paard bang tijdens hoefsmid, maar wil geen praam. tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:20

Als de eigenaar zegt; praam, dan zeg ik ook; praam.

Je bent er maar af en toe, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Veiligheid voorop! En kort een praam is echt niet erg.

Ik vind het wel apart dat je het anders wil doen tegen het advies van de eigenaar in.... Zou ik echt zacht gezegd niet blij mee zijn,
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-05-12 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:20

Als een praam werkt, waarom niet?
Het gaat hier immers ook om de veiligheid van het paard, van jezelf en niet vergeten de hoefsmid, de hoefsmid is erg kwetsbaar.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:21

WilmaBoy schreef:
je kan je longeerkoord gebruiken om ze aan vast te binden, zorg dat je die rond haar romp als een singel spant. Dus als ze gaat 'lopen' zal ze zichzelf opspannen en minder lucht gaan krijgen, waardoor ze zelf weer zal lossen.. zal eens zoeken achter een tekening. Werkt perfect. (van muur, door ring hoofdstel om de romp en zo opnieuw naar voor brengen). zoek straks wel ff achter de foto ervan.

Ik heb hier totaal geen beeld bij..
Ben erg benieuwd naar de foto's, heb je toevallg ook een filmpje?

nynx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:22

momo_lover schreef:
wat vindt ze presies eng? de rook, de nagels inslaan (geluid), ect.

Mijn oude merrie werd doodsbang door de geur en ging dan totaal door het lint (ging ook dwars door de praam heen). Ook als er een ander paard beslagen moest worden en ze kon het ruiken werd ze gek. Deze merrie hebben we koud beslagen en dat ging super.

ze zeggen de rook. maar ze was zo mak als een lammetje maar ze willen niet zonder proberen terwijl je bv de praam binnen handbereik hebt.

vuurneon

Re: paard bang tijdens hoefsmid, maar wil geen praam. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:23

Waarom stel je uberhaupt de vraag? De eigenaar wil de praam, waarom zou jij het recht hebben om iets anders te proberen?
Zo erg is een praam niet...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:24

Je kan ook eerst de praam opdoen zodra ze gestresst raakt. Is ze dan weer rustiger doe je hem af.
Mocht je hem dan nog nodig hebben kun je hem zo weer om doen.

Ik zou wel de praam omdoen, is veiliger voor jou en de hoefsmid!

nynx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:25

opisop_shop schreef:
als de eigenaar wil dat het met praam gebeurd, dan moet je dat gewoon doen; het is immers niet jouw paard?

nee helaas niet. ja hebben we ook gedaan wou alleen kijken of ik hier tips kon krijgen.
Iedereen ontzettend bedankt!

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:26

Veel oefenen met been geven, veel belonen en tot die tijd praam, de praam is geen martelwerktuig, hij drukt op de punten in de bovenlip die bij acupressuur gebruikt worden om een dier rustig te krijgen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:29

Ehm, ik neem aan dat de smid en eigenaar wel weten hoe het paard de vorige keer heeft gereageerd.
Onze - zeer ervaren- smid heeft tijdens zijn werk in de loop der jaren een paar zeer ernstige ongelukken meegemaakt, met o.a. een gebroken nekwervel tot gevolg. Hij beslaat alleen nog steeds - makke - paarden en is met pre-pensioen.

Smid zijn is best een gevaarlijk en zwaar beroep...
Veiligheid eerst.... niks niet zielig voor het paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:31

Gewoon: praam. Is niet leuk, maar een kapotte hoefsmid is ook niet leuk, en voor het welzijn van het paard moeten die hoeven toch gewoon iedere 6-8 of 10 weken op de juiste manier onder handen genomen worden.
In de tussentijd heel veel oefenen, overigens is dat aan de eigenaar of verzorger, om een paard "behandelbaar" bij de hoefsmid te brengen, en het is niet de taak van de hoefsmid om het paard hanteerbaar te maken.
Inderdaad leren de meeste paarden na enkele "praam"keren wel, dat ze toch beter mee kunnen werken.
Het mooiste is natuurlijk dat aan zo'n opvoedkundig/vertrouwens-punt TUSSEN de bezoeken van de smid door heel geregeld gewerkt wordt.

Mijn jong paard had na 3 keer praam al wel door, dat het allemaal zo'n drama niet was.
Wel heb ik er tussendoor vrijwel dagelijks mee geoefend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:34

Je kunt vragen aan de eigenaren of ze koud beslagen mag worden.

nynx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:56

vuurneon schreef:
Waarom stel je uberhaupt de vraag? De eigenaar wil de praam, waarom zou jij het recht hebben om iets anders te proberen?
Zo erg is een praam niet...

ik zou het ze heus wel vragen hoor. en veiligheid staat voorop das zkr. maar als er nou wat anders te doen is dan deel ik het met ze ik ga niet zo maar wat uithalen. ik ben dr op zn minst 1 keer per week om lkkr te knuffelen. ik mag er niet op rijden en doe het dus ook niet en ook niet stiekem. al heb ik jaren gereden wat ze weten en ze me nooit hebben zien rijden en weten dat ik goed en normaal met haar om ga.

nynx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 18:00

Brainless schreef:
Je kunt vragen aan de eigenaren of ze koud beslagen mag worden.

net gevraagt maar nee want volgens hun worden ze dan niet goed beslagen en hun hoefsmid doet het niet.
hoefsmid was heel rustig dat wel nam de tijd er voor beloonde met de stem. ik heb haar vastgehouden en ook beloont als ze even moest wachten op ijzers of klaar was, ondertussen met de stem en heerlijk 2 uur gekroelt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:09

Pardon? Worden ze dan niet goed beslagen? Elke smid hoort toch koud te kunnen beslaan..warm beslag is het alleen maar om makkelijker te maken met nagelen bv..als die dat niet koud kan, met alle respect..het verbaasd me..

Fijn dat het zo goed ging..kalme smeden zijn goud waard :)