Voorterrein slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:30

Ik merk op dat ontspanning afdwingen via de slof niet de juiste manier is, maar dat er wel andere redenen zijn om de slof (correct) te gebruiken en dat merk jij op dat een slof niet moet gebruiken voor rechtgerichtheid en ontspanning en dus die andere redenen zijn fout? Volgens mij lees je dus echt langs de tekst heen :+

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:32

Noem maar eens wat "goede" redenen om een slof te rechtvaardigen!
Ik kan er geen bedenken en al helemaal niet op wedstrijd terein :+
Een slof is nooit correct!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:37

Ik hoef jouw niet te overtuigen hoor. Daar zit ik hier helemaal niet voor. Ik ga al zeker niet die moeite doen als je al bevooroordeeld bent met het woord goede tussen aanhalingstekens te zetten en eindigen met een slof is nooit correct incl !! en :+ . Dat geeft mij al aan dat je tunnelvisie hebt en eigenlijk ook geen moeite wil doen om je mening te veranderen. :)

slof op het voorterrein zou mijn keuze trouwens ook niet zijn, bij uitreiking/parades e.d. kan ik het wel snappen. Al is een martingaal denk ik een betere optie. Zo min mogelijk hulpteugels is nog altijd het beste.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:47

Niks bevooroordeeld, maar zeker ook niet te overtuigen 8-)
Als ik paarden onder handen krijgt die met slof gereden zijn, zijn de hals/rug/billen behoorlijk strak qua spieren
Paarden die klassiek gereden worden zijn/blijven veel losser in hun lijf, logisch want er wordt niets afgedwongen
Dat is een wezelijk verschil!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:53

Dan zal ik mij zelf maar weer even herhalen...
Sammie schreef:
Ik merk op dat ontspanning afdwingen via de slof niet de juiste manier is, maar dat er wel andere redenen zijn om de slof (correct) te gebruiken en dat merk jij op dat een slof niet moet gebruiken voor rechtgerichtheid en ontspanning en dus die andere redenen zijn fout? Volgens mij lees je dus echt langs de tekst heen :+
maw blijft niet hangen in slof gebruik is ontspanning afdwingen.

niet met slof rijden staat ook niet gelijk aan klassiek rijden.. trouwens..

En nu ga ik naar bed. Is al laat zat.. :)

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:15

Unamie ik gebruik ook wel eens een slof en ik zal het eens uitleggen. Dwingend gebruik ik hem echter niet.
Jaren geleden heb ik mijn hand gebroken vlak onder mijn schouder. Door die lastige plaats kon het niet in het gips. Ik heb daar nogsteeds last van ik kan dan ook geen zware dingen tillen. Mijn paard was altijd op een zware hand gereden en verloor het respect in mijn hand voornamelijk op links. Hij wist dat hij sterker was en ging aalleen maar trekken en schudden om los te komen van de teugel en zo onder het werk uit te komen. Ik had pijn en kon alleen mar met een los teugeltje draven. We verloren het plezier in het rijden. Ik heb er toen 3 keer een slof aan gehangen die alleen inwerkte als hij begon te trekken. Nadien heb ik nooit meer last gehad en konden ik en mijn paard pijnloos rijden. Hij doet zijn werk nu weer met plezier en ik ook. Ik merk ook in de wei dat hij veel beter in zijn velletje zit hij racet de hele dag lekkker rondjes. Niet moe te krijgen :') terwijl hij daarvoor altijd heel rustig en timide stil stond. Ik geloof dus dat de slof je wezenlijk vooruit kan helpen. Ik rijd 10 keer zo fijn nu ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:00

Ariebren schreef:
De slof is een heel streng hulp middel.
Zonder slof zal je heus wel een keertje in het bit moeten hangen.
Maar een paard wat in balans loopt heeft al die hulp middelen niet nodig.

En dan is de deskundigheid van de ruiter bepalend.

Dit is off topic, maar het wordt tijd dat alle instanties die hulp teugels gaan verbieden.

