Vliegen komen er weer aan !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vliegendeken of vliegenspray?

Vliegendeken
31 (39%)
Vliegenspray
31 (39%)
Niets
9 (11%)
Iets anders
7 (8%)

Totaal aantal stemmen: 78

Lotus83

Re: Vliegen komen er weer aan !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:37

Helaas moet ik weer aan de gang met vliegendeken met hals, een kap op het hoofd en spray....

mijn merrie kan er heel slecht tegen en gaat ook op het land helemaal kapot... vorig jaar een fikse staartwortelontsteking als gevolg van de jeuk....

momenteel hebben wij al last van een soort grote zwarte muggen met een lange angel eronder...
voorheen nooit gezien en nu opeens..., het lijkt wel een soort van plaag....

vieze beesten en paarden reageren er heel heftig op

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:30

Alleen vliegenspray bij rijden en als ze er last van krijgt (ontstoken ogen) evt een kap.
Dazen hebben we hier eigenlijk niet.. de keren dat ik een daas zie per zomer zijn op 2 handen te tellen, alleen vorig jaar waren er wat meer dan anders.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:59

gekozen voor iets anders.

Ik heb een grote walnoten boom staan wat vliegen op afstand houdt. Vorig eerste jaar op de wei bij die boom en geen vliegenspray nodig gehad en geen ontstoken ogen gehad (ondanks haar netje voor haar ogen).

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:02

Knoflook snippers, helpt al jaren.
Ook knoflook snippers in een of andere oplossing wat je door t voer doet, het werkt geweldig !

We zijn tot deze oplossing gekomen omdat mijn paarden eerst super zenuwachtig werden van de spray en zalf

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:22

Lotus83 schreef:
momenteel hebben wij al last van een soort grote zwarte muggen met een lange angel eronder...

ja die hebben wij nu ook, zijn echt zwermen met van die beesten. Maar t zijn vliegen volgens mij, geen muggen want ze steken niet
Maar wel heel vies.

Gisteravond t bos in geweest en er zijn wel al veel muggen, mijn paardje weg echt gek en toen ik afstapte zat zijn hele buik onder de muggen. Dat beloofd wat voor de zomer :( zal wel weinig het bos in gaan zijn..

Die spray eens proberen of dat werkt. Een vliegendeken is geen optie voor het weiland of in de stal omdat hij die met alle macht af probeerd te krijgen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:16

Blabla1980 schreef:
Lotus83 schreef:

ja die hebben wij nu ook, zijn echt zwermen met van die beesten. Maar t zijn vliegen volgens mij, geen muggen want ze steken niet
Maar wel heel vies.

Gisteravond t bos in geweest en er zijn wel al veel muggen, mijn paardje weg echt gek en toen ik afstapte zat zijn hele buik onder de muggen. Dat beloofd wat voor de zomer :( zal wel weinig het bos in gaan zijn..

Die spray eens proberen of dat werkt. Een vliegendeken is geen optie voor het weiland of in de stal omdat hij die met alle macht af probeerd te krijgen.

Ja klopt, hele zwermen!! Zijn het vliegen?
Wij hebben deze nog niet eerder gezien.....

Paarden worden er helemaal dol van....
Vandaag mijn merrie onder de vliegendeken gezet, wel warm helaas maar zonder is echt geen optie :n

Ik lees dat knoflook goed werkt?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:22

Knoflookolie werkt beter dan snippers ivm opname. Kan je zo kopen bij de boerenbond/welkoop. Ook gebruik ik een stick voor het hoofd. Kan niet op de naam komen, kleine stick van €10, maar werkt goed. Tevens vliegendek en hoofdnetje. Sta naast het bos (20 meter) en veel boeren in de buurt, dus vliegen. Dit gaat vaak redelijk, in hoogtij ga ik het bos niet in.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:27

maaikiemike schreef:
Knoflookolie werkt beter dan snippers ivm opname. Kan je zo kopen bij de boerenbond/welkoop. Ook gebruik ik een stick voor het hoofd. Kan niet op de naam komen, kleine stick van €10, maar werkt goed. Tevens vliegendek en hoofdnetje. Sta naast het bos (20 meter) en veel boeren in de buurt, dus vliegen. Dit gaat vaak redelijk, in hoogtij ga ik het bos niet in.

Best gek..., ik ga juist graag het bos in..., veel minder last als in de bak.....

Ze staat zomers ingepakt in een vliegendeken die ik vaak nog inspuit met spray en een kap op het hoofd, maar als knoflook(olie) goed helpt is dat zeker het proberen waard.... (ik neem aan dat ze daar een nare geur van krijgt die steekbeesten op afstand houdt?)

Olie voor door het voer, kan je mij een merknaam geven? of maakt dat weinig verschil?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:57

volgens mij grand national, maar je hebt het van verschillende merken. Let op dat je het niet op je kleding krijgt, stinkt behoorlijk! En zodra je paard gaat zweten, ruik je het ook. Bos bij ons zit in de zomer vol met dazen, enige mogelijkheid is dan een racegalop door het bos om ze te ontwijken...

