Viertal en zestal rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosjeJarig

Re: Viertal en zestal rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:45

Dan gewoon lekker op de regiokampioenschappen starten en hopen dat je door mag!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:54

Ik heb even gemaild met een paar mensen :) Ik zou dan zelfs 2 viertallen kunnen opzetten :+

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:55

Vergeet geen reserve combinatie he, anders kun je niets bij uitval!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:59

In dit topic wordt alleen gesproken over het teruglopen van de juryleden, maar waarom worden er geen juryleden meer opgeleid? Juist... omdat er te weinig deelname is voor afdelingsdressuur.

De fout ligt 'm als je het mij vraagt bij de knhs. Zij richten zich veel te veel op de individuele wedstrijdsport en steeds meer op profs. Zij zouden de afdelingsdressuur moeten promoten.

Wij hebben als vereniging ook diverse seizoenen afdelingsdressuur gereden. Er gezellig en motiverend en goed voor het clubgevoel, maar wat schiet je er nu eenmaal mee op??? Je steekt er een hoop tijd in maar je krijgt er geen prijs voor, het enige waarvoor je kunt strijden is het provinciaal en nederlands kampioenschap.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:00

kleinvosje schreef:
Vergeet geen reserve combinatie he, anders kun je niets bij uitval!

I know, die hebben we ook genoeg ;)

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 23:01

Lizzy, als je goed gelezen hebt, heb ik al in een van mijn eerste posts mezelf afgevraagd hoe dat komt, dat er zo weinig deelnemende verenigingen zijn. Dit topic is dan ook ter inventarisatie wie er interesse heeft in een bijscholing, zodat ik daarmee naar de KNHS kan stappen.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:10

heb net alles door gelezen (meeste wel), maar waarom wil er niemand deelnemen aan afdelingsdressuur. Ik rij nu al een aantal jaar op een ponyclub, in de kantine hangen foto's van afdelingsdressur (van al een aantal jaren geleden) en ze zijn daar zo trots op! maar ze doen er niks aan om een nieuw team op te zetten. Nu heeft mijn vader laatst geprobeerd om dit te veranderen, op de vergadering erover gepraat, wat ponyruitertjes uit de club aan gesproken. maar het grootste probleem is dan toch de ruitertjes zelf, mij lijkt het heel leuk, maar zei hebben als antwoord dat ze serieus verder willen in de dressuursport en geen zin hebben om wat met een groepje rond te hobbelen. (sorry hoor maar 3/4 van die groep lukt het nog niet om uit het L1/2 te komen). waarom is er toch zo'n 'afschuw' op afdelingsdressuur?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:05

Omdat je je dan aan moet passen aan de rest. ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:23

En ook omdat het erg veel tijd kost.
Weken lang iedere week trainen en vlak voor de kampioenschappen twee keer per week.
En als je dan wint op de RK en de Hippiade is dat niet erg, maar niet iedereen kan winnen...

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:25

er is 2 keer in de week ponyclubles en de meeste vinden de lessen maar saai (gewoon voor jezelf rijden en dan krijg je aanwijzingen). Ze wilden iets anders dus toen heb ik voorgesteld om een 4 of 6-tal op te richten (of meerdere), maar dat wilde ze ook niet omdat ze serieus wilden oefenen. Volgens mij kan je ook van afdelingsdresssuur veel leren, en die 2 of 3 keer dat je dan op wedstrijd gaat met de groep is dan ook wel te doen denk ik. (normaal gaan ze ieder weekend, dus gewoon 2 wedstrijdjes laten vallen, of natuurlijk afdelingsdressuur EN gewone wedstrijd).
We wilden eigenlijk dit ook puur voor het plezier doen, maar ze zijn allemaal heel wedstrijd gericht en willen zogenaamd de 'top' bereiken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:37

Ik heb in mijn ponytijd ook veel afdelingsdressuur gereden, superleuk was dat! Maar...toen waren we wel meestal een aantal uren tot bijna de hele dag op concours!
Vaak 's ochtends al individuele dressuur en dan in de middag afdelingsdressuur. Vaak reden we dan ook nog ponyspel (soort bixie-achtige opzet) en natuurlijk parade....

Nu zou ik hier niet meer voor kiezen, heb ik simpelweg echt geen tijd meer voor.

Daarnaast wil ik niet met alle paarden afdelingsdressuur rijden. Eén van mijn paarden is bijvoorbeeld vrij flegmatiek, als die een kwartier lang achter de rest onder zijn tempo moet lopen, heb ik daarna de komende dagen een probleem, dat is niet leuk.

Tweede probleem is dat ik bijna nooit naar de clublessen ga, omdat ik daar ook geen tijd voor heb. Kan er thuis 2 of zelfs 3 rijden in de tijd die het me kost om anders met de trailer daarheen te gaan. Oefenen gaat dus ook al niet.
Wel zeg ik altijd dat als er ooit iemand uitvalt of ze plotseling een invaller nodig hebben, ze mij altijd mogen vragen als ik ergens op concours rondloop. Ben dan absoluut niet te beroerd om eens mee te rijden zodat ze toch van start kunnen gaan.

