herkent een merrie haar kind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Re: herkent een merrie haar kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:55

Ik ben ook juist van mening niet. Mijn vorige pony trapte haar kind liever in elkaar dan lief tegen te doen

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:58

Ik weet het niet ik kan niet zien of ze haar zoon niet herkende want wij hebben ze allebij nog, maar ze hinneken niet na elkaar en doen niets anders dan paarden die niet moeder en zoon zijn.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:02

Ik ben onlangs met mijn drie jarige ruin op wandeling geweest samen met zijn moeder.Geen enkel teken van herkenning, integendeel, hij kwam iets te dicht en onmiddelijk trapte ze naar hem.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:08

Je kunt dit niet 'van mening' zijn. Het kan wel 'jouw ervaring' zijn dat de twee paarden die jij kent als moeder en veulen, elkaar niet herkenden. Andere mensen hebben weer andere ervaringen met andere paarden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:13

Mijn vorige merrie is selectief! :=

Ze heeft als jaarling bij een andere merrie gestaan en toen die na 2 jaar weer bij elkaar kwamen herkenden ze elkaar direct.
Heel schattig, ze kwam de les binnen en het was direct raak.

Maar haar zoon herkende ze na anderhalf jaar echt niet terug.
En haar zoon haar ook niet.

Ik dacht misschien doet ze dat wel bewust.
In het wild stoten ze hun eigen kinders ook af.
Zo krijg je geen inteelt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:14

Onze merrie - veulen was na 12 mnd afgespeend - herkende na een paar maanden weg te zijn geweest haar veulen niet duidelijk zichtbaar. Er werd niet gehinnikt oid, maar intussen voegde de merrie zich weer probleemloos in de groep. En grappig genoeg zie ik ze nu, ruim anderhalf jaar later, altijd samen slapen. Gaat de een liggen dat doet de ander dat ook en vice versa. Mij geeft dat in elk geval het idee dat er toch wel iets van herkenning is, al weten ze zelf misschien niet meer dat ze moeder en dochter zijn.

Wat ik me dan afvraag: zou de al dan niet herkenning iets te maken kunnen hebben met het moment van afspenen? Toen wij merrie en veulen uit elkaar haalden, was veulen al ontzettend zelfstandig. Ze merkte ook pas na een volle dag dat dr mams dr überhaupt niet was, ze zag een ander bij diens moeder drinken, dacht 'heee, ik heb ook trek' en vervolgens 'hee, waar is míjn melkbar gebleven??!'

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:15

Hier de ervaring wel. Ze zijn een keer een paar maanden uit elkaar geweest, en toen herkende ze haar zoon telkens. En zelfs na 1,5 jaar opfok, hij is nu net terug, herkent ze hem.. En ze laat ontzettend over zich heen walsen door hem, terwijl ze een enorm dominante merrie is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:16

Binoche schreef:
Ik ben onlangs met mijn drie jarige ruin op wandeling geweest samen met zijn moeder.Geen enkel teken van herkenning, integendeel, hij kwam iets te dicht en onmiddelijk trapte ze naar hem.

Dat zegt toch niks? Voor hetzelfde geld was je merrie je toendertijd hengst al ontzettend aan het opvoeden en deed ze dat nu nog even dunnetjes over... ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:18

ag de ene moeder is blij dat kind van huis is en zelfstandig gaat wonen de ander belt haar kind om de 10 min om te kijken of kindlief het nog wel red (zonder haar) ik denk dat het bij merries niet veel anders is!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:31

Gelukkig hebben de paardjes nog geen mobieltje.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:34

veulen herkent zn moeder wel, alles wat ze in de eerste paaruren leren vergeten ze noooit. dus ook niet hoe hun moeder er uit ziet. maar ik denk niet dat een merrie haar kind herkent.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:40

Ik zeg "nee", niet zodanig in relatie moeder - kind.

Moeder en zoon staan nog op dezelfde locatie, moeder geilt enorm op haar zoon (hengst) als ze hengstig is en zoon geilt enorm op moeders als ze langs komt paraderen. Als haar zoon de kans krijgt zal hij haar met veel liefde dekken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:42

Een merrie zal altijd haar kind herkennen.
Alleen de instelling van een dier is anders.
Ik heb jouw op de wereld gezet, gezoogd en opgevoed.
En dan ga je nu een zelfstandig leven leiden.
Na jouw heb ik elk jaar weer een nieuwe uk verzorgd.
Ik als merrie, zorg voor mij zelf, jij als kind van mij, zorg ook voor je zelf.