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:22

maaikiemike schreef:

Dit klopt, van die knoflook olie, maar mijn grote paarden eten de snippers want met de knoflookolie kregen ze het voor elkaar hun voer te laten staan, verder wonen wij ook bij het bos en is mijn vader boer, dus er zijn vliegen maar bij de paarden bijna niet.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:27

doe met rijden spray en als dazaen er echt zijn ook deken. verder in de wei doe ik weinig tot niets. ook wij staan aan bosrand.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:42

Lotus83 schreef:
maaikiemike schreef:

Best gek..., ik ga juist graag het bos in..., veel minder last als in de bak.....

Het lijkt te verschillen van bos tot bos. Ik reed eerder altijd bij mensen waar je in het bos geen last had van muggen/ vliegen..ik kon de hele zomer buiten rijden.
Maar waar ik les heb en mijn paard gestald staat kun je in de zomer gewoonweg het bos niet in er zijn zoveel vligen/dazen muggen dat zhet gewoon niet te doen is. Zo jammer want buitenrijden is wat wij het liefste doen :)

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:26

eigenlijk gebruik ik niets, zo ontzettend veel last hebben ze er niet van en spray vinden ze heel eng haha!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:30

Oh hier ook last van die "duivels" die dikke zwarte met die angel? naar beneden, echt wat een ranzige dingen zeg. Heb ook geen flauw idee wat voor soort het is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:32

wat heerlijk als je paard er niet zo'n last van heeft. Sinds een paar jaar, wordt ook erger elk jaar, heeft de mijne er zo'n last van. Ik gebruik altijd appelazijn, niet daar tegen maar dat schijnt ook te helpen. Nou ja voor de vliegen enz blijft ze vreselijk aantrekkelijk met haar zwarte vacht. Ik heb vorig jaar maar zo'n eczeemdeken gekocht en daar is ze erg blij mee. de andere paarden moesten 2 dagen aan haar wennen maar dat gaat nu ook goed.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:40

Wij hebben een dazenval in de hoek van de weide en buitenbak staan, dit scheelt al heel veel!
Verder met rijden goed insprayen. Mocht de dazenval om de een of andere reden niet meer werken dan idd een vliegendeken en goed insprayen of insmeren.. Heeft ook niet mijn voorkeur maar een paard moet rustig kunnen grazen en niet gek worden van de vliegen!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:42

deflin schreef:
Oh hier ook last van die "duivels" die dikke zwarte met die angel? naar beneden, echt wat een ranzige dingen zeg. Heb ook geen flauw idee wat voor soort het is.

ik las ergens iets over Maartse vlieg
Afbeelding

schijnen dus wel muggen te zijn, maar steken niet

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:19

Oh is dat een maartse vlieg? Het is al mei :+

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:37

gheh, zal t ze zegen als ik ze weer tegenkom :P

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:04

Ramzi schreef:
Iets anders, namen zo'n zwarte bal met een kap erover.

http://h-trap-dazenval.nl/uploadimage/M ... 24_710.jpg

Vorig jaar GEEN vliegenspray, GEEN vliegenkappen en GEEN vliegendekens. En we wonen 1 km van het bos af. Een investering maar echt ideaal!!

Op wedstrijd natuurlijk wel spray ;)

Mee eens :D

Maar heb de val zelf gemaakt.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:06

Ik spuit hem in met Atex daasspray in combinatie met een spray tegen steekvliegen. Voor zijn gezicht heb ik een roller en hij krijgt zo'n vliegending aan zijn halster.
Dit jaar kreeg hij een mooie vliegendeken van Horseware, die het precies 4 weken gehouden heeft voordat die helemaal in stukken was :D , dus dit jaar blijft hij gewoon zonder staan, ga niet weer 80 euro weggooien.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:07

Ik ben ook er erg blij met de dazenval! Geweldig ding!
Daarnaast krijgen ze overdag de vliegenkappen om en als het heel extreem vliegenweer is sprayen we ze in.
Ook voordat we gaan rijden sprayen we ze altijd even in.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:07

Odeale schreef:
Ramzi schreef:
Iets anders, namen zo'n zwarte bal met een kap erover.

http://h-trap-dazenval.nl/uploadimage/M ... 24_710.jpg

Vorig jaar GEEN vliegenspray, GEEN vliegenkappen en GEEN vliegendekens. En we wonen 1 km van het bos af. Een investering maar echt ideaal!!

Op wedstrijd natuurlijk wel spray ;)

Mee eens :D

Maar heb de val zelf gemaakt.

Hoe heb je hem gemaakt dan? (Ik krijg spontaan de kriebels om te gaan 'knutselen'.)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:39

Vanaf gister is de ellende bij mijn paardje weer begonnen, trappen naar haar buik van de jeuk en schuren met haar hoofd, ze staat dag en nacht onder een 0- grams regendeken of vliegendeken met hals....

Spray weer uit de kast halen, vliegenkap uit het stof, exceem balsem tevoorschijn....

Arm dier, ik wil dus knoflook gaan proberen..., ik hoop zo dat dat gaat helpen, maar is dit alleen tegen vliegen of ook tegen mugjes?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:03

Als je met knoflook aan de gang wilt had je eigenlijk al in februari moeten beginnen. het lichaam moet het eerst opnemen. Heb de ervaring ermee dat het bar weinig hielp.