montiej schreef:Ik doe dit ook. echter ben ik 20 en had ik al kes grgeven op een manege. ben begonnen met het kindje van een hele goede kennis van mij. En toen kwamen er steeds meer. Nu ben ik ook een vrijwilliger op een stal en daar geef ik samen met iemand les.
ik vraag 20 euro per uur dit is priveles en daar zit poetsen opzadelen en afzadelen ook bij in. ik geef les met mijn eigen paard en 1 kindje op een pony van de manege.
echter mogen de kindjes die op mijn paard rijden meedoen aan onderlinge wedstrijdjes, doe ik sons leuke middagjes met de kindjes. dit is elke vakantie een keer en daarnaast soms nog een extra dagje.
waar je zeker goed over na moet denken is of he de kindjes ook verder kan helpen als ze de basis kennen. heb je daar de juiste kennis voor? want zoals er meerderen zeggen is het niet alleen leuk figuurtjes zeggen maar ook technisch leren rijden.
Groot verschil zit hem wel in de leeftijd: jij bent 20, de TS is 13. Ze zegt dan wel dat ze jaren ervaring heeft en vanaf haar vierde rijdt, maar ik denk dat jij net zo goed als ik weet dat het échte leren rijden, écht paardrijden pas later begint. Dus zeg in het optimistische geval dat ze 4 jaar heeft gebakhobbelt en 5 jaar heeft paardgereden op een manegepaard en misschien een half jaar getraind met een eigen paard. Gezien haar post over waar ze lest (klinkt mij in de oren als een manege) en het feit dat ze nog geen eens een jaar een eigen pony heeft, dat roept bij mij echt vraagtekens op. Kan iemand die nog géén jaar ervaring heeft met een eigen paard en alleen maar manegelessen heeft gehad een pony zo goed aan de longe krijgen dat de pony 100% betrouwbaar aan de hulpen van de longeur is, zelfs al geeft de ruiter andere hulpen?
denk ik niet. Kan iemand die alleen maar manegelessen heeft gehad verantwoord les geven?
denk ik niet. Kan iemand die 13 is überhaubt voldoende geduld en een consequente eerlijke houding opbrengen om verwantwoord les te geven?
nee, echt niet. Heeft een 13-jarige voldoende inzicht in de consequenties van het handelen?
jarenlang psychologisch onderzoek bewijst het tegendeel. Heeft een 13-jarige voldoende didactische skills om les te geven aan jonge kinderen?
lijkt me niet. Ga zo maar door. Ik vind het echt geen strak plan.