Eigenlijk doet een mamma van een groot mensen gezin het zelfde.
Ze gaat niet elke dag bij al haar kinderen op bezoek.
Helaas heb ik een schoonmoeder gehad, die mijn deur, liefst elke dag plat liep.
En de andere negen kinderen van haar, hooguit een verjaardag van kind of klein kind.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:45

laetitia schreef:
Ik zeg "nee", niet zodanig in relatie moeder - kind.

Moeder en zoon staan nog op dezelfde locatie, moeder geilt enorm op haar zoon (hengst) als ze hengstig is en zoon geilt enorm op moeders als ze langs komt paraderen. Als haar zoon de kans krijgt zal hij haar met veel liefde dekken.

En daarom zal de hengst van de kudde het zoontje het licht uit de ogen slaan.

Maar ja, wie houdt zijn paarden nog op de natuurlijke manier ??

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:00

daantjuhhh schreef:
Ik dacht misschien doet ze dat wel bewust.
In het wild stoten ze hun eigen kinders ook af.
Zo krijg je geen inteelt.

Ik denk ook iets dergelijks. Als je nagaat dat paarden idd na jaren nog hun oude stekkie, hun maatje, verzorger of eigenaar herkennen zou het maar wat vreemd zijn dat een merrie na een jaar al niet meer haar bloedeigen kind herkent. Ik denk dan eerder dat de merrie haar veulen niet meer als háár veulen wil erkennen en om die reden haar kind afstoot of net doet of ze ze niet ziet. Een soort van instinctieve zelfbescherming, je kunt je in het wild ook maar zorgen maken om één kind tegelijk...
Ik heb meerdere malen merries herenigd zien worden met hun opgegroeide kroost met wisselend resultaat. Bij de één werd kindlief vrolijk begroet, bij een ander werd de jeugd even flink in een hoek gezet. Maar in alle gevallen konden moeder en kind vrij snel of zelfs direct bij elkaar gezet worden, in tegenstelling tot kennismakingen met vreemde paarden waarbij de samenvoeging veel langer of helemaal niet lukte.
Zelfs het alleen maar kennismaken, bij vreemde paarden is het een 'O, en wie is u?' terwijl destijds toen jeugd weer thuis kwam het een 'Als je ook maar kijkt naar tussen mijn achterbenen vlieg je er uit voordat je pap kunt zeggen!'. Mja, beetje eigen interpretatie natuurlijk, maar om een beetje een idee te geven van hoe paard in kwestie keek en deed...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:05

Pluizebolpum,

Dit is ook mijn ervaring :7

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 10:03

Hm... ik denk ook dat het met het vroege afspenen te maken heeft, wat helaas nog gebruikelijk is.
Ik heb er ook met een andere groep over gepraat en wat je veel hoort, is dat er wel dergelijk herkenning is als merrie en veulen meer tijd bij elkaar hebben doorgebracht
Echt onderzoek is echter niet gebeurd naar herkenning van familie of kuddegenoten. (zou wel boeiend zijn)
Wel naar familiebanden in kuddes en het natuurlijke verloop van het afspenen.
sue mc donnel, een gedragsbioloog, schrijft dit.

. Ik citeer. Among horses living in the wild, weaning is a prolonged and gradual process, that typically begins sometime between six to 12 months of age and might not be complete for two or three years. In most instancesm there seems to be reduced nursing when a subsequent sibling arrives. For the rare mares that do not conceive for a season, their foal typically is not weaned until much later. But yearling, 2-year-old and even older offspring have been obeserved to nurse their dam occasionally, even after a subsequent foal arrives. The nursing by older offspring seems acceptable to the dam

Onderzoek van meerdere biologen, leiden steeds tot dezelfde conclusies en dit gedrag is ook waargenomen op plekken waar het veulen gewoon bij de moeder mag blijven tijdens het opgroeien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 10:07

Ariebren schreef:
[
Maar ja, wie houdt zijn paarden nog op de natuurlijke manier ??