Is het trouwens voor verenigingen niet vrij duur om afdelingsdressuur te organiseren? Volgens mij wordt daar meestel geen inschrijfgeld voor gevraagd, maar er moet wel een jury zijn, rozetten/bekers....Misschien speelt dat ook mee?

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 11:41

Het zou inderdaad kunnen dat een vereniging om die redenen niet organiseert Esther. Persoonlijk denk ik echter niet dat dat de reden is. De jury die ze hiervoor vragen, kan een andere rubriek ervoor of erna jureren, er zijn ook goedkopere prijzen uit te reiken, wij hadden vroeger op de manege mini-rozetten voor bij de carrouselwedstrijden. Er valt heus wat voor te verzinnen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:32

Bij de paarden gaat het bij ons in de kring ook zo, de jury's hebben voor of na deze helaas wat kleine rubriek nog een individuele rubriek te beoordelen. Geen inschrijfgeld, geen prijzen. Maar toch wel bekijks bij de ringen.
Bij onze club is het echt gezellig om samen te oefenen, we gaan voor de eer om op de regionale kampioenschappen mee te mogen rijden :) Dat vind ik zelf echt een gave wedstrijd, en de kans om daar individueel te komen, is voor de meeste leden niet weggelegd.
Daar winnen is dan natuurlijk helemaal gaaf, maar dat is maar voor 1 team in je klasse weggelegd. Doormogen naar de Hippiade is wel super leuk, want zo kom je nog eens ergens!

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:20

Precies Venga, Wij hebben enorm veel lol met elkaar, en we strijden om de eer. Natuurlijk hopen we op selectie voor de hippiade, maar vooral rijden we voor ons plezier!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:25

kleinvosje schreef:
Precies Venga, Wij hebben enorm veel lol met elkaar, en we strijden om de eer. Natuurlijk hopen we op selectie voor de hippiade, maar vooral rijden we voor ons plezier!

Dat speelt ook erg mee denk ik. Toen ik nog meedeed was het bij ons ook echt voor de fun. We oefenden lang niet iedere week, er werd vooral veel gegeind en gespeeld en er was niemand die het in zijn hoofd haalde kwaad te worden als iemand een fout maakte of als een (lees; mijn) pony er weer eens midden in de proef tussenuit naaide.
Echter als ik zag en hoorde hoe het er ooit bij andere clubs aan toeging....Poehe. Strenge tot ronduit grove commandanten zonder enig gevoel voor kinderen, overfanatieke ouders, bange kinderen die koste wat kost mee moeten doen....Tja, dan snap ik wel dat op die manier de lol er snel af is en je ook later bij de paarden niet weer afdelingsdressuur zal gaan rijden. Dat zijn wel, voor een groot deel, de ruitertjes die nu dus bij de paarden starten....
En een nieuwe lichting zal er niet snel komen denk ik maar dat ligt imo meer aan de ouders van de ponykinderen die geen zin meer hebben om hele dagen op concours rond te hangen. Erg jammer want juist die ervaringen maken het zo ontzettend leuk vind ik.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:30

kleinvosje, welke regio ben jij?

Wij gaan waarschijnlijk proberen om 1 of 2 viertallen op te zetten :D

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:00

_Esther_87_ schreef:
kleinvosje schreef:

Dat speelt ook erg mee denk ik. Toen ik nog meedeed was het bij ons ook echt voor de fun. We oefenden lang niet iedere week, er werd vooral veel gegeind en gespeeld en er was niemand die het in zijn hoofd haalde kwaad te worden als iemand een fout maakte of als een (lees; mijn) pony er weer eens midden in de proef tussenuit naaide.
Echter als ik zag en hoorde hoe het er ooit bij andere clubs aan toeging....Poehe. Strenge tot ronduit grove commandanten zonder enig gevoel voor kinderen, overfanatieke ouders, bange kinderen die koste wat kost mee moeten doen....Tja, dan snap ik wel dat op die manier de lol er snel af is en je ook later bij de paarden niet weer afdelingsdressuur zal gaan rijden. Dat zijn wel, voor een groot deel, de ruitertjes die nu dus bij de paarden starten....
En een nieuwe lichting zal er niet snel komen denk ik maar dat ligt imo meer aan de ouders van de ponykinderen die geen zin meer hebben om hele dagen op concours rond te hangen. Erg jammer want juist die ervaringen maken het zo ontzettend leuk vind ik.

