hoog dressuur vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:41

Oh haha, ik dacht al! :)
Ik weet niet waar je hebt gezien dat die 2 weken onder het zadel is, misschien kan dat komen doordat ik het filmpje nog niet helemaal heb afgekeken? Ik zie een paard met een hele goede zelfhouding, sommige paarden lopen van zichzelf gewoon al zo ruim en met zo'n goede zelfhouding. Al kan dat ruime het soms wel wat moeilijker maken om het paard later te 'sluiten' voor de meer verzamelde oefeningen.
Je ziet wel dat bijv. de aanleuning nog wat onrustig is in de draf en dat het paard in de galop nog wat moeite heeft met de balans e.d.
Dan oogt hij gewoon nog wat 'puppy/slungelig'. Maar dat geeft helemaal niks.

Ik vind het een enorm aansprekend paard, wat voor zover ik kan zien een hele goede draf en galop heeft.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 30-04-12 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:41

Spaanse pas en uitgestrekte draf zijn twee totaal verschillende begrippen. Een voorbeeldje van de spaanse pas: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spanish_walk.gif

Misschien moet je je eerst eens goed inlezen in het hoe en waarom van de dressuur voordat je er meteen het label "zielig" op plakt. ;) Dressuur is oorspronkelijk namlijk bedoelt om het lichaam te gymnastiseren en recht te richten. Het is de basis voor een gezond en gelukkig rijpaard. De meeste oefeningen in de GP zijn ook gericht op lichaamsbeheersing en rechtheid van het lichaam. Echter, wat oorspronkelijk een middel was (klassieke dressuur) is nu een doel geworden (moderne dresuuur), waardoor de oefeningen als kunstjes worden getoond, die steeds spectaculairder moeten. Of dat een goede ontwikkeling is betwijfel ik. Maar de oefeningen zelf ter discussie stellen getuigd voor mij van te weinig inzicht in de dressuuroefeningen om daar constructief over te discussiëren.

Edit: ook in de stang en trens en hoe en waarom zul je je toch eerst moeten verdiepen als je de aanwezigheid zielig vindt. De S&T zijn in principe bedoeld voor de verfijning van de hulpen. Om dus de hulp te kunnen minimaliseren, en om de hulp precies goed te kunnen geven, met genoeg onderscheid voor de verschillende oefeningen. Niet om een paard te dwingen of pijn te doen. Neemt niet weg dat niet elke ruiter/amazone ook op die manier met de bitten om weet te gaan.

vigo_is_lief

Re: hoog dressuur vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:46

omg ! totilias ! hoe hoog trekt die zn benen op ! jeetje,,

maar ik mijn ogen vind ik dressuur heel onnatuurlijk en onvriendelijk, dat kan natuurlijk heel anders zijn, maar als ik een hele intensieve dressuur les had met me pony dan voelde ik me daarna niet echt blij ofzo, en ik weet heus wel het verschil met uitgestrekte draf en paanse pas hoor ;-)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:49

dan is er iets niet goed, want als ik heel intensief les heb -dit komt niet vaak voor met mijn paard- dan heb ik juist een fijn gevoel, want dan gaat hij meestal beter lopen, nageven buigen beter aan het been, korter, noem maar op.

als jij het verschil tussen de spaanse pas en uitgestrekte draf wist had dit topic niet bestaan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:50

vigo_is_lief schreef:
omg ! totilias ! hoe hoog trekt die zn benen op ! jeetje,,

maar ik mijn ogen vind ik dressuur heel onnatuurlijk en onvriendelijk, dat kan natuurlijk heel anders zijn, maar als ik een hele intensieve dressuur les had met me pony dan voelde ik me daarna niet echt blij ofzo, en ik weet heus wel het verschil met uitgestrekte draf en paanse pas hoor ;-)

In de OP geef je toch aan dat jij alleen spaanse pas ziet. En het enige dat in de GP enigszins aan de spaanse pas doet denken is de uitgestrekte draf ;) Ik weet niet aan welke oefening jij dan zat te denken toen je zei dat je geen enkele paard een draf ziet tonen, maar wel spaanse pas?

