Ik op vakantie, en mijn dierenboel thuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:33

ik heb het geluk iemand gevonden te hebben die voor mijn katten (7) wil zorgen. Dat zijn vijftigers zonder kinderen en zij komen 2x daags hier verzorgen en spelen met ze. Ze vinden het altijd jammer als wij weer terug zijn van vakantie en kijken ons zowat de deur weer uit :)

Voor de pony is een "zorg-ruil"afgesproken, mijn dochter zorgt voor de pony van een vriendin en zij voor onze pony

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:34

Wij hebben 2 konijnen, 3 katten een hond en een paard (in pension) en we gaan er gewoon lekker op uit. Ook 3 weken weg. We vinden altijd wel iemand. Paard krijgt gewoon vakantie. Voor de katten laten we een vriend/vriendin/familielid dagelijks even thuis kijken. Hond gaat naar mijn schoonouders. Als dat niet zou kunnen naar vrienden en anders in pension (al is dat nooit nodig geweest)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:39

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:51

Wij hebben 2 poezels, een aquarium met vissen, een hond, en een paard in pension. Mijn schoonouders wonen op 5 min loopafstand van ons huis, en nemen de hond in huis. De poezels worden ook goed verzorgd door hun, en ze komen dan ook 2x per dag langs om ze te verzorgen. Vissen hebben niet zo heel veel verzorging nodig, (om de dag eten), en die doen ze ook. Als mijn schoonouders niet zouden kunnen, dan heb ik nog twee lieve vrienden die wel op zouden willen passen. Paard wordt door staleigenaren verzorgd, en dan heb ik nog een bijrijdster die haar verder nog rijdt. Mijn stalgenootjes zou ik ook kunnen vragen, dat weet ik zeker. We gaan vaak dan wel maar een weekend/lang weekend weg tot max 8 dagen.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:45

Pension!

Ik werk zelf al 9 jaar in hetzelfde pension (zowel honden als katten) en vindt het een top plek voor de honden. Er is alleen grote variëteit aan pensions, de een beter als de ander. Daarom is het altijd slim om van te voren langs te gaan (de meeste hebben wekelijks een open dag of kun je een afspraak maken) en te kijken of ze al vol zitten. Wij zitten als sinds dec 2011 volgeboekt tijdens de bouwvak van 2012. Oftewel, als een pension nu nog niet vol zit moet je je wel af gaan vragen hoe dat komt.

Om je een inzicht te geven hoe het in een pension eraan toe gaat:
Bij ons is het zo dat de honden 2keer per dag minimaal een halfuur naar buiten gaan (met goed weer en buiten de vakantie om is dat vaak 2keer 1.5 uur per dag). Ze gaan in groepjes naar buiten, die zorgvuldig worden samengesteld, geen 2 dominante reutjes bij elkaar bijv. Jonge pups bij elkaar zodat ze kunnen stoeien en de oudtjes mooi bij elkaar in het zonnetje. Medicatie wordt zorgvuldig mee omgesprongen, ook met (eventueel) eigen voer. Hokken worden dagelijks zonder water schoongemaákt (dus de haren, zand en andere rotzooi (kapot kussen)) en als ze er toch in plassen wordt deze grondig schoongemaakt met chloor. Dit gebeurt 2 keer per dag dus eigenlijk komt het amper voor dat ze in een vies hok zitten.
We horen zo vaak van klanten dat honden echt blij zijn als ze naar ons toe kunnen. Ze krijgen weliswaar wat minder aandacht dan thuis maar kunnen vaak veel meer stoeien en stoeien dan ze thuis gewend zijn.
Katten zitten bij ons snachts in een hokje van 50x50x50 met een kattenbak, voerbak, waterbak en mandje. Overdag lopen ze vrij rond in een binnenverblijf (5 bij 8 denk ik) en buitenverblijf (2 bij 4 denk ik). Hokjes worden dagelijks van boven tot onder schoongemaakt, de kattenbakken 2 keer per dag verschoond.

Oftewel, het is echt zo slecht nog niet. Ja, het is een vreemde omgeving voor je dieren. Maar de ervaring leert dat zelfs de meest bange honden met genoeg aandacht vanzelf bijdraaien en de routine leren kennen, zolang het pension die honden maar extra aandacht geeft.

