rijles is normaal, maar nu de rest nog....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BvanhetB

Re: rijles is normaal, maar nu de rest nog....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:54

Ik snap wel wat je probeert te zeggen. Ik denk alleen toch dat het voor jou en je paard beter is om van die instelling af te gaan. Je maakt het jezelf en je paard dan namelijk erg moeilijk om verder te komen:)

Overigens, als je er bijvoorbeeld een gedragstherapeut bij haalt, probeert die altijd in samenwerking met de eigenaar/verzorger een oplossing te vinden. Het is dus niet zo dat je je paard aan iemand geeft, die doet er wat mee, en klaar is kees. Het is juist de truc om een passende oplossing/trainingsvorm te vinden die bij paard en eigenaar/verzorger past.

En van sommige trainingsvormen/omgangs manieren zie je niet meteen resultaat, maar bijvoorbeeld pas over een maand. Dat geduld moet je wel kunnen opbrengen. Als het voor de lange termijn maar werkt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:55

Het is niet zo dat wanneer je les van iemand krijgt dat diegene dan je paard overneemt en het probleem oplost. Je zult zelf actief het probleem op moeten lossen, je krijgt alleen de handvatten daarvoor aangeboden.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:55

@ [***] met dat laatste snap ik helemaal wat je bedoeld! 'zoiets' had ik ook, mn pony moet eigenlijk niet veel hebben van vreemde, hij doet wel 'normaal', en echt niet gemeen ofzo, maar hij vertrouwd ze voor geen meter, en doet ook gewoon niets voor ze. Hierdoor ben ik best een tijdje opzoek geweest naar iemand die ons kon helpen met trailerladen etc, en uiteindelijk kwam ik uit bij een stalgenoot van me, Annemarie Keijser van Silversand Horsemanship NL, en gewoon de rust waar zij alles mee deed, ik kan me gewoon geen paard bedenken waar zij niet meer zou kunnen werken, haar werkwijze is echt 'gemaakt' vanuit de denkwijze van het paard, en zij is ook echt de enige die ik met vol vetrouwen mn pony toevertrouw met moeilijkere dingen, omdat ik weet dat ze het op een rustige vertrouwde manier oplost en een begin maakt, en ook handvaten meegeeft waar ik zelf verder mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:02

Caira schreef:
Het is niet zo dat wanneer je les van iemand krijgt dat diegene dan je paard overneemt en het probleem oplost. Je zult zelf actief het probleem op moeten lossen, je krijgt alleen de handvatten daarvoor aangeboden.

Neen, dat weet ik wel, maar misschien heb ik altijd de verkeerde mensen bezig gezien ofzo hoor, maar hoe vaak is het niet zo dat ze zeggen "geef maar eens even hier, ik wil eens zien hoe die reageert" ... Dat bv. al zou wel eens heel anders kunnen uitdraaien als in eerste instantie gepland.

Eergisteren heb ik weer mooie voorbeelden gehad .. In de roundpen liep de pony kreupel, ik heb hem meegenomen op het harde en laten draven, nu is het vrij moeilijk om te zien of een pony kreupel loopt (tenzij heel duidelijk) terwijl je zelf aan het lopen bent, dus ik vroeg iemand op stal of die even kon kijken, maar die kende er niks van dus die vroeg of die niet even met de pony moest lopen. Voordat ik het door had had die de pony vast en ging lopen :+ Nu liep de pony wel, maar heel z'n houding & uitdrukking .. brrrr ..

Daarna was toevallig de DA op stal dus die wilde wel even kijken waar het probleem vandaan kwam, terwijl ik hem in principe heel fijn en rustig kan laten draven aan de leadrope en ook weer fijn naar stap kan laten gaan was het nu een racepartij en een gesleur (van zijn kant uit) en heeft het een tijd geduurd voordat hij terug stapte, terwijl hij in draf duidelijk kreupel liep (dus ook pijn had neem ik aan). En dit was enkel puur omdat de DA in de piste stond ... En dat was het gevolg van het feit dat de DA even een kniptang had vastgenomen omdat die het idee had dat er wel eens wat aan z'n hoeven mocht gedaan worden :+ Ik had ineens een héél andere pony in handen, zo had hij bij mij nog nooit gedaan ...

