Ik heb er ook eens eentje gehad die bevroor voor de klep. Die staakte eerst tijdens rijden ook door stil te gaan staan, voer, schoppen slaan of heel lang wachten werkte allemaal niet. Dat heb ik opgelost door dan aan 1 teugel het hoofd opzij te trekken zodat hij opzij stapte, en dan was hij weer in beweging en kon je weer verder. Zo ben ik ook bij de trailer aan de gang gegaan, in beweging blijven houden, de beloning is rust, en voer = wanneer hij verder de trailer in stapt.
De trailer stond voor een zachte ondergrond waar ik alle ruimte omheen had. Als hulpmiddel een leadrope van een meter of wat en een zweepje. Gewoon rustig naar de trailer lopen, kijken hoe ver het gaat, stapje op de klep is belonen en voer geven. Gaat hij dan weer achteruit, opnieuw proberen tot minimaal het punt waar je daarvoor was, dan pas weer belonen. Is er geen beweging meer in te krijgen, zet hem op een kleine volte om je heen en laat maar draven. Vanuit daar weer proberen, weer verder de trailer op is belonen, weer staken is weer aan het werk zetten.
Dit heb ik een paar keer geoefend, en het ging steeds makkelijker, tot het zonder enig protest of weigeren ging. Daarna kon ik hem er in laten lopen, ik zelf er weer uit om de stang erachter te doen en de klep dicht doen, en dan hem vastzetten. Zo kon ik daarna gemakkelijk alleen op pad, zonder hulp bij laden of eruit halen!