Collie2008

Re: Ik op vakantie, en mijn dierenboel thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:48

Ik heb mijn katten wel eens in pension gedaan, dacht eerst dat dat een beetje 'dierenmishandeling' was, maar we hadden geen keuze, althans ik wilde perse op vakantie. Maar bij ophalen lagen ze heerlijk in de zon te rollen, ik heb geen enkele stress bij ze opgemerkt. Erg goed verzorgd. Kostte wel een paar duiten, maar goed dan heb je wel wat

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:02

Paarden en geiten worden hier thuis verzorgt door poets/tuinman/vriendinnen/ familie en de honden gaan naar een dierenpension van een oud klasgenootje.
De honden vinden er prima, zodra ik de afslag van de snelweg neem worden ze al helemaal enthousiast en ze gaan er ook graag mee naar binnen ( ze komen wel meestal wat dikker terug :') )
Nou moet ikwel zeggen dat wij in een periode gaan dat de dieren thuis 24/7 buiten lopen en dus alleen gecontroleerd moeten worden en of de automatische waterbakken in de weide/schuilstal het doen.
Verder doet mijn dierenarts ook aan vakantiestalling, dat lijkt me ook best prettig voor mijn rijpaard mocht ik weg willen in een periode dat hij niet 24/7 buiten loopt.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 16:00

Leuk al die verschillende antwoorden! Ga het nog even goed doorlezen en kijken wat het beste bij me past. Misschien is langs wat dierenhotels gaan en kijken hoe en wat en paard kan sowieso ook wel door mijn instructriece doorgereden worden. Zij kost 40 euro per dag, meerdere dagen een kleine korting. Wat kan ik op paardenhotels ongeveer verwachten?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 16:02

Kaaaren schreef:
[naam], wij hebben een paardenhotel. Het hele jaar door hebben wij gasten waar van eigenaren met het zelfde dilemma zitten als jij.
Mocht je een betrouwbaar plekje zoeken voor je paard dan is hij van harte welkom. http://www.paardenhotel-ekenrode.nl

Ik lees hier 135 per week? Dat is alweer andere koek :D

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:04

Wij hebben 8 paarden 4 honden en nog wat klein vee en wij gaan elk jaar een paar dagen op vakantie.
Een nichtje van mijn man met haar vriend zijn dan hier in huis.
Er is altijd wel iemand in de familie te vinden die op onze beesten wil passen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:29

Zipporah schreef:
Kaaaren schreef:
Zipporah, wij hebben een paardenhotel. Het hele jaar door hebben wij gasten waar van eigenaren met het zelfde dilemma zitten als jij.
Mocht je een betrouwbaar plekje zoeken voor je paard dan is hij van harte welkom. http://www.paardenhotel-ekenrode.nl

Ik geloof dat ik ook maar een paardenhotel moet openen :D .
Baas op vakantie, paard ook op vakantie genietend van het uitzicht in de Eifel.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:39

Ik vind t onwijs moeilijk om weg te blijven hihihi! Ik ben de laatste keren eerder terug gekomen omweer zelf voor mijn beesten te kunnen zorgen! Eerste keer hadden we verschillende mensen gevonden die de dieren wel wilden verzorgen... 2e keer hadden we iemand in huis die ze heeft verzorgd! Wij hebben 2 honden, 2 katten en 3 paarden....

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:44

Hier gaat het paard op pension, de buren houden de shet in het oog en de hond gaat naar een hondenpension.
Onze vorige hond was geen doetje, we wilden het niet riskeren dat er ongelukken zouden gebeuren met kennissen. Vandaar dat we hem naar een prof pension brachten. Zij zijn verzekerd en weten hoe om te gaan met 'speciale gevallen'. Kost wel wat, maar we hebben ons dat geen moment beklaagd! (achteraf bleek hij zich ook nog eens voorbeeldig gedragen te hebben).
Bedenk ook dat als de hond thuis blijft en een 'vreemde' hem komt verzorgen, de hond degene is die op zijn terrein is en dat zijn baasje er niet is... Bekenden kunnen dus wel eens heel anders (als indringer) begroet worden...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:08

Afhankelijk van waar je woont en wanneer je op vakantie gaat, willen mijn man en ik ook wel voor je dieren zorgen.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:33

Met 14 paarden aan huis, 2 honden en 5 katten wordt het soms wat moeilijk maar we hebben tegenwoordig het goed geregeld. Paps en mams doen de huisdieren. Paps doet naast zijn werk de paarden samen met een vriendin. Wel scheelt het wel dat ik dit jaar heb besloten alles dag en nacht buiten te laten lopen voor de zomermaanden. Dus voor de paarden is het alleen waterbakken vullen en eventueel een andere wei open zetten. Nu nog een vakantie boeken en we kunnen ;-)

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:41

Hoiiiiii

Mocht je op vakantie willen . Willen wij ook wel op je beestenkinderen passen hoor hahahhaha.