Nu weet ik ook wel dat een lesgever er niet in les 1 met een kniptang gaat staan :+ maar om maar gewoon even te illustreren hoe snel iets gaat bij hem, gisteren & vandaag was hij ook weer vrij wantrouwend in de weide, terwijl hij in het begin van de week naar mij toe kwam terwijl ik met het halster in de weide stond, alsof hij echt aan de slag wilde, dit zou hij op dit moment niet doen, nu zou hij gewoon weer weglopen ... Is echt heel fijn :+ Komt wel weer goed hoor, daar heb ik geen schrik voor, maar het zijn altijd weer stapjes terug en dat puur door de omstandigheden ...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:04

En dat is dus het mooie van mijn methode: ik leer jou hoe je zelf met je paard verder kunt. Het heeft geen zin dat ik je paard onder handen neem, jij bent degene die het elke dag samen met je paard moet doen,niet ik. Vandaar dat ik zei dat ik eigenaren hertrain :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:05

Eigenlijk ... moet de pony gewoon leren dat die mij ten alle tijden kan vertrouwen, ookal vraag ik soms rare/moeilijke dingen (of dingen die vroeger pijn hebben gedaan). Op wat voor manier zouden lessen hieraan kunnen bijdragen? Is dit niet gewoon een kwestie van tijd?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:30

@[***] en hierbij kan Annemarie Keijser je heel goed helpen, en handvaten meegeven etc.

Mocht je meer willen weten over haar/haar manier van werken; silversand.com.au/holland/

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:03

Citaat:
Eigenlijk ... moet de pony gewoon leren dat die mij ten alle tijden kan vertrouwen, ookal vraag ik soms rare/moeilijke dingen (of dingen die vroeger pijn hebben gedaan). Op wat voor manier zouden lessen hieraan kunnen bijdragen? Is dit niet gewoon een kwestie van tijd?

Leren vertrouwen is inderdaad een kwestie van tijd, veel doen met elkaar, maar ook weten wanneer je moet stoppen voordat je te ver gaat zodat je het vertrouwen niet beschaamt. Als ik het zo lees weet jij heel goed waar die grenzen bij je paard liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:37

Dank je wel love_shyboy, ik ga de website zeker eens doornemen!
Jammer genoeg is ook hier weer de afstand een probleem, 150 km is niet niks :+ Misschien moet ik maar eens gaan verhuizen :')

@ dianaw33 : dank je wel, heb dat nog al gehoord :o En toch zit ik steeds met twijfels "of ik het wel goed doe" .. maarja, dat is normaal denk ik :) Nu, voordeel dat ik heb is dat ik tijd heb :) Ik heb tijd zat, er moet niks voor mij, maar alles wat wel gaat is mooi meegenomen. Dus dat is wel een handig iets, want als je toch nog vanalles wil met het paard dan zit je toch altijd met een soort druk, en die kan hij niet gebruiken ;) Ik heb wel dingetjes wat mij leuk lijken om te doen met hem, maar moest dat niet lukken omdat hij aangeeft dat hij het echt niet ziet zitten, no problem, dan val ik mijn andere pony daar wel mee lastig :Y) :))

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:39

Geen idee... Ik heb zooooooooooveel cursussen gevolgd, het is geweldig en het is fijn om te zien hoe je jezelf kunt blijven ontwikkelen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:42

Het is wel zo...
Heel veel mensen rommellen in HEEL veel takken maar wat aan en stellen vervolgens ALLE vragen op bokt ofzo.

Zo krijg ik veel te vaak berichtjes: hoe leer je vrijheidsdressuur?
Ja, wat moet ik daar nou mee? Bergen tekst van a tot z geven, of verwijzen naar een boek of naar les?

Ik heb gewoon niet de tijd om alles te gaan uitleggen, en via internet kun je dingen ook gewoon niet altijd helder uitleggen.