Ik weet niet waar je hebt gezien dat die 2 weken onder het zadel is, misschien kan dat komen doordat ik het filmpje nog niet helemaal heb afgekeken? Ik zie een paard met een hele goede zelfhouding, sommige paarden lopen van zichzelf gewoon al zo ruim en met zo'n goede zelfhouding. Al kan dat ruime het soms wel wat moeilijker maken om het paard later te 'sluiten' voor de meer verzamelde oefeningen.
Je ziet wel dat bijv. de aanleuning nog wat onrustig is in de draf en dat het paard in de galop nog wat moeite heeft met de balans e.d.
Dan oogt hij gewoon nog wat 'puppy/slungelig'. Maar dat geeft helemaal niks.
Ik vind het een enorm aansprekend paard, wat voor zover ik kan zien een hele goede draf en galop heeft.
Dressuur is oorspronkelijk namlijk bedoelt om het lichaam te gymnastiseren en recht te richten. Het is de basis voor een gezond en gelukkig rijpaard. De meeste oefeningen in de GP zijn ook gericht op lichaamsbeheersing en rechtheid van het lichaam. Echter, wat oorspronkelijk een middel was (klassieke dressuur) is nu een doel geworden (moderne dresuuur), waardoor de oefeningen als kunstjes worden getoond, die steeds spectaculairder moeten. Of dat een goede ontwikkeling is betwijfel ik. Maar de oefeningen zelf ter discussie stellen getuigd voor mij van te weinig inzicht in de dressuuroefeningen om daar constructief over te discussiëren.
inderdaad. De dressuur is niet uitgevonden omdat mensen het leuk vonden hun paarden zulke 'kunstjes' te leren, maar uit noodzaak om beter te kunnen worden in de oorlogen/strijd.