xxxxx

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:42

Ik heb nu 2 jaar mensen via bokt advertentie in mijn huis gehad.
Dubbel gevoel maar honden konden thuis blijven, paarden werden verzorgd, huis bewoond... Was er blij mee.
Nu as zomer kennis, die doet t zelfde en dus ook betaald.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:19

ik zou mijn katten nooit in een pension doen , met name door dat ze allebei 21 zijn en zo dement zijn dat als er iets gebeurd dat ik bang ben dat ze het niet redden
wij wachten wel met op vakantie gaan tot ze er niet meer zijn ,
en ik heb alleen verzorgpony dus voor mij is dat geen probleem

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:20

de katten van een vriendin werden 26, dan moet je nog 5 jaar wachten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 01:19

Zipporah schreef:
Kaaaren schreef:
Zipporah, wij hebben een paardenhotel. Het hele jaar door hebben wij gasten waar van eigenaren met het zelfde dilemma zitten als jij.

Ik was per week 120 per pony euro kwijt, voor 2 pony's dus 240 euro, daarboven op komen dan opstartkosten om de stal helemaal te ontsmetten en te verschonen voor mijn pony's er in kwamen.
Ze hebben voor de minishet de paddock moeten aanpassen maar daar heb ik geen extra kosten voor betaald.
Mijn hafje kreeg een ontsteking aan haar wang. Daar kreeg ik in Frankrijk gelijk telefoon over. De dierenarts is er bij geroepen en de merrie is behandeld en moest daarna elke dag meerdere malen behandeld worden. Geen extra kosten gerekend! De rekening van de dierenarts heb ik achteraf kunnen voldoen.
Minishet is een gigantische Houdini en heeft de moeder van Karin een flink blauw oog bezorgd......
Maar hij mag gewoon weer terug komen!
Ze hebben tegen een redelijke vergoeding de pony's thuis opgehaald en weer thuisgebracht. De pony's waren toen helemaal gewassen en keurig verzorgd en zagen er eigenlijk schoner en beter geborsteld uit dan toen ze er heen gingen..... :o

Kortom een heerlijk adres voor een redelijke prijs!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 03:59

Ik en mijn vriend passen nu al meerdere jaren op verschillende huishoudes met de daarbij behorende dieren. Zolang als de baasjes dan weg gaan verblijven wij in hun huis en zorgen we er voor de de beestjes krijgen wat ze normaal ook krijgen, vaak nog net een beetje meer ;)

Het is inderdaad heel moeilijk om iemand je huis en vooral je beestjes toe te vertrouwen, zou het zelf ook niet kunnen :') Moet wel zeggen dat het tot nu toe altijd super is verlopen bij ons, dieren zijn altijd op hun gemak. De eerste dag of twee dagen moeten ze natuurlijk wennen maar meestal hebben ze al snel door hoe het werkt.

Ik zorg er meestal voor dat er gewoon ruim van te voren veel door word gesproken zodat alles heel duidelijk is voor zowel ons als de baas. Mocht je dus iemand in huis willen halen zorg en dan voor dat alles goed word besproken de meest 'stomme' dingen moet je gewoon ook vertellen. Verder laten de mensen altijd een uitgebreide brief voor me achter en natuurlijk alles benodigde informatie van de da, het paspoort en hun telefoonnummers.
Ook zorg ik er voor dat ik iedere dag of om de dag een smsje stuur om te laten weten hoe het allemaal gaat met de diertjes. Het is natuurlijk ook altijd mogelijk dat een bekende die misschien niet op wil passen wel even langs komt om te kijken of het goed lijkt te gaan.

Misschien als je iemand vind, dat een dagje op proef je goed zou doen?

Ik ben in ieder geval van mening dat ookal heb je dieren, dat niet betekent dat je nooit meer op vakantie kan of ze in een pension moet dumpen hoor! :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:25

Ik heb zelf makkelijk praten, daar ik aan de andere kant van het verhaal sta. Ik woon nog bij mijn ouders thuis, en die gaan altijd tijdens school periodes weg, dan ben ik toch thuis en kan ik mooi op de katten passen.

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard gaat regelmatig een weekend weg, en ook regelmatig op vakantie. Wij (andere bijrijdster en ik) krijgen altijd de datums van wanneer tot wanneer ze weg is, dan geven wij op wanneer we kunnen, en maakt zij er een mooi schema van, gaat tot nu toe altijd goed!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:30

Wij hebben thuis een shetlandertje, 3 honden, 3 katten, 3 konijnen en een zootje kippen,
en toch kunnen we op vakantie! Het shetje gaat logeren bij een kennis, de honden blijven hier, net als de rest van de dieren. Er komt een goede vriend van ons hier in huis, en hij neemt zijn hond ook gewoon mee!
't is een beetje druk, maar 't gaat altijd goed!