Zoals je al zelf zegt, je gaat off topic. De vraag is of het toegestaan is. Niet wat jij ervan vindt.
Als je die mening graag wil uiten kun je daar zelf een topic over openen.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:44

Ariebren schreef:
nicky_rilana schreef:
ja en bij de western ook al die bitten kan toch ook niet, dat ze die dan maar eens verbieden. maar nu gaan we echt te ver off topic

Het scharen bit wat in de western gebruikt wordt, vanaf 6 jaar paard oud, is ook verplicht in de Z van de dressuur.
En dan hangt dat andere bit er ook nog in.

Maar in de western wordt er hooguit een teugel gebruikt om wat inwerking van het scharen bit te krijgen.
In de dressuur wordt er met volle arm spieren getrokken aan het het bit.

Wil niet heel moeilijk doen maar je bent pas van af de inter verplicht met stang en trens te rijden.
En dus niet meer in de Z dressuur.
Dat is een keuzen die je dan mag maken.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:55

Een slof op het losrijterrein is handig als je een paard hebt die erg fris is op het losrijterrein. Ik ben al vaker een terrein over gestuiterd/geschoten vanwege een heel fris (jong) paard, en dan was een slof net wat handiger geweest omdat je op die manier een stuk meer controle hebt over zo'n dier. Beter dat dan dat alle andere ruiters op moeten letten waar mijn paard nou weer naartoe schiet :+ . En kom me niet aan dat je in dat geval beter thuis kunt blijven, want alles moet geleerd worden, ook dat soort dingen en na een aantal keren is dat frisse ook weg, maar je moet er wel door heen.

superlise

Re: Voorterrein slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:04

Je mag inderdaad niet los rijden met slof, wel mag je hem bijgezet longeren! Dit kan ook een uitkomst bieden, ligt wel een beetje aan de reden van je slof gebruik? Zo zou ik een jong heet paard liever aan de longe mét bijzet gooien omdat wedstrijden geen uit-je-dak-ga-kwartiertje is aan de longe en dat wedstrijdterein ook werk-terein is en er dus gewoon ''gewerkt'' wordt met een paard (ik noem alleen aan een touwtje laten ontploffen geen werken nee).

De discussie over of een slof zinvol kan zijn is er eeuwig, zal ook eeuwig blijven. Een slof is handig als je ermee kan rijden, een slof is prut als je hemt misbruikt. Maargoed hoe dan ook zie ik liever iedereen met slof losrijden dan mensen van 90 kg die elke drafpas 30 cm uit het zadel vliegen en terug bonken. Want nee dáár mag je niks over zeggen dat iemand zijn paard verrot rijdt, maar oeh als er iemand een slofje pakt want dat is me toch dierenmishandeling!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:25

didtje schreef:
Wil niet heel moeilijk doen maar je bent pas van af de inter( even om onduidelijk te voorkomen tussen inter 1, inter 2 en internationaal. bij internationaal ben je het verplicht) verplicht met stang en trens te rijden.
En dus niet meer in de Z dressuur.
Dat is een keuzen die je dan mag maken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:11

Ook ik weet niet alles over de regeltjes bij de dressuur.

Maar een goed getrainde combinatie heeft geen hulp middelen meer nodig in de voorring.
De voorring gebruik je om het paard en heel belangrijk, je zelf, even warm te rijden.
Moet je in de laatste 10 minuten voor de proef je paard nog iets leren ????

Dan ben je nog niet klaar voor het niveau waar je voor ingeschreven hebt.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:14

Wat knap dat jou paard altijd alles goed doet als hij het thuis al ''geleerd'' heeft? Doe mij ook zo'n paard!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:18

ik moet hem de laaste 10 min alles nog even extra "aan leren" nog even goed aan het been kijken of hij op 2 teugels is en of hij remt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:23

Arie het zou je sieren om manieren die anders zijn dan die van jezelf ook te respecteren. Je begeeft je met weinig voorkennis in deze discussie.
Een slof kan goed en slecht gebruikt worden, maar dat kun je zelfs met een touwhalster.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:39

Ho, ho, ho.
Ik heb mijn eigen ervaring.
Ik respecteer iedereen die een andere mening heeft.

