Paard ging liggen tijdens opjagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:00

Haha die reacties hier. Geweldig allemaal die mensen die denken dat het paard in gruwelijke angst verkeerde en je hoognodig professionele hulp er bij moet halen.

Maar even serieus, wij waren een keer bij een paarden eigenaar waarvan het paard dit ook - voor de eerste keer - deed, en het bleek zo te zijn dat het koliek had. Niets ernstigs, was lichte koliek. Maar bij het rennen deed het pijn en de dierenarts is gekomen en heeft gezegd dat het paard last had van lichte koliek. Na een paar dagen was het probleem opgelost. Ik weet niet of dit het geval is bij jou paard, maar het is misschien een symptoom.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:00

Ik geloof echt wel dat TS dit niet expres gedaan heeft en dat ze om advies vraagt is alleen maar positief! Helaas worden we allemaal wel eens door schade en schande wijzer.

Een paard kiest niet uit de eerder genoemde reacties in mij ogen maar zal pas als er echt geen mogelijkheid is om te vluchten zich overgeven op deze manier. Dan ben je de grens echt wel goed overgegaan idd. Het ene dier is het andere niet dus zoiets kan 'onverwachts' gebeuren.

TS als ik je een tip mag geven zou ik rustig gaan beginnen met grondwerk en veel aan de hand doen en lekker poetsen. Eerst vertrouwen opbouwen met dit paard.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:00

Ik heb niet gezegt dat ze ons niet vertrouwt. Nadat ze was gaan liggen kwam ze ook weer naar ons toe en toen we klaar waren liep ze ook de hele tijd nog achter ons aan en hebben we nog geknuffeld.

Renaatt92

Re: Paard ging liggen tijdens opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:01

@ DaphneR93 Bedankt voor je tip.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:03

mijn jonge ruin ging lekker rollen tijdens het werk(longeren) toen hij het aan het leren was..oorzaak is niet duidelijk geworden..maar joeg hem wel gelijk overeind want hij deed het ook al weleens in de wei als ik hem ging halen en naar de uitgang liep..

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:05

Weet je zeker dat ze niet gewoon van plan was om een lekker potje te gaan rollen dan? Zoals jij het omschrijft vind ik het niet heel stressvol overkomen idd.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:09

Dat weet ik dus niet, ze zat wel aan haar been terwijl ze lag. Ik had ook niet het idee dat ze erg gestrest was, maar door de reacties van de andere forumleden ben ik nu wel erg geschrokken.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:12

Elk paard doet wel een keer iets geks. Toen ik nog jong was, is het met 3 keer overkomen dat mijn pony ging liggen tijdens de training. Dan sta je ook voor schut haha.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:14

deruijter schreef:
Haha die reacties hier. Geweldig allemaal die mensen die denken dat het paard in gruwelijke angst verkeerde en je hoognodig professionele hulp er bij moet halen.

In dit geval is het een simpele optelsom, die niet herkend wordt door de ts (en door jou) Fijn dat jij er om kan lachen }:0

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:14

Meid, je hebt weer iets geleerd, en fouten maakt iedereen. Ik wil je wel adviseren om je eerst in te lezen en/of goede begeleiding te zoeken in (groene) paarden opvoeden en gedrag/taal van paarden. Als je beter weet waar je mee bezig bent heb je ook veel meer en langer plezier aan je paardje, en zij aan jou. :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:16

Sleeper, nee ik heb ook nog maar zó weinig ervaring met groene paarden, ik kan er in ieder geval fijn mee lachen ja :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:18

TS, als je behoefte hebt aan hulp mag je pb'en :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:19

deruijter schreef:
Sleeper, nee ik heb ook nog maar zó weinig ervaring met groene paarden, ik kan er in ieder geval fijn mee lachen ja :D

Al heb je 1000 paarden zadelmak gemaakt, dat zegt mij niks hoor. Maar ik ben niet uit op een rel, integendeel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:20

Mijn shet van 3 gaat er ook wel eens bij liggen als ik haar longeer zonder touw, niks geen stress hoor, ze vindt het prachtig! Een zweep heb ik erbij om haar gemakkelijk iets naar buiten te sturen, want mooi rondjes lopen kent ze nog niet helemaal. Maar volgens mij gaat ze liggen omdat ze wil rollen, maar dat is niet de bedoeling, dat mag ze als ik klaar ben, 1 of 2 rondjes later.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:20

Ik ook niet, dus laten we onze meningen over dit verschijnsel maar achter wegen haha.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:22

Ts, heel eerlijk gezegd begin ik ook te twijfelen of je paard niet gewoon wilde gaan rollen. Ook in dat geval heb je die signalen gemist, ze laten echt wel zien wat ze gaan doen namelijk, maar dat is natuurlijk wel een stuk minder erg. Je omschrijving was alleen op het begin nogal euh....heel erg vaag. Klonk een beetje alsof je je paard op aan het jagen was en hij toen pats-boem erbij ging liggen. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als wat je nu vertelt....

Leerpuntje voor jou dus, leer beter kijken naar de signalen die je paard uitzend. Of hij nu wilde rollen, zonnebaden, zich niet lekker voelde of echt bang was, je hebt het niet gezien. Dat zijn toch dingen die je moet leren herkennen.
En belangrijk tweede leerpunt, als je iets op bokt wilt vragen, duidelijker zijn :')

Veel succes met je paard!

