Minipaard/shetlander veilig vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:07

Als je alle stangen uit de trailer kan halen kan hij gewoon los hoor. Zolang hij zich niet kan vastwerken en het zeiltje vast zit zullen er geen gekke dingen gebeuren. Een paard is niet van suiker, als jij voorzichtig rijdt kan het paard zijn evenwicht wel bewaren :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:26

s6801881 schreef:
Als je alle stangen uit de trailer kan halen kan hij gewoon los hoor. Zolang hij zich niet kan vastwerken en het zeiltje vast zit zullen er geen gekke dingen gebeuren. Een paard is niet van suiker, als jij voorzichtig rijdt kan het paard zijn evenwicht wel bewaren :)

Stangen zitten niet voor niets in de trailer! Die kan je er dus niet klakkeloos uithalen.
Die stangen zorgen voor stabiliteit van de wanden.
Als je ze er allemaal uithaald en de pony valt tegen de wand met een vaartje, kan je zo maar eens héél veel ellende hebben!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:33

Vind los altijd maar een beetje eng.
Die van mij staat gewoon vast en dan tussen 2 touwtjes. Pony kan dan niet omdraaien oid. :) Hooinet voor z'n neus en hij vermaakt zich prima.

eleni_vdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:37

Matheno schreef:
Ik had mijn mini's ook gewoon los in de trailer toen ik ze op kwam halen.
Kuilvoer los in de trailer op de grond gelegd, 2 uur onderweg geweest en helemaal geen problemen gehad.

toen ik die van mij ophaalde atond die los in een 1.5 paards trailer en die stond ook los en besloot eruit proberen te springen tijdens het rijden. hij had zn voor benen al door het zijltje. dus ik zou vast zetten of erbij blijven. ik ben er bij gebleven.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:40

Evelli schreef:
s6801881 schreef:

Stangen zitten niet voor niets in de trailer! Die kan je er dus niet klakkeloos uithalen.
Als je ze er allemaal uithaald en de pony valt tegen de wand met een vaartje, kan je zo maar eens héél veel ellende hebben!

Dat is echt niet per definitie voor alle trailers waar. Een trailer die aan de zijkanten is verstevigd kan ook zonder tussenstang, middenstang en achterstang. In dat geval zijn de stangen zo gemonteerd dat ze makkelijk te verwijderen zijn ;) Daarnaast, als een achterstang en tussenschot zo noodzakelijk zijn voor de stabiliteit, waarom kunnen die dan in vrijwel alle trainers worden losgemaakt?

Keet

Re: Minipaard/shetlander veilig vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:48

Losmaken is alleen voor het in en uitladen. Als je paard erin staat, zitten de stangen gewoon vast.
Vind het een gevaarlijk advies om alle stangen eruit te halen. Omdat lang niet alle trailers verstevigde wanden hebben :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:32

eleni_vdh schreef:
Matheno schreef:
Ik had mijn mini's ook gewoon los in de trailer toen ik ze op kwam halen.
Kuilvoer los in de trailer op de grond gelegd, 2 uur onderweg geweest en helemaal geen problemen gehad.

toen ik die van mij ophaalde atond die los in een 1.5 paards trailer en die stond ook los en besloot eruit proberen te springen tijdens het rijden. hij had zn voor benen al door het zijltje. dus ik zou vast zetten of erbij blijven. ik ben er bij gebleven.

Diep respect voor de shetlander die uit een trailer weet te klimmen.... jeetje das wel heel extreem hoor... vind het niet een reeel risico met een normale trailer en een shet...

Evelli schreef:
s6801881 schreef:

Stangen hebben volgens mij uberhaupt niet veel nut met een shetlander.... hij kan hooguit z'n oren ertegen stoten..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:33

in een 2paard (of andere trailer met tussenschot), plank onder de voorstang maken zodat ze daar niet onderdoor kunnen, en dan gewoon vast zetten in 1 vak

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:37

Heb mijn shet(1m) in een 1,5paards trailer vervoert, gewoon vast gezet. Ze heeft volgens mij heel de weg haar hoofd op de stang gehad :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:38

Pearli: ze kunnen er inderdaad ruim onderdoor. Dus daarvoor hoef je ze niet weg te halen. Ze stoten een keer hun hoofd en weten het dan echt wel.

Ik heb trouwens ook shetters uit de trailer zien komen hoor. Zowel via het voordeurtje als via de klep.
Ze zijn erg inventief.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:40

Evelli schreef:
Ze zijn erg inventief.

Daarom vind ik het dus eng om ze vast te zetten ;)
Als ze menen om te kunnen draaien (omdat ze nou eenmaal liever achterstevoren vervoerd worden) dan kun je rare situaties krijgen....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:45

Daarom heb ik ze aan 1 kan vast :) dan kunnen ze gewoon draaien als ze dat willen, zonder in de knoop te komen :)