Maar mijn ervaring is dat je in de voorring al kan zien wie de goede punten rijdt.

In rijden is warm rijden en niet meer.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:43

Ariebren: maar als jij een paard hebt die de spin net iets te traag doet, tik jij die dan niet nog even bij zodat hij bij het losrijden net iets te snel is zo dat het in de ring klopt ( ik zou niet weten of dit klopt maar misschien dat je het wel snapt heb namelijk totaal geen verstand van western)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:51

Dat is ook inrijden, even het paard scherp zetten.

Maar eigenlijk zet de ruiter zich scherp.
Het paard kan het, vertrouw op je paard.

Je weet in de training waar je paard een foutje maakt.
Je weet hoe die fout te corrigeren.

Als je met die instelling de proof doet.
Vertrouwen in je paard en de kleine afwijkingen corrigeren, dan rijd je minimaal 70.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:13

Monnie_ schreef:
Van waar haal je die laatste _Amigo? van 2012?

:j dacht het wel... 2010 met wijzigingen dus denk dat die van 2012 erbij zitten :))

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:31

Ariebren schreef:
Dat is ook inrijden, even het paard scherp zetten.

Maar eigenlijk zet de ruiter zich scherp.
Het paard kan het, vertrouw op je paard.

Je weet in de training waar je paard een foutje maakt.
Je weet hoe die fout te corrigeren.

Als je met die instelling de proof doet.
Vertrouwen in je paard en de kleine afwijkingen corrigeren, dan rijd je minimaal 70.

Hoe vaak rij jij een dressuurproef??
voor 70% moet je egt een goede proef rijden hoor!!
Nu ben ik zelf ook wel van mening dat je op wedstrijd zou moeten kunnen inrijden zonder slof.. maar ik vind dat je tijdens een training een slof op een correcte manier goed kan gebruiken..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:33

NinaCharlie schreef:
Sammie schreef:
Slofjes worden niet alleen gebruikt voor de ontspanning. Ontspanning afdwingen via de slof is inderdaad niet de juiste manier, maar er zijn tig andere redenen om een slof (correct) te gebruiken.

:j helemaal mee eens. De mensen die zo negatief zijn over de slofteugel hebben óf zelf geen ervaring om ermee te rijden óf zien het verkeerde voorbeeld in hun omgeving.

Of weten dat er geen enkel paard is die een slofteugel nodig heeft.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:38

Mindfields: ik heb ooit een paard gereden wat last van zijn rug had door dat hij verkeerd gereden was. als ik er geen slof aan hing liep hij met zijn hoofd in de lucht en dat was helemaal niet goed voor zijn rug, dus hing ik er een slof aan zodat hij niet met zijn hoofd in de lucht kon lopen. maar echt never niet zo strak dat hij met zijn kin op zijn borst loopt. uit eindelijk was zijn rug over en ging het zonder slof en is die er weer af gegaan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:39

Dan nog had dat paard geen slofteugel nodig maar een ruiter die hem er correct bij kon helpen. Echt. Ik heb 100 van zulke paarden gereden waarvan 0 met een slof.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 06-05-12 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:40

nicky_rilana schreef:
dat vindt ik niet, ik heb ooit een pony hengst gereden en daar hing ik ook een slof aan, niet omdat hij in de krul moest maar omdat hij hengst was en ik niet wist hoe hij zou reageren op ander merrie's en ik denk dat iemand anders niet blij is als die hengts er boven op zit, en ik ben dan ook niet echt blij

Als je dat niet zeker weet moet je niet met een hengst gaan startten, maar eerst uit proberen wat hij doet met merries in de buurt..

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:42

Mindfields schreef:
Dan nog had dat paard geen slofteugel nodig maar een ruiter die hem er correct bij kon helpen. Echt. Ik heb 100 van zulke paarden gereden waarvan 0 met een slof.

nou niet echt hoor, de da advieseerde hem het echt, het was echt ook heel erg.

Elco: staat er ergens een woord wedstrijd in mijn tekst?? dit ging eigenlijk over thuis, daar staan alleen maar merrie's ;)