Paard op proef, nare ervaring buitenrijden, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:35

Eerlijk? Waarschijnlijk zou ik kijken naar een paard wat buiten al meer gewend is. Zeker omdat je aangeeft rustig in het bos te willen rijden. Kan goedkomen met dit paard, of wellicht niet. Ken genoeg paarden die rustig zijn op vreemd terrein met een vreemde.
Luister gewoon goed naar je eigen gevoel en dan kom je we tot de juist beslissing.
Sowieso klinisch laten keuren altijd he??!! Voorkomt een hoop ellende.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:45

@aerdenhout: Ja dat is het hem. Op stal is hij super relaxed. Hij geniet van alle aandacht, vooral omdat hij die de laatste tijd bij de vorige eigenaresse weinig heeft gehad. Dus daar went hij en is hij op zijn plek.

Maar de paniek slaat toe zodra hij naar buiten gaat. Alles wordt opgemerkt, het wit van zijn ogen is constant te zien. Hij is elk moment klaar om er van door te gaan. Dit wordt erger, maar was al VOOR het ongeval licht aanwezig, zelfs op zijn oude plek bij de vorige eigenaresse. Daarom heb ik een proefperiode besproken, normaal zou ik dit niet doen, maar die paniekerige ogen waren voor mij een twijfel.
Het is gewoon ontzettend rot dat dit voorval gebeurd is, maar ik betwijfel of het daar uit voorkomt, of dat het gewoon bij het paard hoort en dat hij inderdaad 'wakker geschud' is hierdoor.

Over de discussie wel of niet naar buiten, hiervoor heb ik ook een paard gehad. En inderdaad duurt het echt een lange tijd (toen anderhalf jaar) voordat je een echte band met hem opbouwd. Maar met dit paard kon ik wel gelijk naar buiten. En als ie iets eng vond kon ik hem erdoorheen helpen. Of hij sprong even opzij oid. Maar niet vol ervandoor gaan in blinde paniek.
Dit paard is gewoon een gespannen snaar van begin tot eind, af en toe briest hij en laat hij los, maar dit duurt maar enkele seconden, dan gelijk als ie wat ziet weer gespannen.

@Tequilaatje en anderen; Ik snap dat dit niet 'op te lossen' is in de proefperiode, maar ik vraag om tips over wat te doen en om te vragen wat ik kan proberen.

@amsterdam: Paard is klinisch goedgekeurd

Nobbels24

Re: Paard op proef, nare ervaring buitenrijden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:50

Overigens heeft de verkoper zelf tegen mij gezegd, ga gelijk lekker met hem aan de slag, dat is het beste

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:01

Ik zou als je echt wil gaan voor een fijn buiten rij paard, deze dan toch laten schieten.
Zeker als je zegt dat het er ook bij de vorige eigenares al in zat.
Je kan het wel goed krijgen, maar dat is een lange weg en dit soort paarden zal denk ik altijd wat schrikkerig blijven.
Wel heel goed dat je hem op proef hebt genomen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:07

is het geen optie om paard op de trailer te zetten met een stalgenoot en even in een rustige omgeving te gaan rijden, of vanuit een andere omgeving van start te gaan?
Eerst even lekker ergens in de bossen, zodat hij weer een positieve ervaring opdoet en dan in een andere omgeving wat iets minder rustig is maar voor hem geen herinneringen heeft?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:12

Volgens mij is het paard niet het direkte probleem...maar het gemis van vertrouwen in elkaar...
Van 2 zijden spanning en niet of slecht afvloeien m.a.g oppotten van adrenaline en een bommetje worden...
En voor zo'n situatie als met de hond , daar gaat 90% voor op de loop !
Juist dan is het belangrijk om een goede zit te hebben EN OP COMMANDO AF TE LATEN VLOEIEN !!!
Dat laatste mist duidelijk, daar zou ik mee beginnen en het weer rustig opbouwen !
En natuurlijk werken aan een betere zit...
Zodra er wat spanning zichtbaar of voelbaar is gelijk laten afvloeien tot er zichtbaar en voelbaar ontspanning is...

Je ging te snel...normaal gesproken heeft een paard 6 weken nodig om te wennen, dus met extreme veranderingen nog wel wat langer...

Neem de tijd die je geboden werd en werk aan ontspanning en vertrouwen, lukt jouw dat niet dan terug doen , want de eigenaar heeft er
duidelijk wel het vertrouwen in om jouw dit paard een maand toe te vertrouwen en het terug te nemen....
Zou ik trouwens NOOIT doen met mijn paard...ik wou er wel bij zijn om te zien hoe er met mijn paard omgesprongen werd...
De eigenaar van het paard is aansprakelijk als er wat gebeurd met jullie...dat beseft hij/zij blijkbaar niet !