Totilas is wat zijn uitgestrekte draf het schoolbeeld van hoe een oefening een kunstje wordt. Helemaal als je ziet dat hij, ook onder Gal, lang niet altijd een correct ruggebruik meer heeft in die extreme beweging. Maar als dat voorbeentje maar hoog gaat scoorde de combinatie wel negens en tienen. Typisch voorbeeldje van wat in de klassieke dressuur onwenselijk is, en in de moderne dressuur wordt beloond.

Daarnaast, het gevoel van een paard echt goed aan het lopen hebben: correct in aanleuning, over de rug, en misschien zelf een stukje verzameling, dat is echt onbeschrijfelijk fijn! Het kost veel moeite het is veel werk en veel geduld, maar eenmaal bereikt hoort het zich zeker af te betalen ;)

Heb je überhaupt mijn vorige post gelezen? Echte dressuur is verre van onvriendelijk, sterker nog, het is noodzakelijk!

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:02

mijn les was toen dat ik heel snel moest draven terwijl hij niet echt sneller kon, maar verder liep hij wel nettjes , en het kan toch zijn dat ik dressuur heel anders in mijn ogen zie dan jullie, maar nogmaals, ik weet het verschil met draf, spaanse pas en uitgestrekte draf !!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:10

Dan heb ik eerder mijn twijfels over je instructeur en je kennis van de dressuur, dan de dressuuroefeningen zelf. Correct uitgevoerd zijn ze namelijk de manier om je paard gezond te houden onder het zadel.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:38

:j inderdaad. De dressuur is niet uitgevonden omdat mensen het leuk vonden hun paarden zulke 'kunstjes' te leren, maar uit noodzaak om beter te kunnen worden in de oorlogen/strijd.

"Van oorsprong is de dressuur bedoeld om het paard te gymnastiseren. Door de dressuur werd het paard een sterke, lenige en gehoorzame metgezel op het slagveld of in de stierenvechterarena. Het correct scholen van een oorlogs- of stierenvechterpaard duurde jaren. Het werd alleen toevertrouwd aan de allerbeste ruiters.
Tegenwoordig heet ook het eindeloos rondjes rijden in een manegebak "dressuur". Nog maar weinig mensen weten wat de oorsprong en de zin is van alle handelingen die ze het paard laten uitvoeren."

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:52

met mijn les was het wel dat mijn lesgever vond dat hij achter niet helemaal lekker liep, maar toen ik heel erg naat voren ging draven, dat hij dan wel lekker liep. maar ik moet ook niet zoveel klagen want ik wil misschien western rijden :P

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:53

Ik snap ook niet waarom ze met stang en trens of passoa bitten rijden.
om een paar onnatuurlijke houding te dwingen. jaja dat is het
rollkur rijden is super zielig! ben het helemaal met je eens. ik snap het ook niet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:55

dan is hij waarschijnlijk teugel kreupel

lienetjes met passoa ik rollkur dwingen nee dat klopt niet hoor, een pessoa is een scherper bit en remt daar door harder af en kan soms best handig zijn.
en waarom zou rollkur zielig zijn volgens jou?

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:58

rollkuur is niet een normale manier van lopen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:01

Kun je dat eens onderbouwen?

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:03

nou je ontdekt het zelf dan maar eens in het filmpje
rollkur is het onnatuurlijke lopen tijdens dressuur
het paard loopt dan ver achter de loodlijn, en wie dan rollkur rijdt, trekt dan hard aan een bit
dus een paard gaat anders lopen en dat doet pijn.
het geeft te veel druk in de mond, en als hij elke dag zo wordt bereden sterft de schilklier af. en de luchtwegen zitten dan dichtgepropt en soms is dat ook nog blijvend! en het is gewoon super zielig. ik kan er niet eens naar kijken.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:04

vigo_is_lief schreef:

