Paard afgekeurd door de da maar niet door de verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: Paard afgekeurd door de da maar niet door de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:20

Ben benieuwd wat de inspecteur maandag gaat zeggen....
Blijkbaar zagen ze er nog wel heil in omdat de kosten voor behandeling ook behoorlijk zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:15

Is het paard ook tegen ziektekosten verzekerd of alleen tegen ongeschiktheid? Hoor hier iedereen wel zeggen dat de verzekering er nog wel heil in ziet omdat ze hem voor zoveel geld willen behandelen, maar ik mis wel of ze hiervoor verzekerd is of niet.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:26

Bij afkeuren kan je hem mee geven aan de verzekering, word echt niet mee gesjoemeld en word netjes afgehandeld

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:53

paardjes123 schreef:
Bij afkeuren kan je hem mee geven aan de verzekering, word echt niet mee gesjoemeld en word netjes afgehandeld
Eerst zien, dan geloven.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:57

Kabouterdans schreef:
paardjes123 schreef:
Eerst zien, dan geloven.

Dan rij je erachter aan ;) . Nee hoor ik heb volste vertrouwen in hippo zorg waar ik mijn paard heb verzekerd. Als je geen vertrouwen heb in je verzekering, dat deze het niet netjes afhandelt moet je overstappen naar een ander waar je wel het vertrouwen in heb. Of niet verzekeren/paard zelf terug kopen

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:15

Terugkoopwaarde is veelal gebaseerd op basis van genezingskans, verzekerde waarde, gebruiksdoel etc. Meestal een bedrag tussen de 600 en 800 euro per paard.

Persoonlijk zou ik het overwegen een second opinion aan te vragen bij een nieuwe kliniek, mede omdat de verzekering op basis van de medische gegevens er nog wel heil in lijkt te zien. Voor hun is dat ook een risico-overweging en de operatie/behandeling kost hun misschien wel een identiek danwel hoger bedrag als wanneer ze het paard nu direct afkeuren en ze uit moeten betalen. Verzekeraar denkt echt niet alleen aan de eigen portomonnee maar probeert ook zoveel mogelijk beslissingen te nemen in het belang vh dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:20

Ik heb altijd het idee dat een ontsteking op te lossen valt. 3 maanden vind ik niet echt lang, zou wellicht de moeite waard kunnen zijn met preparaten die het lichaam ondersteunen te ontgiften.

Er is veel te lezen over deze ontsteking op bokt en internet. Gelukkig betaald je verzekering.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:31

_URIA_ schreef:
De verzekering houdt dan een deel van het bedrag wat je zou krijgen bij afkeuren in en het paard blijft dan van jouw (tussen de 400 en 600 euro) ligt er een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen. :)

Je mag dan sowieso nooit het paard met verkopen of uitbrengen in de sport.

Als je dit niet doet nemen zij het paard over en wat er dan precies gebeurd weet niemand denk ik?

Dus je krijgt wel een bedrag terug van de verzekering bij afkeuren maar dat is dan zeg maar ±600 euro minder dan je eigenlijk zou krijgen bij afkeuring? Of betaal je de verzekering dat bedrag en krijg je niets terug maar dan mag je wel je afgekeurde paard houden?

Het klinkt me toch wat discutabel. Ik heb destijds mijn paard niet verzekerd, iedereen raadde me het af. Ik weet nu weer waarom, het lijkt met niet zo tof (op zijn zachtst gezegd) als je niet meer helemaal zelf mag beslissen over je eigen paard.

Gelukkig heb ik altijd genoeg DA budget gehad en heb ik altijd alle zorg ruimschoots kunnen betalen.
Maar toen hij een verbrijzeld kootbeen opliep en ik hem moest laten inslapen omdat er geen behandeling meer mogelijk was (hier waren twee artsen het onafhankelijk van elkaar unaniem over eens).

Toen bleef ik naast het enorme verdriet, achter met te weinig budget om weer een (redelijk) paard te kopen.

Vandaar dat ik nu , voor een volgend paard, na denk over een zorgverzekering die uitbetaald bij de dood maar dan bedenk ik me dat we in het geval van mijn paard, stervend van de pijn, hadden moeten wachten met inslapen tot de verzekering zijn goedkeuring had gegeven ?
Of begrijp ik dat verkeerd?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:44

dat begrijp je idd verkeerd.
mijn pony is ingeslapen en het rapport is later naar de verz gestuurd
lees de voorwaardes in je polis maar door
je hoeft je paard niet te laten leven tot goedkeuring.
als het nodig is om in te slapen met bv onnodig lijden dan mag dat.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:10

ok, dat is duidelijk. Dankje.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 17:17

Ziolette schreef:
_URIA_ schreef:
De verzekering houdt dan een deel van het bedrag wat je zou krijgen bij afkeuren in en het paard blijft dan van jouw (tussen de 400 en 600 euro) ligt er een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen. :)

Je mag dan sowieso nooit het paard met verkopen of uitbrengen in de sport.

Als je dit niet doet nemen zij het paard over en wat er dan precies gebeurd weet niemand denk ik?

Reken eerder op 800 euro.