die overfanatieke ouders heb je nog. en volgens mijn moeder zijn het er alleen nog maar meer geworden dan vroeger, alleen die ruitertjes strijden nu individueel en een echte ponyclub waarin je elkaar kent en samen dingen doet met de pony's bestaat volgens mij bijna niet meer (is bij ons namelijk niet meer te doen). En die strenge commadanten van toen zijn volgens mij nu gewoon vervangen door peperdure instructeurs die iedere wedstrijd mee gaan. Als je een clubgenootje verslaat op wedstrijd word je vuil aangekeken door die ouders totdat dat clubgenootje jou weer heeft verslagen. Eerlijk gezegd denk ik dat ze zich te goed voelen voor afdelingsdressuur, omdat het toch een lichtelijk manege gevoel geeft in het begin (leren rekening houden met andere door achter elkaar tempowisselingen te rijden enzo). Ik vid dat erg jammer want ik zou graag eens in een 4-tal willen rijden, lijkt me juist leuk om met een hele groep samen te werken en samen te gaan voor een goed resultaat. maar moeten je mede 4-tal rijders uit dezelfde club komen of mogen die ook uit een andere club in de buurt komen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:40

Volgens mij moet je voor een gewoon 4/6 tal wel van dezelfde club zijn. Maar hier is in de winter ook nog een Kur op muziek competitie voor viertallen en als ik me niet vergis mag je dan wel een viertal maken van verschillende verenigingen....
Verder weet ik niet waar je precies woont in Limburg, maar hier in Brabant is bijvoorbeeld ponyclub Saxe Gotha echt nog wel heel fanatiek met de afdelingsdressuur, erg leuk!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:44

Wij hebben sinds dit jaar een paarden viertal bij de club en gister zelfs besloten om er maar een 6tal van te gaan maken aangezien we 8 personen hebben die mee willen doen :)
Trainen 1 of 2x in de week, erg gezellig. Helaas worden er maar weinig wedstrijden uitgeschreven.. Weet dat er in onze regio verder geen 6tal is, maar tis toch altijd leuk om te zien wat een jury van je als groep zegt...
Laatst bijgewerkt door roxiie op 21-05-12 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:44

_Esther_87_ schreef:
kleinvosje schreef:

Nou, doe mij die strenge commandant maar! Die hebben vaak wel de 4/6tallen het beste voor elkaar.
En ik wil best veel tijd en energie in de trainingen steken, maar dan wil ik ook dat we er helemaal voor gaan. Dat je een leuke en gezellige groep hebt waar je veel plezier mee hebt is ook belangrijk, maar ik ga met zoiets echt voor de eerste plaats.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:45

Je hoeft niet allemaal van dezelfde club te zijn.
Hoeveel er precies van een andere club mogen weet ik ziet, dat moet je even in de reglementen opzoeken.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:04

Ik rijd in Limburg bij de ruiterclub.
Heb vorig jaar 4tal gereden en we hebben 3 concoursen gereden en toen naar de Limburgse Kampioenschappen.
Er waren in heel Limburg ook maar 3 viertallen paarden. wij werden 2e en mochten door naar de Nederlandse maar niet iedereen kon dus is het niet door gegaan.
Er is ook weinig animo voor als je het mij vraagt, erg jammer want het is ontzettend leuk. Weer eens wat anders voor je paard dan dressuren of springen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:48

Citaat:
Afdelingsdressuur
Vier- en zestallen dienen te worden samengesteld uit leden afkomstig van dezelfde vereniging,
dezelfde Kring of dezelfde Regio. Het deelnemende viertal dient tijdens de KNHSkampioenschappen
te starten in de klasse waarin zij tijdens het Regio-kampioenschap zijn gestart
en door de Regio zijn afgevaardigd.
Algemeen
1. Maximaal één ruiter, één paard of één combinatie uit een vier- of zestal mag deelnemen in
een ander vier- of zestal uit dezelfde vereniging, dezelfde Kring of dezelfde Regio.
2. Bij minder dan vier vier-/ zestallen per rubriek kan de handicapregeling worden toegepast.
3. Bij de klasse-indeling wordt uitgegaan van het puntensysteem, waarbij per combinatie, die
deel uitmaakt van een vier- of zestal, een aantal punten wordt toegekend. Het totaal van
deze punten is bepalend voor de klasse waarin moet worden gestart, e.e.a.
overeenkomstig het bepaalde in het Wedstrijdreglement Dressuur.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:46

dankjewel voor de reglementen!

@Esther, ik woon helemaal in het zuiden van Limburg, dus Brabant is ook geen oplossing.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:57

KarinvdM schreef:
_Esther_87_ schreef:

Nou, doe mij die strenge commandant maar! Die hebben vaak wel de 4/6tallen het beste voor elkaar.
En ik wil best veel tijd en energie in de trainingen steken, maar dan wil ik ook dat we er helemaal voor gaan. Dat je een leuke en gezellige groep hebt waar je veel plezier mee hebt is ook belangrijk, maar ik ga met zoiets echt voor de eerste plaats.

Zo zou ik nu ook denken, als ik nu nog tijd en zin had om viertal te rijden, zou ik dat ook zo goed mogelijk willen doen. Maar ik heb van mijn 10e tot mijn 13/14 jaar viertal gereden denk ik en toen lag de situatie dus (in veel gevallen) wel anders....Ik heb het ook echt over ponykinderen van een jaar of 10 die gewoon afgeblaft en uitgekafferd werden....Die gaan dus nooit geen viertal meer rijden als ze volwassen zijn denk ik. En dat zijn dus wel degenen die nu bij de paarden starten.