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:23

dankjewel!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:39

Maar ook het rollen tijdens het opjagen is overspronggedrag Esther. Het is geen logisch gevolg van de actie van TS. Minder heftig dan de faint reactie, maar toch 1 om bij stil te staan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:44

Caira schreef:
Maar ook het rollen tijdens het opjagen is overspronggedrag Esther. Het is geen logisch gevolg van de actie van TS. Minder heftig dan de faint reactie, maar toch 1 om bij stil te staan.

mijn deed het zelfs als ik hem uit de wei haalde,voelde ik druk op mijn touw en dan ging ie..mijn jonge ruin is best wel een doerak enheeft een trukendoos waarvan ik sommige nog nooit eerder heb gezien..lief paard, maar je moet zijn streken wel een beetje indammen af en toe..Sommige paarden hebben gewoon zoiets van...het is leuk geweest, we gaan iets anders doen..mijne is wel onwijs fan van rollen..schoon uit de wei heb ik hem nog geen dag gehaald sinds ik hem heb en dat is inmiddels al wel even.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:48

Renaatt92 schreef:
De situatie:
We hadden het touw losgemaakt en mijn moeder liep met de zweep naar haar toe, ze draafte weg en ging stil staan. Na een paar seconde liep mijn moeder weer naar haar toen met de zweep ( niet wilde te zwaaien o.i.d. ) en ze draafte weer weg. Na de derde keer stopte ze, draaide ze zich weg van mijn moeder en gingen liggen. Toen heeft mijn moeder de zweep neergelegt en is ze naar haar toegelopen. Het paard stond op en liep ook richting ons. Toen heb ik een touw vastgemaakt aan haar halster en zijn we weer rondjes gaan lopen.

Achteruit gaan is gewoon een standaard oefening. Stappen, stilstaan, stappen, stilstaan, een stapje achter uit den. weer gaan stappen.
Waarom reageren jullie allemaal zo heftig. Door me hier aan te melden en een topic te starten om advies te vragen wil toch niet zeggen dat ik helemaal niks wil leren.
Ik krijg nu wel een naar gevoel.

Lieve schat dit is een heel ander verhaal dan zoals je het in de openingspost vertelde. Zoals je het nu vertelt zou ik ook niet weten of het wel echt stress was.
In je eerste verhaal vertelde je het inderdaad alsof ze tijdens het rennen ineens patsboem ging liggen. Dat achteruit snap ik overigens nog steeds niet, hebben jullie daar een gedachte achter?

Wel ben ik het eens met bovenstaande posts dat je ook rollen of verveling of moeheid of wat dan ook best kan herkennen. Dat je helemaal geen idee hebt wat er nou gebeurde betekent wel dat er nog wat ervaring ontbreekt. Dat is niet erg, gewoon lekker het paard leren kennen, goed kijken naar hoe het reageert op dingen en eens wat lezen over paardentaal. Succes verder! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:55

Een paard wat in vrijheid loopt krijg je niet zover dat ie van stress gaat liggen.
Die zou nog eerder door de omheining gaan of TS een ram verkopen dan erbij te gaan liggen in overgave.
Beetje jammer dat iedereen die ooit van de 4 F's gehoord heeft maar meteen over Faint begint.

Paard liep wss een eind voor TS uit, vond haar niet eng genoeg en had zin even te gaan rollen, niks aan de hand.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:05

TS ik denk ook dat het rollen is geweest als ik het zo lees. het kan zijn dat je daar wat signalen van hebt gemist maar dat hoeft niet perse, mijn merrie trekt gewoon tijdens de galop haar benen in om als het ware neer te storten en te gaan rollen. dat zie je echt niet aankomen! (voor ik heel bokt over me heenkrijg: dit doet ze dus ook als ik haar niet opjaag...)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:11

vreemd.Je zal wel geschrokken zijn. :(:)
Ik heb er geen verklaring voor,medisch of toch stress geen idee.
Maar het 'opjagen' van verschillende paarden met elkaar in een bak of weiland lijkt mij vragen om blessures.Maar ik ben een muts ;)
Een paard o.k,en dan niet de zweep gebruiken en rondom beenbeschermers....dat zeg ik...ik ben een muts :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:35

Met je nadere uitleg klinkt willen gaan rollen heel plausibel. Hoe dan ook, ik kan me voorstellen dat dat onverwacht gebeurde en dat je je afvraagt wat dan je beste reactie zou zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:43

Het gaat nu inderdaad wel anders klinken maar als nog twijfel ik wel een beetje aan het inzicht van TS en niet banketstaaf bedoelt maar je zou het verschil moeten zien toch?
Iedereen moet het leren zeker maar TS is waarschijnlijk geschrokken dat het paard ineens ging liggen je zou toch zeker wel het verschil daar tussen moeten merken dat een paard relax gaat wil gaan liggen rollen? En daar geen probleem van maken
Dus als ik heel eerlijk ben TS zou ik echt even je zelf veel meer gaan verdiepen in het gedrag van paarden zodat je dingen kan herkennen en daar direct op kan inspelen want anders kun je nog heel veel verwarrende dingen gaan mee maken met je paard waar je verkeerd op kunt reageren.
Maar sowieso het opjagen is niet handig bij een jong paard vindt ik. Je kunt heel gemakkelijk je lichaamstaal gebruiken daarvoor is veel minder bedreigend dan een zweep en een jong paard is al vrij gevoelig dus heb je niets nodig en kun je heel makkelijk via lichaamstaal je stemhulpen erop zetten.