Het paard wordt afgemaakt als jij hem niet terug wilt kopen van de verzekering (iig bij deze verzekering). Wij hebben er hier twee op de wei lopen die afgekeurd zijn door de verzekering en die we teruggekocht hebben, maar er zijn er ook geweest die we niet teruggekocht hebben of wel terugkochten maar thuis in hebben laten slapen. Je kan het paard zoals mirgino zegt op laten halen, maar je mag hem ook zelf naar het slachthuis brengen en er tot het laatste moment bij zijn. Wij geven de voorkeur aan zelf wegbrengen.

Bij mijn verzekering is het 400 euro als je hem zelf wilt laten inslapen of 600 euro als je hem wilt houden als weidemaatje bijvoorbeeld.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 17:17

Neonlight schreef:
Is het paard ook tegen ziektekosten verzekerd of alleen tegen ongeschiktheid? Hoor hier iedereen wel zeggen dat de verzekering er nog wel heil in ziet omdat ze hem voor zoveel geld willen behandelen, maar ik mis wel of ze hiervoor verzekerd is of niet.

Paard is ook verzekerd tegen ziektekosten

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:55

_URIA_ schreef:
Bij mijn verzekering is het 400 euro als je hem zelf wilt laten inslapen of 600 euro als je hem wilt houden als weidemaatje bijvoorbeeld.

Ik weet niet welke verzekering jij hebt :). Ik heb iig Equine Risk (HippoZorg) en ik heb meer dan 600 euro betaald om die twee op de wei aan te mogen houden als grasmaaier......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:34

Wat kostte dat jouw?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:34

Laatste keer volgens mij 800 euro (moet het opzoeken, maar was iig meer dan 600 euro).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:38

Hoe werkt dat dsn? Je paard kan niet meer bereden worden je laat hem afkeuren en dan krijg je een bedrag, waar minus 800 euro van af wordt getrokken?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:44

russel schreef:
Hoe werkt dat dsn? Je paard kan niet meer bereden worden je laat hem afkeuren en dan krijg je een bedrag, waar minus 800 euro van af wordt getrokken?

Klopt helemaal :). Daarnaast moet je een contract tekenen dat je hem niet meer verkoopt (of weggeeft) en niet meer in de sport uitbrengt. Overigens gaan ze hier alleen mee akkoord als het paard nog een paardwaardig bestaan kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:49

Maar dat kunnen ze toch niet controleren?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:57

russel schreef:
Maar dat kunnen ze toch niet controleren?

Jawel hoor, ze geven aan dat ze steeksproefsgewijs langs kunnen komen. Mocht het dier overlijden of ingeslapen worden, dan is daar nog steeds meldplicht voor (verklaring DA). Overigens hier nooit gebeurd dat er ineens iemand op de stoep stond, maar de inspecteur komt hier toch minstens 1x per jaar voor acceptatie/inspectie van bijv. een veulen, nieuw paard of een aanpassing van een huidige verzekering.

Vwb controle op wedstrijden, even een belletje naar de KNHS en je weet of een paard nog actief in de sport loopt.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:10

_URIA_ schreef:

Pony 400 middenmaat 500 en paard 600 staat dus los van wat je ermee doet als je hem terug neemt ;)
Dat bedrag gaat dus van je verzekerde waarde van je paard de rest krijg je terug ;)

Sterkte ermee :(:)

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:33

Inspecteur is geweest, deze gaat as donderdag overleggen met de da van de verzekering dus weer afwachten..

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:07

Ohh ben benieuwd, sterkte!

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:40

TS,succes as donderdag.

Ik had ook een paard wat verzekerd was voor de dood.
Paard was afgekeurd door de DA voor sport en recreatie.
Is meegenomen door de verzekering en zou geslacht worden.
Ben ik een paar jaar geleden aan het google-en en kom ik daar het oude paard van mij tegen wat geslacht zou moeten worden.
Paard is gewoon doorverkocht en loopt nu Z-samengesteld terwijl het afgekeurd was voor de sport en recreatie vanwege dat het paard een gevaar voor de omgeving was en gek in zijn hoofd was.

Zo zie je maar hoe het kan lopen.
Ben nu wel blij dat ik het paard heb opgezocht en dat hij het zo goed doet in de sport!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:57

Tja dat is vaak het geval met verzekeringen. Je moet het hele (ziekte)traject doorlopen alvorens kan worden afgekeurd. Ik heb dat ooit gehad met een merrie met een luchtwegprobleem. Kon vaker niet rijden dan wel. Heb er een jaar over gedaan om haar afgekeurd te krijgen. Daarna teruggekocht en als fokmerrie weggedaan.

Overigens vind ik 1 x inspuiten bij een gewrichtsontsteking ook niet veel. Meestal gebeurt dat zo'n 3 x.
Ook als ze ziektekosten verzekerd zijn sta je nog vaak voor hoge kosten omdat je altijd nog 25% van de kosten zelf moet betalen.
Wat je ook zou kunnen overwegen is nog 1 x inspuiten en dan de hele zomer de wei op. Rust is vaak nog het beste medicijn.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:48

Er mag een slotje op, paard is opgehaald vorige week donderdag al