hallo, ik heb dringend hulp nodig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessavende

Re: hallo, ik heb dringend hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:42

Ik weet niet waardoor het paard er van door ging, misschien is hij normaal gewoon braaf.

Wat ik zou doen als ik onzeker zou zijn, vragen of je mag oefenen op een braaf paard die stil blijft staan. Eventueel met iemand erbij die het paard vast houdt. Dit kan natuurlijk ook bij het paard in kwestie. ;)
Inderdaad een beetje op je ademhaling letten en daarna is het een kwestie van doen. Je zult zien dat als je er eenmaal op zit en het paard is rustig en ontspannen, dat jij je ook moet ontspannen en dan komt het goed.

Indraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:57

Ik heb met onze eigenaresse van de manege het hier toevallig laatst over gehad. Volgens haar is het heel normaal dat je van te voren wat zenuwachtig bent (omdat je misschien niet weet op wie je mag). Mijn dochter van acht had het ook nadat ze twee weken achter elkaar gevallen was. Om haar wat meer gerust te stellen (en haar zelfvertrouwen een zet in de goede richting te geven) mocht ze kiezen op wie zij graag wilde en heeft daar vervolgens een paar lessen achter elkaar op gereden. Het heeft haar enorm geholpen, dus zo gek is het niet. :j

En inderdaad wat eerder gezegd is, vragen naar een paard waar jij je prettig bij voelt en je ademhaling. Eén ding, het gaat erom dat jij over die onzekerheid heen komt en dat je datgene doet wat jou daarbij helpt. Succes!

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:46

Ik heb dit ook gehad en ik snap dat het heel vervelend voor je is! Ik ben net 15 jaar en iets langer dan jij. Als ik op weg was naar de manege was het van 'onee dalijk moet ik op een paard/pony die ik niet aankan en gebeurt er iets!'

Je kunt inderdaad vragen of je op een lief, braaf paard mag dat jij vertrouwt, als dat niet mag kun je ook afwachten op welk paard je gezet wordt en stel dat je echt niet op dat paard wil rijden kun je vragen of je mag ruilen met iemand? Privelessen kunnen ook iets zijn want dan heb je alle aandacht van de instructeur en leer je waarschijnlijk meer dan in de groepslessen. Maar op de manege zullen ze je vast niet op een paard zetten waar jij niet op zou kunnen rijden, want dat zou toch best gevaarlijk zijn? Vraag of je eerst een aantal weken op een lief paard mag rijden en leg uit dat je zo zenuwachtig bent ze zal je vast wel begrijpen! Misschien is een lief verzorgpaard waar je op kan rijden ook iets voor je? Heel veel succes!

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:49

je kunt jezelf ook afvragen waarom ben ik nou zo zenuachtig, als er iets op komt van bang om fouten te maken, moet je denken iedereen is begonnen en nog maakt iedereen fouten. ( ben zelf heel onzeker geweest zelf ben ik zweminstructeur en bij 1 andere instructeur was ik zo gespannen en onzeker en vroeg ik me af waarom ben ik dit? ) tijd zal ook leren maar je kan ook gewoon denken ik ga lekker paardrijden dan gaat het vaak ook goed.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:48

vigo_is_lief schreef:
ik had dat voreger ook toen ik nog op de manege reed. ik was altijd bang op wie ik moest, maar ik ging vragen of ik op de wat oudere pony's mocht en op een gegeven moment ging ik bij een pension stal een shet verzorgen en rijden, zins dien ben ik bijna nooit meer bang :P

maar ik mag van mijn vader en moeder geen verzorg paard. dat is wel het stomste maar ik heb jullie tips wel opgevangen .. dankjewel ...

maar er is geen andere manege die in mijn buurt is ..

wat nu??

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:19

Blijf anders gewoon nog een tijdje op je eigen manege. Want je hebt kans dat je dit op een andere manege ook hebt, en je kunt niet van manege blijven veranderen.. Vraag of ze je willen indelen op de wat bravere paarden/pony's. (al is dit niet altijd de oplossing) En je komt er echt wel overheen hoor! Ik heb het ook gehad en ben er nu vanaf, omdat ik er toch maar op heb gereden en ik ben heel blij dat ik het heb gedaan! En als je op een paard moet die niet zo heel braaf is en je kan niet ruilen, gewoon gaan rijden, rustig ademhalen en zelfverzekerd zijn dan komt het vast goed! Je komt er het snelst vanaf door het gewoon te doen!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:16

Wat vervelend voor je zeg, vooral omdat je normaal voor je plezier moet rijden. Maar wat ik nu lees is dat je plezier momenteel ver te zoeken is.

Ik heb een beetje hetzelfde meegemaakt als jij, maar dan een aantal jaren geleden. Pony ging er keihard vandoor tijdens het opstappen, ik kon er gelukkig nog net opkomen alleen kwam achter het zadel terecht. Hierdoor werd ik letterlijk gelanceerd in de bocht, waarna ik dus 1,5 week heb thuis gelegen.
Het is nu een aantal jaren geleden maar ben nog altijd wel huiverig met opstappen. Gelukkig hoef ik nu niet meer op verschillende paarden te stappen, maar toen dit wel het geval was moest er ALTIJD iemand het paard vasthouden. Ik schaamde me hier heel erg voor, maar ik heb toch uiteindelijk aangegeven dat ik niet alleen durfde op te stappen. De instructrice die me toen les gaf hield eerst altijd het paard vast, tot ze het ging afbouwen en iedere keer iets verder weg ging staan. Op deze manier ben ik beter met de spanning leren omgaan.

Er kan altijd zomaar iets gebeuren, ik denk niet dat je er nu nog moet proberen achter te komen. Als je het echt niet durft aan te geven op de manege, laat je ouders dan bellen. de eigenaar/bedrijfsleider mag best wel weten dat je instructrice zo reageert op je terwijl je toch probeert aan te geven dat je het wel heel spannend vindt allemaal.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:21

puckje10 schreef:
Als ik naar de manege fiets op zaterdag,
ben ik altijd heel zenuwachtig op wie ik moet rijden.
ik ben best wel klein 1.55m en ik ben 14 jaar
vorige week heb ik voor het eerst op een paard gereden.
dat was wel leuk maar toen ik op wou stijgen toen ging hij ervandoor.
ik weet niet waarom en ik lag op de grond.
nu ben ik elke keer zenuwachtig als ik iets verkeerd doe(ja ik kan ervan leren) maar ik ben wel elke week zenuwachtig,

hebben jullie tips om me minder zenuwachtig te maken?

alvast bedankt

een ongelukje met opstijgen gebeurt veel vaker.
ik heb zelfs door het opstarten laatst met me arm boven elleboog in gips gezeten haha
maar laat je er niet onzeker door maken. Als je naar je manege fietst kan er ook van alles gebeuren.
dus gewoon lekker gaan rijden en elke ruiter heeft soms wel iets hoor!
door je onzekerheid vind je het straks mss niet leuk meer dat zou zonde zijn natuurlijk!
En echt ik snap je wel hoor toen ik in het gips zat was ik ook even al me zekerheid kwijt.
heb me zelf toen verplicht met me gips op het paard te gaan en ben gewoon een uur gaan rijden haha
daarna was het wel over:-)
dus weet zeker dat het bij jou ook wel goed komt Succes!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:44

proberen rustig te blijven, een paard voelt aan wanneer jij zenuwachtig bent!
neem anders een prive les!
de instructeur is dan het hele half uur (of hoelang een prive les daar duurt) helemaal op jou gericht!
en kan je ook van alles uitleggen!

succes ;)