Paard mept bij het omdoen van kogelbeschermers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:39

Paard bijt overigens niet als je haar gewoon van stal haalt. Alleen dat 'knuffelen' terwijl zij opgesloten staat moet ze niet hebben.
Paard staat ook achter op t terrein, dus niet waar de meeste manegeklanten komen.

Cassidy

Re: Paard mept bij het omdoen van kogelbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:43

Wat doen al die kinderen daar dan?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:44

Hoe doet het paard met hoeven uitkrabben?
Pak het been op alsof je hoef wilt uitkrabben en doe dan meteen de strijklap om. :)*
Altijd voorzichtig zijn als ze uithalen,zoiets komt behoorlijk hard aan. %)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:59

Cassidy, al die kinderen gaan er dus expres heen om haar proberen te aaien. Ze loopt alleen volwassen gevorderde lessen mee, dus de mensen die haar wel van stal halen hebben wat meer ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:23

Je zegt net dat het paard achteraf staat, is er niets af te zetten? Een stalgang met een ketting ervoor, duidelijk optisch aangeven; tot hier en niet verder?
Zo nee, dat misschien even doen. En iedereen die deze duidelijke barriere bewust overschrijdt moet een vreselijke douw krijgen....

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:16

Nee ze heeft de achterste buiten stal.
In het begin stond er bij: niet aaien en niet zelf opzadelen. Toen stond ze nog binnen bij de rest.
Buiten is ze onwijs veranderd.
Naast haar staan nu wel merrie en veulen, de rest van die hele stal is nu leeg (stonden de jaarlingen etc, zijn nu het land op).
Ergens vind ik het een goed leer moment. Chagerijnig kijkende paarden moet je niet willen aaien. Er is echt niks aan de hand, tot je dus een tijdje voor haar box stil staat binnen haar bereik. Ik denk dat t paard er zenuwachtig van wordt. Er staan mensen, maar ze doen niks.
De laatste meisjes die ik daar zag staan en dat paard uitlokten heb ik een flinke snauw gegeven. Hielp ook.

Maar goed, hier laat ik het bij. Het is niet mijn topic. Mijn pb staat open voor verdere tips en discussies.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 08:11

Joolien schreef:
Hoe doe je ze om? Doe je ze meteen om aan de onderkant, raak je haar eerst aan?

Misschien schrikt ze wel van jou. Loop daarom vanaf het hoofd naar het achterbeen en aai met je hand over haar rug, dan over haar billen en zo naar beneden naar het been toe. Aai dan wat op het been en leg de beschermer hoog tegen haar been aan, dan schuif je rustig om laag.
Als je dit doet blijf je rustig tegen haar praten, let op haar lichaamstaal, kijk naar het orenspel.

Hallo allemaal! Allereerst ontzettend bedankt voor alle reacties!
Heb maar heel even om te reageren want moet zo direct al weer weg om te werken..

reactie op citaat:
Ik loop idd van hoofd naar billen, waarbij ik contact met haar houd zoals je zegt.
Vervolgens doe ik halverwege het stuk tussen hak en kogel de beschermer (niet te strak) en schuif ik hem voorzichtig naar beneden.
En dát is ook het moment waarop ze mept.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:06

Misschien houdt ze niet van het schuiven.
Of heeft ze een gevoelig plekje?
Kan je wel gewoon de kogel lang vasthouden zonder beschermer in de buurt?
Een vriendin van mij vroeg zich af hoe het gaat aks je zou bandageren. Heb je dat ooit gedaan?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:16

als paarden mok hebben gehad zijn ze vaak erg gevoelig op de benen, controleer goed of de benen echt goed schoon en droog zijn voor je de been bescherming om doet en zorg dat de been bescherming ook goed past !!! (zie vaak genoeg dat er een verkeerde maat om de benen heen zit) en zorg ook dat de been-beschermers ook goed schoon zijn! en blijf controleren op wondjes!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:37

@Bzoem: Bandageren doe ik liever niet. Ik heb wel goed geleerd hoe je moet bandageren, maar ik vind het risico te groot dat hij los komt te zitten.
Gebruik daarom, liever peesbeschermers, als die los komen te zitten en paard tikt er tegenaan, vliegt de beschermer er direct af.
Heb al vaak genoeg meegemaakt dat bandage te los zat, waardoor er ongelukken zijn gebeurd, gelukkig goed afgelopen, maar daarom vind ik het risico te groot.

@Boompje1985: Bedankt voor je reactie! Ik zal vanmiddag nog eens goed kijken/voelen of ze geen wondjes heeft.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:36

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar zitten de beschermers wel goed, zijn ze niet te groot of te klein? Misschien jeuken ze, zitten ze niet lekker of doen ze wel pijn. Dat zou ik eerst uitzoeken voordat ik hem zou straffen. :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 17:12

Vandaag met nieuwe geprobeerd en toen sloeg ze niet, misschien vind ze deze idd wel fijner zitten.