Dressuur is sowieso niet normaal :o

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:04

vigo_is_lief schreef:

dat vind ik dus echt z'n klets, ik ken een paard en die gaat zelf zonder te dwingen met zijn kin op zijn borst lopen omdat hij jeuk heeft. maar jullie onderbouwen het maar als jullie het slecht vinden ik wacht wel

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:06

een paard doet van nature niet zijn kin op zijn borst hoor.
alleen ff als hij jeuk heeft, maar dat is geen rollkur.
rollkur is gedwongen en een wild paard heeft zijn hoofd omhoog, of een beetje omlaag, das normaal
maar sommige mensen die LDR rijden overdrijven hoor, zeggen van dat het goed is
nou nee. rollkur is het slechste voor je paard.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:07

lisaislisa schreef:
vigo_is_lief schreef:

Want? Laat horen :) Wat is dan wel 'normaal' rijden?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:08

lienetjes schreef:
een paard doet van nature niet zijn kin op zijn borst hoor.
alleen ff als hij jeuk heeft, maar dat is geen rollkur.
rollkur is gedwongen en een wild paard heeft zijn hoofd omhoog, of een beetje omlaag, das normaal
maar sommige mensen die LDR rijden overdrijven hoor, zeggen van dat het goed is
nou nee. rollkur is het slechste voor je paard.

Met de rollkur rijden ze het paard los, rekken ze zijn spieren op. Dat is beter dan dat ze hem allemaal oefeningen laten doen terwijl hij zijn lichaam helemaal vast heeft.
En dat een paard in de wei niet aan rollkur doet klopt, maar zie je het paard in de wei ook appuyeren, wijken of achterwaarts lopen?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:09

ashley1 schreef:
lisaislisa schreef:

Want? Laat horen :) Wat is dan wel 'normaal' rijden?

Dressuur vind ik wel "normaal rijden", maar wat ik probeer te zeggen is dat je paard sowieso niet dressuuroefeningen doet in het wild, evenals western bijvoorbeeld.

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:11

pfft
volgensmij snappen jullie het nut van rollkur niet?
Waarom rijdt de ''beste'' anky van grunsven dan de hele kur rollkur?
om de spieren beetje los te wekken? nee, omdat ze denkt dat rollkur goed is!
om spieren los te maken, doe je oefeningen zoals wijken appuyeren voorwaarts aan de teugel etc
maar rollkur is geen oefening, dat is dwang.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:11

nagevelijk is normaal, maar een rollkur is anders. zoek dat woord maar eens op bij afbeeldingen van google. nou dat is iets geel anders dan ontspannen nagevelijk lopen. ik kan er niet meer over schrijven, en dat van kin op de borst omdat hij jeuk heeft, nou, dat ik toch logisch ? als ik ergens jeuk heb loop ik niet ook altijd zoals ik jeuk

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:12

hoe weet jij dat? anky ed happie adelinde en nog heel veel meer rijden redelijk zo en lopen op wb nivo, jij rijd in de basis waarschijnlijk. maar nou weet ik nog niet wat er nadelig aan is, en dat zou ik wel eens van jou willen horen?

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:13

lienetjes schreef:
pfft
volgensmij snappen jullie het nut van rollkur niet?
Waarom rijdt de ''beste'' anky van grunsven dan de hele kur rollkur?
om de spieren beetje los te wekken? nee, omdat ze denkt dat rollkur goed is!
om spieren los te maken, doe je oefeningen zoals wijken appuyeren voorwaarts aan de teugel etc
maar rollkur is geen oefening, dat is dwang.

ik zag net een filmpje van de uitleg van anky's manier van rijden, maar dat lijkt meer op nagevelijk dan rollkur!

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:14

Nee hoor, dat paardje loopt veelstediep ;)
rollkur is gewoon super slecht.
anky rijdt ook rollkur.
http://anti-rollkur.hyves.nl/
Klik hier is op, hier staat uitgelegd wat het is, en wat rollkur beschadigd.