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:14

Hoe relaxt ben je zelf als je nu met hem naar buiten gaat. Dat speelt ook een rol bij zijn gedrag.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:56

@ aerdenhout, ja dat was ook mijn motivatie. Want bij de vorige eigenaresse stond hij al maanden stil en kreeg hij best energierijk voer, dus ik had gehoopt dat het hem daar in zat. Het was in Limburg, en ik woon in Zuid-Holland, dus elke dag op en neer reizen was ook geen optie. Maar jij denkt dat dit paard dan altijd schrikachtig zal blijven?

@broadway: Het paard in kwestie is heel flexibel, het is een gangenpaard. Ik heb best een goede zit, maar dit paard kan zich zowat dubbelvouwen (letterlijk). Dit heb ik toen niet uit kunnen zitten. Inderdaad is dit iets om aan te werken en om voor te zijn. Maar zoals een hond die van schuin achter komt is niet iets wat je voor kan zijn (even tussen haakjes: daar mogen geen honden los en ik stond stil met het paard toen dit gebeurde).

Ik kan het inderdaad goed met de eigenaresse vinden en ze had een goed gevoel bij mij. Maar goed, ben ik de juiste persoon voor hem en is dit de juiste omgeving voor hem? Ik bedoel, ik vind het een ontzettend leuk paard, anders had ik hem niet op proef genomen.

@Yinnar: Ik let heel erg op mijn ademhaling en ontspanning. Maar als hij zo loopt te draaien moet ik goed in de gaten houden dat er niemand aankomt op het fietspad, want dat is ronduit gevaarlijk. Het zou kunnen dat ik dat overbreng op hem.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:45

Blijf je gevoel volgen en gebruik je verstand...
In het verkeer begeven, betekend altijd het onverwachte te kunnen verwachten, adrenaline/afvloeien en soms bepaalde plekken blijven opzoeken,zodat het "gewoon"wordt!
Maar soms ook om wat zelfvertrouwen terug te krijgen...allebei !
Als er een klik gevoelt wordt betekend het toch vaak dat er gespiegeld wordt en jullie overéénkomen met bepaalde dingen, dus is het vaak wat moeilijker,maar wel degelijk de moeite waard...ook de eigenaresse ziet duidelijk "iets" tussen jullie...
Ik heb ook honden achter me aan gehad...en meerdere situaties met adrenaline-boosters, zijn nooit leuke momenten, omdat je even overgeleverd bent aan een angst/paniek reactie van 1 of beide...laat je niet 123 weer los ,maar vaak is het een samenloop van omstandigheden waardoor zoiets op je pad komt...net als bij jouw !
Daardoor is realistisch denken en op commando afvloeien zo belangrijk ...wat nu gebeurde is mischien one's in a lifetime...
Ga bewust situaties opzoeken om reacties te ondervinden...hoe reageerd hij nu met een (lieve)hond van bv een kennis ?
Neem de tijd om te testen en als je dat niet durft/wilt zou ik het paard terug doen....

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:39

TS, ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk besloten hebt te doen.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:53

hoi
ik heb het topic even door gelezen, maar kan niet echt zeggen dat je nu te vroeg bent begonnen om naar buiten te gaan, elk paard is anders en dat kunnen wij dus absoluut niet zeggen van achter onze computer!!
ik ben met die van mij gelijk hetzelfde weekend al naar buiten gegaan (natuurlijk met een braaf paard erbij, achteraf was het brave paard het paard wat steun aan mijn paard zocht...)

ik zou echt niet weten wat je nu nog in die 2 weken kan doen maar als je een klik hebt met het dier, zou ik het toch proberen desnoods met hulp van een instructrice. er zijn zat andere paarden maar de klik is altijd afwachten.

veel suc6.

xJulekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:03

Misschien kun je een keer met hem gaan wandelen.
Niet rijden, maar gewoon je paard aan het halster.
Als hij erg gespannen lijkt, gewoon rustig tegen hem praten.
Je kan hem rustig laten wennen aan het verkeer,
en hij weet dat het goed is, want hij kan jou zien. :j

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 00:30

Bedankt voor alle reacties. Het heeft niet mogen baten, wandelen etc. had ook geen zin, want hij bleef zenuwachtig en gestresst. Dus na goed overleg met de vorige eigenaresse hebben we gezamelijk besloten dat het beter is voor het paard om terecht te komen op een rustigere plek. Hij is dus weer terug naar de vorige eigenaresse, zij heeft gezegd dat ze echt op zoek gaat naar een plek waar minder verkeer is en waar wellicht minder met hem buitengereden gaat worden. Maar bedankt voor alle wijze raad en tips.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:27

Jammer dat het toch niet lukte. Wijs dat je met de vorige eigenaar contact hebt gehouden. Veel succes naar het zoeken naar een ander paard.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:38

Dank je Sandrina, dat gaat zeker lukken.