft.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:40

Onze shet kwam ook wat moeilijker uit haar vacht dus ben ik met de warmte gaan borstelen met de furminator en er kwam genoeg haar af om een kussen mee te vullen :) En ze zat na 1 keer goed borstelen al een stuk dunner in haar vacht. Ik blijf het de komende tijd elke dag doen (zolang er nog haar af komt) en volgens mij is ze dan binnen no time van al het haar af. Misschien is dat voor jou ook een oplossing, toch wat minder drastisch dan scheren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:41

Is de furminator niet zon dure speciale kam?
Ik was van de week voor het scheergebeuren bij de boerenbond en zag ook zon ding liggen.
Dacht hee wat makkelijk... was dat ding 75 euro:P

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:47

Ik heb hem via bokt gekocht voor rond de 15 euro, ik kan zo niet meer op de bokt naam van diegene kopen (ze verkoopt ze namelijk vaker) want ik heb het ding al een tijd. Ik heb wel een kleine (kleine honden/katten maat) omdat die in eerste instantie voor de hond en de katten was maar op zo'n shetje is het ook prima te doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:52

Zou hem nog een vitaminespuit geven! Ken het probleem van sommige van onze shets.
Kammen met een harkje (voor honden :D ) werkt ook heel fijn!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:53

Heb je geluk gehad denk ik dan. Als je het weet pb me dan eens als je wil!
Ik sloeg namelijk steil achterover want ik vond het ook maar een gewone kam zoals je vaker ziet.

Overigens hielp vitaminespuit ook niet bij die van mij. Heeft er 2 gehad en werkte niet.
Hij was gewoon niet meer te redden :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:57

Ik heb er gekocht bij bokker dubbeldun! (als ik het zo goed schrijf :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:27

onze verzorgshet is redelijk uit haar wintevacht nog paar plukjes maar haar hele buik is nog behaard!
wij mogen waarschijnlijk niet scheren en kunnen niet zo heel vaak komen
1 a twee x per week.
ze wonen ver weg;)

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:33

Ik zou in de winter lijnzaadolie over het voer geven. Doe ik ook met mijn merrie. Ze kwam dit jaar vrij vlot uit haar wintervacht. Het jaar zat ze nog dik in haar haar.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:53

Tja de een doet er nu eenmaal wat langer over dan de ander. Dit:

geerke schreef:
een gezond paard hoort nu al lang zijn zomervacht te hebben,ik zou eens er proberen achter te komen waarom die vacht er nog op zit(cushing,wormen)

Is dan ook absolute nonsens, weet niet waar je die onzin vandaan haalt :n Ken genoeg kerngezonde pony's die nog aan het verharen zijn, zeker de rassen die wat meer winterbeharing hebben. De een heeft er alleen meer last van dan de ander, en scheren is dan een optie.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:06

Berwicowa schreef:
Ik zou in de winter lijnzaadolie over het voer geven. Doe ik ook met mijn merrie. Ze kwam dit jaar vrij vlot uit haar wintervacht. Het jaar zat ze nog dik in haar haar.

Ik kreeg dat advies dus vorige week pas.
Maar het helpt dus als je het in de winter al gaat geven?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:40

justin4ever schreef:
Berwicowa schreef:

Ik kreeg dat advies dus vorige week pas.
Maar het helpt dus als je het in de winter al gaat geven?

Ene wel misschien, andere niet.
Mijn shet komt er ook nooit doorheen, krijgt olie de hele winter over handje muesli met vitaminepoeder erbij en dan nog komt ie er niet door. Heb hem zoals ik al zei ook gewoon lekker geschoren.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:46

Deze roskam is daar heel fijn voor! om de laatste winterharen/vacht weg te halen.
Ik dacht eerst; dat ziet er toch niet fijn uit voor je pony?
Maar geloof mij: het werkt MEGA goed!!
Elke dag met deze roskam over de vacht, en je zult zien dat er heel veel haar aan zal zitten!
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:01

Eliine schreef:
Tja de een doet er nu eenmaal wat langer over dan de ander. Dit:

geerke schreef:

Is dan ook absolute nonsens, weet niet waar je die onzin vandaan haalt :n Ken genoeg kerngezonde pony's die nog aan het verharen zijn, zeker de rassen die wat meer winterbeharing hebben. De een heeft er alleen meer last van dan de ander, en scheren is dan een optie.

is geen onzin wat ik schrijf....die 'onzin' put ik uit meer dan 30 jaar ervaring met paarden en vooral hun gezondheid ;)
Maar geloof wat jullie willen hoor....maar als straks blijkt dat de pony een worminfectie heeft of inderdaad cushing,denk dan even aan mijn 'onzin'.