@aerdenhout: Ja dat is het hem. Op stal is hij super relaxed. Hij geniet van alle aandacht, vooral omdat hij die de laatste tijd bij de vorige eigenaresse weinig heeft gehad. Dus daar went hij en is hij op zijn plek.
Maar de paniek slaat toe zodra hij naar buiten gaat. Alles wordt opgemerkt, het wit van zijn ogen is constant te zien. Hij is elk moment klaar om er van door te gaan. Dit wordt erger, maar was al VOOR het ongeval licht aanwezig, zelfs op zijn oude plek bij de vorige eigenaresse. Daarom heb ik een proefperiode besproken, normaal zou ik dit niet doen, maar die paniekerige ogen waren voor mij een twijfel.
Het is gewoon ontzettend rot dat dit voorval gebeurd is, maar ik betwijfel of het daar uit voorkomt, of dat het gewoon bij het paard hoort en dat hij inderdaad 'wakker geschud' is hierdoor.
Over de discussie wel of niet naar buiten, hiervoor heb ik ook een paard gehad. En inderdaad duurt het echt een lange tijd (toen anderhalf jaar) voordat je een echte band met hem opbouwd. Maar met dit paard kon ik wel gelijk naar buiten. En als ie iets eng vond kon ik hem erdoorheen helpen. Of hij sprong even opzij oid. Maar niet vol ervandoor gaan in blinde paniek.
Dit paard is gewoon een gespannen snaar van begin tot eind, af en toe briest hij en laat hij los, maar dit duurt maar enkele seconden, dan gelijk als ie wat ziet weer gespannen.
@Tequilaatje en anderen; Ik snap dat dit niet 'op te lossen' is in de proefperiode, maar ik vraag om tips over wat te doen en om te vragen wat ik kan proberen.
@amsterdam: Paard is klinisch goedgekeurd