Ze zijn er wel. Zo'n kudde stond achter ons huis. Achttien paarden; merries, hengst , veulens, jaarlingen en een tweejarige hengst.
Ze waren van oudere mannetjes en dat er niets meer mee werd gedaan (en gewoon alles door elkaar liep) had daarmee te maken.
Desalnietemin heel boeiend om naar te kijken. Ik heb ook de geboorte van een veulen in die kudde meegemaakt en dat was werkelijk een ongelooflijke gebeurtenis; de hele manier waarop de aanstaande moeder zich afzonderde, de kuddeleden liet snuffelen aan de nieuwgeborene, maar het veulen als een fury ging verdedigen toen het op probeerde te staan, de introductie... alles. Echt geweldig.

yumi01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:13

ik heb de ervaring dat merrie en dochter elkaar wel herkende(na ongeveer een half jaar weerzien)en mijn hond reageerd ook heel onderdanig naar haar moeder(terwijl mijn hond normaal heel dominant is)dus volgens mij is dat ook iets van herkenning

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:25

Als ik de reacties hier zo lees, dan is de reactie bij merrie met dochter *beter* dan bij merrie met zoon (ruin/hengst), kan dat?
In beide gevallen zal de merrie volgens mij haar veulen herkennen, maar misschien is er een verschil tussen 'ha gezellig' en 'ik mot jou niet meer'?

En hoe definieer je herkenning. Is dat altijd even duidelijk te zien?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:31

Mijn pony's herkende elkaar dat weet ik zeker. Na 5 jaar uit elkaar te zijn geweest heb ik 3 maanden geleden de moeder van mijn pony gekocht. Toen ik dr bij de groep zette renden ze beide hinnikend naar elkaar toe, negeerde de rest volledig. Nu 3 maanden verder zijn ze nog altijd zo hecht met elkaar. Altijd naar elkaar hinniken als de ene weggaat of terugkomt. Heel leuk om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:33

Mijn overleden merrie heeft 1,5 tot 2 jaar samen gestaan met mijn andere merrie, tot ik die verkocht en met de hengst van m'n ex (toen nog jaarling).

Beide merries hebben elkaar toen ruin 1 jaar niet gezien, tot ik op een wandeling met paard aan de hand eens per toeval langs een weide ging waar die 2e merrie toen stond. er zat zo'n 500m tussen de paarden in, maar man, wat een heftige reacties! Ik hing zowat als een vlagje achter m'n paard (kon ze net houden, dankjewel bitje) en de andere merrie vloog als een bezetene gillend en brullend langs de draad.
En die reacties bleven elke keer als ze elkaar erna terugzagen na bepaalde tijd.

Ook tussen de merrie en de hengst was er herkenning toen die elkaar na 1 jaar terugzagen, hij was toen net 2,5. Ze was evengoed erg moeilijk naar hem toe omdat hij hengst was, maar toch vriendelijker op een bepaalde manier dan wat ze normaal doet. Merrie kon erg dominant dreigen als ik met ander paard bezig was, en dat deed ze nooit als ik met die hengst rondliep of met die andere merrie.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:34

of een merrie haar kind herkend weet ik niet. Ik weet wel uit eigen ervaring dat een paard (in dit geval mijn eigen paard) na lange tijd weer een paard herkende waar ze vroeger veel mee optrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:04

Ik heb het nooit kunnen testen. De 2 laatste zonen van mijn merrie heb ik nooit teruggevonden en haar allereerste veulen heb ik pas leren kennen kort nadat ik haar moest laten inslapen door koliek. Best jammer, want de eigenaar van dat veulen had de moeder ook graag eens in levende lijve gezien.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:02

nee hoor, ze herkennen elkaar echt niet.

Mijn merrie is nu drachtig van haar vierde veulen. De andere drie (inmiddels 5, 3 en 1 jaar oud) staan ook nog gewoon op stal. Ze herkennen elkaar echt niet meer als moeder/kind! Ook die veulens van 1 niet hoor, ze werden met een half jaar afgespeend en ik denk dat ze elkaar, na een maand uit elkaar gestaan te hebben, al niet meer kenden!